معرفی انواع روش های درمان فوری پوست مرغی (کراتوز پیلاریس)

22/11/2021
درمان فوری پوست مرغی
پوست مرغی یا دانه‌های قرمز رنگ روی پوست یک عارضه یا بیماری شدید پوستی بوده که بسیار آزار دهنده است اما روش های مختلفی برای درمان و از بین بردن جوش های پوست مرغی یا پوست پرتقالی وجود دارند که در این مقاله به معرفی آن ها می پردازیم.
مجله والی
مجله والی

کراتوز پیلاریس یک بیماری پوستی شایع و بی خطر است که باعث ایجاد برجستگی های کوچک و سفت  یا زائده های کوچک قرمزمی شود که ممکن است پوست شما را شبیه کاغذ سنباده کند. ممکن است شنیده باشید که به آن "پوست مرغ" می گویند.این برجستگی ها اغلب به رنگ روشن هستند. آنها معمولاً روی بازوها، ران ها و باسن شما ظاهر می شوند. آنها همچنین می توانند روی صورت شما نیز ظاهر شوند، اما نسبت به سایر اعضا  کمتر است. برجستگی ها معمولاً درد یا خارش ندارند.

عارضه یا حساسیت پوست مرغی قابل درمان یا پیشگیری نیست. اما می‌توانید آن را با مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های مخصوص برای کمک به بهبود ظاهر پوست درمان کنید. این بیماری معمولاً تا 30 سالگی از بین می رود.

اکنون در این مطلب از مجله والی می خواهیم درباره شناختن بیماری یا عارضه پوست مرغی و روش های مختلف درمان آن برای مثال درمان با داروهای گیاهی، انواع کرم ها، درمان با طب سنتی، انواع درمان های خانگی و ... صحبت کنیم و اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.پس با ما همراه باشید.

کرم درمان پوست مرغی

علت اصلی کراتوز پیلاریس یا بیماری پوست مرغی چیست؟

درمان پوست مرغی بازو

کراتوز پیلاریس ناشی از تجمع کراتین است، پروتئینی که از پوست در برابر عفونت ها و سایر موارد مضر محافظت می کند. این تجمع یک پلاگ را تشکیل می دهد که باز شدن فولیکول مو را مسدود می کند، اما پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث ایجاد این تجمع می شود. اگر پوست خشکی دارید، احتمال ابتلا به کراتوز پیلاریس بیشتر است. معمولاً در ماه‌های زمستان که رطوبت کمتری در هوا وجود دارد بیشتر است و ممکن است در تابستان از بین برود. اغلب افراد مبتلا به بیماری های پوستی خاص، از جمله اگزما (که درماتیت آتوپیک نیز نامیده می شود) را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم و نشانه های پوست مرغی شدن چیست؟

درمان خانگی پوست مرغی

کراتوز پیلاریس می تواند در هر سنی رخ دهد، اما در کودکان خردسال و همچنین نوجوانان شایع تر است. علائم و نشانه های آن عبارتند از:

  • برجستگی های ریز بدون درد معمولا روی بازوها، ران ها، گونه ها یا باسن
  • پوست خشک و خشن در نواحی دارای برجستگی
  • در زمستان یا در شرایط خشک بیشتر قابل توجه است
  • برآمدگی های خارش دار که با رنگ پوست شما مطابقت دارند (ممکن است شبیه جوش یا بثورات پوستی باشند)
  • تحریک کردن این برجستگی ها روی پوست باعث خارش و قرمز شدن آنها می شود.

چه پزشکی بیماری پوست مرغی را تشخیص داده و درمان می کند؟

داروی گیاهی برای درمان پوست مرغی

پزشک های مربوط به پوست و مو یا حتی متخصص های عمومی و متخصصان اطفال می توانند کراتوز پیلاریس را با نگاه کردن به پوست شما تشخیص دهند از این رو برای تشخیص آن نیازی به آزمایش نیست.

عارضه پوست مرغی را چگونه درمان کنیم؟

درمان پوست مرغی شدن پاها

 باید بدانید درمان قطعی برای جوش های پوست مرغی وجود ندارد.با این حال می توانید برای درمان پوست مرغی شدن صورت، پاها، بازو، پشت ران و ... از  لوسیون ها یا کرم های مرطوب کننده استفاده کنید که به ظاهر و احساس بهتر پوست شما کمک می کنند.این کرم ها اغلب بدون نسخه قابل تهیه کردن هستند اما برای کرم های قوی تر به نسخه نیاز دارید.

