تونر چیست و روش استفاده صحیح از آن چگونه است ؟

03/01/2022
طریقه استفاده از تونر
تونر یکی از محصولات مناسب برای مراقب از پوست می باشد که علاوه بر پاکسازی پوست باعث شفاف شدن پوست شما باعث کوچک تر دیده شدن منافذ باز پوست شما می شود .
مجله والی
مجله والی

تونر از ان دسته کلماتی است که قطعا اسم ان در در مبحث مراقبت از پوست بسیار شنیده اید. و با وجود آنکه در مورد تاثیر فوق العاده ان بر پوست زیاد گفته شده است اما شاید ندانید که این محصول پوستی اصلا چیست و به برای حل چه مشکل پوستی مناسب می باشد . به همین دلیل در این پست زیبایی می خواهید در مورد روش های استفاده از آن و فواید آن صحبت کنیم پس با ما در مجله والی همراه باشید .

تونر چیست؟

نحوه استفاده از تونر لورال

بله بیان خیلی ساده، تونر محصولی است که همچون آب بوده و مانند آب هم عمل می کند. اما قطعا آب نبوده به طو رقطع چیزی بیشتر از هیدروژن و اکسیژن در خود دارد. در واقع تونر یک محصول برای مراقبت پوستی است با قوامی شبیه به آب است که بسته به نوع تونر که مناسب شما می باشد می تواند حاوی اسیدها، گلیسیرین، آنتی اکسیدان ها و ضد التهاب ها باشد. اگر بخواهیم توضیحی علمی تر بدهیم، باید بگوییم که در واقع تونر یک مایع سریع النفوذ می باشد که پوست را به سرعت آبرسانی خواهد کرد و سلول های مرده را از سطح پوست شما خذف می کن که در نتیجه باعث می شود شما پوستی شفاف و پری داشته باشید . 

از نظر آرایشی نیز تونر یک نوع پرایمر یا همان زیر ساز می باشد که می تواند قبل از استفاده از سایر محصولات آرایشی می توانید از ان استفاده نمایید و مانند کرم مرطوب کننده و سرم پوستی عمل می کند همچنین تونر منافذ پوست را آماده می کند و پوست را به وضعیت اسیدی طبیعی خود برمی گرداند، و کمکم شایانی به از بین رفتن آلودگی ها می شود و و باعث جذب بهتر محصولات ارایشی درون پوست می شود . 

تونر با پوست ما دقیقاً چه می کند؟

تونر مناسب برای پوست چرب

تونر محصولی می باشد که استفاده از ان برای هر کس می تواند ضروری بوده و بسیار کمک کننده می باشد مخوصا برای کسانی که پوستی چرب داشته و یا مستعد جوش دارند، همچنین مناسب برای کسانی است که به دنبال پاکسازی بیشتر پوست بوده و همچنین به دنبال بهتر شدن پوست خود بعد از استفاده از لوازم آرایشی یا دیگر محصولات سنگین پوستی همچون کرم ضد آفتاب، کرم پودر و... هستند.

اما باید ذکر شود که تونر علاوه بر پاکسازی پوست و آبرسانی آن فواید دیگری نیز برای پوست شما دارد و کارهای دیگری نیز از عهده ی تونرها برمی آید. برخی از دیگر مزایای تونرها بدین شرح می باشد :

  • منافذ پوست را جمع می کند

استفاده از تونر کمک بسیاری به کوچکتر دیده شدن منافذ پوست شما می شود کافی است تا تکه ای پنبه یا یک پد را به اندکی تونر آغشته نمایید  و آن را به آرامی به پوست خود بکشید و پوست خود را تونر اغشته کنید شما مشاهده می کنید که با از بین رفتن چربی پوست، منافذ پوست شما ظاهر کوچک تری پیدا خواهند کرد.

  • pH پوست را به حالت متعادل برمی گرداند

پوست همه ی ما دارای ماهیتی اسیدی می باشد که بعد از پاکسازی پوست ممکن است به دلیل داشتن ماهیت قلیایی مواد شوینده، تعادل pH پوست برهم بخورد. زمانی که PH پوست شما متعادل نباشد پوست شما برای برگشتن به آن نقطه ی تعادل نیاز به گذشت زمان دارد و ازسوی دیگر ممکن است برای رسیدن به این تعادل، پوست به تولید بیشتر چربی روی بیاورد. اما استفاده از تونر می تواند به بازگشت سریع تر pH پوست و هر چه سریع تر رسیدن پوست به نقطه ی تعادل کمک کند.

  • یک لایه ی محافظ بر روی پوست ایجاد می کند

همان طور که در قسمت بالا نیز به ان اشاره کردیم شما با استفاده از تونر می توانید یه لایه محافظ بر روی پوست خود ایجاد نمایید زیرا تونر می تواند به جمع شدن منافذ پوست بعد از شستشو بسیارکمک نماید، زیرا می توند امکان نفوذ آلودگی ها و آلاینده های محیطی به درون پوست شما کاهش می دهد.

