ترفند هایی برای رفع لک و جای سوختگی اتو از روی لباس

04/01/2022
رفع لک و جای سوختگی اتو از روی لباس
از دلایل برق افتادگی روی لباس و براق شدن لباس استفاده از اتو داغ و غیر اصولی می باشد که برای رفع این مشکل و همچنین از بین بردن لک ها و جای سوختگی در این پست راه کار هایی را به شما ارائه می دهیم
مجله والی
مجله والی

چگونه لکه اتو را از روی لباس پاک کنیم؟ 

برق افتادگی و سوزاندن ناخواسته لباس با اتو یکی از انواع اشتباهات ساده ای می باشد که ممکن است برای هر کسی پیش آمده باشد . اگه این اتفاق در پارچه های پلی استر اتفاق بیوفتد و اگر این اثار سطحی باشد قابل تعمیر می باشد . اما اگر بافت پارچه در اتر اتو کشیدن ذوب شده باشد دیگر قابل تعمیر نخواهد بود اگر برق افتادگی ایجاد شده ناشی از جمع شدگی نیز باشد ، تکنیک های ذیل همان تاثیر الیاف طبیعی را بر روی پارچه های مصنوعی نیز دارند. روش های زیادی برای از بین بردن جای اتو وجود دارد از جمله برای لباس هایی که دارای الیاف طبیعی مانند پشم شیشه و پنبه هستند . برای این که با این ترفند های کاربردی آشنا شوید با این پست خانه داری همراه بوده و این پست مجله والی را دنبال نمایید . 

راه جلوگیری از برق انداختن اتو روی لباس

براق افتادن لباس پس از اتو کشیدن یکی ازاتفاقاتی است که شما در حین اشتباه اتو کردن لباس مرتکب می شوید برای جلوگیری از رخ دادن این اتفاق خصوصا روی لباس های تیره، هنگام اتوکشی، لازم است تا یک پارچه رنگ روشن را روی لباس تیره خود قرار دهید و سپس لباستان را اتوکشی نمایید. می توانید از این روش برای اتو کردن پارچه های حساس و ظریف هم استفاده نمایید. 

چگونه می توانیم براق افتادگی روی لباس را بر اثر اتو رفع کنیم ؟

شما به راحتی می توانید این کار را انجام دهید تا کافی است تا با مقداری پراکسید هیدروژن جای اتو، سوختگی یا برق افتادگی را از روی لباستان رفع کنید . در لباس هایی که دارای پارچه هایی با الیاف طبیعی هستند زمانی که  برق افتادگی در آن ها رخ می دهد، می توانید با استفاده از بخار یا سرکه در محل مورد نظ فیبرهای پارچه به حالت طبیعی باز یابی کرده همچنین به و صاف شدن آن نیز کمک نمایید. در ادامه این مطلب راه کار هایی به شما معرفی می کنیم  که اگر به رفع مشکل شما کمک نکند اما باعث بهبودی لباس شما می شود. 

  •   تشخیص جنس پارچه

شما ابتدا باید نوع پارچه لباس خود را تشخیص دهید . اگر لباس شما دارای پارچه ای  با الیاف طبیعی باشد مانند پنبه احتمال احیا کرن آن بیشتر است اما اگر لباس شما پارچه ای با الیاف مصنوعی مانند پلی استر باشد ، احتمال از بین بردن جای اتو و برق افتادگی در انها کمتر است . زیرا اگر الیاف مصنوعی بر اثر حرارت بالا قرار گرفتن ذوب شده باشند ، احتمال از بین این ذوب شدگی بردن کم می باشد. 

  •  استفاده از بخار اتو

برای جلوگیری از برق افتادن و سوختگی بر اثر اتو کشیدن لباس استفاده از بخار اتو می باشد این راه  یکی از سریع ترین ترفند ها برای خنثی کردن لکه در سریع ترین حالت ایجاد شده است ، شما لازم است که برای انخام این کار تنها بدون این که اجازه دهید اتو به پارچه و لباس شما برخرد کند ، اول بخار اتو را اعمال کنید و این بخار اتو را در و آن را به محلی بزنید که لکه سوختگی یا برق افتادگی ایجاد شده است . این کار کمک بزرگ برای از بین رفتن لکه ها خصوصا لکه های برق افتادگی می شود زیرا باعث می شود که پارچه شما کمی شل شود با این اتو های بخار می توانید لباسیتان را آویزان کرده و با بخار آب و بدن تماس اتو با لباس آن را اتو نمایید. 

