بیت کوین چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

20/12/2021
بیت کوین چیست؟
بیت کوین نوعی ارز مجازی می باشد، که با رسیدن قیمتش به 13 هزار دلار در اوایل سال 2018 به شهرت و شکوفایی زیادی رسید. این ارز دیجیتال ترکیبی از خلاقیت، پشت سر گذاشتن موانع قانونی و کنار زدن واسطه‌ ها در امور مالی و بانکی مختلف که تراکنش‌های مالی را در سطحی بین‌ المللی مقدور می‌ ساخت، می باشد.
مجله والی
مجله والی

درآمد بیت کوین چیست

تاریخچه بیت کوین

بیت کوین به عنوان نخستین ارز دیجیتالی می باشد، که هیچ‌ کسی نمی‌ داند، که چه کسی آن را ساخته است. بیشتر این ارزهای دیجیتالی در سکوت تولید می شوند. بیشتر مردم بر این باور هستند، که سازنده ی بیت کوین شخصی به نام ساتوشی ناکوموتو می باشد، حالا این موضوع پیش می آید، که آیا این نام متعلق به یک فرد است، یا گروهی از افراد. بعد از این که این ارز تولید شد، دیگری خبری از ساتوشی ناکوموتو به گوش نرسید. بعد از گذشت مدت زمانی رمز ارزهای مختلف دیگری اعم از لایت‌کوین، اتریوم و... به دنیا معرفی شده‌ اند. یکی از ویژگی های اصلی این ارز دیجیتال قابلیت ذخیره در حالت آفلاین را نیز دارند، به این نوع از ذخیره سازی ذخیره سرد نیز گفته می‌شود. با وجود ذخیره سرد امکان به سرقت رفتن رمزارزها به صفر می‌ رسد. این نوع از ذخیره ها در مقابل ذخیره گرم قرار دارند. ذخیره ی گرم نوعی ذخیره‌ سازی می باشد، که طی آن داده‌ ها روی سطح اینترنت ذخیره می‌ شوند، به همین خاطر امکان به سرقت رفتن آن به وجود می‌ آید.

بیت کوین چیست؟

عکس بیت کوین

بیت کوین به عنوان یکی از کریپتو کارنسی ها (ارز دیجیتال) می باشد، که غیر متمرکز در بستر شبکه ی بلاک چین فعالیت می کند. این ارز به واسطه ی محاسبات بسیار پیچیده ی ریاضی به صورت رمزهای دیجیتالی به دست می آیند، به همین خاطر باعث می شود، تا این ارزها دارای ارزش پولی باشند. برای این که بتوانیم این ارزها را استخراج کنیم، از دستگاه های ویژه و مخصوصی استفاده می شود. این دستگاه ها با توجه به این که برقی زیادی را مصرف می کنند، بیشتر کشورها بر این عقیده هستند، که تولید این دستگاه نمی تواند مقرون به صرفه باشد. از ویژگی های این ارز دیجتال که تمام ویژگی های پول های واقعی اعم از قابلیت خرید کردن، سرمایه گذاری، انتقال ارزش و... را دارد، ولی با این تفاوت که به خاطر غیر متمرکز بودن آن تحت نظارت هیچ دولت یا سازمان خاصی قرار نمی گیرند، و در نتیجه همه ی واسطه ها در انجام معاملات با این رمز ارز از بین رفته اند. از سمت دیگر با توجه به استفاده از فرآیندهای ریاضی بسیار پیچیده ای که در استخراج این ارز های دیجیتالی بسیار امن تر از پول های رایج عمل می کنند، به همین خاطر دارای درجه ی امنیت بالاتری هستند.

ویژگی های بیت کوین 

قیمت دستگاه بیت کوین چیست

  • دیجیتالی بودن

بیت کوین به عنوان یکی از ارزهایی که کاملاً مجازی می باشد، که معادل فیزیکی ندارد. پس به همین خاطر دیگر به فضای خاصی جهت ذخیره سازی احتیاج ندارند.

  • شفاف است.

همه ی تراکنش‌ های این رمزارز در دفتر کلی که تمام افراد به اطلاعات آن دسترسی دارند، ثبت می‌ شود. هر کیف‌ پول یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی دارد. کلید عمومی در تراکنش‌های ثبت شده، قابل مشاهده است. با مراجعه به دفتر کل مرکزی می‌ توان میزان دارایی را مشاهده کرد.

  • امنیت بالایی دارد.

