دلیل شایع کند شدن لپ تاپ + راه حل برای رفع آن

05/01/2022
دلایل کند شدن لپ تاپ
پرسشی که ذهن بیشتر کاربرانی که با ویندوز کار می کنند، پیش می آید، این است، که چرا با وجود این که دارای سیستم قدرتمندی هستند، ولی با این وجود با گذشت زمان سرعت سیستم به شکل محسوسی کاهش پیدا می کند. عوامل مختلفی در این زمینه نقش دارند، به همین خاطر قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.
مجله والی
مجله والی

دلایل مختلفی وجود دارد، که می تواند باعث کندی لپ تاپ شما شده، و باعث می شود، ویندوز لپ‌ تاپ شما مثل قبل کار نکند، روش های زیادی وجود دارد، که شما با انجام آن ها می توانید دوباره لپ‌ تاپ خود رو از نو بسازید. در برخی از موارد ممکن است، سیستم شما ممکن است، به بدافزار آلوده شده باشد، و یا این که سیستم عامل لپ تاپ شما قدیمی شده باشد.، و یا ممکن است، برنامه‌ های راه‌اندازی بسیار زیاد یا تعداد زیادی فایل موقت وجود داشته باشد. اگر لپ‌ تاپ قدیمی‌ تری دارید، ممکن است مجبور شوید، هارد دیسک یا کارت‌ های حافظه ی خود را تعویض کنید. در این مطلب از مجله والی قصد داریم، درباره ی رایج‌‌ ترین دلایلی که ممکن است، باعث شود، لپ‌ تاپ شما کند کار کند، و نحوه ی رفع آن را به شما آموزش دهیم.

بستن برنامه های باز و در حال اجرا در پس زمینه

زمانی که لپ‌ تاپ شما هنگام اجرا برنامه های مختلف کند می شود، یکی از آسان ترین کارهایی که می توانید برای رفع این مشکل انجام دهید، این است، که برنامه هارو تا جایی که برایتان امکان دارد، ببندید. توجه داشته باشید، بعضی از برنامه ها وجود دارند، که با وجود این که آن ها می بیندیم، هر چند که برخی از برنامه‌ها وجود دارد، که با وجود این که آن ها را می‌بندید، باز هم در حال اجرا باقی می‌مانند. این برنامه‌ها می‌ توانند قدرت پردازش دستگاه شما رو پایین بیاورند.

  • راه حل

جهت رفع این مشکل می توانید از Windows Task Manager استفاده کنید، تا بتوانید برنامه هایی که در حال اجرا هستند، را ببندید. برای انجام این کار Ctrl+Alt+Delet را با کیبورد بزنید، و Task Manager رو انتخاب کنید. بعد از باز شدن این بخش مطمئن شوید، که More Details رو در گوشه سمت چپ پایین زده‌ اید. این بخش نشانگر این است، که چه برنامه‌ هایی از CPU، حافظه و… لپ تاپ شما استفاده می‌ کنند. می توانید با کلیک بر روی سربرگ هر ستون می توانید تمام برنامه هایی که بر روی لپ تاپ شما اجرا می‌شوند، را از بیشترین تا کمترین منابع مرتب کنید. سپس می‌ توانید یک برنامه را انتخاب کرده، و روی End Task در گوشه سمت راست پایین پنجره کلیک کنید، تا برنامه را مجبور به خروج کنید.

افزایش سرعت لپ تاپ ویندوز 10

با انجام کارهای بالا باز هم ممکن است، برنامه‌ های خاصی که در پس زمینه اجرا شوند، که برای عملکرد صحیح لپ تاپ شما ضروری هستند. پس قبل از انتخاب گزینه ی ترک اجباری مطمئن شوید، که برنامه مد نظر چیست.

وجود برنامه‌ های بیش از حد در حال اجرا

هنگام راه اندازی لپ‌ تاپ ممکن است، برنامه‌ های زیادی باز شود. بعضی از این برنامه‌ ها زمان راه اندازی لپ‌ تاپ خود مجوز اجرا را درخواست می‌ کنند، تا بیشتر از آن‌ ها استفاده کنید. با این حال بعضی از برنامه‌ ها وجود دارند، که هر بار که کامپیوتر خود را بدون درخواست مجوز روشن می‌ کنید، به صورت خودکار اجرا می‌ شوند.

