آیا امکان فروش سهام عدالت وجود دارد؟

21/12/2021
فروش سهام عدالت
سهام عدالت نیز مانند سایر سهام ها به دلیل وجود شرایط نوسانی و ریزشی بازار سرمایه، متقاضی چندانی ندارد و و فروش سهام عدالت یکی از مهم ترین موضوعات می باشد که برای سهامداران ابهامات زیادی ایجاد کرده است.
مجله والی
مجله والی

بر خلاف اوایل سال گذشته و بعد از آزادسازی سهام عدالت نیز مانند سایر سهام ها دارای متقاضی چندانی نمی باشد و افرادی که در سال گذشته اقدام به فروش سهام عدالت خود کردند همچنان به فروش موق نشده اند.

پس از آزاد سازی سهام، سهام داران به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • گروه مستقیم:افرادی که روش مستقیم برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند و تعداد آن ها حدود 19 میلیون نفر می باشد.
  • گروه غیر مستقیم:افرادی که سهامدارشرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت شدند و روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند و تعداد آن ها حدود 30 میلیون نفر است.

مثل گذشته امکان فروش بلوکی سهام عدالت به شرط اینکه خریدار داشته باشد، در حال حاضر وجود دارد.همچنین فروشنده زمانی می تواند پول خود را دریافت کند که سهامش خریدار داشته باشد اما این امکان با این وضع و شرایط بازار فراهم نمی شود.علاوه بر این امکان لغو فروش برای مشمولان نیز وجود دارد.

در نتیجه افرادی که قصد فروش سهام خود را دارند و روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند ابتدا باید اقدام به ثبت نام در سامانه WWW.SEJAM.IR  کرده و سپس  کد بورسی دریافت کنند. سپس باید به سامانه معاملات کارگزاری مراجعه کرده و در قسمت تغییر کارگزار ناظر، نماد استانی خود را انتخاب و درخواست خود را ثبت کنند تا نماد تا 48 ساعت بعد به پرتفوی فرد اضافه شود. سرانجام فرد باید به پنل کارگزاری خود مراجعه کند، نماد خود را انتخاب کرده و به فروش برساند.

نماد های استانی نیز مدت ها در صف فروش هستند از این رو گذراندن این مراحل تضمینی  برای فروش سهام عدالت نمی باشد.