5 دلیل دور از انتظار چاق کننده شکم

05/01/2022
دلایل دور از انتظار چاق کننده ی شکم
چاقی شکم به خاطر وجود دلایل مختلف ایجاد می شود، که می تواند برای سلامت بدن بسیار خطرناک باشد، جهت جلوگیری از چاقی شکم باید عادت هایی که باور نمی کنید، شکم را چاق می کند، ترک کنید.
مجله والی
مجله والی

چاقی چیست؟

چاقی چیست

چاقی و داشتن اضافه وزن جزو بیماری های نسبتاً خطرناک می باشند، و به خاطر تجمع بیش از حد چربی ها در بدن زمینه را برای ایجاد بیماری های خطرناک فراهم می کند، به همین خاطر باید برای پیدا کردن دلایل چاقی و درمان آن تلاش زیادی کنید. دلایل مختلفی اعم از محیط، شرایط بدنی، سبک زندگی، وراثت و… می توانند بر روی عارضه ی چاقی افراد تأثیر گذار باشند. زمانی چاقی خود را درمان کنید، می توانید بیماری های دیگر را نیز درمان کنید، و خود را از خطراتی که ممکن است، به خاطر آن بیماری ها درامان نگه دارید.

برای این که بتوانید چاقی خود را درمان کنید، اول باید عوامل موثری که باعث ایجاد چاقی می شود، را شناسایی کنید، و سپس راه کارهایی برای درمان چاقی خود پیدا کنید. قبل از این که بخواهیم به علت چاقی و درمان آن بپردازیم، لازم است، که بدانیم، چاقی چیست. برای انجام این کار می توانید براساس شاخص توده ی بدن، با اندازه گیری قد و وزن افراد به یک مقدار مشخصی برسیم. زمانی که این مقدار 30 و یا بیشتر از 30 باشد، در واقع شما به چاقی مبتلا هستید. توجه داشته باشید، که تنها نمی توان براساس این مقدار نمایه توده بدنی تصمیمی گرفت، که فرد چاق است، چون عوامل مختلفی مانند سن افراد، جنسیت آن ها، قومیت، توده عضلات و… در این زمینه تعیین کننده هستند.

چاقی افراد بیماری زمینه ای برای ایجاد آرتریت، بیماری ریه، آپنه خوابی، دیابت نوع دوم، مقاومت به انسولین، نشانگان متابولیک، فشار خون بالا، هیپرلیپیدمی، ترومبوامبولی، بیماری کیسه صفرا، بیماری رفلاکس از معده به مری، نارسایی قلبی، کبد چرب غیرالکلی، نقرس، ناباروری، بیماری کرونر قلبی، بی اختیاری در دفع ادرار ، آب مروارید و سرطان می باشد. هم چنین می تواند اثرات روانی و اجتماعی بسیاری بر روی فرد ایجاد کند، که در بیشتر موارد سبب ایجاد نگرش منفی فرد نسبت به خودش، گوشه گیری، عدم برقراری ارتباط های اجتماعی و داشتن دوستانی محدود می شود.

تشخیص و درجه بندی چاقی از طریق شاخص توده بدنی انجام می شود، که افراد دارای شاخص توده بدنی یا BMI بین 18. 5 تا 24. 9 نرمال، 25 تا 29. 9 اضافه وزن، 30 تا 34. 9 چاقی درجه یک، 35 تا 39. 9 چاقی درجه دو و بیش از 40 چاقی درجه سه هستند.

برخی دیگر می گویند، دست کم 6 نوع چاقی وجود دارد

طبق مطالعه انجام شده، در سال 2015 در مجله ی بهداشت عمومی آمریکا منتشر شده است، که در نوع خود جالب بود. در این مطالعه نشان داده شده است، که دست کم 6 نوع مختلف چاقی در انسان ها وجود دارد. در این مطالعه تعداد 27806 شرکت کردند، که 4144 نفر آن شاخص توده بدنی یا BMI بالای 30 داشتند. هم چنین طبق مطالعه یک نظرسنجی در مورد سن، جنسیت، وضعیت اقتصادی، قومیت و شرایط بهداشتی افراد شرکت کننده در مطالعه صورت گرفت. به غیر از این کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی افراد نیز ارزیابی شد، و در مورد موضوعات مختلفی اعم از وضعیت سیگار کشیدن، فعالیت بدنی و مصرف الکل و ماری جوانا سوال شد. محققان قصد روی افرادی که شاخص توده بدنی آن ها بالا 30 بود تمرکز بیشتری کردند، و بر اساس نتایج پرسش نامه ها و روند مطالعه سرانجام 6 گروه مختلف افراد که هر کدام وضیعت چاقی متفاوتی داشتند، شناسایی شد.

