بررسی فواید هندوانه + کمک به بهبود سلامت بدن

22/12/2021
فواید هندوانه
هندوانه به عنوان یکی از اصلی ترین میوه های تابستانی می باشد، که می تواند در از بین بردن عطش و تشنگی و تأمین آب بدن در فصل تابستان کمک کند. هم چنین هندوانه منبع خوبی از کاروتنوئیدها، ویتامین های A ،B و C و پتاسیم می باشد.
مجله والی
مجله والی

هندوانه جزو میوه های پرآبی می باشد، که دارای ویتامین های A ،B6 و C، آنتی اکسیدان ها و آمینواسید ها می باشد. این میوه ی تابستانی فاقد چربی می باشد، و در هر پیمانه ی آن فقط 40 کالری دارد. هندوانه علاوه بر هیدراته نگه داشتن بدن و پیشگیری از گرمازدگی، در بهبود سلامت قلب و کلیه ها، پیشگیری از سرطان، کاهش التهاب، بهبود فرآیند‌ های گوارشی و افزایش بینایی و... تأثیرگذار می باشد.

این میوه با وجود این که دارای فواید زیادی می باشد، ولی زمانی که بیش از حد مصرف شود، می تواند عارضه ساز باشد. زمانی که این زیاده روی در زمانی که هر روز تکرار شود، می تواند به انباشتگی پتاسیم و لیکوپن در بدن تبدیل شود. مصرف بیش از 30 میلی گرم لیکوپن در روز با علائمی از قبیل تهوع، اسهال، دیر هضمی و نفخ همراه خواهد بود. افرادی که پتاسیم خون آن ها بالاست، بهتر است بیشتر از یک پیمانه هندوانه در روز مصرف نکنند. از عوارض پتاسیم بالا در خون می توان به ضربان نامنظم قلب، سایر مشکلات قلبی عروقی و کاهش کنترل عضلانی اشاره کرد. همچنین افراد دیابتی باید توجه داشته باشند، که قند هندوانه به رغم این که از نوع طبیعی است، باز هم نسبتاً بالاست و باید با احتیاط مصرف شود.

فواید هندوانه برای سلامتی

  • کمک به سالم نگه داشتن قلب 

طبق تحقیقات انجام شده، اگر هر روز یک برش هندوانه را بخورید، می‌ تواند تجمع کلسترول بد خون را متوقف کند، و همین موضوع باعث می شود، تا از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کنیم. مصرف منظم هندوانه همچنین با رسوبات چربی کمتر در داخل رگ‌ های خونی ارتباط دارد. از خواص هندوانه سالم برای قلب می‌ توان به سیترولین، ماده ی شیمیایی موجود در این میوه نسبت داد. سیترولین می‌ تواند اثرات مفیدی بر تصلب شرایین داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید، سیترولین سفتی شریانی را در زنان یائسه، کاهش می‌ دهد.

  • کمک به درمان التهاب 

از دیگر ترکیبات اصلی و مهمی که در هندوانه وجود دارد، لیکوپن می باشد. لیکوپن دارای خواص ضد التهابی می باشد.

  • شما را هیدراته نگه می‌ دارد.

هندوانه از 90 درصد آب تشکیل شده است، به همین خاطر این میوه را به یکی از بهترین منایع آبرسان تبدیل کرده است. هم چنین از نظر ادرار آور بودن بسیار بهتر از الکل یا کافئین می باشد. با توجه به این که یک منبع طبیعی می باشد، ادرار را بدون ایجاد فشار در کلیه‌ها می تواند افزایش دهد.

  • کمک به مبارزه با سرطان 

لیکوپن موجود در هندوانه می تواند میزان شورش سلول‌ های سرطانی را کاهش دهد. لیکوپن رنگ دانه ای می باشد، که هندوانه‌ ها را به رنگ قرمز تبدیل می‌ کند. توجه داشته باشید، که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود، به همین خاطر از بروز بعضی سرطان‌ ها می تواند جلوگیری کند. لیکوپن می تواند در درمان عفونت HPV که ممکن است، منجر به سرطان رحم شود، بسیار مفید می باشد.