  • مثل یک مرطوب کننده عمل می کند

تونر یکی از محصولات بسیار مناسب برای آبرسانی پوست می باشد زیرا اکثریت تونر ها جاذب رطوبت بوده و به حفظ رطوبت درون پوست کمک می کنند. همچنین شما برای رطوبت رسانی پوست خود قبل از ارایش از آن استفاده نمایید. 

نکات لازم در روش استفاده از تونر صورت

نحوه استفاده تونر

  1. توجه به مقدار و میزان استفاده از تونر

میزان و دفعات استفاده از تونر یکی از نکتاتی است که در روش استفاده از تونر صورت باید در نظر بگیرید.  بهترین زمان برای استفاده از تونر صبح ها و شب ها می باشد و نحوه استفاده از تونر صورت در این تایم بهترین زمان شستو میباشد شما می توانید بعد از شستشوی صورت تان از تونر استفاده کنید. زیرا صبح ها از طریق تونر می توانید چربی هایی که در طول شب بر روی پوست جمع شده اند را پاکسازی کنید و شب ها نیز هنگام خواب هر گونه آرایش و ناخالصی های باقی مانده بر روی پوست را با تونرحذف نمایید . 

نکته:  گاهی اوقات در طریقه استفاده از تونر صورت، باید به ترکیبات آن نیز توجه کنید برای مثال اگر حاوی فرمولاسیون  اسید گلیکولیک باشد. باید تنها یکبار در طول زوراز تونر استفاده کنید . زیرا این ماده نام برده شده یک لایه بردار  قدرت مند بوده و استفاده ی زیاد از آنباعث تحریک پوست شما می گردد.

  1. توجه به نوع پوستی که دارید

یکی از نکاتی که باید هنگام تهیه تونر به آن توجه کنید و بهترین روش استفاده از تونر پاک کننده  صورت را تجربه نمایید باید در هنگام انتخاب تونر، به نوع پوستی خود توجه کنید . در ادامه می خواهیم به معرفی تونرهایی که سازگار با انواع پوستها هستند اشاره کنیم برای داشتن انتخابی صحیح، به موارد زیر دقت نمایید.

  • تونرهای مناسب پوست خشک

افرادی که دارای پوست خشک هستند از تونری باید استفاده کنند که باعث حفظ رطوبت پوست شود و نرمی پوست  شما را به همراه داشته باشد. یعنی باید به دنبال محصولی باشید که در ترکیبات آن حتما اسید هیالورونیک و اوره داشته باشد. اسید هیالورونیک جذب کننده ی بسیار قوی رطوبت از هوا بوده است و از تبخیر رطوبت موجود در روی پوست جلوگیری میکند همچنین لازم است در مقابل آن سعی نمایید از تونرهایی که حاوی مواد نگهدارنده قابض یا لایه بردار هستند استفاده ننمایید زیرا باعث تشدید میزان خشکی و ترک خوردگی پوست شما می گردند.

  • تونرهای مناسب پوست نرمال

کسی که دارای پوستی نرمال می باشند می توانند طیف وسیعی از تونرهای مخصوص پوست نرمال را با ترکیبات گوناگون امتحان نمایند. افرادی که دارای پوستی نرمال هستند زمانی که به طور مناسب به نحوه ی استفاده از تونر صورت صورت عمل میکنند، پس از اعمال تونر بر پوست خود به وسیله ی پنبه، باید احساس سرزندگی و شادابی در پوستشان کرده در علاوه بر این حس شادابی احساس کشیدگی و خشکی و یا چربی و سنگینی در پوستشان نداشته باشند و باید توجه نمایند که اثری از بقایای تونر بر روی پوست آنها جا نماند.

  • تونرهای مناسب پوست چرب

حاتل می خواهین بررسی کنیم که تونر مناسب برای پوست چرب چه نوع تونری میباشد در روش استفاده از تونر صورت  مناسب افرادی دارای پوست چرب نکته ای بسیار حائز اهمیت است انتخاب صحیح تونراست در اصل افرادی دارای پوست چربی هستند در هنگام انتخاب تونر باید سراغ محصولاتی بروند که حاوی ترکیباتی مانند اسیدهای گلیکولیک،‌ سالیسیلیک،‌ رتینول و عصاره چای سبز می باشند . این ترکیبات باعث می شود تا در طول روز پوستتان در حالت نرمال قرار بگیرد و علاوه بر آن لایه بردارهای شیمیایی که در تونر می باشد مخصوص پوست چرب بوده و کمک شایانی به تنظیم ترشحات سبوم می کند . 

