طرز تهیه باسلوق بازاری خوشمزه و لذیذ در انواع طعم های و رنگ ها

19/12/2021
طرز تهیه باسلوق
طرز تهیه باسلوق مجلسی در انواع طعم های مختلف به صورت بازاری و مجلسی به صورت مرحله به مرحله . این دسر یکی از شیرینی های سنتی ایرانی بوده که بسیار لذیذ و خوشمزه می باشد پس برای تهیه آن با ما همراه باشید
مجله والی
مجله والی

طرز تهیه باسلوق رنگی

باسلوق یکی از دسر های ستنی ایرانی است که اغلب در کنار نوشیدنی های داغ مانند چای سرو می شود. این دسر خوشمزه و لذیذ اغلب به به صورت سنتی تهیه شده و به رنگ سفید و زرد می باشد و در بیشستر در فصل زمستان تهیه می شود. این شیرینی یکی از سوغاتی های مهم برخی شهر های نیز به حساب می آید ولی در مناسب های مختلف نیز تهیه و سرو می شود از جمله عید یا شب یلدا و... ویکی از انواع شیرینی های مناسبتی می باشد. امروزه با اضافه کردن انواع رنگ و خشکبار و انواع طعم دهنده به این دسر، باسلوق با رنگ و طعم های مختلف تهیه می کنند برای تهیه این دسر لذیذ و پر طرفدار ایرانی با ما در مجله والی همراه باشید. 

مواد اولیه برای تهیه باسلوق

طرز تهیه باسلوق ژله ای

مواد لازم باسلوق
نشاسته نصف لیوان
آب سرد ۱٫۵ لیوان
شکر نصف لیوان
ژله رنگی ۱ بسته
گلاب ۳ قاشق غذاخوری
کره نصف قاشق غذاخوری

طرز تهیه باسلوق (به صورت مرحله به مرحله) 

طرز تهیه باسلوق رولتی

  • مرحله اول

برای تهیه باسلوق ابتدا باید نشاسته را به همراه یک و نیم لیوان آب سرد در یک قابلمه مناسب ریخته و خوب مخلوط نمایید تا بافتی یک دست به خود بگیرد سپس شکر و پودر ژله را به آن اضافه می نماییم و به خوبی آن را مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شود.

  • مرحله دوم

باید مواد را تا حدی مخلوط نمایید که دانه های نشاسته به طور کامل در آب حل شود. سپس از مخلوط کردن مواد باید قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و به صورت متداول با قاشق مواد داخل ان را هم بزنید تا یک مخلوط با فت نرم و یکدست بدست بیاید توجه کنید که مخلوط شما باید کمی غلیظ بوده و روان نباشد.

  • مرحله سوم

پس تهیه این مایه غلیظ به مخلوطتان گلاب اضاف نمایید  و هم می زینم تا گلاب با مواد کاملا مخلوط شود سپس کره را به آن اضافه نموده و همزدن را ادامه میدهیم تا جایی که مایه باسلوق از قابلمه جدا شده و دیگر به آن نچسبد. 

  • مرحله چهارم

پس از آنکه مایه باسلوق به غلظت مناسب رسید و دیگر به قبلمه نچسبید و از ان جدا شد. لازم است که قابلمه را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا کمی خنک شود در این بین قالب مورد نظ خود را با سلفون یا پلاستیک بپوشانید و روی پلاستیک را با روغن یا کره چرب نمایید. 

  • مرحله پنجم

پس از اماده سازی قالب مایه باسلوق به مقدار بسیار کم دورن قالب ریخته و به صورت کاملا یمدست پهن نمایید به طوری که ضخامت این این مایه در قالب 1.5 الی 2 سانتی باشد . حال قالب را به مدت 5 الی 6 ساعت درون یخچال قرار می دهیم. 

  • مرحله ششم

پس از 6 ساعت قلب را که حاوی باسلوق می باشد را از یخچالخارج نموده و سپس به صورت مکعب های مربع شکل برش میزنیم و جهت تزیین و گرفتن رطوبت دسر، آن را داخل پودر نارگیل یا نشاسته ذرت می غلتانیم و سپس سرو می کنیم .