  • ممکن است به رفع درد عضلات کمک کند.

ممکن است بعد از انجام تمرینات ورزشی عضلات دردناک شما را آزار دهد، در این مواقع ممکن است، هندوانه کلید حل آن باشد. توجه داشته باشید، که این میوه سرشار از الکترولیت و اسید آمینه سیترولین می باشد، که می تواند به تسکین درد عضلات بعد از یک تمرین سنگین کمک کند. هم چنین سیترولین جهت بررسی اثرات آن به صورت خارجی به آب میوه‌ ها اضافه شده است، و ثابت شده است که تنها سیترولین موجود در هندوانه قابلیت کاهش درد عضلات را دارد. سیترولین روند حذف اسید لاکتیک را سریع تر می‌ کند، در نتیجه درد عضلات را تسکین می‌دهد. نوشیدن آب هندوانه همچنین می‌ تواند به عضلات شما کمک کند، تا اکسیژن بیشتری دریافت کنید.

  • کمک به هضم غذا 

همان طور که پیش تر گفتم هنودانه سرشار از آب می باشد، به همین خاطر می‌ تواند به هضم غذا کمک کند. همچنین حاوی فیبر است، بنابراین باعث هضم غذا و جلوگیری از یبوست می‌ شود.

  • ممکن است از تحلیل رفتن ماکولا جلوگیری کند.

هندوانه منبع بسیار خوبی از لیکوپن است. هم چنین مشخص شده است، که خطر بیماری دژنراتیو ماکولا را کاهش می‌ دهد. آنتی اکسیدان‌ ها برای سلامتی چشم ضروری می باشند، چون از رادیکال‌ های آزاد محافظت می‌ کنند. اثر رادیکال های آزاد ممکن است، ترسناک باشد، و یا ممکن است، منجر به زوال لنز چشم شود و یا باعث کوری شود. با توجه به این که لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی می باشد، می تواند از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کند. 

  • پیشگیری از آسم 

هندوانه می تواند به افرادی که به آسم مبتلا هستند، کمک کنند، تا بتوانند به صورت صحیح تنفس کنند. بر طبق مطالعه ای که بر روی 17 بزرگسالی که مبتلا به آسم هستند، انجام شد، نشان داد، که لیکوپن ممکن است اثر درمانی بر بیماری داشته باشد. هم چنین مصرف لیکوپن و ویتامین A به مقدار کافی می‌ تواند برای بیماران آسم مفید باشد.

  • کنترل فشار خون

هندوانه یکی از غنی‌ ترین منبع طبیعی سیترولین می باشد. سیترولین با آرژنین یک اسید آمینه ضروری جهت حفظ فشار خون سالم، ارتباط نزدیک دارد. مطالعه دیگری که داوطلبان را در مصرف آب هندوانه غلیظ انجام دادند، میزان آرژنین را در آن ها افزایش داد، که احتمالاً از سیترولین تبدیل شده بود. هندوانه همچنین منبع خوبی از پتاسیم است، ماده مغذی شناخته شده جهت کاهش فشار خون بالا. پتاسیم همچنین الکترولیتی می باشد، که فشار خون را در حین تمرین بدنی می تواند تنظیم کند.

  • کمک به سلامت پوست و مو 

هندوانه منبع خوبی از ویتامین C، ماده مغذی ضروری برای سنتز کلاژن است. کلاژن پوست را لطیف نگه می‌ دارد، و موهای شما را تقویت می‌ کند. طبق یک مطالعه در آلمان لیکوپن و بتاکاروتن می‌ توانند از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنند. بتاکاروتن همچنین جهت جلوگیری از بعضی بیماری‌ های پوستی مانند پسوریازیس و ویتیلیگو شناخته شده است.

