درمان قطعی شپش سر ( با روش های خانگی)

22/11/2021
درمان قطعی شپش سر
شپش سر یکی از انواع شپش بوده که بر روی موها و کف سر زندگی کرده و تعذیه می کند بزرگ ترین علائم این موجود خارش شدید است برای ازبین بردن شپش راه حل هایی فراوانی وجود دارد که در این مقاله به آن پرداخته ایم.
مجله والی
مجله والی

شپش سر حشره ای است که در مو زندگی می کند. علامت اصلی شپش سر خارش سر است. همچنین ممکن است تخم‌های سفید یا قهوه‌ای سیاه را در نزدیکی پوست سر مشاهده کنید. شما می توانید شپش سر را در خانه با محصولات ضد شپش یا شانه مرطوب درمان کنید. شپش سر در کودکان بسیار شایع است و به راحتی پخش می شود.اگر کودک شما شپش سر داشت، تمام خانواده خود را بررسی کنید و به سرویس مراقبت از کودک یا مدرسه اطلاع دهید.

درمان شپش سر

شپش سر چیست و چگونه منتقل می شود؟

شپش سر حشره ریز و بدون بال است که در موهای انسان زندگی می کند و از خون در پوست سر تغذیه می کند.

نیتس تخم شپش سر است. نیش های قهوه ای مایل به سیاه تخم هایی هستند که هنوز به شپش تبدیل نشده اند. نیتس سفید تخم‌هایی هستند که قبلا از تخم خارج شده‌اند.

شپش نمی‌تواند بپرد یا پرواز کند، بنابراین فقط زمانی که افراد در تماس نزدیک هستند پخش می‌شوند - به عنوان مثال، وقتی سرها به هم نزدیک هستند، زمانی که کلاه یا روسری فرد مبتلا را می‌پوشید، یا زمانی که از شانه یا برس فرد مبتلا استفاده می‌کنید.

این بدان معناست که شپش به راحتی در بین اعضای خانواده و کودکان در مدرسه و مراقبت از کودکان پخش می شود. ابتلای کودکان به شپش بسیار رایج است. برخی از کودکان چندین بار در سال به شپش سر مبتلا می شوند. شپش ناقل هیچ بیماری نیست.

درمان شپش سر با رنگ مو

علائم شپش سر

همانطور که گفته شد علائم اصلی شپش خارش است،  به خصوص در پشت گردن و پشت گوش. خاراندن می تواند پوست سر را پوسته پوسته به نظر برساند یا لکه های پوسته ای ایجاد کند.

وقتی به موهای خود دقت می کنید، ممکن است دانه های کوچک، بیضی شکل، سفید یا قهوه ای مایل به سیاه را ببینید که به ریشه مو، نزدیک پوست سر متصل شده اند.

همچنین ممکن است شپش سر زنده را ببینید. شپش سر زنده به سرعت حرکت می کند. برای شناسایی شپش های زنده، ممکن است مجبور شوید موهایتان را خیلی سریع جدا کنید یا از روش شانه کردن مرطوب که در زیر توضیح داده شده است استفاده کنید.

یک مورد بد شپش سر می تواند منجر به درماتیت خارش دار در پوست سر، زخم های پوسته پوسته و بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن شود. اما این شایع نیست، و اگر کودک شما در اسرع وقت شپش سر او را درمان کنید، می تواند از آن اجتناب کند.

طول عمر شپش سر

درمان خانگی شپش سر

تخم‌: که‌ به‌ آن‌ رشک‌ هم می گویند و ممکن‌ است‌ متعدد و منفرد باشد وتوسط یک نوع ماده‌ چسبنده‌ به‌ موها و لباسها بچسبد. رشک‌ کوچک‌، سفید و تخم‌مرغی‌ شکل‌ است‌ که‌ یک‌ انتهای آن مسطح‌ و گود و انتهای‌ دیگر آن نقطه‌ای‌می‌باشد. هر شپش‌ ماده‌ در مدت‌ 4 تا 9 روزسیصد تخم‌ می‌ریزد و تخم ها در شرایط دمای‌ مناسب‌ 22 درجه‌ سانتی‌گراد و بالاتر در مدت‌ دو تا سه‌ روز باز می‌شوند. بنابراین افرادی که در مناطق گرم هستند و دچار شپش می شوند سخت تر درمان خواهند شد. 

لارو یا نمف‌: پس‌ از بازشدن‌ تخمها لاروها که‌ شبیه‌ شپش‌ هستند آزاد شده و با سه‌ بار پوست‌ اندازی ‌به‌ شپش‌ بالغ‌ تبدیل‌ می‌شوند. برای تبدیل تخم به شپش بالغ حدود 10 الی 15 روز زمان لازم است. 

