خواص و مضرات قهوه چیست؟

23/12/2021
فواید و مضرات قهوه
قهوه جزو نوشیدنی هایی می باشد، که بین جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده است. برخی از افراد مصرف قهوه را برای سلامتی خود مضر می‌ دانند، ولی این نوشیدنی طبیعی همانند دیگر خوراکی دارای فواید می باشد، که حتماً باید در مصرف آن تعادل بقرار کنید، چون در غیر این صورت ممکن است، مشکلاتی را برای شما پیش بیاورد.
مجله والی
مجله والی

فواید قهوه تلخ ناشتا

قهوه چیست و چه طبعی دارد؟

طبع قهوه معمولاً گرم می باشد. خاستگاه اصلی قهوه کشور یمن می باشد، و از قرن 15 میلادی شروع به تولید قهوه کرده اند. قهوه ها در رنگ های قهوه ای تیره، قهوه ای روشن، بژ و سیاه وجود دارد. قهوه را بسته به عطر و طعم مورد نظر درجه‌ بندی‌ می کنند.

فواید قهوه

فواید قهوه و نسکافه

قهوه برای سلامت افراد مفید می باشد. آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مفید که در قهوه وجود دارد، می تواند به سلامت افراد کمک کند. طبق آزمایش های بالینی که در 2017 انجام شده است، نشان می دهد، که مصرف قهوه در حد معمول بی خطر می باشد، و به احتمال زیاد به بهبود سلامت افراد کمک می کند. قهوه می تواند بدن را در برابر بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری پارکینسون، آلزایمر، افسردگی، بیماری کبد و همچنین قهوه برای تقویت دستگاه گوارش بی خطر و موثر می باشد، و سلامت قلب را ارتقا دهد. در ادامه به دیگر خواص قهوه اشاره خواهیم کرد.

  • خواص قهوه و انرژی زایی

قهوه به عنوان ماده ای انرژی زا و هوشیار کننده شناخته شده است، و شما می توانید با مصرف قهوه کافئین دار علاوه بر این که می توانید ذهن خود را هوشیار کنید، هم چنین می تواند باعث تقویت حافظه و افزایش توانایی افراد شود، چون بعد از مصرف قهوه و وارد شدن کافئین به بدن جریان خون و سپس مغز موجب افزایش موادی مانند دوپامین (در مغز نقش پیامرسان عصبی) و نوراپی (تمرکز و هوشیاری مغز) می شود.

  • قهوه چربی سوز عالی

قهوه می تواند به عنوان یک چربی سوز عمل کند، و سرعت سوخت و ساز بدن را می تواند 3 تا 11 درصد افزایش دهد. کافئین خود به تنهایی در تمامی مکمل های چربی سوز وجود دارد. ولی به مرور و مصرف زیاد این نوشیدنی این نوع تأثیر آن را در بدن کم می کند.

  • خواص قهوه برای دیابت

توجه داشته باشید، که امروزه بیمری دیابت گریبان گیر افراد زیادی شده است. به همین خاطر قهوه نیز می تواند دارای تاثیر مثبتی بر این بیماری باشد. طبق مطالعات انجام شده، نشان می دهد، که ریسک مبتلا شدن به این بیماری در افرادی که بیشترین میزان قهوه را مصرف می‌ کنند، 23 درصد تا 67 درصد کمتر می باشد.

  • خواص قهوه برای بیماران قلبی

مصرف قهوه نیز می تواند مرگ بیماران دارای سکته قلبی را کاهش دهند، و از آن پیشگیری کنند. حتی پس از سکته‌ قلبی روند بهبود قلب را تقویت کرده، و احتمال حمله قلبی بعدی را کاهش دهد. البته برای رسیدن به چنین وضعیت مطلوبی نیاز است، که به اندازه ی کافی قهوه مصرف شود.

  • قهوه مناسب برای پیشگیری از آلزایمر

قهوه برای جلوگیری از مبتلا شدن به اختلالات مغزی مثل آلزایمر که می تواند باعث اختلال عملکرد مغز و زوال عقل می شود، و تاثیر گذار است. افرادی که قهوه مصرف می کنند، بین 23 تا 60 درصد کمتر در معرض این بیماری قرار می گیرند.