ویتامین A ای که در هندوانه وجود دارد، یکی دیگر از مواد مغذی مهم می باشد، که به سلامت پوست کمک می‌کند. سلول‌ های پوستی را ترمیم و ایجاد می‌کند. بدون این ماده مغذی، پوست شما کدر و پوسته پوسته خواهد شد.

  • کمک به سلامت استخوان 

ویتامین C که در هندوانه وجود دارد، در این مورد نقش اصلی دارد، چون این ماده مغذی برای استخوان مفید می باشد، و می توان به ترمیم آن کمک کند. طبق مطالعه ای که در سوسیس انجام شده است، نشان می دهد، که مکمل لیکوپن می‌ تواند از پوکی استخوان و شکستگی استخوان جلوگیری کند. ویتامین A موجود در هندوانه هم با رشد استخوان در ارتباط می باشد.

  • کمک به کاهش وزن 

یکی از مهم ترین و بهترین فواید هندوانه کمک به کاهش وزن سالم می باشد. با توجه به وجود آب فراوان در هندوانه می‌ تواند کالری کمتری را در بدن شما سیر کند. هم چنین آب باعث تسریع در متابولیسم و دفع سموم و چربی ها می‌ شود، به همین خاطر می تواند به کاهش وزن کمک کند.

یک قاچ هندوانه تقریباً 86 کالری، کمتر از 1 گرم چربی و کلسترول ندارد. این ماده 22 گرم کربوهیدرات و 5 درصد فیبر مورد نیاز روزانه شما را تأمین می‌ کند، و آن را به غذایی مناسب برای چربی سوزی و کاهش وزن تبدیل می‌کند.

  • تقویت ایمنی بدن

هندوانه به دلیل وجود ویتامین C می تواند به تقویت سیستم بدن کمک کند. هم چنین این میوه حاوی ویتامین B6 می باشد، که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌ کند، تا آنتی بادی تولید کند. این ویتامین همچنین می تواند به تشکیل سلول‌ های قرمز خون کمک کند. هم چنین این میوه دارای ویتامین A می باشد، که می تواند سیستم ایمنی بدن را تنظیم کند، و از آن در برابر عفونت محافظت کند.

  • کمک به درمان دیابت 

با توجه به این که هندوانه دارای شاخص گلیسمی (قند خون) بالایی است، ولی دارای بار گلیسمی کمتری می باشد، به همین خاطر برای افرادی که دیابتی هستند، بسیار مناسب می باشند. به صورت کلی هندوانه دارای خواص ضد دیابت می باشد. از اثرات مفید آب تفاله هندوانه را نشان داد، که می تواند باعث افزایش توده بافت چربی قهوه ای و کاهش توده چربی سفید اضافی می‌ شود، که در نهایت می تواند به درمان دیابت کمک کند.

  • ارتقا دادن سلامت جنسی 

اسید آمینه سیترولین که در هندوانه وجود دارد، می تواند رگ‌ های خونی را شل و فراخ کند، و ممکن است، در درمان اختلال نعوظ کمک کند. سیترولین به آرژنین تبدیل می‌ شود، که پیش ماده اکسید نیتریک می باشد، و به گشاد شدن رگ‌ های خونی کمک می‌ کند.

  • جلوگیری از آسیب سلول 

هندوانه به دلیل وجود لیکوپن می تواند از سلول‌ ها در برابر آسیب‌ های مرتبط با بیماری‌ های قلبی محافظت کند. لیکوپن می تواند با رادیکال‌ های آزاد مبارزه کند، و از آسیب سلول جلوگیری کند.

  • جلوگیری از گرمازدگی 

هندوانه به دلیل وجود آب فراوان در آن جزو معدود میوه هایی می باشد، که می تواند گرما را پاک کند، و تحریک پذیری و تشنگی را تسکین دهد. همچنین می تواند باعث کاهش خستگی گرما شود، که در لایه ی خارجی پوست ظاهر می شود.

  • سلامت لثه را ارتقا می‌ دهد.

