رفع بوی زهم گوشت مرغ و بوقلمون در خانه

05/01/2022
رفع بوی زهم بوقلمون
در این پست می خواهیم راهکار هایی را جهت از بین بردن و رفع بوی زهم گوشت بوقلمون و مرغ را به شما آموزش دهیم این راه کارها بسیار ساده بوده از جمله افزودن انواع ادویه و.... که می توانیدبرای خوشمزه تر کردن غذا از آنها کمک بگیرید .
مجله والی
مجله والی

بهترین ادویه برای گوشت بوقلمون

بوی زهم برخی مواد غذایی از جمله گوشت مرغ و بوقلمون و ماهی یکی از دلایلی می باشد که چه کودکان و چه بزرگسالان را نسبت به خوردن آن بی میل شده از خوردن ان صرف نظر کرده یا امتناع می کنند. این محصولات غذایی از جمله محصولاتی میباشند که بدون آنکه فاسد شوند پس از مدتی بوی بدی میگیرند که به اصطلاح به آن بوی زهم می گویند. و برای پخت و پز آنها باید ابتدا بوی زهم ان را از بین برده و سپس آن را طبخ کنید زیرا در غیر این صورت کل غذای شما بوی زهم گوشت را به خود میگیرد . در این پست می خواهیم برای رفع بوی زهم بوقلمون و مرغ راهکار های بسیار اصولی و کاربردی را به شما آموزش دهیم پس با این پست خانه داری پر بازدید در مجله والی همرا باشید . 
 

برای رفع بوی زهم بوقلمون چه کنیم ؟ 

طعم دهنده بوقلمون

گوشت بوقلمون یکی از مفید ترین گوشت و از جمله پر خاصیت ترین گوشت ها می باشد که مصرف آن نه تنها باعث تقویت قوای بدن می شود  تامین کنندهی بسیار ی از ویتامین های مفید برای بدن می باشد به غیر از این خواص بسیار مقوی که دارد یکی از غذاهی تجملی و مجلسی و خاص ایرانی میباشد اما با این حال این گوشت نیز مانند سایر گوشت ها همچون ماهی دارای بوی خاصی می باشد که باعث می شود برای پخت آن برخی مردد بوده و حتما قبل از پخت آن کاه کار هایی را بکار ببید تا بوی زهم آن را بگیرید. 

علت بوی زهم مرغ و بوقلمون چیست؟ 

روش رفع بوی زهم مرغ

اصلص ترین علت بوی خاصی که گوشت بقلمون دارد در نوع تغذیه آن و مواد تقویتی و دارو های است که در زمان پرورش به آن می دهند. عدم توازن در مصرف چربی و پروتئین در تغذیه بوقلمون و مرغ باعث می شود تا بوی گوشت آن بوی نامطبوعی بگیرد. برخی از کشتارگاه ها برای سفید شدن گوشت مرغ و بوقلمون ان را در اب کلر قرار می دهند که این یکی دیگر از دلایل ایجاد بوی نامطبوع در گوشت می شود.  همچنین ترکیب پودر ماهی در تغذیه ی مرغ و بوقلمون نیز یکی از عوامل موثر در ایجاد این بوی نامطبوع می باشد . 
برخی از افراد گمان می کنند که این بوی خاص به دلیل فاسد شدن گوشت می باشد درحالی که این اخرین دلیل برای این بو می باشد . لازم به ذکر است بوی فاسد شدن گوشت با بوی زهم ان بسیار متفاوت می باشد . 

گوشت بوقلمون نر بو میده یا ماده

خراب شدن گوشت بوقلمون

در پرورش بوقلمون به طور کلی از بوقلمون نر استفاده می کنند زیرا بو قلمون نر پر گوشت تر می باشد و همچنین بازدهی بالاتری نیز نسبت به پرورش بوقلمون ماده دارد از نظر پخت نیز بوقلمون نر دارای گوشتی لذیذ تر و لطیف تر می باشد . 

راهکارهایی برای از بین بردن بوی زهم مرغ و بوقلمون

خورشت با گوشت بوقلمون

قبل از هر کاری در هنگام خرید بوقلمون یا حتی مرغ با دقت آن را بررسی کنید که هیچ گونه اثار فساد در آن وجود نداشته باشد. گوشت مرغ و بوقلمون تازه نسبت به نوع یخ زده ی آن دارای طعم بهتری بوده و بوی زهم ندارد یا اگر هم داشته باشد بسیار کم می باشد . در صورتی که گوشت خریداری شده دارای بوی زهم بود و یا پس از مدتی بوی نامطبوع گرفت با افزودن زنجبیل رنده شده تازه به آن بوی زهم ان را از بین ببرید. همچنین علاوه  بر افزودن زنجبیل می توان از انواع سبزیجات معطر و ادویه جات استفاده نمود که پیشتر به شما آموزش می دهیم . 

  •  خرید بوقلمون تازه

اولین مورد که باید به توجه کنید تازه بودن بوقلمون خریداری شده می باشد این نکته یکی از مهم ترین نکاتی می باشد که هنگام خرید باید به ان توجه نمایید زیرا گوشت پس از چند روز یا حتی چند روز پس از گشتار به سرعت بوی نامطبوع زهم به خود میگیرد . علل خصوص گوشت بوقلمون که نسبت به ماندگی بسیار حساس می باشد . 

سعی نمایید که گوشت بوقلمون را از مراکز معتبر و مطمئین خریداری نمایید تا علاوه بر تازگی بوی زهم ان حداقل باشد . 