همچنین می توانید از لایه بردار های موضعی نیز استفاده کنید که حاوی  آلفا هیدروکسی اسید، اسید لاکتیک، اسید سالیسیلیک یا اوره بوده و  سلول های مرده پوست را از سطح پوست شما پاک می کنند اما به دلیل وجود اسید در آن ها برای  کودکان خردسال توصیه نمی شود.

یکی دیگر از پیشنهاد های ما به شما استفاده از رتینوئیدهای موضعی، مربوط به ویتامین A می باشد که از گرفتگی فولیکول های مو جلوگیری می کند که شامل محصولاتی با ترکیبات ترتینوئین (Atralin، Avita، Renova، و Retin-A) و تازاروتن (Avage، Tazorac) خواهد بود.اما این ترکیبیات برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شوند.

درمان پوست مرغی با لیزر

درمان پوست مرغی با لیزر

گاهی اوقات ممکن است درمان پوست مرغی با  کرم ها و لوسیون ها و مرطوب کننده ها کافی نباشد که در این صورت لیزر درمانی پیشنهاد می شود که امروزه  در درمان بسیاری از مشکلات و بیماری های پوستی کاربرد های زیادی دارد و توسط  متخصصان پوست و مو پیشنهاد می شود.که با توجه به  قرمزی و التهاب شدید پوست و میزان وخامت آن شدت لیزر تنظیم شده و روی پوست قرار می گیرد و در نتیجه موجب کاهش تورم و میزان قرمزی پوست می شود.این لیزر ها در از بین بردن لکه های قهوه ای و روشن تر شدن پوست نیز بسیار موثرند.ممکن است برای اثربخشی این درمان به چندین جلسه نیاز داشته باشید.

معرفی چند درمان خانگی پوست مرغی

  1.  دوش گرم بگیرید

  2. لایه برداری کنید.

  3.  محلول آب رسان استفاده کنید.

  4.  از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.

  5.  از دستگاه های رطوبت ساز استفاده کنید.

درمان پوست مرغی با روغن نارگیل

درمان خانگی سریع پوست مرغی

به طور کلی برای درمان بیمار پوست مرغی از نظر طب سنتی یا طب اسلامی از روغن‌ها استفاده می شود که یکی از بهترین روغن ها در درمان این عاضه، روغن نارگیل می باشد که حاوی ویتامین A بوده و بهتر است در طول روز چند بار بر روی پوست خود به مدت چند دقیقه ماساژ دهید به خصوص زمانی که پوست شما مرطوب است.

علاوه بر این می توانید روزانه یک قاشق چای خوری روغن نارگیل بخورید و مقدار آن را به تدریج  تا سه قاشق غذا خوری افزایش دهید.

پماد برای رفع پوست مرغی

وازلبن برای پوست مرغی

می توانید از پماد های دارویی و همچنین پماد های بدون نسخه که حاوی  اوره (نوتراپلاس و یوسرین)، لاکتیک اسید (آملاکتین و لاک هیدرین)، آلفا هیدروکسی اسید یا سالیسیلیک اسید هستنند استفاده کنید که موجب از بین بردن سلول های مرده پوست،  نرم شدن و آب رسانی به پوست می شوند.برخی از این پماد ها:

  • رتینوئید های موضعی

این پماد ها حاوی  رتینول و  ویتامین A بوده که به از بین رفتن سلول های مرده کمک می کند و در نتیجه  سلول های جدید و سالم را تولید می کنند.استفاده از آن ها معمولا  برای 7 الی 10 روز تجویز می شود.

  • کورتیکواستروئیدهای موضعی

این پماد ها در کاهش خارش موثرند.

  • کرم کراتوپیل برای پوست مرغی

این کرم موجب نرم شدن پوست شده و همچنین سفتی و خشکی پوست و رشد موهای زائد را کاهش می دهد.

نکات پایانی و پیشنهادات کلی برای رفع مشکل پوست مرغی 

  1. نواحی حساس پوست را خراش یا فشار ندهید.
  2. از مرطوب کننده ها و آبرسان های غلیظ استفاده کنید.
  3. بهتر است به جای آب خیلی داغ از آب گرم استفاده کنید.
  4. سعی کنید مدت زمان حمام شما 10 دقیقه باشد.
  5. می توانید برای از بین بردن پوست مرده از از سنگ پا یا لیف استفاده کنید.
  6. از رژیم های غذای سالم که شامل ویتامین A و E و همچنین اسید های چرب ضروری هستند استفاده کنید.