ویتامین C موجود در هندوانه می تواند مویرگ‌ ها و لثه‌ ها را سالم نگه دارد. کمبود این ویتامین می‌ تواند باعث خونریزی لثه و التهاب لثه شود. همچنین این ویتامین می‌ تواند باکتری‌ های موجود در دهان را از بین ببرد، که ممکن است، منجر به بیماری لثه و دیگر موارد از جمله عفونت لثه شود.

  • افزایش سطح انرژی 

هندوانه یکی از بهترین منابع ویتامین B می باشد، که می تواند باعث تولید انرژی در بدن شما شود. این میوه کالری کم ولی در عوض انرژی زیادی دارد، و می‌ تواند به شما در ادامه ی فعالیت در روزهای گرم کمک کند. دلیل دیگر این که شما باید یک هندوانه در صدر برنامه غذایی خود داشته باشید، پتاسیم است. پتاسیم یک الکترولیت است، که شما را از احساس خستگی بعد از یک روز طاقت فرسا باز می‌ دارد.

فواید هندوانه برای کلیه

فواید هندوانه برای کلیه

هندوانه می تواند پشتیبان کلیه می باشد. این جمله یعنی این که با توجه به هندوانه می‌ تواند منابع خوبی از پتاسیم باشد، ولی این درصد در مقایسه با اکثر غذاهای دیگر کمتر است. به همین دلیل می‌ تواند برای افرادی که از بیماری مزمن کلیه رنج می‌ برند، و باید به گزینه‌ های میوه با پتاسیم پایین‌ تر پایبند باشند، خوب است.

با این حال در بعضی از افراد که از بیماری مزمن کلیه رنج می‌ برند، کلیه‌ ها قادر به حذف پتاسیم اضافی از خون نیستند. این می‌ تواند سطح پتاسیم را در خون افزایش داده، و منجر به عوارضی شود.

فواید هندوانه زرد

با توجه به این مصرف 5 واحد میوه و سبزیجات به صورت روزانه می تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد. مصرف روزانه 9 تا 10 واحد میوه و سبزی به همراه 3 واحد لبنیات باعث کاهش فشار خون بالا می شود. توجه داشته باشید، که پتاسیم بیشترین نقش را در کاهش فشار خون دارد. توجه داشته باشید، هندوانه زرد سرشار از پتاسیم می باشد.

هندوانه زرد به خاطر وجود ویتامین A و ویتامین C می توانند به سلامتی چشم کمک کنند. هندوانه آناناسی یکی از قوی ترین منابع لوتئین می باشد. لوتئین جهت پیشگیری از بیماری دژنراسیون ماکولار چشمی وابسته به سن لازم است. این بیماری مزمن بیشتر در افراد مسن دیده می شود، و مهم ترین علت کوری در جهان می باشد. این بیماری تشکیل لکه زرد بر روی شبکیه ی چشم می باشد، که افراد مبتلا به آن با پیشرفت بیماری توانایی خواندن، نوشتن و رانندگی را از دست می دهند. برای این لکه درمان قطعی وجود ندارد، ولی با تغییر در برنامه ی غذایی و مصرف دارو می توان آن را به تعویق انداخت، و یا از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

فواید هندوانه برای کرونا

فواید هندوانه برای کرونا

مصرف هندوانه می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف هندوانه و آب آن می تواند به مقاومت بدن در برابر این بیماری بسیار کمک کند، چون این میوه دارای ویتامین C و سایر ویتامین های مفید برای بدن است.

جدول ارزش غذایی هندوانه

موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی درصد مصرف مجاز روزانه
انرژی 30 کیلوکالری 1.5%
کربوهیدرات 7.6 گرم 6 %
پروتئین 0.6 گرم 1 %
چربی کل 0.15 گرم 0.5%
کلسترول 0 میلی گرم 0 %
فیبر خوراکی 0.4 گرم 1 %

ویتامین ها

اسید فولیک 3 میکروگرم 1%
نیاسین 0.178 میلی گرم 1 %
پیریدوکسین 0.221 میلی گرم 4.5 %
تیامین 0.033 میلی گرم 3 %
ویتامین (C) سی 8.1 میلی گرم 13.5%
ویتامین (E) ایی 0.05 یکای بین‌المللی 0.5 %

