روش‌ های کاربردی برای از بین بردن پرز لباس

26/12/2021
لباس هایی که پرز می دهند
یکی از اتفاق هایی که ممکن است، که برای پلیور، کاپشن و دیگر لباس‌ های پشمی و زمستانی شما ممکن است، به وجود بیاد، این است، که پس از مدتی با پرز دادن آن‌ ها مواجه می‌ شوید. در این مطلب می خواهیم چگونه از پرز دادن لباس جلوگیری کنیم؟ با ما همراه باشید. 
مجله والی
مجله والی

چه پارچه‌ هایی پرز نمی‌ دهند؟

گلوله شدن شدن الیاف سطحی پارچه که ظاهراً آن لباس یا پارچه را کهنه نمایش می‌ دهد، فرآیندی می باشد، که کم و بیش بسیاری از افراد با آن مواجه شده‌ اند. این گلوله‌ های الیافی در بسیاری از موارد ممکن است، که لباسی که شما به تازگی خریده اید، در ردیف لباس‌ های کهنه شما قرار گیرد، و در برخی از موارد ممکن است، از پوشیدن آن صرف نظر کنید. در بعضی از موارد این جنس پارچه و الیاف می باشد، که باعث بروز این مشکل شود، و در بعضی از موارد نیز نحوه ی استفاده باعث پرز دادن لباس می‌شود.

این گلوله‌ها در اثر سایش پارچه لباس از طرق مختلف همچون ساییدگی پارچه میانی ران در شلوار، قسمت پهلو حد فاصله بین آستین و بدن، تماس سطح لباس با قسمت داخلی لباس رویی همچون زیپ کت و کاپشن و … به وجود می‌آیند. ساییدگی در پارچه منجر می‌گردد که الیاف موجود در سطح نخ در پارچه که به صورت آزاد هستند در یکدیگر درگیر شوند و خود را بصورت یک گلوله کوچک نمایان سازند. پرز دادن لباس معمولا در پارچه‌های پشمی و بافتنی بیشتر دیده می‌شوند.

چه پارچه‌ هایی پرز نمی‌ دهند؟

جنس پارچه‌ هایی که از الیاف پنبه، پشم یا ریون دارند، به هیچ عنوان دچار پرزدهی نخواهند داشت، چون الیاف پیوند دهنده به راحتی می‌ شکند، و پرزها به همان زمانی که تشکیل می شوند، از سطح پارچه جدا می‌ شوند. در مخلوط الیاف نظیر پنبه و پلی استر، الیاف ضعیف پنبه‌ ای درگیر شده با پرزها باعث ایجاد پرزدهی می‌ شود، و پرزها با الیاف پلی استر قدرتمند تر بر روی سطح پارچه نگه داشته می‌ شوند. می توان به عنوان یکی از نشانه های این که تشخیص دهید، که لباس ها دارای پارچه‌ هایی از الیاف پنبه‌ ای و نخی بدون ناخالصی تهیه شده‌ اند، پرز ندادن آنها است.

پرز دادن لباس ها باعث می شود، تا دیگر لباس ها دارای ظاهر زیبا نباشند، به همین خاطر نشان می دهد، که تولید کنندگان توجه ی ویژه ای به کیفیت کالا تولید شده ندارند. ساختار الیاف و نخ‌ ها در ایجاد پرزها نقش اساسی دارند. ساختارهای محکم مانند پارچه‌ های بافته شده، و نخ‌ها با تاب زیاد از مشکلات کمتری در مقایسه با ساختارهای باز و شل دارند.

راهکارهایی جهت جلوگیری از پرز دادن لباس ها هنگام پوشیدن

  • فاصله انداختن بین پوشیدن لباس‌ ها

توجه داشته باشید، که لباس ها مثل انسان‌ ها به استراحت احتیاج دارند. به شما توصیه می کنیم، که پس از یکی دو بار پوشیدن پشت سر هم یک لباس کمی به آن استراحت بدهید، و دوباره آن را بپوشید. یکی از دلایل پرز دادن لباس‌ ها استفاده ی مداوم از آن هاست. پس از درآوردن لباس های خود حداقل 24 ساعت به آن ها فرصت دهید، و پس از این که لباس را به حالت اولیه ی برگردایند، دوباره آن را بپوشید. در اصل با پوشیدن بیش از حد یک لباس باعث می‌ شوید، تا بافت لباس کش بیاید. در نتیجه تارهای کوتاه‌ تر، گره می‌ خورند، و پرز ایجاد می‌ کنند.

