علائم و درمان انگل و کرمک در بدن (روش دارویی و گیاهی)

12/02/2022
علائم و درمان انگل در بدن
کرم های روده ای یا کرم های انگلی موجودات ساده ای هستند که از بدن انسان تغذیه می کنند. با مجله والی همراه باشید تا علائم و درمان آن آشنا شوید.
مجله والی
مجله والی

انگل ها موجوداتی هستند که در یک میزبان زنده زندگی می کنند و از آن تغذیه می کنند. انواع کرم های انگلی که می توانند در انسان ها ساکن شوند. می توان به کرم های مسطح، کرم های گرد و کرم های سر خاردار اشاره کرد. خطر ابتلا به کرم انگلی در مناطق روستایی یا در حال توسعه بیشتر است. این خطر همچنین در مکان هایی که غذا و آب آشامیدنی ممکن است آلوده باشد و بهداشت ضعیف باشد بیشتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کرم های انگلی، به علاوه نحوه جلوگیری از تبدیل شدن به یک میزبان ناخواسته، ادامه مطلب را در مجله والی بخوانید.

انواع کرم هایی که می توانند باعث عفونت شوند

مشاهده کرم سفید در مدفوع

وقتی صحبت از عفونت انگلی می شود، کرم های مسطح و کرم های گرد مقصر احتمالی آن هستند. این دو نوع کرم انگلی را می توان در زیستگاه های مختلف یافت. آنها همیشه با چشم قابل مشاهده نیستند.

چگونه به انگل مبتلا می شوید؟

راه های مختلفی برای ابتلا به انگل وجود دارد. در اینجا شایع ترین علل وجود دارد:

  • غذا و آب آلوده
  • گوشت نیم پز
  • آب آلوده
  • میوه ها و سبزیجات ناپاک یا آلوده

هنگامی که فردی به یک انگل آلوده می شود، انتقال آن بسیار آسان است. اگر انگل دارید و پس از استفاده از سرویس بهداشتی دست های خود را نمی شویید، می توانید به راحتی تخم های انگل میکروسکوپی را روی هر چیزی که لمس می کنید بفرستید: دستگیره در حمام، نمکدان، تلفن یا هر کسی که لمس می کنید. سفر به خارج از کشور راه دیگری است که انگل های خارجی را می توان به سیستم شما معرفی کرد. همچنین ابتلا به انگل هنگام دست زدن به حیوانات بسیار آسان است.

 

علائم انگل در بدن

عوارض درمان نکردن کرمک

علائم انگل اغلب به دلیل سمومی است که در جریان خون انسان آزاد می کند. در اینجا شایع ترین علائم وجود دارد:

  1. یبوست بدون دلیل، اسهال، گاز، نفخ، حالت تهوع یا سایر علائم سندرم روده تحریک پذیر
  2. شما سفرهای بین المللی داشتید و در سفرتان اسهال گرفتید
  3. شما دچار مسمومیت غذایی شده اید و از آن زمان هضم شما به همان شکلی نبوده است
  4. در به خواب رفتن مشکل دارید یا در طول شب چندین بار از خواب بیدار می شوید
  5. تحریکات پوستی یا بثورات غیر قابل توضیح، کهیر، روزاسه یا اگزما
  6. در خواب دندان قروچه می کنید
  7. عضلات یا مفاصل دردناک و دردناک
  8. خستگی، فرسودگی، تغییرات خلقی، افسردگی یا احساس مکرر بی تفاوتی
  9. شما هرگز بعد از غذا احساس سیری یا سیری نمی کنید
  10. شما مبتلا به کم خونی فقر آهن تشخیص داده شده اید

آزمایش انگل

بهترین راه برای آزمایش انگل، آزمایش مدفوع است. اکثر پزشکان در صورت مشکوک به وجود انگل، آزمایش مدفوع معمولی را انجام می دهند.

گزینه های درمان

درمان کرمک مقعدی
 

درمان های دارویی پزشک شما دارویی را انتخاب می کند که برای انگل خاص شما مؤثرتر باشد. ممکن است فقط به یک دوز نیاز داشته باشید یا ممکن است مجبور شوید دارو را برای چند هفته مصرف کنید. حتماً دارو را دقیقاً همانطور که تجویز شده مصرف کنید وگرنه ممکن است اثری نداشته باشد.
درمان های مکمل و جایگزین. درمان‌های پزشکی معمولی می‌توانند سریع‌تر و با عوارض جانبی کمتری نسبت به بسیاری از درمان‌های جایگزین از شر انگل‌ها خلاص شوند. با این حال، درمان های جایگزین ممکن است در کنار داروهای معمولی مفید باشد. با این حال، قبل از شروع درمان، پزشک باید متوجه شود که چه نوع ارگانیسمی باعث مشکلات شما شده است.