  • راه حل

برای این که از برنامه هایی که هنگام بوت شدن لپ تاپ اجرا می شوند، در بالای قسمت Task Manager به برگه ی Startup بروید. در این بخش اسم برنامه ها، وضعیت و تأثیر راه اندازی آن ها را نشان می دهد. می توانید بر روی سر ستون Startup Impact کلیک کنید، تا ببینید، کدام برنامه‌ ها سرعت لپ تاپ شما را بیشتر کند می‌ کنند. سپس یک برنامه را انتخاب کرده، و روی Disable در گوشه ی سمت راست پایین پنجره کلیک کنید. توجه داشته باشید، که می توانید با بستن همه برنامه‌ های خود قبل از خاموش کردن کامپیوتر روند بوت خود را سریع تر کنید. به همین ترتیب برنامه‌ هایی نخواهید داشت، که هر بار که لپ تاپ خود را بوت می‌ کنید، شروع به کار کنند.

به روز رسانی کردن سیستم عامل

اگر مدت زمان طولانی ای است، که سیستم عامل خود را بروز رسانی نکرده اید، ممکن است، یکی از دلایل کند شدن سیستم شما باشد. توجه داشته باشید، که ممکن است، با به روز رسانی‌ های جدید، درایور و رابط‌ های نرم افزاری را از دست بدهید. این موارد می تواند سرعت لپ تاپ شما را کند کند، و شما را از آسیب پذیری‌ های امنیتی که هکرها از آن برای آلوده کردن رایانه شما استفاده می‌کنند، محافظت نکند.

به طور معمولی ویندوز دو بار در هر سال به‌روز‌ رسانی ویژگی‌های اصلی را ارائه می‌دهد. از سمت دیگر وصله‌ هایی جهت بهبود امنیت و رفع اشکالات به صورت ماهانه منتشر می‌ شود. اگر به نظر می‌ رسد که لپ تاپ شما کندتر از حد معمول کار می‌کند، مطمئن شوید، که سیستم به روز باشد.

  • راه حل

برای این که مطمئن شوید، که سیستم عامل شما نیاز به بروز رسانی دارد، بر روی نماد ذره‌ بین در گوشه ی سمت چپ پایین صفحه خود کلیک کرده و در نوار جستجو عبارت update را تایپ کنید. سپس بر روی Open کلیک کنید، و در صورت وجود هرگونه به روزرسانی موجود برای سیستم بارگیری را انتخاب کنید. جهت اعمال تغییرات لازم است، که سیستم خود را مجدداً راه اندازی کنید. زمانی که بارگیری فایل‌ های به روز رسانی به پایان رسید، می‌ توانید این کار را با کلیک روی Restart Now به پایان برسانید.

آلوده شدن لپ تاپ به بدافزار

زمانی که در لپ تاپ خود آگهی‌ های Pop-Up می‌ بینید، و یا برنامه‌ ها به صورت تصادفی خراب می‌ شوند، ممکن است، سیستم شما آلوده به بدافزار (نرم‌ افزارهای مخرب) باشد. زمانی که ایمیل‌ های فرستندگان ناشناس خود را باز می‌کنید، یا فایل‌ ها را از وب سایت‌ های مشکوک بارگیری می‌کنید، رایانه شما آلوده می‌ شود.

بدافزارهای مختلفی وجود دارد، که می‌ توانند به دلیل وجود دلایل مختلف باعث کند شدن سرعت لپ تاپ شما شوند. برخی از بدافزارها می‌ توانند حافظه ی لپ تاپ شما را آلوده کرده، و به دیگر برنامه‌ ها و فایل‌ های رایانه شما سرایت کنند. هکرها می توانند از بدافزار جهت سرقت اطلاعات شخصی شما مانند اطلاعات بانکی یا آدرس خانه شما استفاده کنند.

  • راه حل

جهت حذف بدافزار از سیستم خود بر روی نماد ذره بین در گوشه سمت چپ پایین صفحه ی خود کلیک کنید. سپس Security را در کادر جستجو تایپ کنید، و بر روی Open کلیک کنید. در مرحله بعد از قسمت Virus & protection ،protection را انتخاب کرده، و سپس روی Quick scan کلیک کنید. همچنین می‌ توانید از برنامه‌ هایی مانند نسخه رایگان MalwareBytes جهت اسکن لپ تاپ خود برای پیدا کردن بدافزارها استفاده کنید. یا اگر دنبال حفاظت بیشتری هستید، می‌ توانید از برنامه های آنتی ویروس بر روی سیستم خود نصب کنید. 