شپش‌ بالغ‌: پس‌ از بلوغ شپش به‌ انگل‌ بالغ‌ تبدیل ‌می‌شود. مدت‌ زمان‌ لازم‌ برای‌ تبدیل ‌تخمها به‌ شپش‌ بالغ‌ 2 تا 3 هفته ‌می‌باشد. طول‌ عمر شپش‌ها 30 تا 50روز است. شپش های بالغ و انگلی می توانند عامل یک بیماری عفونی به نام پدیکولوزیس باشند.

جدا کردن تخم شپش از سر

درمان شپش سر با شانه ضد شپش

در ابتدا باید با یک شانه ضد شپش که در داروخانه موجود است باید تخم شپش ها را از سر با شانه کردن جدا کنید، در ادامه به روش های خانگی و موثر شپش میپردزیم با مجله والی همراه باشید

درمان فوری شپش سر

علائم شپش مو

شانه کردن شپش با نرم کننده

درمان سریع شپش سر

این درمان شپش سر شامل شانه کردن موهای خیس با یک شانه مخصوص شپش فلزی و نرم کننده مو است. شما می توانید این شانه ها را از داروخانه خود خریداری کنید و هر نوع نرم کننده ای این کار را انجام می دهد. همچنین می‌توانید به جای نرم‌کننده مو، ژل سیلیکون را امتحان کنید، اما یافتن آن دشوار است

مقدار زیادی نرم کننده به موهای خیس خود بزنید. آن را به پوست سر و در امتداد ساقه مو بمالید.
اجازه دهید نرم کننده حداقل 15 دقیقه روی پوست بماند. در حالی که منتظر هستید می توانید کلاه دوش را روی سرتان بگذارید. نرم کننده و کلاه شپش را خفه می کند و چنگال های خود را از ساقه مو یا پوست سر رها می کند.
از شانه شپش برای پاک کردن نرم کننده از روی موهای خود استفاده کنید. شانه را تا جایی وارد کنید که به آرامی پوست سر را لمس کند و سپس محکم از پوست سر بیرون بیاورید. شانه را بین دو ضربه با دستمال و/یا آب شیر تمیز کنید. شما اغلب می توانید ببینید که چند شپش از موها شانه کرده اید. حداقل دو بار کل سر را به طور کامل شانه کنید. 

شانه زدن مکرر خیس یک درمان بسیار خوب برای شپش سر است. هر 2 تا 3 روز یکبار به مدت 2 هفته شانه بزنید، تا زمانی که با شانه کردن کامل، هیچ گونه تخم مرغ یا شپش در کل پوست سر ظاهر نشود. شانه کردن خیس زمان می برد، اغلب بیش از 30 دقیقه

درمان شپش سر با سرکه

درمان شپش سر با سرکه

یکی از راه حل های خانگی برای درمان شپش سر استفاده از سرکه سیب و انگور است به طوریکه سرکه را به موها و کف سر بمالید و بعد از بیست دقیقه موها بشورید در آخر برای جداسازی شپش های مرده به شانه خود روغن نارگیل بمالید و موها را شانه کنید.

درمان شپش سر با سس مایونز

درمان شپش سر با سس مایونز

یکی از روش های خفه کردن شپش در سر، استفاده از مایونز است، برای این کار باید مایونز را به پوست سر خود بمالید و با حوله ببنید، یک شب تا صبح زمان مناسبی برای کار است و در آخر با شامپو شسته و شانه کنید.

درمان شپش سر با روغن نارگیل

درمان شپش سر با روغن نارگیل

 یکی از موثر ترین خفه کننده های شپش سر، روغن نارگیل است برای تهیه ی این ماسک باید سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل را بر روی تمامی کف سر بمالید و به مدت چند دقیقه ماساژ دهید برای تاثیر گذاری این ماسک، با استفاده از کلاه حمام سر خود را بپوشانید و اجازه دهید یک شب تا صبح بر روی سر شما بمانید و سپس با شامپو شسته و با شانه ضد شپش شانه کنید. این روش تا به مدت 5 روزانجام دهید

درمان شپش سر با روغن زیتون

درمان شپش سر با روغن زیتون

روغن زیتون باعث خفگی شپش ها می شود و جزء موقر ترین روش هاست که مانع از بازگشت شپش ها می شود. جهت بهره بردن از بالاترین میزان اثر بخشی، بهتر است روغن زیتون را به همراه روغن بادیان رومی استفاده کنید.روغن را به کف سر بمالید و اجازه دهید تاثیر گذاری خود را انجام دهد.