  • استفاده نکردن از کوله‌ پشتی 

اگر از کوله‌ پشتی زیاد استفاده می کنید، و نسبت به لباس های خود حساس هستید، این نکته را فراموش نکنید، که کوله‌ پشتی جزو مواردی می باشد، که می تواند باعث ایجاد پرز در لباس شود. بر اثر سایش کوله‌ پشتی با لباس الیاف پارچه دچار پرزدهی می‌ شود. به‌ ویژه قسمت‌ هایی مانند زیر بغل، سرشانه‌ها و کمر که در تماس مستقیم با کوله‌ پشتی هستند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر می باشد، که از کیف‌ های دستی یا کیف‌ های چرخدار استفاده کنید.‌

  • کیف‌ های دوشی 

ممکن است، که کمی بعد از استفاده از کیف‌ های دوشی به ویژه در قسمت هایی که بند کیف قرار می‌ گیرد، لباستان پرز بدهد. پس بهتر است، اگر از جنس پارچه لباس خود مطمئن نیستید، از این کیف‌ها استفاده نکنید، یا کیف را در دست بگیرید.

  • جلوگیری از اصطکاک 

لباس‌ هایی که ممکن است، پرز بدهند، به هیچ عنوان نباید در تماس با پارچه‌ ها یا سطوح قرار بگیرند. از مواردی که ممکن است، باعث ایجاد پرز در بخش های مختلف لباس می توان به برخورد آرنج با میز هنگام غذا خوردن یا کار کردن، نشستن روی سطح سفت، حرکت روی زانو و ساییدن سر زانوی شلوار به زمین اشاره کرد.

  • چسب لباس

چسب‌ هایی که روی لباس، کیف و یا کفش هستند، به لباس می‌ چسبند، و به هنگام جدا کردن چسب از لباس باعث کشیده شدن بافت لباس و ایجاد پرز می‌ شوند. حتماً حواستان به چسب لباس باشد، به ویژه در زمان شست و شو سعی کنید، روی چسب را بپوشانید، تا به لباس نچسبد.

راهکارهایی برای جلوگیری از بروز پرز لباس هنگام شست و شو

  • سابیدن لکه‌ ها

اولین روشی که برای از بین بردن لکه های لباس به ذهن شما می رسد، استفاده از لکه بر می باشد. مقداری لکه‌ بر روی لباس بریزیم، و پارچه را محکم به هم بمالیم، تا لکه از بین برود. ولی توجه داشته باشید، که انجام این کار یکی از عوامل ایجاد پرز روی پارچه می‌ شود.  

  • شست و شوی صحیح لباس

شست و شوی نادرست لباس‌ هایی که قابلیت پرز دادن دارند، بیشتر باعث ایجاد پرز می‌شود. جهت جلوگیری از این اتفاق بهتر می باشد. به علاوه برای شست و شو با ماشین می‌ توانید از توری‌ های محافظ لباس استفاده کنید، تا آسیب کمتری به لباس وارد شود.

  • شست و شوی با دست یا شست و شوی ملایم با ماشین لباسشویی

شاید یکی از جایگزین‌ های مناسب برای لباس‌ های مستعد پرز دادن، شست و شوی آن ها با دست یا استفاده از حالت شستشوی دستی یا ملایم با ماشین لباسشویی باشد. ملایم بودن شست و شو نیز از پرز دادن لباس جلوگیری می‌ کند. اگر لباس‌ ها را با دست می‌ شویید بهتر است، تا سینک یا لگن شست و شو را با آب پر کنید، و داخل آن مایع شوینده بریزید. لباس را به مدت 5 دقیقه در آب قرار دهید. لباس را بدون چنگ زدن و مالیدن پارچه بهم بشویید. لباس را فشار دهید، تا آب اضافی آن گرفته شود.