دستورالعمل های تغذیه ای برای کمک به جلوگیری از رشد انگل ها:

از کربوهیدرات های ساده مانند آنهایی که در غذاهای تصفیه شده، میوه ها، آب میوه ها، محصولات لبنی و همه قندها به جز عسل یافت می شود، خودداری کنید.
سیر خام، تخمه کدو تنبل، انار، چغندر و هویج را بخورید که همه اینها به طور سنتی برای از بین بردن انگل ها استفاده می شود.
مقدار زیادی آب بنوشید تا سیستم شما را از بین ببرد.
فیبر بخورید، که ممکن است به خلاص شدن از شر کرم ها کمک کند.
پروبیوتیک ها (لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس پلانتاروم، ساکارومایسس بولاردی و بیفیدوباکتریا) به سلامت دستگاه گوارش شما کمک می کنند، اما ممکن است در برخی از بیمارانی که به شدت دچار نقص ایمنی هستند مناسب نباشند.
آنزیم های گوارشی به بازگرداندن دستگاه روده به حالت طبیعی کمک می کنند، که آن را برای انگل ها غیرقابل پذیرش می کند.
ویتامین C از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند. در صورت بروز اسهال دوز را کاهش دهید.
روی از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند اما ممکن است با برخی داروها، به ویژه برخی آنتی بیوتیک ها تداخل داشته باشد، و ممکن است برای افراد مبتلا به HIV/AIDS مناسب نباشد.
گیاهان یک راه اثبات شده و موثر برای تقویت سیستم های بدن هستند. مانند هر درمان دیگری، باید قبل از شروع درمان با پزشک خود برای تشخیص مشکل خود کار کنید. می توانید گیاهان را به صورت عصاره خشک (کپسول، پودر یا چای)، گلیسریت (عصاره گلیسیرین)، یا تنتور (عصاره الکلی) مصرف کنید.

با این وجود، بسیاری از پزشکان طبیعی توصیه می‌کنند که عفونت‌های انگلی انسان را با مکمل‌های گیاهی پاکسازی کنند، مانند:

گیاهان دارویی برای درمان انگل روده

  1. رازیانه
  2. زرشک
  3. بربرین
  4. گردوی سیاه
  5. روغن گل میخک
  6. نعناع فر شده
  7. نخ طلا
  8. مهر طلایی
  9. عصاره دانه گریپ فروت
  10. بره موم
  11. روغن پونه کوهی
  12. انگور اورگان

رژیم پاکسازی انگلی

درمان انگل و کرمک با سیر

در طول پاکسازی انگل، رعایت یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی بالا و قندهای تصفیه شده و غذاهای فرآوری شده کم اهمیت دارد. فیبر به ویژه مهم است، زیرا حرکات روده شما را در حین پاکسازی منظم نگه می دارد.

یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی نیز برای تقویت سیستم ایمنی شما مهم است زیرا انگل ها از بدن شما خارج می شوند. پزشکان طبیعی ادعا می کنند که این، همراه با دوز سالم پروبیوتیک ها، به محافظت از بدن شما در برابر هجوم دیگر کمک می کند.

سیر، عسل، تخم کدو تنبل و دانه های پاپایا همگی به عنوان غذاهای ضد انگلی در رژیم غذایی خود گنجانده شده اند. برخی از پزشکان طبیعی پا را فراتر گذاشته و رژیم غذایی بدون غلات و بدون قند را توصیه می کنند. برخی دیگر به منظور کاهش بیشتر قندهای رژیمی، محدود کردن مصرف میوه را توصیه می کنند.

برای جلوگیری از عفونت های انگلی بیشتر پس از پاکسازی، پزشکان طبیعی توصیه می کنند که از خوردن گوشت خام یا نیم پز و غذاهای دریایی خودداری کنید. هنگام سفرهای بین المللی از:

  • آبی که تصفیه و بسته بندی نشده باشد
  • یخ
  • میوه هایی که نمی توانید پوست بگیرید
  • شنا یا حمام کردن در آب شیرین
  • غذاهای تهیه شده توسط دستفروشان در خیابان

پرهیز کنید.