  • نوع اول چاقی در مردانی بود، که سوء مصرف مشروبات الکلی داشتند.
  • نوع دوم در خانم های جوان و سالم بود. (به احتمال زیاد مشکل و نوع چاقی آن ها ژنتیکی بوده است.)
  • نوع سوم در افراد سال خورده سالم و مرفه
  • نوع چهارم در افراد سالمند دارای بیماری جسمی ولی خوشحال
  • نوع پنجم در میان سالان ناراضی و مضطرب
  • نوع ششم نیز در کسانی بود، که وضعیت سلامتی ضعیفی داشتند.

5 عادت رایج که باور نمی کنید، شکم را چاق کند.

قطعاً ایجاد چربی در ناحیه ی شکم یا چاقی در این ناحیه قطعاً چیز خوشایندی نیست. معمولاً این چربی ها در کنار اعضای مهم و حیاتی مثل کبد و لوزالمعده ایجاد می شود، و خطرات زیادی برای سلامتی شما به همراه خواهد داشت. پس حتماً توجه داشته باشید، که به چه میزانی کالری مصرف می کنید. هم چنین برخی از عادت ها وجود دارند، که باعث ایجاد چربی های در ناحیه ی شکم می شود. در این قسمت به معرفی دلایلی می پردازیم، که به هیچ عنوان شما فکر آن را نمی کردید، که باعث ایجاد چاقی شود.

  • خواب ضعیف

محققان به این نتیجه رسیده اند، که افرادی که شب ها 5 ساعت یا کمتر می خوابند، به نسبت افرادی که خواب کافی دارند، چربی شکم آن ها 2 برابر می باشد. خواب کافی یعنی 7 تا 9 ساعت خواب در شب، و بیشتر متخصصان بر این باور هستند، که عادت های غلط خواب یا خواب کم می توانند دو هورمون تنظیم ی کننده اشتها را تحت تاثیر قرار دهند، و باعث پرخوری در افراد و در نتیجه باعث افزایش چربی در ناحیه ی شکم خواهد شد.

  • نوشیدن نوشابه رژیمی

توجه داشته باشید، که فکر می کنید، بعضی از نوشابه هایی که به ظاهر رژیمی هستند، ولی در واقع اصلاً رژیمی نیستند، و بر طبق مطالعاتی که انجام شده است، نشان می دهد، که تقریباً 70% چربی شکم به خاطر خوردن همین نوشابه های رژیمی می باشد، که دارای کالری بالا و شیرین کننده های مصنوعی هستند، و باعث می شوند، که بدن شما به چربی شکم دچار شود.

  • استرس

چربی شکم با استرس افزایش پیدا می کند، چون استرس هورمون کورتیزول بیشتری تولید می کند. این هورمون کورتیزول باعث ایجاد چربی در اطراف شکم می شود، و به طور کلی میان تنه ی شما را چاق می کند. 

  • استفاده از غذاهای کنسروی

حتماً توجه داشته باشید، که زمانی چربی شکم زیاد می شود، باید مراقب مصرف غذاهای کنسروی باشید، چون ماده ی بیسفنول آ یک ماده ی شیمیایی در قوطی های آلومینیومی کنسرو می باشد، که خودش عاملی برای بزرگ شدن شکم و ایجاد چربی در این ناحیه می باشد.

  • مصرف نکردن پروتئین به اندازه کافی

طبق مطالعاتی که انجام شده است، نشان می دهد، کیفیت بالای پروتئین در رژیم غذایی می تواند چربی شکم را از بین ببرد. پس باید مکمل حاوی پروتئین استفاده کنید، تا چربی شکم افزایش پیدا نکند. در غیر این صورت اگر میزان پروتئین در رژیم غذایی به مقدار کافی نباشد، باید منتظر چربی شکم باشید.

درمان چاقی

در اول باید گفت، که بین علت چاقی و درمان آن رابطه ی مستقیم و تاثیرگذار وجود دارد. پس شما می توانید با شناخت علت چاقی خود می توانید بهترین روش درمان چاقی را انتخاب کنید. با پیدا کردن دلایل چاقی و درمان آن می توانید دارای اندام مناسب و به وزن ایده آل خود دست پیدا کند. در اصل رسیدن به سلامتی و دور ماندن از خطرات مرتبط به بیماری ها، از اهداف اصلی یافتن علت چاقی و درمان آن می باشد.