تعداد زیاد فایل‌ های موقت

زمانی که یک فایل را ایجاد یا اصلاح می‌ کنید، فایل‌ های موقت بر روی لپ تاپ شما ذخیره می‌ شوند. معمولاً این فایل‌ ها دارای اسم هایی هستند، که با .tmp خاتمه می‌ یابند، یا با علامت تیلد یا دلار شروع می‌شوند. فایل‌ های موقت معمولاً پس از بستن یک برنامه حذف می‌ شوند. با این حال زمان هایی وجود دارد، که لپ تاپ شما به صورت اتوماتیک این فایل‌ ها را حذف نمی‌ کند. در نتیجه آن‌ ها می‌ توانند فضای هارد دیسک شما را اشغال کرده، و باعث کند شدن سرعت لپ تاپ شما شوند. برای جلوگیری از این کار می‌ توانید فایل‌ های موقت را به صورت دستی حذف کنید.

  • راه حل 

جهت حذف فایل‌ های موقت بر روی لپ تاپ روی نماد ذره بین در گوشه سمت چپ پایین صفحه کلیک کنید. سپس Disk cleanup را در نوار جستجو تایپ کرده، و بر روی Open کلیک کنید. در پنجره‌ ای که ظاهر خواهد شد، درایوی را که می‌ خواهید تمیز کنید، انتخاب کرده، و بر روی OK کلیک کنید. در آخر کادر کنار فایل‌ های موقت را علامت زده، و روی OK کلیک کنید.

از این جا می‌ توانید فایل‌ های موقت اینترنت، بارگیری‌ ها و... را حذف کنید. همچنین می‌ توانید بر روی Clean up system files کلیک کنید، تا فایل‌ های موقت بیشتری حذف شوند. سپس می‌ توانید برگه More Options را جهت حذف برنامه‌ هایی که اغلب استفاده نمی‌ کنید، و نقاط بازیابی سیستم قدیمی را انتخاب کنید.

فایل‌ های تکه تکه 

هنگامی که یک فایل را در سیستم خود ایجاد، حذف یا ویرایش می‌ کنید، بعضی از این داده ها تکه تکه می‌ شوند. زمانی که این اتفاق می افتد، قطعاتی از فایل‌ ها در بخش های مختلف هارد دیسک شما ذخیره می‌ شوند. به مرور زمان این اتفاق  باعث کند شدن سرعت لپ تاپ شما شود، چون درایو شما باید برای پیدا کردن هر قطعه داده دور خود بچرخد. جهت تجمیع و سازماندهی داده‌ ها روی درایو های خود می‌ توانید داده‌ های رایانه خود را مجدداً تفکیک کنید، و در حالی که ویندوز 10 به صورت خودکار هفته‌ ای یک‌ بار فایل‌ ها را از هم تفکیک می‌ کند، شما هم می‌ توانید این کار را به طور دستی و در هر زمان که تمایل دارید، انجام دهید.

  • راه حل

جهت تغییر شکل درایو بر روی نماد ذره‌ بین در گوشه سمت چپ پایین صفحه کلیک کنید. سپس Defrag را در نوار جستجو تایپ کرده، و بر روی Open کلیک کنید. در پنجره Pop-Up روی تجزیه و تحلیل کلیک کنید، تا میزان فضای اشغال شده، توسط فایل‌ های تکه تکه شده، در هارد دیسک خود را بررسی کنید. اگر تعداد زیادی فایل تکه تکه وجود دارد، روی بهینه‌ سازی کلیک کنید. در آخر قبل از  این که شروع به استفاده از برنامه‌ ها یا باز کردن مجدد فایل‌ ها منتظر بمانید، تا درایو به 0٪ برسد.

با این حال، فقط زمانی که درایو خود را تحت عنوان Media به عنوان هارد دیسک برچسب گذاری کنید، باید آن را defrag کنید. اگر می‌ بینید که درایو شما به عنوان یک درایو حالت جامد برچسب گذاری شده است، تغییر شکل آن می‌ تواند درایو شما را بیشتر فرسوده کند.