درمان شپش سر با رنگ مو

درمان شپش سر با شامپو

رنگ کردن نیز یکی از راه حل هایی است که هر کسی برای خلاص شدن از شپش ها انجام می دهد که تا حدی نیز تاثیر گذار است

درمان شپش سر با آبلیمو

درمان شپش سر با آبلیمو

 به دلیل اسیدی که آبلیمو دارد به جداکردن شپش از سر کمک بسیاری می کند، آب‌ لیموی تازه را روی پوست سر بمالید و بعد از ۳۰ دقیقه آن را با سرکه و بعد با آب گرم بشورید
برای از بین بردن شپش‌ها چهار حبه سیر بزرگ را له کنید تا به شکل خمیر نرم درآید و سپس یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی پوست سرتان بمالید و کاملا ماساژ بدهید. یک حوله‌ی ضخیم دور سر و موهایتان بپیچید و اجازه بدهید نیم ساعت بماند، سپس آن را با آب بشویید و شامپو کنید. برای از بین بردن شپش‌های سر این راه حل را پنج روز پشت سر هم انجام دهید

درمان شپش سر با روغن چای

درمان شپش سر با روغن درخت چای

یکی دیگر روش های خانگی شپش بکار گیری از روغن چای است که با آب مخلوط کرده و به صورت اسپری موها رو آغشته کنید و کلاه حمام را بر روی سرخود بزارید بعد از چند ساعت موها را با شامپو شسته و شپش های مرده با شانه ضد شپش از موها جدا کنید از این درمان میتوانید در هفته دوبار استفاده کنید.

درمان شپش سر با سشوار

درمان شپش سر با سشوار

در کنار روش هایی که در بالا ذکر شد می توانید با سشوار کردن و انتقال حرارت گرم به موها باعت مرگ تخم های شپش بشوید برای اینک شپش سر به اعضای خانواده انتقال نیابد در بیرون از خانه موهای خود راسشوار کنید

درمان شپش مو با پیاز

درمان شپش مو با پیاز

برای استفاده از این روش باید 4 یا 5 عدد پیاز را مخلوط کنید و آب گیری کنید، آب حاصل از پیار را کف سر خود بمالید و اجازه دهید 4 ساعت بر روی موهای شما بماند در آخر موهای خود را با شامپو مناسب بشورید لازم به ذکر است که برای جداسزی شپش های مرده از شانه ضد شپش استفاده کنیدین درمان را سه روز پشت سرهم تکرار کنید و سپس برای ریشه کن کردن کامل شپش سر، آن را هفته ای یک بار به مدت دو ماه تکرار کنید.

شامپو شپش سر

شامپو شپش سر

همانطور که درابتدای این مقاله به انواع درمان شپش مو پرداختم باید به این نکته توجه کنیم که بهترین روش برای درمان شپش و رشک ( تخم شپش) این است که بعد از سه بار مصرف شپش ها را از بین ببرد شامپو شپش مو یکی از بهترین روش ها برای نابودی این موجودات مزاحم است. در ادامه به روش استفاده از انواع شامپو ها می پردازیم.

ابتدا موی سر را با شانه معمولی شانه کرده تا موها صاف و گره مو باز شود. سپس از شانه دندانه ریز موجود برای جدا کردن تخم شپش و شپش‌های مرده استفاده نمایید. به این صورت که نوک شانه دندانه ریز را به سمت خود گرفته و مقداری از مو را از کف سر به صورتی که شانه ابتدا چسبیده به کف سر باشد، به سمت انتهای مو شانه کنید. بعد از هربار شانه کردن، با دستمال کاغذی شپش‌ها را از شانه جدا کنید و دستمال کاغذی را در کیسه پلاستیکی بریزید. موهای شانه شده را با یک کلیپس از قسمت‌های شانه نشده جدا کرده و قسمت‌های دیگر مو را به همین ترتیب تا شانه شدن تمامی موها ادامه دهید. در انتها تمامی کلیپس‌ها را جدا کرده و مجددا موها را با آب گرم بشویید.

نکته مهم

طول عمر  شپش مو

بااین روش هایی که ر این مقاله در اختیار شما قرار دادیم به راحتی می توانید شپش مو را از خود دور کنید و در آخر باید این نکته ذکر کنیم که در طول تمام مدت درمان نظافت فراموش نشود و بعد از درمان تمامی لباس و محلفه ها با مواد شوینده بشورید.

درمان دائمی شپش مو