  • تونرهای مناسب پوست ترکیبی

اگرپوست شما از نوع  پوست ترکیبی است میتوانید از تونرهایی استفاده کنید که مخصوص پوست چرب و مستعد آکنه می باشد و می توناید آن ار فقط برای  نواحی  پیشانی و روی بینی (T-zone) صورتتان استفاده نمایید. همچنین این افراد اگر مایل باشند می توانند از دو نوع تونر استفاده نمایند به عنوان مثال می توانند صبح ها از تونرهای  پوست چرب بر ناحیه ی تی زون استفاده کنند و شبها نیز از تونر معمولی  بر تمامی اجزای صورتشان استفاده نمایند.

  • تونر های مناسب پوست حساس

اما افرادی که داریا پوست حساس هستند باید از چه تونری استفاده نمایند . باید گفت که افرادی دارای پوست حساسی هستند باید در روش استفاده تونر صورت، بسیار به نوع پوست خود را توجه کرده و همچنین به ترکیبات داخل تونر نیز بسیار توجه کنید. زیرا کسانی که دارای پوست حساس هستند در اثر استفاده از محصولات مراقبتی پوستی ممکن است پوست آن ها به  آسانی تحریک شود.به همین دلیل استفاده از تونرهای گلاب و بابونه سبب تسکین و آرامش پوست شما خواهد شد در مقابل آن سعی کنید از تونرهایی که حاوی ترکیبات الکل، صابون و اسید گلیکولیک هستند خودداری کنید زیرا باعث خشکی، التهاب و قرمزی پوستتان خواهد شد . 

روش استفاده از تونر آرایشی

طرز استفاده از تونر سی گل

  • ابتدا صورت خود را به صورت کامل با استفاده از شوینده مناسب بشویید.

برای شست و شوی صورت خود ابتدا باید مقداری از پاک کننده مورد نظر را بر روی صورت خود ماساژ داده تا مواد آرایشی و آلودگی ها از سطح پوستتان کاملا پاکسازی شوند.سپس با آب گرم پوشت خود را آبکشی نمایید، پس از اتمام شستشو توصیه می شود تا مقداری آب سرد بر روی صورت خود پاشیده و کمی با آب سرد صورت خود را ابکشی نماییند و پس از آن پوستتان را با یک حوله مناسب خشک نمایید.

  • مقداری از تونر را بر روی پد پنبه ای بریزید.

پس از شست و شو صورت خود لازم است تا تونر را به مقدار مناسب نه بیش از حد و نه بسیار کم بلکه به مقدار لازم  بر روی پد پنبه ای (دیسک پنبه) بریزید تا پد مورد استفاده شما مرطوب شود همان طور که گفته شد باید این مقدار اندازه باشد در نتیجه پد نباید به صورت کامل خیس شود.
در صورتی که پد پنبه ای در دسترستان نبود، می توانید از پنبه معمولی هم به جای آن استفاده کنید ، و می توانید پنبه معمولی را جایگزین کنید اما استفادهاز پد پنبه ای بهتر می باشد زیرا با استفاده از پد پنبه ای مقدار کمتری از تونر به خورد پنبه خواهد رفت . 

  • به آرامی تونر را بر روی پوست خود پخش کنید.

در این مرحله پس از اغشته کردن پد خود با تونر باید باید تمامی قسمت های پوست صورت و پوست گردن خود را به به وسیله ی آن پاکسازی نمایید در صورتی که این تونر مناسب چشم شما نبوده از این محصول بر روی چشم و لب های خود خود داری نمایید . 

  • یک دقیقه صبر کنید تا تونر به صورت کامل خشک شود.

با توجه به اینکه تقریبا تمام تونر ها تولید شده با زمینه آب (Water Based) می باشد و ماده اصلی تشمیل دههنده ان ها اب است  ، خیلی سریع جذب پوست می شوند. در نتیجه خشک شدن کامل تونر قبل از استفاده از کرم های مراقبتی و روزانه باعث حفظ رطوبت پوست شما می شود و علاوه بر آن سبب محافظت از آن در برابر آلودگی ها می شود.

  •  در نهایت پاکسازی پوست خود را با استفاده از کرم های مرطوب کننده و مراقبتی خود تکمیل کنید.

در صورتی که  برای مراقب از پوست خود از کرم های ضد جوش و یا مرطوب کننده استفاده می نمایید، توصیه میشود که حتما قبل از آن از تونر استفاده کنید.زیرا پاکسازی کامل پوست با استفاده از تونرقبل از استفاده از کرم های مراقبتی و درمانی ، باعث میشود تا تاثیر این محصولات چندین برابر شود . 

در نهایت توصیه می شود که روزانه دو مرتبه از تونر استفاده نمایید.

و همچنین توصیه میشود که برای مراقب از پوست خود هر شب و هر روز صبح از این محصول استفاده نمایید و در صورتی که دارای پوستی بسیار خشک و یا حساسی هستید استفاده از این محصول را تنها یک بار در شب محدود نمایید .