پروتکل درمان چاقی به گونه ای می باشد، که افراد با شاخص توده ی بدنی 25 تا 26. 9 از طریق رژیم درمانی، ورزش و رفتار درمانی قابل معالجه، و در افراد با شاخص توده بدنی 27 تا 29. 9 در صورت دارا بودن بیماری دیگری علاوه بر موارد درمانی ذکر شده، دارو درمانی نیز اضافه می شود. افراد دارای شاخص توده بدنی 30 تا 34. 9 از طریق دارو درمانی، رژیم درمانی، ورزش و رفتار درمانی تحت معالجه قرار می گیرند، و در افراد دارای شاخص توده بدنی 35 تا 40 در صورت دارا بودن بیماری دیگر علاوه بر موارد درمانی ذکر شده، جراحی نیز اضافه می شود. افراد چاق با شاخص توده بدنی بیشتر از 40 به شیوه های جراحی، دارو درمانی، رژیم درمانی، ورزش و رفتار درمانی تحت معالجه قرار می گیرند.

برخی دیگر از روش های درمان چاقی عبارتند از:

بهترین روش در اول می تواند مراجعه به متخصص تغذیه باشد. در واقع متخصص تغذیه با بررسی بدن شما و نوع چاقی شما، کمک موثری در درمان چاقی می کند.

  • ایجاد تغییر در رژیم غذایی

تقریباً تمام افراد می دانند، که مصرف غذاهای پرچرب، پرکالری، سرخ کردنی، بسیار شیرین و… باعث چاقی می شود. پس با تغییر نوع رژیم غذایی خود به غذاهای سالم، از چاقی دور بمانید، و آن را درمان کنید.

  • انتخاب سالم مواد غذایی

بعضی از غذاها علاوه بر این که کالری بسیار کمی دارند، ولی میزان سیر کردن آن ها نیز بیشتر می باشد. مصرف مواد غذایی مختلف مانند میوه ها، انواع سبزیجات، غذاهای دارای فیبر، غذاهای دارای پروتئین، غذاهای دارای امگا 3 و 6، غذاهای دارای کربوهیدرات، روغن های طبیعی و… بسیار سالم می باشند، و همچنین گزینه های مناسبی برای درمان چاقی می باشند. سعی کنید روزانه، به مقدار بیشتری از این مواد در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

  • افزایش فعالیت بدنی

فعالیت بدنی و ورزش های روزانه می توانند تاثیر زیادی بر روی لاغری شما داشته باشید. در طول مدت درمان چاقی اگر دیگر روش های درمان چاقی با ورزش کردن همراه باشند، بدون شک شما زودتر می توانید به وزن ایده آل خود برسید. همچنین ورزش کردن باعث می شود، تا در زمان لاغر شدن، عضلات و پوست بدن شما افتاده، و شل نباشند.

  • تغییر زندگی گذشته

به صورت کلی زمانی که به دنبال علت چاقی و درمان آن می باشید، بهتر می باشد، که با سبک زندگی خود در دوران چاقی خداحافظی کنید. تحرک خود را افزایش دهید، آب به میزان بیشتری بنوشید، در میان وعده های روزانه خود از میوه و سبزیجات استفاده کنید، برنامه منظم ورزش هفتگی داشته باشید، بهترین زمان را برای غذا خوردن انتخاب کنید، بعضی بیماری های خود را درمان کنید، روحیه خود را تقویت و شاد کنید و... .

  • جراحی

در موارد بسیار حاد و چاقی های مفرط، افرادی که نمی توانند دیگر روش های درمان چاقی را امتحان کنند، به عمل های جراحی روی می آورند. در واقع شاخص توده بدنی این افراد 40 و یا بیشتر از 40 می باشد. در این حالت، معمولاً باید برای لاغری از جراحی کمک گرفت. با کمک انجام جراحی هایی مانند بای پس معده، اسلیو معده، جراحی سوئیچ اثنی عشر و… می توان چاقی را درمان کرد.