این رمزارز روی شبکه ی بلاکچین که با استفاده از پروتکل‌ هایی خاص که امنیت آن تضمین می‌ شود کار می‌ کند. نودها (چه نودهای معمولی و چه ماینرها) با پیروی از یک سری دستورات خاص به تایید یا رد تراکنش می‌پردازند. همچنین نودهای استخراج‌کننده (ماینر) نقش مهمی در امنیت شبکه‌ دارند.

  • غیرمتمرکز است.

برعکس ارزهای فیات رایج در کشورها ارز دیجیتال تحت نظارت هیچ سازمان یا دولتی خاصی نیست. می‌توان این ویژگی را به صورت همزمان، نقطه ی قوت و یا ضعف آن به شمار آورد. به خاطر وجود نداشتن هیچ گونه نظارتی بر روی این نوع از ارزها احتمال کلاه برداری بسیار بالا می رود.

  • سرعت بالا و کارمزد کم

نقل و انتقال دارایی به واسطه ی این رمزارز در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می‌شود. این در حالی می باشد، که اگر تجار بخواهند به صورت بین‌ المللی نقل و انتقالات مالی انجام دهند، باید چند روز منتظر بمانند. هم چنین توجه داشته باشید، که کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال در مقایسه با انتقال ارزهای فیات بسیار کمتر می باشد. البته با افزایش سختی شبکه کارمزد ارزهای رمزنگاری شده، هم روندی صعودی به خود گرفته است.

  • تضمین انجام تراکنش

تراکنش‌ هایی که در شبکه بیت کوین انجام می شود، به هیچ عنوان قابلیت لغو شدن را ندارند. پس اگر شما رمزارز خود را به اشتباه برای افرادی که نمی‌ شناسید، بفرستید به هیچ عنوان قابلیت برگشت ارزهای دیجیتالی شما وجود ندارد، ولی اگر فردی را بشناسید، می توانید با ارسال مجدد فرد ارزهای شما بازگردانده شوند. این ویژگی برای تضمین انجام تراکنش به شبکه اضافه شده است. به همین ترتیب گیرنده به هیچ عنوان نمی‌ تواند ادعا کند، که رمزارزها را دریافت نکرده است.

  • آسان بودن روند معامله 

با توجه به این که هیچ گونه نظارتی از سمت هر گونه نهادی وجود ندارد، به دلیل این که هیچ گونه قانون سخت و پیچیده ای جهت انجام معامله وجود ندارد. شفافیت کامل بازار و اطلاعات آن و همچنین عدم مالکیت هیچ دولتی بر روی این بازار انجام معاملات به وسیله بیت کوین یا سایر واحد های ارز دیجیتالی بسیار ساده تر از بازار های واقعی می باشد.

  • امنیت بالا

بیت کوین هیچ گونه معادل فیزیکی ندارد، و فقط از رمز های دیجیتالی ساخته شده است، که افراد با ارائه این رمز ها می توانند به انجام فعالیت های خود در بازار دیجیتال بپردازند، استخراج این رمز ها بسیار پیچیده و سخت می باشد، و دسترسی به کدهای آن ممکن نیست، به همین خاطر امکان تقلب و یا انجام معاملات تکراری در بازار ارز دیجیتال تقریباً غیر ممکن می باشد.

  • ناشناس بودن هویت افراد 

یکی دیگر از ویژگی های این ارزهای دیجتال ناشناس بودن هویت دو طرف معامله برای یکدیگر می باشد، و این ویژگی های باعث می شود، تا پیگیری افراد انجام دهنده، این معاملات تقریباً غیر ممکن شود.

  • حمل و جابه جایی آسان 

با توجه به این این ارز وجود فیزیکی نخواهد داشت، به همین خاطر حمل و جابه جایی آن بسیار ساده تر از پول های رایج در دنیای واقعی می باشد.

  • عدم دریافت مالیات 

بیت کوین و دیگر ارزهای دیجتالی که تا الان وجود داشتند، به وسیله ی هیچ کشوری تا الان به رسمیت شناخته نشده اند، هیچ  دولتی نمی داند، که چگونه با این ارزها برخورد داشته باشند، دولت ها هنوز نمی دانند که چگونه باید با این ارز ها برخورد کنند، در نتیجه این امر فعالیت در این بازار در حال حاضر مشمول مالیات نشده، و مکان بسیار خوبی برای انجام معاملات بزرگ می باشد.