  •  اضافه نکردن آب

  برخی از مواد غذایی در حال پخت خود آب می اندازند مانند قارچ، گوشت بوقلمون نیز مانند این محصولات غذایی بوده و درحال پخت آب می اندازد در نتیجه اضافه کردن آب بیش از حد به این محصول غذایی جهت پخت کار بسیار اشتباهی می باشد که باعث می شود بوی زهم آن بیشتر شود همچنین این گوشت را باید روی حرارات بسیار ملایم پخت نمایید زیرا پخت این گوشت با حرارت زیاد نیز باعث بیشتر شدن بوی نامطبوع آن می شود.

در صورتی که نگران نپختن گوشت می باشید یا می ترسید که در هنگام پخت بسوزد می توانید دو پیمانه آب به آن اضافه نمایید و در صورتی که کمبود وقت دارید برای پخت آن را زود تر اقدام نمایید.

  •  گرفتن زهم بوقلمون

قبل از پخت بوقلمون می توانید ابتدا بوی زهم آن را بگیرید در این روش ابتدا باید بوقلمون را در داخل قبلمه بریزید و روی آن به مقدار لازم آب بریزید سپس چند عدد برگ بو، یک عدد پیازدرشت را به صورت درشت قارچ کرده و چند حبه سیر به ان اضافه نمایید همچنین یک تکه چوب دارچین درون قابلمه بیندازید. 

سپس اجازه دهید تا اب جوش بیاید و در زمانی که مشاهده کردید که روی سطح آب کف ایجاد شده نشاندهنده ی ان است که بوی زهم بوقلمون گرفته شده است در این زمان شما باید زیر شعله را خاموش کرده و اجازه دهید تا بوقلمون را سرد شوند سپس می توانید آن را بپزید.

  • استفاده دارچین

دارچین به خوبی می تواند بوی بد گوشت را از بین ببرد و عطر دلپذیری به غذا دهد در نتیجه در طبخ بوقلمون می توانید از دارچین استفاده نمایید البته توجه نمایید که اگر از چوب دارچین استفاده نمایید خیلی بهتر از پودر دارچین می باشد و از ویژگی های دیگرش این است رنگ غذای شما را عوض نمی کند . 

  • استفاده از زعفران

زعفران یکی از چاشنی های بی نظیر جهت رنگ دادن به غذا و طعم دادن به آن می باشد این چاشنی همچنین یکی از کاربردی ترین ادویه ها برای از بین بردن بوی زهم گوشت می باشد . شما می توانید در طبخ بوقلمون از زعفران استفاده نمایید به این صورت که چند ساعت قبل از پخت بوقلمون گوت ار در زعفران بخوابانید و یا در ابتدای پخت و همچنین در دقایق پایانی پخت زعفران دم کرده به غذا اضافه نمایید . 

  • استفاده از پیاز و آبلیمو

برای از بین بردن بوی نامطبوع زهم بوقلمون می توانید از پیاز و ابلیمو نیز کمک بگیرید به این صورت که چند ساعت قبل از پخت می توانید یک پیازه را به صورت خلال خوره کرده و آبلیمو به ان اضافه نمایید سپس گوشت ها را در ان بخوابانید همچنین می توانید به این ترکیب زعفران نیز اضافه نمایید . بعد از چند ساعت می توانید مرغ یا بوقلمون را از مواد خارج کرده و طبخ نمایید. 

  • استفاده از سبزیجات معطر

برای گرفتن بوی بد بوقلمون یا گوشت مرغ می توانید از انواع سبزیجات معطر استفاده نمایید. شما می توانید قبل کامل گوشت و در همان مرحله اول پخت مقداری پیاز، سیر، فلفل دلمه ای، جعفری، کرفس و... به آن اضافه نمایید و اجازه دهید تا عصاره و عطر سبزیجات به خورد گوشت برود و بوی آن را بگیرد. 

  •  استفاده از یخ و نمک

    استفاده از یخ و نمک یکی از ترفند های بسیار عالی و بی نظیر برای کاهش بوی زهم گوشت مرغ و گوشت می باشد . شما باید مقدار زیادی یخ قاالبی کوچک را همراه با نمک روی بوقلمون ریخته و صبر کنید تا یخ ها آب شود سپس گوشت ها را بشویید و آن را بپزید. 

  • استفاده از لیمو

    استفاده از لیمو ترش تازه یکی از ترفند های عالی برای از بین بردن بوی زهم می باشد برای انجام این ترفند لازم است تا دو عدد لیمو ترش تازه را آبگیری کنید و قبل از پخت یا در هنگام پخت به آن اضافه نمایید . 

  • استفاده از ادویه

 اودیه یکی از بهترین گزینه ها برای رفع بوی زهم می باشد از جمله اودیه های بسیار پر اهمیت برای طبخ مرغ یا بوقلمون می توان به موارد زیر اشاره نمود : 

  1. زردچوبه
  2. فلفل سیاه
  3. پودرسیر
  4. ادویه گوشت
  5. پودر پاپریکا
  6. پونه کوهی
  7. رزماری
  8. زیره سبز
  9. آویشن
  10. پودر آویشن، پودر
  11. پودر پیاز
  12. ریحان خشک شده و… از ادویه های مناسب برای پخت بوقلمون 

شما می توانید ساعاتی قبل از طبخ گوشت از این ادویه ها استفاده نموده و گوشت را با این ادویه ها مزدار نمایید . 

نکته 

بوی زهم مرغ و گوشت بستگی زیادی به نوع تغذیه و عدم تازگی گوشت دارد زیرا گوشت و مرغ تازه به هیچ عنوان بئی زهم نخواهند داشت همچنین شرایط نگهداری ان ها نیز بسیار تاثیر گذار در بوی نامطبوع آن خواهد داشت .