چگونه پرز لباس را بگیریم؟

  • خشک کردن لباس

جهت خشک کردن پارچه‌ هایی که پرز می‌ دهند، بهتر می باشد، از خشک کن لباسشویی استفاده نکنید. چون در این حالت پارچه با لباس‌های دیگر دچار سایش و پرز دادن می‌ شود. به جای این که لباس‌ ها را در هوای آزاد آویزان کنید، تا خودشان خشک ‌شوند. روش‌ های مختلفی جهت از بین‌ بردن پرز لباس وجود دارد. آشنایی با آن ها می‌ تواند راه خوبی جهت صحیح و سالم نگه‌ داشتن لباس‌ ها باشد. در ادامه ی مطلب به معرفی روش هایی برای گرفتن پرز لباس می پردازیم. 

  • پرزگیر لباس

با استفاده از پرزگیرها می توانید تاحددود زیادی پرزهای سطح لباس‌ های مختلف را از بین ببرید. پرزگیرها مشابه به برس عمل می کنند، ولی در بخش سر آن، دندانه‌ ها و شانه وجود ندارد. این وسیله را روی سطح لباس می‌کشید، و با انجام این کار می توانید به‌ آرامی پرزها را از روی پارچه جدا کنید.

  •  سنگ‌ پا

می توانید سنگ‌ پا را در جهت خواب بافت پارچه بکشید، و پرزها را از روی سطح لباس بلند کنید، و از بین ببرید. 

  • چسب نواری پهن

چسبی پهن و وردنه فراهم کنید. سپس چسب را دور وردنه بپیچید. حواستان باشد، که قسمت چسبناک نوار چسب به سمت بیرون و بخش معمولی‌ اش به سمت داخل باشد. وردنه را روی سطح پرزهای لباس بکشید، انگار در حال پهن‌ کردن خمیر روی یک سطح هستید. با کشیدن وردنه بر روی لباس پرزها به چسب می‌ چسبند، و از سطح پارچه جدا می‌ شوند.

  • اسفنج مرطوب

یک اسفنج را کمی با آب مرطوب کنید، و بر روی سطح پارچه بکشید. پرزها می‌ توانند تا حدودی به این اسفنج بچسبند، و از لباستان جدا شوند. ولی استفاده از این روش برای آن دسته از لباس‌ هایی که پرز در عمق جان پارچه نفوذ کرده، کاربرد زیادی ندارد، ولی امتحانش ضرری ندارد.

  • دستکش پلاستیکی

دستکشی پلاستیکی به دست کنید، و با دست بر روی سطح لباس بکشید. این کار را در جهت‌ هایی منظم و از بالا به‌ پایین انجام بدهید. اگر موی حیوانات خانگی یا پرز در بافت لباس گیر کرده باشد، دستکش به شما کمک می‌ کند، که آن ها را از بین ببرید.

  • پرزگیر برقی

پرزگیرهای برقی با باتری کار می‌ کنند، و شما می توانید آن ها را از فروشگاه‌ ها تهیه کنید، و بر روی لباس ها بکشید. پس از این که کارتان با پرزگیر برقی تمام شد، نیاز است، که مخزن وسیله را تخلیه کنید، تا به آن فشار نیاید، و درست به کارش ادامه بدهد.

از بین بردن پرز لباس با ژیلت

از بین بردن پرز لباس با ژیلت

یکی از راحت ترین و کاربردی ترین راه هایی که برای خلاص شدن از پرز لباس ها، استفاده از یک تیغ اصلاح بسیار ساده است. لباس مد نظر خود را اتو کنید، و سپس پارچه را محکم نگه داشته، و تیغ را بر روی سطح پارچه بکشید. پرزها را از لای تیغ خالی کنید، و بعد با یک رول پرزگیر روی پارچه بکشید. حواستان باشد، تیغ اصلاحی که انتخاب می‌ کنید، از نوع صابونی نباشد، زیرا باعث ایجاد پرز بیشتر روی پارچه می‌ شود.