درمان چاقی با رژیم درمانی

متخصصین تغدیه و رژیم درمانی برای درمان چاقی هم در حوزه درمان های رفتاری و هم غیر رفتاری مشغول درمان افراد مبتلاء به چاقی هستند. عمده ی فعالیت این متخصصین در حوزه های رژیم درمانی، دارو درمانی و دستگاه های لاغری می باشد. طبق پروتکل های درمانی در درمان چاقی به شیوه رژیم درمانی شاهد رژیم های گوناگونی هستیم، که از این میان می توانیم به موارد زیر اشاره کرد.

  • رژیم غذایی گرسنگی

 کالری رژیم غذایی کمتر از 300kcal در روز است.

  • رژیم غذایی بسیار کم کالری

به صورت متوسط رژیم غذایی حاوی حدودا 500kcal در روز و همراه با بیشتر از 50 گرم پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا می باشد، معمولاً به صورت مایع است.

  • رژیم غذایی کم کالری

کالری رژیم غذایی بین 1200-1800 kcal در روز می باشد.

  • رژیم غذایی با کسر معینی از انرژی

کالری رژیم غذایی به اندازه 500kcal کم تر از نیاز اندازه گیری شده ی روزانه می باشد.

  • رژیم غذایی پر پروتئین

بیش از 40 درصد کالری دریافتی از پروتئین تامین می شود، بنابراین کم کربوهیدرات و کم چربی می باشد.

  • رژیم غذایی کم کربوهیدرات

میزان کربوهیدرات به کمتر از 50 گرم در روز محدود می شود.

  • رژیم غذایی کانادایی

میزان کالری دریافتی در این رژیم بین 800-1000 کالری می باش، و گروه نان وغلات در این رژیم غذایی بسیار فقیر است. در اکثر روزها شاید غلات وجود نداشته باشد، در این رژیم خبری از تنوع نیست، مصرف میوه بسیار کم است، این رژیم به رژیم 15 روزه هم معروف است. عوارض جسمی و روحی بالا، کم خونی و ریزش مو، کمبود ویتامین B، برهم خوردن عادات ماهیانه در خانم ها، عصبانیت زود هنگام، پیری پوست از عوارض این رژیم می باشد.

علت بزرگ شدن معده و شکم

  • مصرف داروها باعث ورم شکم می شود.

بعضی از داروها باعث ایجاد ورم شکم افرادی می شوند، که با مشکلات گوارشی درگیر می باشند. اگر روده ها حساس باشند، مصرف هر چیزی و حتی مصرف دارویی مانند داروی ضدالتهاب یا یک آنتی بیوتیک نیز باعث ورم شکم می شود. باید بدانید که آنتی بیوتیک ها باعث برهم زدن تعادل فلور روده ها می شود، و به این ترتیب میزان باکتری هایی که عامل تخمیر هستند. افزایش یافته مشکلات شکمی بیشتر می شود. بنابراین توصیه می کنیم، زمانی که مجبور به مصرف آنتی بیوتیک ها هستید، در کنار آن از محصولات غذایی پروبیوتیک (ماست پروبیوتیک) استفاده کنید، تا عوارض جانبی دارو کاهش پیدا کند.

  • عدم تعادل فلور روده باعث بروز مشکلات گوارشی می شود.

باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند، در روند هضم غذا شرکت می کنند. ولی همه چیز مربوط به تعادل این باکتری ها می باشد. هنگامی که بعضی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند، روند هضم غذا دچار مشکل می شود، و ممکن است، شکم دچار ورم شود.
در بیشتر موارد عدم تعادل فلور روده به تغذیه نامناسب (مصرف چربی و پروتئین زیاد و بیش از اندازه) مربوط می شود. تنها راه برای ایجاد تعادل فلور روده باید از مصرف مواد غذایی نامناسب پرهیز کرد. در عین حال می توانید با مصرف مکمل یا مواد غذایی حاوی پروبیوتیک به حفظ تعادل این میکروارگانیسم ها کمک کنید. به عقیده متخصصان لازم است، که به شیوه تغذیه نیز فکر کنید. یعنی لازم است، که در حالت نشسته و آرامش و تمرکز غذا بخورید. علاوه بر این باید نسبت به نحوه طبخ غذا نیز دقت کرد. 