الکترولیت

سدیم 1 میلی گرم 0 %
پتاسیم 112 میلی گرم 2.5%

مواد معدنی

کلسیم 7 میلی گرم 0.7%
مس 42 میلی گرم 4.5 %
آهن 0.24 میلی گرم 3 %
منیزیم 10 میلی گرم 2.5 %
منگنز 0.038 میلی گرم 1.5 %
روی 0.10 میلی گرم 1 %

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-a (بتا) 303 میکروگرم
کاروتن-β (بتا) 78 میکروگرم
زآگزانتین 8 میکروگرم

فواید هندوانه در بارداری

فواید هندوانه در بارداری

  • تسکین سوزش سرمعده 

هندوانه می تواند برای سوزش سرمعده بسیار تسکین‌ دهنده باشد. خانم هایی که باردار هستند، معمولاً از مشکلات گوارشی مختلف مثل سوزش سرمعده رنج می‌ برند. توجه داشته باشید، که هندوانه دارای خواص خنک‌ کننده می باشد، به همین خاطر می تواند سوزش سرمعده را تسکین دهد. 

  • کاهش تورم دست و پا

خانم هایی که باردار هستند، معمولاً متورم شدن دست و پا را تجربه می‌ کنند. هندوانه به خاطر وجود آب فراوان می تواند باعث کاهش مسدود شدگی رگ‌ ها و عضلات شود، و از متورم شدن دست و پا جلوگیری کند.

  • تسکین حالت تهوع صبحگاهی 

مصرف هندوانه در صبح یک روش عالی برای شروع روز است. این میوه‌ی پرطرفدار حاوی مواد مغذی فراوان و خواص انرژی‌ زا است، و می‌تواند از بروز حالت تهوع صبحگاهی جلوگیری کند. زنان باردار می‌ توانند روز خود را با یک لیوان آب هندوانه‌ ی تازه و خنک شروع کنند.

  • جلوگیری از کم‌ آبی بدن 

دهیدراته یا کم‌ آب شدن بدن یکی از مشکلاتی می باشد، که افراد مختلف با آن ها دست و پنجه نرم می کنند. وجود این عارضه می تواند بدن را مشکلات مختلفی رو به رو کند. به خانم های باردار توصیه می‌ شود، مقدار زیادی آب بنوشند، تا دچار کم‌ آبی نشوند‌. کم‌ آبی بدن می‌ تواند باعث انقباض زودرس و در نتیجه ی زایمان زودرس شود. بیش از ۹۰ درصد هندوانه را آب تشکیل داده است. بنابراین خوردن آن می‌ تواند روشی عالی برای هیدراته نگه داشتن بدن باشد.

  • کاهش گرفتگی عضلانی 

بدن زنان باردار طی دوران بارداری دچار تغییرات مختلفی می‌شود. وزن زیاد و تغییر هورمونی باعث بروز درد در عضلات و استخوان‌ ها می‌شود. خوردن هندوانه می‌ تواند به بدن در مواجهه با این تغییرات و تسکین گرفتگی عضلانی کمک کند.

  • جلوگیری از بروز لکه‌ های پوستی 

بسیاری از خانم‌ های باردار ممکن است، در دوران بارداری دچار لکه‌ های پوستی شوند. این مشکل پوستی می تواند شما را ناراحت و آزار دهد. هندوانه میوه‌ ای است، که می‌ تواند به بهبود حرکات روده و هضم راحت تر غذا کمک کند. این موضوع می تواند بر روی بافت پوست اثر گذارد. پاکسازی منظم بدن رنگدانه‌ های پوست را به حداقل می‌رساند. پس هندوانه بخورید، تا پوستتان درخشان و شفاف شود، و از شر لکه‌های پوستی رها شوید.