  • قهوه به خاطر داشتن کافئین پارکینسون رو کاهش می دهد

از دیگر فواید قهوه می توانیم به کاهش پارکینسون اشاره کرد. از بیماری های رایج در بین مردم که بعد از آلزایمر پارکینسون (لرزش و کند شدن حرکات بدن ) می باشد، که می تواند باعث آسیب دیدن مغز شود. مصرف کافئین و قهوه می تواند بین 30 تا 60 درصد این بیماری در سنین بالاتر کاهش دهد. توجه داشته باشید، که از بین بردن مرگ سلول ها بر اثر مصرف کافئین می باشد، و کسانی که قهوه بدون کافئین مصرف می کنند، نباید انتظار کاهش این بیماری رو داشته باشند.

  • قهوه برای سیروز مناسب است؟

با مصرف قهوه از دیگر بیماری های شایع کبد (سیروز) جلوگیری کنید. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که روزانه 4 فنجان قهوه می نوشند، ۸۰ درصد کمتر به این بیماری مبتلا خواهند شد.

سیروز: بافت کبد به دلیل عفونت مزمن، فرسوده و در بیشتر موارد باعث مرگ می‌ شود.

  • سرطان و قهوه

اثرات مصرف قهوه بر خطر به سرطان به طور کلی نشان می دهد، که بی خطر می باشد، و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. امروزه به خاطر مصرف غذاهای ناسالم و سبک زندگی نادرست خطر ابتلا به سرطان خیلی ها را و حتی تمام افراد را تهدید می کند. طبق تحقیقات انجام شده، بر روی حدود 50 هزار نفر احتمال ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ در کسانی که روزانه 4 یا 5 فنجان قهوه می‌ خوردند، 15 درصد کمتر بود. از دیگر خواص و فواید درمانی قهوه می توان به بهبود سرطان پروستات اشاره کرد، و همچنین مصرف منظم قهوه باعث تنظیم انسولین خون می شود.

  • خواص قهوه برای تقویت نیرو

هنگام نوشیدن قهوه ماده‌ ای به اسم عامل نرون‌زای مغزی در مغز ترشح می‌ شود، که به تقویت نیروی عضلانی کمک می کند. در صورت عدم ترشح BDNF ماهیچه‌ ها تحلیل می‌ روند. به همین ترتیب کافئین موجود در قهوه از کاهش نیرو بر اثر کهولت سن پیشگیری می‌ کند، و از این طریق خطر آسیب دیدن ماهیچه‌ ها به خصوص در ورزشکاران کمتر می‌ شود.

  • قهوه باعث کاهش آسیب های ماهیچه ای

در حالی که میزان کاهش درد ناشی از آسیب ماهیچه‌ها به خصوص در میان ورزشکاران با داروی مسکن ناپروکسن حدود 20 تا 30 درصد است، طبق تحقیقات انجام شده، در دانشگاه ایلینو ایالات متحده افرادی که روزانه 2 تا 3 فنجان قهوه مصرف می‌کنند 48 درصد بیشتر کاهش درد را احساس می‌ کنند. به این ترتیب کاهش درد از مهم‌ ترین خواص و فواید درمانی قهوه محسوب می شود.

  • خواص قهوه برای افزایش طول عمر

همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، قهوه نیز می تواند باعث کاهش بسیاری از بیماری ها می شود، و همین باعث می شود، تا عمر طولانی تری داشته باشید. افرادی که روزانه قهوه مصرف می کنند، به مدت 18 الی 24 سال باعث می شود، که میزان مرگ و میر را به حدود 20 درصد کاهش دهد. 

  • خواص قهوه برای سنگ صفرا

در زیر کبد کیسه ی صفرا قرار دارد، که قطعات جامدی در آن شکل می گیرند، که سنگ صفرا نامیده می شود، و با مسدود شدن لوله های صفرا باعث ایجاد درد خواهند شد. اگر شما رژیم غذایی با کلسترل بالا دارید، مستعد این سنگ می باشد، یکی از نوشیدنی هایی که موجب کاهش ایجاد سنگ صفرا می شود، و برای پیشگیری و درمان می توان از آن استفاده کرد.