بروز کردن هارد دیسک

اگر هنوز هم از دیسک معمولی استفاده می‌ کنید، ممکن است، بخواهید در مورد ارتقا به (SSD) فکر کنید. یک هارد دیسک معمولاً سه تا پنج سال می تواند دوام می‌ آورد، چون از دیسک‌ های مغناطیسی جهت ذخیره داده‌ ها استفاده می‌ کند. یک بازو در بالای این بشقاب‌ ها قرار دارد، و با چرخش دیسک‌ ها با سرعت هزاران دور در دقیقه داده‌ ها را می‌ خواند، و می‌ نویسد.

از سمت دیگر SSD از تراشه‌ های حافظه فلش تشکیل شده است، بنابراین هیچ قطعه متحرکی ندارد. به همین خاطر می‌ تواند داده‌ ها را چندین بار سریع‌ تر از HDD بخواند، و بنویسد. علاوه بر این SSD‌ها سر و صدای کمتری دارند، و مصرف انرژی کمتری در مقایسه با HDD دارند.

  • راه حل

امروزه لپ تاپ‌ های زیادی وجود دارند، که دارای اسلات M.2 هستند، و به شما این امکان را می‌ دهد، SSD را به راحت ترین شکل ممکن نصب کنید. تنها چیزی که جهت نصب این هارد دیسک‌ های کوچک نیاز دارید، یک پیچ گوشتی است، و اگر لپ تاپ شما دارای اسلات M.2  است. حتی می‌توانید HDD قدیمی خود را متصل نگه دارید و از آن به عنوان یک درایو پشتیبان استفاده کنید.

اگر لپ تاپ شما دارای اسلات M.2 نباشد، تعیین نحوه ی عوض کردن هارد دیسک دشوار است. جهت اطلاع از نحوه ی تعویض هارد در لپ تاپ بهتر می باشد، از دفترچه راهنمایی که همراه لپ تاپ خود قرار دارد، استفاده کنید، و یا از دستورالعمل های آنلاین استفاده کنید.

کافی نبودن RAM

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث کند شدن سیستم شما می باشد، حافظه (RAM) می باشد. این قسمت محل ذخیره ی موقت لپ تاپ شما می باشد. همه ی مواردی که کامپیوتر شما به آن نیاز دارید، را در حالت آماده به کار نگه می‌ دارد. سپس هنگامی که زمان آن فرا رسید، می‌ تواند اطلاعات را به سرعت بکشد، و به پردازنده شما تحویل دهد.

برای انجام کارهای اساسی مانند پردازش کلمه، گشت و گذار در وب، می‌ توانید 2-4 گیگا بایت رم را از بین ببرید. با این حال برای برنامه‌ های چند کاره یا گرافیکی زیاد ممکن است، به 8-16 گیگا بایت RAM یا بیشتر نیاز داشته باشید. اضافه کردن RAM بیشتر همیشه باعث افزایش سرعت لپ تاپ نخواهد شد.

جهت اجرای صحیح برنامه‌ های خاص باید بیش از حداقل مقدار RAM داشته باشید. 

  • راه حل

جهت اطلاع از میزان RAM بر روی نماد ذره بین در گوشه ی سمت چپ پایین صفحه کلیک کنید. سپس About را در نوار جستجو سرچ کنید، و بر روی Open کلیک کنید. سپس در کنار RAM نصب شده، خواهید دید، که چقدر RAM در مشخصات دستگاه دارید.

زمانی که می خواهید RAM خود را ارتقا دهید، اول باید مطمئن شوید، که لپ تاپ به شما اجازه می‌ دهد، تا کارت‌ های RAM خود را عوض کنید، یا نه. در بعضی از لپ تاپ‌ ها کارت‌ های RAM آنبرد هستند، که از تعویض آن ها جلوگیری می‌ کند. علاوه بر این مشخصات RAM خود را در وب سایت سازنده لپ تاپ خود بررسی کنید. حداکثر میزان RAM قابل نصب و تعداد اسلات RAM را که استفاده کرده‌ اید، بیابید. همچنین مطمئن شوید، که نوع صحیح کارت‌ های RAM را نصب کرده‌ اید. در غیر این صورت، آن ها کار نمی‌ کنند.