مواد اولیه برای تهیه باسلوق گردویی

فیلم طرز تهیه باسلوق

مواد لازم باسلوق گردویی
مغز گردو ۱۰ عدد
پودر نارگیل به مقدار کافی
پودر ژلاتین ۲ قاشق غذاخوری
آب سرد ⅓ پیمانه
نشاسته گل ۱ پیمانه
آب ۲ پیمانه
وانیل ½ قاشق چایخوری
پودر هل ¼ قاشق چایخوری
شکر ۱ و نیم پیمانه
گلاب ½ پیمانه
کره ۲۵ گرم
گلوکز مایع ( اختیاری) ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه باسلوق گردویی

طرز تهیه باسلوق گردویی

  • مرحله اول

برای تهیه باسلوق گردویی خوشمزه ابتدا باید پودر ژلاتین را درون یک ظرف ریخته و با آب سرد مختلوط کنید تا جایی که بافتی ژلایتین حالت شنی به خود بگیرد سپس یک کاسه مناسب انتخاب کرده و نشتسته گار ار درون آن می زیریم و آب مخلوط می کنیم. 

  • مرحله دوم

در این مرحله به مخلوط نشاسته و آب وانیل و پودر هل اضافه می نماییم و دوباره مواد را مخلوط می کنیم پس از مخلوط شدن کامل مواد یک تابه مناسب را روی شعله ملایم قرار دهید . 

  • مرحله سوم

حال مخلوط نشاسته را از صافی رد کرده تا بافتی یکدست بدست اید سپس مواد بدست انده را درون تابه ریخته و به مدت 30 دقیقه به صورت مداوم هم میزنیم تا مواد داخل تابه غلیظ شده و از تابه جدا شود .

  • مرحله چهارم

حال شکر و گلاب را به نشاسته اضافه میکنیم و انقدر هم میزنیم تا مواد با هم ترکیب شوند و بافت یکدستی به ما بدهد سپس پود ژلاتین را درون تابه ریخته و هم می نیم تا مواد شاف شود . 

  • مرحله پنجم

در این مرحله کره را به مواد داخل تابه اضافه نموده و انقدر هم می زنیم تا کرده آب شود . سپس گلوگز مایع را به مواد اضاف می کنیم این کار باعث می شود تا باسلوق شما دارای بافتی شفاف و کشیان داشته باشد . پس از اضاف مرده باسلوق مجددا مواد را هم میزنیم . 

  • مرحله ششم

باید مواد را انقدر هم بزنید تامانند حلوا جمع شود . پس قابلمه را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید تا کاملا خنک شود . مواد را در یک قیف ریخته .

  • مرحله هفتم

در یک کاسه مناسب پودر نارگیل ریخته سپس یک حفره در وسط آن ایجاد میکنیم و مغر گرو های از وسط نصف شده به صورت برعکس در وسط آن قرار میدهیم . سپس به اندازه گروه مایع باسلوق را روی مغز گردو میریزیم و پودر نارگیل را روی آن می پاشیم 

  • مرحله هشتم

در اخرین مرحله باسلوق ها را در داخل یخچال قرار داده و تا یک ساعت به آن زمان میدهیم سپس باسلوق ها را از یخچال خارج کرده و در ظرف مناسب قرار میدهیم . 

 

طرز تهیه باسلوق رنگی

طرز تهیه باسلوق خانگی

اگر می خواهید که باسلوق را در رنگ های مختلف تهیه نمایید می توانید از پودر ژله با رنگ های مختلف استفاده نمایید و می توانید مقدار موادتان را 4 برابر افزایش دهید و به جای پودر ژلاتین ساده از پودر ژله با رنگ های مختلف استفاده نمایید . برای موادی که چهار برابر کردین می توانید از چهار رنگ ژله استفاده نمایید و در نهایت شما باسلوق با چهار رنگ مختلف خواهید داشت. 

طرز تهیه باسلوق ژله ای (کشدار شدن باسلوق)

فیلم طرز تهیه باسلوق زعفرانی

اگر می خواهید که باسلوق شما کشدار شود و حالت ژله ای ان بیشتر باشد می توانید از پود ژلاتین استفاده نمایید . برای مقدار مواد ذکر شده در این دستور شما باید یک قاشق غذا خوری ژلاتین به مواد خود اضافه نمایید . این کار باعث می شود تا باسلوق شنا ژله ای تر شود 

بد طعم شدن باسلوق

باسلوق از شیرینی هایی است که ممکن است با رعایت نکردن کوچک ترین نکته ذکر شده خراب شده و طعم نامطبوعی بگیرد یکی از دلایل مهم آن این است که باسلوق را روی حرارت بسیار زیاد درست کرده اید . اگر موادتان را روی حرارت زیاد درست نمایید طعم و بوی خامه نشاسته از بین می رود و این موضوع باعث می شود تا باسلوق طعم خوبی نداشته باشد .