معرفی بهترین فیلم های ژانر معمایی( Mystery movie)

06/03/2022
بهترین فیلم معمایی
فیلم ژانر معمایی یکی از پرطرفدار ترین ژانر های سینمایی محسوب می شود. در این مقاله قصد دارین به معرفی 10 فیلم برتر از نظر مردمی در ژانر معمایی( Mystery movie) بپردازیم. با مجله والی همراه باشید.
مجله والی
مجله والی

1. اولد بوی old boy(2003) 

oldboy

 این فیلم در سال 2003 به کارگردانی پارک چان- ووک ساخته شد. روایت این داستان در مورد پس از ربوده شدن و زندانی شدن به مدت پانزده سال، اوه دائه سو آزاد می شود همانطور که به طور مرموزی دزدیده شد بود آزاد می شود. هر بار که در طول این پانزده سال اقدام به خودکشی می کند به طور اسرار آمیزی درمان می شود و دوباره به اتاق برگردانده می شد. حال به دنبال این سوال می گردد که چرا پانزده سال در آن اتاق زندانی شده؟ این به اقتباس از مانگایی به همین نام ساخته شده است.

2. پرستیژ The Prestige

presige

این فیلم معمایی به کارگردانی و نویسندگی کریستوفر نولان در سال 2006 ساخته شد و بازیگرانی همچون اسکارلت جوهانسون،اندی سرکیس، ربکا ها و دیوید بویی در آن به ایفای نقش پرداخته اند. داستان این فیلم روایتگر پس از یک حادثه غم انگیزاست ، دو جادوگر صحنه در لندن در دهه 1890 درگیر نبردی می شوند تا توهم نهایی را ایجاد کنند و در عین حال همه چیزهایی را که دارند قربانی می کنند تا یکدیگر را فریب دهند و فضای داستان در دوره ویکتوریایی لندن سپری می شود. این فیلم نامزد دو جایزه اسکار در سال 2006 شد.

3.جزیره شاتر Shutter Island

shtter island

این فیلم در ژآنر معمایی-تریلر به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و نویسندگی لایاتا کالوگریدیس بر اساس رمانی به همین اسم ار دنیس لهان در سال 2010 ساخته شد. از بازیگران این فیلم می توان به لئوناردو دی کاپریو،    لئوناردو دی کاپریو،مارک روفالو،بن کینگزلی،میشل ویلیامز ،امیلی مورتیمر،پاتریشا کلارکسون ،روبی جرینز اشاره کرد. این فیلم داستانی در سال  1954 را به تصویر می کشد، دی دنیلز، مارشال جدید ایالات متحده، مأمور تحقیق بر روی پرونده ای درباره ناپدید شدن یک بیمار قاتل از بیمارستانی برای جنایتکاران روانی، تحقیق می کند.

4. زندانیان Prisoners

prsioner

فیلم زندانیان در سال 2013 به کارگردانی  دنیس ویلنیو ساخته شد. ژآنر این  جنایی ،درام، رازآلود-هیجانی است و نویسندگی این فیلم نامه بر عهده  آرون گزیکووسکی بود. بازیگرانی همچون هیو جکمن،جیک جیلنهال و ویولا ویویس در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. خط روایی این داستان روایتگر زمانی است که دختر کلر دوور و دوستش ناپدید می شوند. کلر دوور با بدترین کابوس هر پدر و مادری روبرو است.، هر پدر و مادری روبرو است. دختر شش ساله‌اش، آنا، به همراه دوست جوانش جوی گم شده‌اند، و با تبدیل شدن به ساعت‌ها، هراس شروع می‌شود. کارآگاه لوکی با رهبری تحقیقات، راننده آن الکس جونز را دستگیر می کند، اما کمبود شواهد باعث آزادی او می شود. در حالی که پلیس چندین سرنخ را تعقیب می کند و فشارها افزایش می یابد، دوور دیوانه با دانستن اینکه زندگی فرزندش در خطر است، تصمیم می گیرد که چاره ای جز این ندارد که امور را به دست خود بگیرد. اما این پدر ناامید تا کجا برای محافظت از خانواده اش پیش خواهد رفت.