استخراج بیت کوین

بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد

استخراج ارز دیجیتال همانند حفاری برای طلا به صورت آنلاین می باشد، به همین خاطر به آن MINE گفته می شود. دولت تصمیم می گیرد، چه زمان چاپ و توزیع پول کاغذی را انجام دهد، اما بیت کوین یک تنظیم کننده ی مرکزی ندارد، و به هر کسی امکان استخراج را می دهد. ماینرهای بیت کوین برای این که بتوانند مشکلات ریاضی را حل کنند، از یک نرم افزار ویژه استفاده می کنند، و به ازای حل صحیح حل آن ها تعداد مشخصی از ارزهای دیجیتال را صادر می کنند.

بیت کوین چگونه کار می کند؟

توجه داشته باشید، که بیت کوین‌ ها برای صاحبان خود همانند طلای فیزیکی عمل می‌ کنند. به همین خاطر شما می توانید از بیت کوین‌ برای خرید آنلاین کالا و خدمات مد نظر خود استفاده کنید، یا می‌ توانید آن را پیش خود نگه دارید، تا ارزشش افزایش پیدا کند. بیت کوین ها قابلیت انتقال از یک کیف پول به کیف پول دیگر را دارند. کیف پول دیتابیسی کوچک و شخصی است، که شما می توانید آن را در هارد درایو کامپیوتر یا گوشی هوشمند خود ذخیره کنید. بیت کوین در برابر جعل کردن ایمن است. از نظر رایانه‌ ای ایجاد بیت کوین آن‌ قدر مشکل می باشد، که جعل آن از نظر مالی صرفه‌ ی اقتصادی ندارد.

نحوه قیمت گذاری بیت کوین 

بیت کوین از کجا میاد

با توجه به این که هیچ فرد یا دولت خاصی مالک بیت کوین نیستند، به همین خاطر هیچ کس نمی تواند بر روی این ارزها قیمت خاصی بگذارد. قیمت آن ها تنها بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود، البته عواملی دیگری نیز وجود دارند، که می توانند بر روی قیمت این واحد های ارزی دیجیتال تأثیر گذار می باشند، ولی در آخر و به صورت کلی ارزش گذاری آن ها از طریق تعادل عرضه و تقاضا به دست می آیند. از آن جایی که تعداد بیت کوین های موجود در بازار محدودیت 21 میلیون واحدی دارد، بعد از رسیدن به این مقدار دیگر واحد جدیدی تولید نمی شود، همچنین با توجه به اینکه قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، و هیچ شخص یا دولتی توانایی تولید یا تعیین قیمت آن را ندارد، باعث شده، تا این بازار دچار تورم نشود، و ارزش این پول تنها به میزان مقبولیت آن در بین مردم و همچنین تعادل عرضه و تقاضای آن بستگی خواهد داشت.

چه عواملی بر قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند؟

  • عرضه و تقاضا

در صورتی ک هر ارز، کالا، و خدمات دارای تقاضای زیادی باشند، در این صورت قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. از سال 2017 که افراد بیشتری با بلاکچین و کاربرد آن آشنا شدند، افراد بیشتری خواهان این ارز دیجیتال شدند. همین موضوع باعث می شود، که قیمت آن به دلیل تقاضای بیشتر افزایش پیدا کند.

  • فورک

فورک نیز جزو عوملی می باشد، که بر تمام رمزارزهای پیاده شده، در بستر بلاک چین تاثیر می‌ گذارد. در بسیاری از مواقع به دارندگان کیف‌ پولی خاص بعد از انجام فورک گفته می‌ شود، زمانی که مقداری خاص از بیت کوین را داشته باشید، مقداری از بیت کوین‌ کش نیز به شما تعلق می‌ گیرد. به همین خاطر افراد، دارایی ارز دیجیتال خود را افزایش می دهند، یا حتی اگر هیچ موجودی ای ندارید، اقدام به خرید کنند. البته موارد استثنا نیز وجود دارد.

  • هاوینگ

هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج هر چهار سال که باعث ایجاد تورم منفی می‌ شود، بر قیمت این رمزارز موثر می باشد. در اول پاداش استخراج 50 واحد بود، سپس 25 و بعد به 5.12 رسید، و در اردیبهشت سال 99 به 25.6 واحد رسید. این مورد باز هم به داستان عرضه و تقاضا اشاره دارد. این ارز دیجیتال با گذشت زمان شناخته تر می شوندف و افراد بیشتری آن می‌ پذیرند و خواهان آن هستند. از سمت دیگر به مرور زمان عرضه‌ آن کم و کمتر می‌ شود، به همین خاطر باعث ازایش قیمت می شود.

