10 مورد از با ارزش ترین واحد پول دنیا + جدول رتبه بندی

17/02/2024
باارزش ترین پول های دنیا را بشناسید

امروز قصد داریم در تا در مجله والی به معرفی باارزش ترین واحد پول های دنیا بپردازیم با مجله سرگرمی والی همراه باشید تا از این موضوع مطلع شوید.

مجله والی
مجله والی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که بالاترین واحد پولی در جهان امروز چیست؟ به احتمال زیاد، اکنون به پوند انگلیس، دلار آمریکا یا یورو فکر می کنید... حداقل چند ارز با ارزش بالاتر از این سه ارز وجود دارد. ما فهرستی از ارزهای با ارزش در سال 2021 در مقایسه با دلار آمریکا و یورو تهیه کرده ایم. تعجب خواهید کرد اگر بدانید که دلار به عنوان پرمعامله ترین، حتی در وسط لیست نیست، بلکه تقریباً در انتهای آن قرار دارد. و اکنون در مجله والی نگاهی دقیق تر به 10 ارز برتر خواهیم داشت و خواهیم فهمید که چه چیزی آنها را بسیار ارزشمند می کند. با مجله والی همراه باشید.

1.دینار کویت (3.32 دلار)

با ارزش ترین پول دنیا 2021

امروزه دینار کویت با ارزش ترین ارز در جهان است که هر دینار 3.32 دلار برآورد می شود. چنین ارزش بالایی با اقتصاد پایدار کویت و صادرات قابل توجه نفت به بازار جهانی توضیح داده می شود که تقریباً 95 درصد از درآمد این کشور را تولید می کند.

بر اساس برآوردها، حدود 9 درصد از ذخایر نفتی جهان در قلمرو آن قرار دارد. تولید نفت در اینجا ساده ترین و در نتیجه ارزان ترین در بین سایر کشورها است.

علاوه بر این، کویت یک کشور معاف از مالیات با نرخ بیکاری بسیار پایین است. همه اینها باعث شده است که در فهرست کشورهایی که بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی را دارند در رتبه هشتم قرار گیرد.

2.دینار بحرین (2.66 دلار)

با ارزش ترین پول دنیا 2020

دومین ارز ارزشمند دنیا دینار بحرین است که نرخ تبدیل آن به ازای هر دینار 2.66 دلار است. به دلار آمریکا وابسته است و نرخ برابری آن در برابر دلار از سال 1987 ثابت مانده است.

بحرین یک کشور جزیره ای خلیج فارس با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر است. همانند کویت، بزرگترین منبع درآمد آن صادرات گاز و نفت جهانی است.

قبل از اینکه بحرین به یکی از کشورهای پیشرو در تولید نفت تبدیل شود، صنعت عمده سودآوری در اینجا استخراج مروارید بود. با این حال، در سال 1930 تولید به دلیل کشت مروارید در ژاپن متوقف شد.

نکته جالب این است که ریال عربستان به طور رسمی در بحرین در کنار دینار به صورت قانونی وجوه قانونی است. نرخ ارز آنها نیز ثابت است و معادل 1 دینار = 10 ریال است.

3.ریال عمان (2.60 دلار)

واحد پول کشورعمان

ریال عمان با نرخ تبدیل 2.60 دلار به یک ریال تقریباً دو برابر ارزش پوند انگلیس  در رده سه گران ترین ارزهای جهان قرار دارد.

این ارز از سال 1973 با دلار آمریکا پیوند خورده است.

شایان ذکر است که قدرت خرید دینار به حدی است که دولت مجبور به انتشار اسکناس های 1/4 و 1/2 ریالی شده است. در تصویر بالا اسکناس 1/2 ریالی (نیم ریالی) را مشاهده می کنید.

مانند سایر کشورهای شبه جزیره عربستان، عمان نیز به لطف تولید نفت دارای اقتصاد توسعه یافته و کیفیت زندگی بالایی است. اما با توجه به پایان یافتن ذخایر، دولت عمان تصمیم گرفت منابع درآمدی را با توسعه تولید گاز، متالورژی و گردشگری متنوع کند.

4.دینار اردن (1.41 دلار)

قیمت دینار کویت

دینار اردن در ابتدا با ارزش بالاتری به دلار آمریکا متصل بود. در 20 سال گذشته، این کشور توانسته است این میخ را حفظ کند. بنابراین امروزه دینار در فهرست گران ترین ارزها جایگاه چهارم را دارد.

با این وجود، توضیح ارزش بالای دینار اردن کمی دشوار است.

این کشور از نظر اقتصادی توسعه نیافته و فاقد منابع ضروری مانند نفت است. اردن بدهی خارجی قابل توجهی دارد، بنابراین به شدت به کشورهای همسایه و صندوق بین المللی پول وابسته است.