  • نفخ حاصل از مصرف مواد غذایی

افرادی که استرس شدید دارند، در معرض عوارض سنگین آن روی گوارش و سلامت روده های خود قرار دارند. استرس باعث تغییراتی در ترشح هورمون های فوق کلیوی می شود. این مکانیسم نیز التهاب روده ها را بیشتر می کند. 
نفخ به خاطر تجمع گاز در روده ایجاد و در نتیجه مکانیسم تخمیر بروز کرده، و بنابراین باعث ورم و بزرگی شکم می شود. به گفته، متخصصان باکتری های روده هر آن چه را که سلول ها پس زده اند، هضم می کنند. اما این باکتری ها نمی توانند از عهده بعضی مواد غذایی که به فودمپ ها (مواد غذایی حاوی قندهای مورد نیاز فلور روده برای تخمیر) شهرت دارند، بربیایند. ارتباط زیادی بین مصرف فودمپ ها و بروز مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ، اسهال، یبوست و... وجود دارد. لازم است، که مصرف مواد غذایی فودمپ به صورت موقت محدود شود. این مواد غذایی شامل بعضی از میوه ها مانند سیب، گلابی، زردآلو و غیره و بعضی از سبزیجات مانند کلم ها، تره فرنگی، آرتیشو و حبوباتی مانند عدس، نخود، لوبیا و محصولات لبنی و غلات می شود. توجه داشته باشید، که در صورت بروز نفخ نیز نیاز به حذف کامل این مواد غذایی وجود ندارد، چون برای سلامتی لازم و ضروری هستند. فقط کافی است، در مواردی که احساس نفخ زیادی دارید، مصرف این مواد غذایی را محدود کنید.

  • احتباس آب

احتباس آب در بدن و ورم آن نتیجه مکانیسمی می باشد، که در آن از بافت های بدن دفع نمی شود. بنابراین مازاد آب در بدن در شکم تجمع کرده، و باعث ورم و بزرگی آن می شود. اما احتباس آب در بدن باعث بروز واکنشی فراتر از ورم شکم می شود. بنابراین لازم است، که در ابتدا عامل اصلی این احتباس آب و عدم دفع آن بررسی شود.

  • وجود یک بیماری گوارشی نادر اما مزمن

در بعضی از شرایط و البته در موارد نادر شکم ورم کرده، در نتیجه عدم تعادل مزمن روده بروز می کند. در این صورت پای یک بیماری گوارشی مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر یا رکتوکولیت هموراژیک یا التهاب زخمی شوند، روده بزرگ در میان است. این بیماری ها مزمن و جدی هستند، و باید مورد بررسی پزشکی قرار گیرند.

  • عدم تعادل هورمونی

برخی از مواقع علت شکم ورم کرده، و بزرگ را باید در میزان هورمون ها جستجو کرد. بعضی هورمون ها مانند هورمون کورتیزول (هورمون استرس) یا هورمون انسولین که به تغذیه وابسته می باشد، روی حجم و اندازه شکم تأثیر می گذارند. بهتر است، بدانید که علاوه بر دو هورمون ذکر شده، هورمون های دیگری نیز در ورم کردن شکم نقش دارند. هورمون های زنانه نیز به ویژه در صورت ابتلا به اختلال هورمونی یا قرار داشتن در دوره پیش از یائسگی نیز روی اندازه شکم تاثیر دارند. اختلال هورمونی مربوط به یائسگی باعث ایجاد تغییراتی در اسکلت خانم ها نیز می شود. در این دوره قد خانم ها کمی خم شده، و چند سانتی متری کوتاه تر می شوند، و این تصور به وجود می آید، که شکم درآورده اند. اما توزیع حجم جدید در شکم به وجود آمده است، و بنابراین تمام محتویات شکم برجسته تر دیده می شود.

  • شل شدن عضلات شکمی

باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند، در روند هضم غذا شرکت می کنند، ولی همه چیز مربوط به تعادل این باکتری ها می باشد. هنگامی که بعضی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند، روند هضم غذا دچار مشکل می شود، و ممکن است، شکم دچار ورم شود.

اگر عضلات شکم قوی نباشند، نمی توان انتظار شکمی کوچک و صاف داشت. جهت مقابله با این مسئله لازم است، که با انجام ورزش نسبت به تقویت عضلات این بخش تلاش کرد. برای رسیدن به شکمی صاف تر توصیه می شود، که ابتدا تغذیه مناسبی داشته باشید، و سبک زندگی تان را اصلاح کنید. انجام ورزش، پیاده روی و ورزش های شکمی باعث تقویت عضلات شکمی و کوچک شدن آن می شود.