  •   خیساندن در آب

یکی از ترفندهای دیگر برای رفع برق افتادگی روی پارچه خیس کردن لباس یا پارچه می باشد این روش یکی از روش های بسیار کاربدی و موثر در این زمینه می باشد . بدین جهت در صورتی که  متوجه شدید که لباستان دچار برق افتادگی شده یا رنگ آن تغییر کرده است بر اثر اتو کشیدن، لازم است تا لباستان را به مدت 24 ساعت در آب سرد خیس نمایید و سپس آن را آبکشی کرده و اجازه دهید خشک شود .شما با این کار کمک میکنید تا لباستان احیا شود زیرا این کار باعث میشود الیاف پارچه شما نرم شود و همین موضوع باعث می شودتا لباس به حالت طبیعی خود برگردد.

  •  شستن مجدد لباس

شستن مجدد لباس نیز یکی از راه کر های مناسب در رفع این مشکل می باشد اگر در حال اتو کشی شاهد جمع شدگی یا برق افتادگی لباستان بودید ، می توانید آن را با مقدار کمی سرکه به همراه ماده شوینده بشویید . لازم است که سرکه را با ماده شوینده به مقدارنصف میزان ماده شوینده ترکیب کنید و سپس لباس خود را با این ترکیب مجددا بشویید. 

  • استفاده از یک برس برای کمک به بلند کردن الیاف

از دیگر روش ها احیا لباس کمک گرفتن و استفاده از یک برس برای بلند کردن الیاف می باشد . ممکن است لازم باشد از یک برس برای بلند کردن الیاف پارچه استفاده کنید . در صورتی که پارچه مورد نظر شما پارچه جین یا ضخیم تربود می تونید از یم برس استفاده نموده و هنگام کشیدن روی پارچه کمی فشار به آن اعمال نمایید . اما اگر پارچه مورد نظر شما نازک تر بود شما می توانید از یک برس کوچک یا مسواک استفاده نمایید . 

  •  استفاده از پراکسید هیدروژن برای رفع سوختگی

برای استفاده از این روش ابتدا باید یک پارچه سفید تمیز را در پراکسید هیدروژن 3 درصد بخیسانید و سپس آن را روی قسمت برق افتاده پارچه قرار دهید و سپس محل مورد نظر را اتو بزنید .بعد از اتو زدن لباس تکه پارچه اغشته شده به ماده پراکسید هیدروژن را از روی لباس بردارید و این کار را تا زمان  ازرفع کامل لکه براق و سوختگی تکرار نمایید.

با انجام این کار مشاهده می کنید که به مرورعلائم سوختگی بر روی پارچه سفید کم تر شده و تبدیل به زرد کمرنگ می شود .همان طور که اشاره شد لازم است تا چند بار این عمل را تکرار نمایید که تعداد انجام این عمل بسته به شدت سئختگی دارد هر چه میزان سوختگی بیشتر باشد باید این کار را انجام دهید  

نکته : پراکسید هیدروژن یکی از ماده هایی است در اکثر داروخانه ها موجود است و شما می توانید آن را از داروخانه تهیه نمایید و لازم است محلول 3 درصد آن را خریداری کنید. همچنین توصیه می شود این کار را روی پارچه های سفید انجام دهید زیرااین محبلول دارای اثر سفید کنندگی ملایم بوده و برای استفاده  برای لباس های سیاه یا رنگی، باید ابتدا کمی از پراکسید هیدروژن را روی درز داخلی آن امتحان نمایید تا مطمئئن شوید رنگ آن تغییر نمی کند. در نهایت پس از اتمام کار ، لباس را به حالت عادی بشویید و خشک نمایید .

نکته پایانی 

در هنگام اتو کشی قبل از اتو کردن لباس حتمابه کف اتو توجه نمایید زیرا برخی مواقع کف اتو کثیف بوده  و باعث کثیف شدن لباس شما میشود . برای تمیز کردن کف اتو تنها کافی است مقداری خمیر دندان را با یک تکه پنبه به کف اتو مالیده و تمای سطح کف اتو را اغشته به خمیر دندان کنید . سپس خمیر دندان را با یک تکه پارچه نمدار پاک کنید . حتی می توانید برای تمیز کردن کف اتو از ترکیب آب گرم و مواد شوینده یا الکل صنعتی استفاده نمایید . سپس از پاکسازی سطح اتو لازم است حتما آب درون اتو را خارج کنیم و دکمه مخصوص تخلیه خروج بخار را بفشارید تا آب درون به طور کامل تخلیه شود .