5.پوند استرلینگ بریتانیا (1.38 دلار)

نماد پولهای دنیا

اکثر مردم معتقدند که پوند بریتانیا بالاترین ارزش پولی را در بین سایر ارزها دارد. اما اینطور نیست. نرخ آن در برابر دلار آمریکا پوند را تنها در جایگاه پنجم در میان بالاترین ارزها قرار می دهد.

اگرچه، هنوز هم قدیمی ترین ارز در گردش و یکی از پرمعامله ترین ارزها در جهان است، سومین جفت پرمعامله در بازار فارکس است.

پوند استرلینگ واحد پول ملی انگلستان، اسکاتلند، ولز، و ایرلند شمالی و همچنین واحد پول موازی کشورهای وابسته به تاج و تخت است: گرنزی، جرسی، و جزیره من.

 6.دلار جزایر کیمن (1.22 دلار)

پوند پول کدام کشور است

دلار جزایر کیمن تنها ارز کارائیب در فهرست بالاترین ارزها است. دلیل آن این است که این قلمرو خودمختار بریتانیا یکی از بهترین بهشت‌های مالیاتی جهان و یکی از پنج مرکز بزرگ مالی فراساحلی است.

این کشور برای صدها بانک، صندوق های تامینی و شرکت های بیمه مجوز می دهد.

7.یورو اروپا

لیست باارزش ترین پول دنیا

یورو در طول سال ها تقویت شده است که به آن اجازه می دهد در لیست قدرتمندترین ارزهای جهان جایگاهی قوی داشته باشد.

تا حدی، ارزش آن با این واقعیت توضیح داده می شود که ارز رسمی 19 کشور اروپایی است که در میان آنها چندین کشور توسعه یافته اقتصادی را خواهید یافت.

امروزه یورو دومین ارز ذخیره ای است که 25 درصد از کل پس اندازهای جهان را در بر می گیرد 

8.فرانک سوئیس (1.10 دلار)

قدیمی ترین واحد پول دنیا

فرانک سوئیس یکی از قوی ترین و با ثبات ترین ارزها در سراسر جهان است. این ششمین ارز پرمعامله و تنها ارزی است که تحت تاثیر تورم قرار نگرفته است، با این حال، با توجه به اینکه سوئیس نه تنها یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است، بلکه به با ثبات ترین کشورها نیز تعلق دارد، جای تعجب نیست.

سوئیس یک سیاست پولی سختگیرانه و سطوح پایین بدهی دارد که فرانک را به شرطی مطمئن برای سرمایه گذاران در هنگام معامله یا ذخیره ارز تبدیل می کند.

9.دلار آمریکا

جدول رده بندی ارزش پول کشورها

امروزه دلار آمریکا پرمعامله ترین ارز در بازار فارکس است. به دلیل رهبری اقتصادی ایالات متحده، عنوان "ارز ذخیره جهانی" اولیه را به دست آورد. بیشترین تقاضا را دارد و در بیش از 85 درصد معاملات روزانه فارکس شرکت دارد.

همه اینها دلار آمریکا را به یکی از گرانترین ارزهای دنیا تبدیل می کند.

10. دلار کانادا (0.79 دلار)

ارزش پول کشور ها2020

دلار کانادا در رتبه بندی ده ارز برتر قرار دارد. این ارز ششمین ارز ذخیره بزرگ و ششمین ارز پرمعامله است. حدود 5% از معاملات روزانه فارکس شامل CAD است.

کانادا دومین منبع بزرگ اورانیوم در جهان و همچنین ذخایر بزرگ نفت خام (13.21 درصد) را دارد که پس از عربستان سعودی و ونزوئلا در رتبه دوم قرار دارد.

بنابراین، دلار کانادا به نوسانات قیمت جهانی نفت بستگی دارد

جدول رده بندی ارزش پول کشورها 2021

جدول رتبه بندی ارزش پول های دنیا
واحد پول کشور کد نماد برابری با 1 دلار آمریکا
دینار کویت KWD د.ک یا KD حدود 3.33
دینار بحرین BHD د.ب یا BD حدود 2.66
ریال عمان OMR ر.ع یا RO حدود 2.60
دینار اردن JOD د.أ حدود 1.41
پوند انگلیس GBP £ حدود 1.31
یورو اروپا EUR حدود 1.24
دلار جزایر کیمن KYD $ حدود 1.22
فرانک سوئیس CHF ₣، Fr ،SFr ،Fr.sv حدود 1.06
دلار آمریکا USD $ حدود 1
دلار کانادا CAD Can$ ،C$ ،CA،$ حدود 0.79
دلار استرالیا AUD $.A یا AU$ حدود 0.78