  • رژیم غذای عالی سرشار از آنتی اکسیدان

در کشورهای اروپایی و آمریکایی افرادی که برای خود یک رژیم غذایی استاندارد دارند، قهوه جزو سالم ترین رژیم ها به حساب می آید، این هم به خاطر وجود مقدار خیلی زیادی از آنتی اکسیدان در ترکیبات قهوه می باشد، و می تواند یک رژیم غذایی فوق العاده برای تمام افراد باشد.

  • قهوه فشارخون را بالا می‌برد و آن‌هایی که فشارخونشان بالاست باید از نوشیدن قهوه خودداری کنند.
  • باعث تحریک و ضعیف شدن قلب می‌شود.
  • باعث بیماری قلبی می‌شود. تجربه ثابت کرده است کسانی که قهوه می‌نوشند احتمال بیماری قلبی در آن‌ها سه برابر کسانی است که قهوه نمی‌خورند.
  • کلسترول خون را افزایش می‌دهد.
  • زنان باردار به‌هیچ‌وجه نباید قهوه مصرف کنند زیرا باعث عوارض خطرناک برای کودک می‌شود.
  • خوردن قهوه در خانم‌ها ممکن است باعث کیست در سینه شود.
  • ایجاد سردرد می‌کند.
  • قهوه بی‌خوابی می‌آورد.
  • ممکن است باعث حرکات غیرارادی عضلانی شود.
  • ایجاد ناراحتی‌های روده‌ای و معده‌ای می‌کند.
  • لرزش و رعشه می‌آورد.
  • سوءهاضمه می‌آورد.
  • در برخی مصرف زیاد تولید اسهال می‌کند.
  • باعث تضعیف قوای جنسی می‌شود.

فواید قهوه برای مو

فواید قهوه برای مو

  • جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلات بسیار شایع و مشترک در تمام مردان می باشد. در این نوع الگوی ریزش مو مردان موهای خود را به خاطر ضعیف شدن فولیکول‌ ها از دست می‌ دهند. رفته رفته چرخه ی رشد موها نیز تأثیر می‌ پذیرد، و در آخر باعث طاسی سر می‌ شود. پودر قهوه حاوی کافئین می باشد، و با برانگیختن فولیکول‌ ها باعث رشد موها با قوت بیشتری می‌ شود. موهای خود را می توانید دو بار در هفته با قهوه ی دم کشیده بشویید، تا بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن موهای از دست رفته را به دست آورید.

  • تقویت رشد مو

کافئین تأثیر DHT را از بین می‌ برد، به همین خاطر چرخه ی رشد مو را کوتاه می کند، و در نهایت باعث کوچک‌ سازی فولیکول مو و در نتیجه باعث نازک‌ تر و کوتاه‌ تر شدن مو می‌ شود. این فرآیند به مرور زمان باعث ریزش مو و آسیب دیدن فولیکول‌ های مو هم در زنان و هم در مردان می‌ شود. شستن مو با قهوه به صورت چشمگیری باعث برانگیختن فولیکول‌ ها و رشد سریع موها می‌ شود.

  • ترمیم بافت مو

قهوه می تواند مو را از درون تقویت کند، و کیفیت کلی مو را بالا می برد، و بافت آن را ترمیم می‌ کند. هنگامی که کافئین در تماس با مو قرار می‌ گیرد، توسط فولیکول‌ ها جذب می‌ شود، و آن‌ ها را بلافاصله نرم‌ تر و براق‌ تر می‌ کند. 

  • موجب گردش خون در پوست سر می‌ شود.

روغن قهوه به عنوان یکی از محرک های قوی برای پوست و مو به گردش خون در پوست سر کمک می‌ کند، و به این ترتیب باعث سریع‌ تر شدن رشد موها و سلامت آن‌ ها می‌ شود.

  • باعث نو شدن پوست سر می‌ شود.

زمانی که احساس کردید، که پوست سر شما چرب شده است، یک ماسک موی قهوه درست کنید. ماسک موی قهوه سلول‌ های مرده را از روی پوست بلند می‌ کند، و باعث می شود، تا پوست سرتان تمیز و تازه می‌ ماند. زمانی که پوست های مرده از روی سر می روند. سلول‌ های جدید سریع‌تر بیرون می‌ آیند و موهای قوی‌ تری جایگزین موهای قبلی می شوند. البته قهوه تنها ماده‌ ای نیست، که می تواند به حفظ سلامت موها کمک کند. 