  • استرس منبع التهاب روده ای

افرادی که تحت استرس شدید هستند، در معرض عوارض سنگین آن روی گوارش و سلامت روده هایشان قرار دارند. استرس باعث تغییراتی در ترشح هورمون های فوق کلیوی می شود. این مکانیسم نیز التهاب روده ها را بیشتر می کند. در نتیجه شکم ورم کرده، و دردناک می شود. جهت مقابله با این مشکل ابتدا به فکر استرس زدایی و رسیدن به آرامش باشید. متأسفانه همیشه پیشگیری و مقابله با استرس کار ساده ای نیست، و زمانی که اضطراب تمام وجود فرد را می گیرد، به سختی می توان برای آن مسلط شد. با این حال توصیه می کنیم، از تکنیک های آرامبخش استفاده کنید. تنفس عمیق شکمی، ورزش یوگا، نیایش، مدیتیشن و... باعث کاهش استرس می شود. همچنین می توانید از گیاهان دارویی آرامبخش برای کاهش استرس هایتان استفاده کنید.

علت چاقی شکم در افراد لاغر

استرس اضافی باعث تولید چربی اضافی در اطراف شکم افراد لاغر می‌ شود. یک تحقیق در سال 2000 نشان داد، خانم‌ هایی که استرس بال‌یی دارند، و از نظر روحی روانی در سطح منفی قرار گرفته اند، چربی اضافی بالایی در اطراف شکم خود دارند.

  • چربی‌ های خوب

همه چربی ها بد نمی باشد. بدن شما جهت تأمین ویتامین‌ های محلول در چربی، تنظیم دما، فر‌ایند هورمون ها و لایه گذاری به چربی‌ های خوب نیاز دارد. همه ی افراد به صورت طبیعی یک لایه نازک چربی زیر پوستی دارند. ممکن است، خانم‌ های لاغر یک لایه چربی در زیر پوست شکم خود داشته باشند، که البته‌‌ این امر کاملاً طبیعی می باشد، و اصلاً خطرناک نیست. افراد لاغر با کمر ضخیم و شکم بزرگ باید عادت‌های غذ‌ایی و روش زندگی خود را تغییر دهند، و ورزش کنند، که نه تنها لاغر بمانند، بلکه قوی و سالم باشند.

  • TOFI

اصطلاح TOFI به معنی لاغر در بیرون و چاق در داخل می باشد، که توسط پروفسور Jimmy Bell استاد دانشگاه لندن ابداع شده است. بسیاری از افراد دار‌ای TOFI غذاهای حاوی مقدار زیاد شکر و چربی‌ های اشباع شده مصرف می‌ کنند، ولی کالری کافی جهت افز‌ایش وزن مصرف نمی‌ کنند. ‌‌این افراد در ابتدا مستعد ذخیره چربی عمقی در شکم هستند، که قابل رؤیت نیست.

  • BMI

یک شخص با شاخص توده بدنی نرمال که چربی عمقی داخل شکم خود دارد، هرگز نگران وزن خود نیست. بنابر‌این BMI همیشه شاخص دقیق چربی احشایی بدن نیست.

  • هورمون

تغییرات هورمونی پس از دوران یائسگی برخی اوقات باعث تغییرات در بدن زنان می‌ شود، و منجر به تجمع چربی به خصوص در اطراف شکم خواهد شد. تقسیم بندی چربی در زنان بعد از دوران یائسگی تغییر می‌ کند، که باعث تجمع چربی بیشتر در اطراف شکم و مقدار کمتر در اطراف باسن، ران و بازوها می‌ شود. بعضی از خانم ها شکم بزرگی کسب می‌ کنند، در حالی‌ که تغییری در وزن شان‌‌ ایجاد نمی‌ شود.

دلیل چاقی شکم خانم ها چیست؟

  • سن

با افز‌ایش سن و کند شدن متابولیسم بدن بعضی افراد دچار چربی اضافی اطراف شکم می‌ شوند. درصد چربی در زنان بیشتر از مردان به خصوص بعد از دوران یائسگی افز‌ایش می‌ یابد.

  • وراثت

برخی افراد فقط به دلیل ژنتیک و وراثت قبل از چربی اطراف باسن و ران، چربی اضافی در اطراف شکمشان زیاد می‌ شود. متأسفانه ‌‌این نوع چربی می‌ تواند هورمون‌ های مضری تولید کند، که بر سلامتی بدن اثر منفی می‌ گذارند.