خشک کردن انواع میوه ها به صورت حرفه ای و با روش آسان در خانه

16/12/2021
طرز تهیه میوه خشک در منزل
یکی از خوراکی های خوشمزه و بسیار مفید چیپس میوه یا میوه خشک شده می باشد که از آن به عنوان تنقلات نیز استفاده می کنند.پس برای آموزش طرز تهیه میوه خشک با والی همراه باشید.
مجله والی
مجله والی

یکی از تنقلات بسیار خوشمزه و مقوی به خصوص برای استفاده در شب های بلند زمستان از جمله شب یلدا، میوه خشک می باشد که به آن چیپس میوه نیز گفته می شود که در سراسر جهان بسیار پر طرفدار است.علاوه بر این با خشک کردن میوه طعم میوه نیز حفظ می شود و گاهی به نظر می رسد که طعم و مزه میوه خشک شده نسبت به نوع تازه آن بهتر و برتر است.این روش همچنین یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از  خراب نشدن میوه های اضافی است.

میوه های خشک خواص زیادی دارند و جایگزین خوبی برای تنقلات مضر کودکان محسوب می شوند و مواد مغذی موجود در آنها تفاوت چندانی با میوه ی تازه ندارد.میوه های خشک به صورت آماده و بسته بندی موجود هستند که هم دارای قیمت بالایی می باشند هم اینکه  ممکن است از میوه های تازه و یا با استفاده از روش‌های طبیعی و سالم تهیه نشده باشند.

برخی از افراد گمان می کنند که بدون فر یا دستگاه نمی توان میوه خشک تهیه کرد در حالی که شما می توانید به آسانی به وسیله بخاری یا شوفاژ میوه مورد نظر خود را خشک کنید. در این مقاله از سایت والی به شما تهیه میوه خشک در منزل به وسیله شوفاژ یا بخاری یا حتی در مقابل آفتاب که بسیار فوری و آسان است را آموزش خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه میوه خشک

خشک کردن میوه بدون دستگاه

میوه (پرتقال، سیب، کیوی، موز، خرمالو و...): به میزان دلخواه
شکر: یک لیوان
آب: یک لیوان سرخالی
آب‌لیمو: یک قاشق غذاخوری

خشک کردن میوه در آفتاب

روش خشک کردن موز بدون سیاه شدن

خشک کردن میوه در آفتاب یکی از ساده ترین روش ها می باشد که در این روش باید میوه را ابتدا خرد کرده و به مدت چند روز در فضای بیرون و در معرض نور آفتاب قرار دهید.این روش مناسب فصل تابستان است.

مراحل خشک کردن میوه در آفتاب

  1. اگر قصد دارید میوه های خود را در مقابل آفتاب خشک کنید باید روزی را انتخاب کنید که هوا گرم و آفتابی باشد و رطوبت هوا زیر 60 درصد باشد و چون فرآیند خشک شدن میوه ها چند روز طول می کشد باید حواستان باشد که هوا برای چند روز متوالی صاف و خوب باشد.
  2. از سینی  توری استیل ضدزنگ، پلاستیکی یا فایبرگلاس با روکش تفلون استفاده کنید و میوه ها را با فاصله کمی روی  توری بچینید.
  3. برای جریان هوا و سریع تر خشک کردن میوه سینی میوه را  روی دو عدد آجر قرار دهید تا کمی از زمین فاصله داشته باشد.در ضمن برای جلوگیری از ورود گرد و غبار یا هرچیز دیگری  بر روی آن یک توری نازک بیاندازید و زیر نور آفتاب قرار دهید.
  4. سعی کنید روزانه  به میوه ها سر بزنید و میوه ها چروکیده و جویدنی (ترد) را جمع آوری کنید.

خشک کردن میوه به وسیله بخاری و شوفاژ

خشک کردن میوه روی بخاری

اول از همه میوه ها را خوب بشویید و خشک کنید.از هر میوه ای که دوست دارید می توانید استفاده کنید.میوه ها را به صورت حلقه ای و پوست برش دهید.برای بیرون آوردن هسته میوه هایی همچون سیب  و پرتقال می توانید از  ته ماسوره یا کاتر کوچک گرد یا نوک تیز چاقو استفاده کنید و هسته ها را خارج کنید.موز و کیوی  را هم ابتدا پوست کنده و به صورت عمودی از بالا به پایین برش بزنید.

پس از این ها در یک ظرف مناسب،  آب، شکر و آب‌لیمو را ریخته و هم بزنید.حال میوه هایی که برش زدید را داخل این مخلوط بریزد و اجازه دهید نیم ساعت بماند.

البته توجه کنید که برش های موز را جداگانه در شربت مورد نظر قرار دهید زیرا ممکن است له شوند.

سپس میوه ها را از شربت بیرون آورده و در داخل آبکش قرار دهید و اجازه دهید به مدت یک ساعت بماند تا آب اضافه آن گرفته شود.

سطح شوفاژ را به وسیله فویل  بپوشانید و سپس رش‌های میوه را یکی یکی روی فویل بچینید.در صورت استفاده از بخاری روی فویل یک پارچه نخی انداخته و سپس میوه‌ها را روی پارچه بچینید.

برای جلوگیری از سوخته شدن میوه ها حتما درجه حرارت بخاری را کم کنید بعد از گذشت چند ساعت میوه‌ها را پشت رو رو کنید تا هر دو طرف آن‌ها کاملا خشک شود.این روش میوه ها را بعد ازگذشت یک روز خشک می کند و بسیار فوری است.