  • قوانین رگولاتوری

این که دولت‌ها در برابر بیت کوین چه سیاستی را اتخاذ کنند، می‌ تواند تأثیر به‌ سزایی بر قیمت آن داشته باشد. مواردی مانند گرفتن مجوز برای ورود ماینر و به صورت کلی مقبولیت رمزارزها از سمت دولت بر قیمت آن ها تاثیر خواهد گذاشت. افرادی زیادی هستند، که به خاطر مشکلات احتمالی در کشورهایی که رمزارزها را ممنوع کرده‌ اند، از فعالیت در این حوزه منصرف شده‌ اند.

  • رویداد های سیاسی

با توجه به این که پول ترسو می باشد، و همیشه دنبال جایی امن می گردد. به طور مثال امروز در بورس است، فردا در طلا و بعد هم در بازار کریپتوکارنسی. عبارتی به نام اسمارت مانی یا پول هوشمند در اقتصاد وجود دارد، که می‌گوید پول هوشمند در اوج بازار گاوی از آن خارج شده، و به بازاری می‌ رود که هنوز رشد خود را آغاز نکرده است.

دارندگان پول هوشمند با تحلیل‌ های درستی که از اتفاقات سیاسی دارند، خیلی زودتر از افراد عادی می‌ توانند تأثیر اتفاقات سیاسی همچون روابط کشورها با هم را تحلیل کرده، و به این ترتیب روی ارزش رمزارزها تاثیرگذار باشند.

  • رسانه‌ اجتماعی

رسانه‌ های اجتماعی مانند ردیت، توئیتر و… نیز می توانند بر روی قیمت رمزارزها تأثیرگذار هستند. زمانی که تعداد توئیت‌ها در رابطه با بیت کوین بیشتر می شود. احتمالاً باید منتظر تاثیر آن توئیت‌ها بر قیمت باشیم. بسته به اینکه توئیت‌ها منفی یا مثبت باشند، می‌ توانند قیمت را افزایش یا کاهش دهند.

همچنین با بررسی گوگل ترندز می‌ توان دریافت که کاربران گوگل به چه میزان رمزارزها را جستجو کرده‌اند. وقتی میزان جستجو زیاد شود، یعنی می‌ توان احتمال داد، که منابع مالی زیادی وارد این بازار می‌شوند.

سوالات متداول

استخراج بیت کوین

  • آیا سرمایه گذاری در بیت کوین هوشمندانه است ؟

افراد به راحتی می توانند این امکان را داشته باشند، تا بلافاصله و خیلی راحت بیت کوین‌ های خود را پرداخت کارمزدی بسیار پایین با پول نقد یا طلا مبادله کنید. حجم نقدینگی بالای BTC این رمزارز را به گزینه‌ ای خوب برای سرمایه گذاری‌ های کوتاه مدت تبدیل کرده است. هم چنین از این ارز می توانید برای سرمایه گذاری‌ های بلند مدت استفاده کنید، چون تقاضا در بازار BTC همواره در حال افزایش است.

  • آیا بیت کوین هیچ گاه بی ارزش خواهد شد؟

پاداش استخراج کنندگان بیت کوین هر 4 سال یک بار نصف خواهند شد، و این روند تا هنگامی که آخرین بیت کوین استخراج شود، ادامه پیدا خواهد کرد. این کار تا سال 2140 اتفاق خواهد افتاد. ولی این احتمال وجود دارد، که پروتکل شبکه بیت کوین در تاریخی نامشخص از هم اکنون تا آن زمان تغییر کند. ولی با این حال می توان گفت با توجه به سرمایه ای که به بازار بیت کوین وارد می شود، و پذیرش گسترده آن در میان شرکت‌ های بزرگ و سرمایه گذار و حتی بعضی دولت‌ ها نه تنها باعث خواهد می شود، که این رمزارز ارزش خود را از دست ندهد، بلکه در بلندمدت ارزش آن بیشتر نیز خواهد شد.

  • آیا من می‌ توانم به مقدار دلخواه در بیت کوین سرمایه گذاری کنم؟

ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از پر نوسان‌ ترین و دشوارترین ماهیت‌ ها جهت جلب اطمینان سرمایه گذاران را دارند. پس با این وجود می‌توان گفت که تنها سرمایه گذاری چند میلیون تومانی در بیت کوین می‌ تواند در بلندمدت و یا کوتاه مدت بهره مالی زیادی برای شما داشته باشد. پس شا می توانید با اختصاص 3 تا 5 میلیون تومان به خرید بیت کوین مبادرت ورزید، و پس از آن به تدریج سبد دارایی خود را گسترش دهید، و در بلند مدت از مزایای آن بهره‌ مند شوید.