  • درمان یبوست 

یبوست یکی از مشکلات گوارشی می باشد، که می تواند افراد زیادی را درگیر خود کند. هم چنین خانم های باردار هم ممکن است، به این درد دچار شوند. هندوانه جزو میوه هایی است، که به بهبود حرکات روده کمک می کند، چون این میوه دارای فیبر زیادی می باشد، به همین خاطر می تواند به شکل‌ گیری مدفوع کمک کند.

  • تسکین راش گرمایی 

یکی از عوارضی که طی ردوران بارداری ممکن است، رخ دهد، راش گرمایی یا عرق سوز شدن می باشد، که می تواند باعث تحریک و یا خارش پوست شود. هندوانه به خاطر این که خواص آبرسان و خنک‌ کننده دارد، یک ماده‌ی غذایی عالی برای این نوع راش‌ ها محسوب می‌ شود. این میوه‌ی تابستانی از خشکی پوست جلوگیری می‌ کند، و پوست را هیدراته نگه می‌ دارد.

  • درمان عفونت دستگاه ادراری 

بسیاری از زنان در دوران اولیه ی بارداری از عفونت دستگاه ادراری (UTI) شکایت می‌ کنند. این مشکل رایج برای زنان باردار آزاردهند‌ه‌ تر می باشد، چون آن‌ ها در دوران بارداری نمی‌ توانند برای درمان این عارضه از بعضی دارو استفاده کنند. اما جای نگرانی نیست، چون هندوانه در این زمینه کمک‌ کننده است. این میوه‌ ی آب دار به دلیل وجود آب فراوان و خواص ضدباکتریایی خود می‌ تواند در درمان عفونت‌ های دستگاه ادراری مفید باشد. هندوانه در دوران بارداری می تواند به از بین بردن باکتری‌ های دستگاه ادراری کمک کند‌.

  • بهبود بینایی

هندوانه دارای بتاکاروتن می باشد، که نوعی آنتی‌ اکسیدان است، و در بدن به ویتامین A تبدیل می‌ شود. این آنتی‌ اکسیدان می تواند با رادیکال‌ های آزاد مبارزه کند، که ممکن است، منجر به آسیب به سلول‌ ها شوند. ویتامین‌ A به تقویت بینایی هم کمک می‌ کند، چون در محافظت از لایه‌ ی بیرونی چشم یا همان قرنیه مفید است.

  • کمک به شکل‌ گیری استخوان‌ های جنین 

مصرف هندوانه در دوران بارداری در شکل‌گیری استخوان‌های جنین تأثیر گذار است. این میوه کلسیم و پتاسیم زیادی دارد، که هر دو به‌ صورت مستقیم با رشد مناسب استخوان‌ های نوزاد متولد نشده، در ارتباط هستند.

  • افزایش سطح انرژی 

هندوانه حاوی مقدار زیادی مواد معدنی مختلف مثل پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌هایی مثل A ،B6 ،B1 است. این مواد مغذی به‌ صورت طبیعی انرژی را افزایش می‌ دهند. این ترکیبات روی بینایی، سیستم ایمنی بدن و سیستم عصبی جنین هم اثر می‌ گذارند.

بررسی خواص هندوانه برای مردان

بررسی خواص هندوانه برای مردان

از دیگر فواید هندوانه می توان به سلامت بدن جهت جلوگیری از مبتلا شدن به آسم یا وقوع حملات آسمی اشاره کرد. همچنین سیترولین، که یک آمینو اسید در هندوانه می تواند در تنظیم و کنترل فشار خون افراد اثرگذار باشد. ویتامین C هندوانه در ساخت کلاژن بسیار ضروری می باشد، و همین موضوع باعث شادابی، نشاط پوست و موی افراد شود.

کمک به کاهش وزن، تقویت استخوان ها، بهبود عملکرد کلیه، تقویت سیستم ایمنی، کمک به درمان دیابت، جلوگیری از آسیب به سلول ها، تقویت سلامت لثه ها و افزایش سطح انرژی در دسترس بدن از فواید این میوه شیرین و دل انگیز داراست.