چگونه پرز لباس بافتنی را از بین ببریم؟

چگونه پرز لباس بافتنی را از بین ببریم؟

یکی از آسان ترین راه هایی که برای از بین بردن پرز لباس ها، استفاده از ماهوت پاک کن است. ولی اگر ماهوت پاک کن در دسترس ندارید، و لباس های شما پرز گرفته، می توانید به سادگی یک ماهوت پاک کن بسازید. برای درست کردن ماهوت پاک کن یک مجله را لوله کنید و چسب پهن را به روشی دور آن بچسبانید، که قسمت چسبنده اش رو به بیرون باشد. حالا شما یک ماهوت پاک کن دست ساز خواهید داشت، و با گذاشتن آن بر روی لباس و یا در واقع به نوعی غلتاندن آن روی لباس، از شر پرزها خلاص خواهید شد.

راه حل دیگر این است که یک نوار چسب دور انگشت خود بچسبانید، به طوری که بخش چسبنده آن رو به بیرون باشد. سپس انگشت خود را بر روی پرزها بگذارید، و بردارید. به این شکل پرزها به چسب روی انگشت شما می چسند. که این روش برای لباس های با بافت ظریف، مثل شال یا روسری مناسب خواهد بود. البته مراقب باشید، که چسب باعث خرابی بافت پارچه نشود.

از بین بردن پرز لباس با سرکه

از بین بردن پرز لباس با سرکه

جهت انجام این کار اول حدود 1.4 فنجان سرکه سفید را در یک پیمانه مایع لباسشویی اضافه کنید، و لباس‌ ها را با این مایع بشویید. سرکه ی سفید نه تنها باعث از بین رفتن پرز لباس می‌ شود، بلکه به ضد عفونی کردن و تمیز شدن لباس‌ ها نیز کمک می‌ کند.

از بین بردن پرز لباس مخمل

برای لباس‌ هایی دارای جنس ماهوت و مخمل می باشند، و زودتر دچار پرز گرفتگی و جذب مو می‌ شوند، از تکه‌ ای نوار چسب استفاده کنید، و آن را در محل‌ هایی که مو جذب شده، و پرز گرفته اند، به آرامی بکشید، تا پرزهای آن از بین برود. در ادامه خواهید دید، که همه ی پرزها و مو های روی لباس کم کم و به مرور زمان از بین خواهند رفت. استفاده از ماهوت پاک کن بهترین روش و ساده‌ ترین کار برای از بین بردن پرز لباس است.

چه پارچه هایی پرز می دهند؟

چه پارچه هایی پرز می دهند؟

پرزها به خاطر پیچیده شدن الیاف لباس ها به خاطر شست و شو و یا ساییدگی پارچه ها ایجاد می شود. این مشکل به عنوان یکی از نقص های پارچه های تولید شده با الیاف کوتاه هستند. ولی توجه داشته باشید، که تمام لباس ها پرز نمی دهند، و فقط بعضی از پارچه ها مستعد ایجاد پرز هستند. پارچه های پنبه ای، پارچه های لنین و پارچه های پشمی جزو آن دسته از لباس هایی می باشند، که پرز می گیرند، ولی نحوه ی استفاده و شست و شو نیز می تواند میزان پرزدهی لباس را تشدید کند.

پارچه های پنبه ای و حوله ای مدل های مختلفی دارند، که اکثر آن ها پرز می دهند، و هر چقدر پارچه های پنبه ای نرم تر و شل تر باشند، پرزدهی آن ها بیشتر خواهد بود. پارچه هایی که دارای الیاف غیر طبیعی و یا ترکیبی از طبیعی و مصنوعی می باشند، پرز می دهند. وجود الیاف مصنوعی مانند پلی استر، نایلون و اکلریک در بعضی پارچه ها زمینه ای را برای ایجاد پرز در لباس فراهم می کند. زمانی که می خواهید در یک نگاه متوجه شوید، که کدام پارچه ها پرز می دهند، باید توجه داشته باشید، که پارچه های نرم و سبک پنبه ای معمولاً پرز می دهند. در پارچه های مخمل و ساتن با کیفیت پایین نیز امکان پرزدهی وجود دارد.

جهت جلوگیری از پرز گیری لباس هایتان بهتر است، از لباس هایی استفاده کنید، که از الیافی با تارهای بلند تشکیل شده اند. مانند پارچه لنین یا پارچه های ابریشمی. همچنین پارچه هایی که ضخیم هستند، کمتر مستعد پرزدهی هستند.