5.دختر گم شده Gone Girl

gone girl

Gone Girl در ژانر معمایی-درام در سال  2014 به کارگردانی دیوید فینچر به اقتباس از رمانی به همین اسن اثر جیلین فیلین ساخته شد. در این فیلم بازیگرانی همچون برن افلک به نقش آفرینی پرداخته اند. این داستان روایتگر پنجمین سالگرد ازدواج نیک دان را گزارش می کندکه همسرش امی ناپدید می شود. به زودی دروغ‌ها، فریب‌ها و رفتارهای عجیب او باعث می‌شود همه همین سوال سیاه را بپرسند: آیا نیک دان همسرش را کشت؟

6. مسیر سبز The Green Mile

green mile

این فیلم به کارگدانی فرانک داربونت و بر اساس رمانی از استیون کینگ ساخته شده است. در این فیلم تام هنکس در نقش پل اجکام به ایفای نقش پرداخته است.  اجکام که در زندان مسئول گروه اعدام کنندگان بوده است در آنجا با یک سیاهپوست درشت اندام و خوش قلب به نام جان کافی آشنا می‌شود که قدرتی خارق‌العاده دارد و به واسطه آن اجکام را از درد و بیماری رها می‌کند. این زندانی متهم به قتل فجیع دو دختر بچه بود، پل به تدریج دریافت که جان نه تنها سنگدل نبوده بلکه از نیرویی عجیب و شفابخش نیز سرشار بوده‌است.

7.پدر The Father

the father

این فیلم در ژآنر درام معمایی در سال 2020 به نویسندگی و کارگردانی  فلوریان زلر ساخته شد. از بازیگران این فیلم می توان به آنتونی هاپکینز، الیویا کلمن، مارک گیتیس، ایموجن پوتس، روفس سوئل و اولیویا ویلیامزاشاره کرد.آنتونی، یک شهروند لندنی بیمار و هشت ساله که به‌تدریج به زوال عقل تسلیم می‌شود، که مراقب اخیرش را ترسانده است، وقتی نگران است آن، دخترش، به او می‌گوید که به پاریس می‌رود، احساس رها شدن می‌کند. 

8.فیلم Se7en

se7en  فیلم

این فیلم د سال 1995 به کارگردانی دیوید فینچر ساخته شد. این فیلم در ژانر تریلر ترسناک و با ایفای نقش بازیگرانی همچون برد پیت و مورگان فریمن، به همراه گوئینت پالترو یکی از شاهکار ها محسوب می شود. این داستان روایتگردو کارآگاه، یک تازه کار و یک کهنه کار قاتل زنجیره ای رادستگیر می کنند که از هفت گناه کبیره به عنوان انگیزه خود استفاده می کند.

9. فانوس دریایی the ligthouse

the light house

دو نگهبان فانوس دریایی در حالی که در دهه 1890 در جزیره ای دورافتاده و مرموز نیوانگلند زندگی می کنند، سعی می کنند سلامت عقل خود را حفظ کنند. این فیلم در ژانر روانشناختی معمایی به کارگردانی رابرت اگرز و ایفای نقش بازیگرانی رابرت پتینسون و ویلم دفو در سال 2019 در سبک سورئالیسم ساخته شده است.

10.شمال از شمال غربی  North by Northwest

north by noethway

این فیلم در سال 1995 توسط آلفرد هیچکاک  ساخته شد. این فیلم برنده جایزه های اسکار متعدد از جمله بهترین فیلم‌نامهٔ اصلی برای ارنست لمن  را برنده شد. داستان این فیلم در مورد راجر تورنهیل، مدیر تبلیغات در خیابان مدیسون، زمانی که با مردی به نام جورج کاپلان اشتباه گرفته می شود، خود را وارد دنیای جاسوسان می کند.

سخن پایانی

در تاریخ سینمای جهان فیلم های معمایی جذاب متعددی وجود دارد که ما در این مقاله تنها به معرفی 10 فیلم برتر از دیدگاه سایت IMDB و نظرات مردمی پرداختیم. برای آشنایی با بهترین فیلم ها در ژانر جنایی، ترسناک، عاشقانه و ...  با مجله والی همراه باشید.