  • قهوه موجب درخشان‌ تر شدن موهایتان می‌ شود.

قهوه در مقایسه با آب دارای pH کم‌ تری می باشد.، به همین خاطر این موضوع باعث می شود، که لایه ی سلولی خارجی مو صاف و هموار بماند، و در نتیجه بیش از پیش نوری که به مو می‌ تابد، منعکس کند. 

  • قهوه می‌ تواند رنگ موی دائمی باشد.

زمانی که رگ موهای شما روشن می باشد، می توانید با استفاده از مقدار کمی قهوه می‌ توانید و بدون استفاده از رنگ‌ های شیمیایی آن‌ ها را تیره‌ تر کنید. حتی می‌ توانید برای این که بتوانید در ظاهر خود تنوع ایجاد کنید، گاهی با قهوه موهای خود را رنگ کنید.

  • ماسک مو درست کنید.

ماسک مو پوست‌ های مرده شما را از بین می برد، و یک لایه پوست نو تازه و تمیز جایگزین آن می شود.

فواید قهوه برای زنان

با توجه به این که مصرف بیش از اندازه قهوه برای زنان مشکل ایجاد می کند، مصرف میزان مناسبی از قهوه در روز  می تواند ابتلا به سکته قلبی در زنان کاهش دهد. با توجه به این که گفتیم، که در دوران بارداری، خانم ها برای این که از صدمه دیدن نوزاد جلوگیری کنند، باید میزان مصرف کافئین را کاهش دهند، ولی مقدار متعادل کافئین در روز می تواند، احتمال سرطان تخمدان پس از زایمان را به شدت کاهش دهد. از دیگر فواید نوشیدن قهوه برای خانم ها، کاهش ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم می باشد.

فواید قهوه برای مردان

فواید قهوه برای مردان

همان طور که گفتیم، قهوه برای همه ی افراد دارای خواص بسیاری زیاد می باشند. در ادامه به برخی خواص قهوه برای مردان می پردازیم. 

  • قهوه باید به خاطر دارا بودن مقادیر زیاد کافئین که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می رود، که می تواند از بروز سرطان ها جلوگیری کند. یکی از سرطان هایی که در مردان بسیار شایع می باشد، سرطان پروستات است، که مصرف روتین و به میزان مجاز قهوه می تواند از ابتلا به آن جلوگیری نماید.
  • جلوگیری از ابتلا به پارکینسون و دیگر بیماری های سیستم عصبی.

سخن پایانی

با توجه به این که تا این بخش به بررسی فواید قهوه پرداختیم، ولی چند نکته ی بسیار مهم وجود دارد، که حتماً باید به آن ها توجه داشته باشید. اول باید خاطر نشان کرد،‌ از آن‌ جا که بسیاری از خواص قهوه مستقیماً از کافئین موجود در آن سرچشمه می‌ گیرد، قطعاً با نوشیدن قهوه های عاری از کافئین از بسیاری از این فواید محروم خواهید شد. هم‌ چنین با افزودن چیزهایی نظیر شیرین‌ کننده‌ ها یا خامه‌ های مصنوعی از فواید قهوه برای سلامتی‌ شما کاسته خواهد شد. به علاوه، با این‌ که مصرف قهوه قطعاً در میزان مقاومتتان در برابر خستگی تأثیر مثبت دارد. مصرف بیش از اندازه آن به خستگی آدرنال منجر می‌ شود.

علاوه بر نکاتی که گفتیم، قهوه ادرار آور است، پس نوشیدن بیش از حد قهوه باعث کم شدن آب بدن شما خواهد شد. پس برای این که بتوانید از همه ی خواص قهوه بهره‌ مند شوید، بهتر می باشد، که دانه های قهوه را بخرید، و خودتان آن را آسیاب کرده، و سپس آن را دم کنید. هم‌ چنین باید دانه‌ ی قهوه‌ ی ارگانیک خریداری کنید، چون قهوه‌ های غیر ارگانیک ممکن است، پر از سموم و حشره‌ کش‌ها باشند.