طرز تهیه شربت زعفران مجلسی و خوشمزه

05/01/2022
طرز تهیه شربت زعفران
شربت زعفران یکی از نوشیدنی سنتی ایرانی می باشد و در این پست می خواهیم طرز تهیه شربت زعفران را به همراه انواع مختلف آن آموزش دهیم در این پست دستور تهیه این شربت را به صورت مرحله به مرحله و به صورت مجلسی آموش داده ایم .
مجله والی
مجله والی

شربت زعفران یکی از انواع شربت های سنتی ایرانی می باشد که بسیار مناسب برای فصول گرم می باشد از فواید و خواص شربت زعفران می توان به جلوگیری از عطش، جلوگیری از گرمازدگی، نشاط آور، تقویت معده وقلب، کاهش استرس و تنش های عصبی اشاره نمود . برای تهیه این شربت بسیار خوشمزه این پست آشپزی در مجله والی را دنبال نمایید . 

طرز تهیه شربت زعفران مجلسی خانگی 

طرز تهیه شربت زعفران برای ۱۰۰ نفر

شربت زعفران طرز تهیه سختی ندارد و شما می توانید به آسانی در چهار مرحله آن را آماده نمایید می توانید در این دستور تهیه شربت زعفران و گلاب آموزش داده شده که شما می توانید به غیر از گلاب به ان عرق بیدمشک، کاسنی، بهار نارنج و... نیز اضافه نمایید. تنها نکته در تهیه شربت این است که باید عرقیجات مورد نظر خود را همچون گلاب در هنگام جوشیدن شربت داخل قابلمه بریزید . 

همچنین برای تهیه این شربت خوشمزه به عنوان نذری یا برای پذیرای در مجلس ها لازم است مواد اولیه ی گفته شده را چند برابر نمایید . 

مواد لازم برای شربت زعفران

آب 500 سی سی
شکر 200 گرم
زعفران دم شده 1/2 قاشق غذا خوری
گلاب 3 قاشق غذا خوری
آب لیمو 1/2 قاشق چایخوری

طرز تهیه شربت زعفران و آبلیمو 

  • مرحله اول ( دم کردن زعفران)

ابتدا در مرحله اول باید زعفران را آماده کرده و در درون آونگ ریخته . به خوبی بکوبید تا به طور کامل به شکل پودر در بیاید سپس پودر زعفران را در درون لیوان ریخته و روی ان آب جوش بریزید و یک بشقاب روی آن قرار داده تا کاملا دم بکشد. برای آنکه شربت زعفران شما دارای رنگ بهتر و قشنگتری باشد؛ هنگامی که احساس کردین که زعفران شما دم کشیده است یک تکه یخ در درون لیوان بیندازید و به دم کرده زعفران شوک وارد نمایید . این کار باعث نی شود زعفران شما بیشتر رنگ پس بدهد و رنگ آن زیبا تر شود . همچنین برای بهتر شدن رنگ آن می توانید به جای استفاده از یخ ، زعفران را درون لیوان ریخته و روی آن ابجوش بریزید و روی بخار آب قرار دهید و همچون چای آن را دم نمایید . 

  • مرحله دوم

پس از دم کردن زعفران ،نیم لیتر آب را در یک ظرف مناسب ریخته و روی شعله ملایم قرار دهید سپس به اندازه دلخواه به آن شکر اضافه نمایید . مقدار شکر اضافه شده بستگی به ذائقه شما دارد . سپس این ترکیب را به خوبی هم زده و اجازه دهید تا حدود 20 دقیقه روی شعله ملایم بجوشد تا به قوام و غلظت مناسب برسد . 

  • مرحله سوم

زمانی که شربت به خوبی جوشید و به قوام و غلظت مناسب رسید  زعفران دم کرده که از قبل آماده کرده بودیم را به آن اضافه می نماییم سپس گلاب و ابلیمو را به این ترکیب افزوده و مجددا هم می زنیم. 

  • مرحله چهارم

پس از اضافه کرد گلاب و آبلیمو باید بگذاریم تا 20 دقیقه شربت روی شعله ملایم بجوشد و پس از رسیدن آن به قوام مناسب زیر شعله را خاموش کرده و اجازه دهید تا شربت سرد شود حال می توان این شربت را با تخم شربتی با خاکشیر و... سرو نمایید . 

نکات تهیه شربت زعفران خانگی 

طرز تهیه شربت زعفران

  1. اگر برای تهیه شربت از شعله و حرارت بالا استفاده نمایید این شربت به سرعت به قوام می رسد و این باعث شکرک زدن شربت می شود 
  2. همان طور که در ابتدا نیز گفته شد می توانید به جای گلاب ار انواع عرقیجات دیگر چون بیدمشک، بهار نارنج، هل  و... استفاده نمایید . 
  3. برای سرو این شربت باید به نسبت یک به سه این شربت را در لیوان ریخته و سه برابر به آن آب اضافه نمایید تا به غلظت مناسب برسد . 

نکات تکمیلی در مورد شربت زعفران

شربت زعفران مانند سایر شربت های برای آماده سازی مواد اولیه نیز به 10 دقیقه زمان دارد و برای تهیه کامل ان نیازمند 20 دقیقه زمان می باشد 

مواد اولیه ذکر شده مناسب برای 5 نفر می باشد در صورت تهیه این شربت برای تعداد بیشتر لازم است تا مواد اولیه را چند برابر نمایید .