طرز تهیه یتیمچه بادمجان و گوجه فرنگی سنتی و مجلسی

18/12/2021
طرز تهیه یتیمچه
یتیمچه یکی از غذا های ساده و خوشمزه و بسیار قدیمی ایرانی است که مواد اصلی ان را بادمجان و گوجه فرنگی تشکیل می دهد این مطلب قصد داریم تا طرز تهیه یتیمچه را به صورت تهرانی و مجلسی آموزش دهیم
مجله والی
مجله والی

فیلم طرز تهیه یتیمچه

یکی از غذا های ساده و اصیل ایرانی یتیمچه می باشد که مواد اصلی تشکیل دهنده ی آن بادمجان و گوجه فرنگی هستند و اگر قصد دارید که این غذا را به صورت مجلسی تهیه نمایید می توانید در آن مقدار قابل توجهی گوشت اضافه نمایید. حال می توانید از گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه تکه شده استفاده نمایید . همچنین می توانید در صورت نداشتن گوشت از مرغ نیز استفاده کنید طرز تهیه یتیمچه با مرغ نیز بسیار آسان بوده و فقط کافیست که مقداری مقداری مرغ تکه تکه شده به آن ضافه کنید در نتیجه برای مشاهده کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ی یتیمچه با مجله والی همراه باشید . 

طرز تهیه ی یتیمچه 

طرز تهیه یتیمچه با مرغ

یتیمچه یکی از انواع غذا های بسیار قدیمی و سنتی ایرانی است که مواد اصلی تشکیل دهنده ی ان بادمجان و گوجه فرنگی می باشد . این غذای بسیار خوشمزه شباهت بسیار زیادی به خوراک بادمجان دارد و یکی از انواع غذا هایی است که با نان سرو می شود. این غذای ساده و اصیل در هر شهری به صورت مختلف تهیه می شود و ما انواع طرز تهیه ی یتیمجه را داریم از جمله : 

  • طرز تهیه یتیمچه تهرانی 
  • طرز تهیه یتیمچه اراکی 
  • طرز تهیه یتیمچه اصفهانی 
  • طرز تهیه یتیمچه مشهدی 
  • طرز تهیه یتیمچه با کشک 
  • طرز تهیه یتیمجه تبریری 
  • طرز تهیه ی یتیمچه شیرازی 

مواد اولیه برای تهیه یتیمچه 

طرز تهیه یتیمچه اراکی

مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان ۴ عدد بزرگ
گوجه فرنگی ۴ عدد متوسط
پیاز ۲ عدد متوسط
سیر ۴ حبه
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن به اندازه کافی

طرز تهیه  یتیمچه ساده و سنتی 

طرز تهیه یتیمچه با کشک

  • مرحله اول

در اولین قدم باید بادمجان های پوست کنده و بشوییم و با دستمال آب اضافی آن را بگیریم و از وسط آنها را نصف کنیم سپس روی تخته آشپزخانه آن را با انداز های کوچک دو الی سه سانتی متر و به شکل مکعبی خرد می کنیم .  

  • مرحله دوم

سپس پیاز ها را پوست گرفته و می شوییم و از به صورت نگینی خرد می کنیم سپس یک تابه ترجیحا بزرگ را روی شعله گاز قرار داده و داخل ان را به مقدار لازم روغن می ریزیم و صبر می کنیم تا داغ شود سپس پیاز ها را داخل تابه ریخته و تفت می دهیم . 

  • مرحله سوم

پس از طلایی شدن پیاز ها سیر ها را پوست کنده و می شوییم و به صورت نگینی خرد می کنیم و زمانی که پیاز ها طلایی شد آنها را از داخل تابه خارج کرده و سپس سیر را در داخل تابه ریخته و تفت می دهیم . 

  • مرحله چهارم

پس از تفت دادن سیر بادمجان های خرد شده را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم زمانی که بادمجان ها سرخ شد پیاز های سرخ شده را نیز به آن اضافه می نماییم  و همگی مواد رابا هم تفت می دهیم . سپس گوجه فرنگی ها را شسته و به صورت نگینی خرد می کنیم

  • مرحله پنجم

گوجه فرنگی ها را نیز داخا تابه ریخته و به مواد خود اضافه می کنیم و مواد داخل تابه به مواد کافی فلفل سیاه، نمک، زرچوبه اضافه می کنیم و به اندازه نصف لیوان آب جوش به مواد اضافه می کنیم و روی حرارت بسیار ملایم گذاشته و تا مواد کاملا پخته شود . 

  • مرحله ششم

حدودا 20 الی 30 دقیقه ی به آن زمان می دهیم تا کاملا غذا اماده شود و اصطلاحا به روغن بیوفتد پس از 20 الی 30 دقیه تابه را از روی تابه برداشته و می توانید یک قاقش رب گوجه فرنگی را نیز در تایه دیگر با روغت تفت داده به یتیمچه خود اضافه نمایید . در آخر این غذای خوشمزه را در بشقاب ریخته  و می توانید با نان، سبزی یا ترشی میل کنید. 

نکته طلایی 

طرز تهیه یتیمچه با کشک

این مقدار مواد اولیه برای تهیه یتیمچه برای چهار نفر بوده و اگر قصد دارید که برای تعداد بالاتری این غذا را تهیه کنید لازم است به مقدار مواداولیه بیافزایید می تونید به این ترکیب مرغ یا گوشت نیز اضافه کنید برای این کار لازم است گوشت و مرغ را به صورت جداگانه تفت داده و به مواد خود اضافه کنید و سپس اجازه دهید با مواد 20 الی 30 دقیقه در شعله ملایم بپزد .