درختچه‌ ها و گل های مخصوص تراس و بالکن

08/01/2022
بهترین گل و گیاه ها مناسب بالکن
به بالکن های منازل خود نگاه کنید، چند درصد از آن ها یک فضای زیبا برای آپارتمان به وجود آورده اند؟ امروزه تراس آپارتمان ها محلی برای انبار وسیله های قدیمی خانه ها شده، و این جریان می تواند آزار دهنده باشد. در این مقاله شما را با بهترین گیاهان مناسب بالکن و تراس از جمله شمالی و جنوبی آشنا کنیم.
مجله والی
مجله والی

آیا بالکن های کوچک هم می توانند به مکانی پر از گیاه و زیبا تبدیل شوند؟!

بله، چون مهم نیست تراس آپارتمان شما چند متر می باشد، شمالی یا جنوبی بودن تراس شما اهمیت چندانی ندارد. تنها کافیست بدانید، چه گل هایی برای تراس شما مناسب می باشد. پس می توانید با شناخت گیاهان و گل هایی که مناسب تراس شما هستند، می توانید بالکن خود را به یک باغچه سرسبز و پرگل تبدیل کنید.

استفاده از گل ها و گیاهان زیبا جهت تزیین و دکوراسیون بالکن ها، تراس و ایوان علاوه زیبایی تراس یا بالکن شما باعث عدم دید و اشراف همسایگان در آپارتمان های روبروی ساختمان خواهد شد. در صورتی که فضایی که در اختیار دارید، محدود می باشد، می توانید از المان هایی متناسب با فضای در اختیار انتخاب کنید. زمانی که صحبت از استفاده گل‎ های مناسب تراس می‌ شود، یعنی همه ی گل‌ ها و حتی درختچه‌ هایی که نسبت به شدت بالای نور و یا حتی کم (آپارتمان های جنوبی)، نوسانات دمایی، گرد و غبار و آلودگی و سایر عوامل محیطی مقاوم هستند. در این بخش قصد داریم، شما را با گل ها و گیاهانی آشنا کنیم، که برای هر تراس و بالکنی مناسب می باشند، و شما می‌ توانید با هر سایزی آن‌ ها را پرورش دهید، و از زیبایی بی‌ نظیر آن استفاده کنید.

گیاهان بالکنی چه شرایطی را باید تحمل کنند؟

  • گرمای زیاد

محیط تراس آپارتمان شما باید علاوه بر دریافت فراوان نور خورشید، بتواند گرمای خروجی از ساختمان را تحمل کند.

  • گرد و غبار و آلودگی

آن دسته از تراس هایی که رو به خیابان قرار گرفته اند، حتماً باید از گیاهان مقاوم به گرد و غبار و آلودگی هوا انتخاب و پرورش دهند.

  • نور زیاد

توجه داشته باشید، که در تراس های جنوبی میزان تابش نور خورشید بیشتر از مناطق شمالی می باشد. وجود این ویژگی برای گیاهان آفتاب پسند بسیار مناسب می باشد.

  • گلدان 

در این محوطه جهت تعدیل دمای گیاه در سرما و گرما بهتر است، از گلدان های سفالی و لعابی استفاده شود. 

گل ها و گیاهان مناسب برای انواع بالکن ها

برای انتخاب گل و گیاه مناسب بالکن و یا تراس خود اول از همه باید به این نکته ی مهم توجه داشته باشید، که بالکن شما شمالی است یا جنوبی. چون انتخاب گل و گیاه مناسب برای بالکن های شمالی محدودتر می باشد. 

گل های مناسب بالکن شمالی 

  • گل حنا 

  • گل گوشواره ای 

  • زبان در قفا و گل تورنیا

  • پیچ تلگرافی 

  • تمام گونه های بگونیا 

  • زنبق یا سوسن سفید

  • بنفشه 

  • نردبان بعقوب

در بالكن های جنوبي به دلیل وجود نور بیشتر دست شما بازتر می باشد.

گل های مناسب بالکن جنوبی 

  • گل کاغذی 

  • نیلوفر 

  • گل انارک

  • عشقه 

  • اقاقیا 

  • پیچ امین الدوله 

  • شمعداني

گیاهان بالکنی مقاوم به سرما 

  • گل یخ 

  • شب بو معمولی 

  • نرگس 

  • خرزهره

گل اطلسی (Petunia)

گل اطلسی به عنوان یکی از محبوب ترین گل‌ های مناسب تراس می باشد، که در هر باری که شکوفه می زند، گل‌ های زیاد و رنگارنگی را دارد. در طول شب نیز می تواند عطر ملایمی را وارد فضا کند. آن دسته از گل هایی که رشد سریعی دارند، و به رنگ‌ های صورتی، ارغوانی، بنفش، قرمز یا سفید گل می‌ دهند. این دسته از گل ها برای رشد نیاز به نور خورشید و کود دارند، و نباید به آن زیاد آب داد.

شمعدانی (Geranium)

شمعدانی به عنوان یکی از بهترین گل‌ های مناسب تراس می باشد، که بوی بسیار خوبی دارد، و رشد این این گل فوق‌العاده سریع می باشد. این گل جهت رشد به نور و آب زیاد احتیاج دارد. گل‌ های آن به رنگ صورتی، قرمز، ارغوانی یا سفید می باشد.

بگونیا (Begonia)

بگونیا جزو گل‌ های بسیار زیبایی می باشند، که گل های آن به رنگ قرمز، صورتی، نارنجی، سفید و حتی طلایی می باشد. پوشش برگی قلبی شکل این گل باعث شده، که حتی بدون وجود گل نیز بسیار زیبا به نظر برسد. این گل مناسب آن دسته بالکن هایی می باشد، که نور کمی به خود می‌ گیرند. هم چنین جهت رشد نیاز به رطوبت (آبدهی منظم ولی نه زیاد) و کود دارند.

حنا یا کم حوصله (Inpatients)

گل حنا از آن دسته گل‌ های مناسب تراس با میزان نورگیری کم می باشد، که قطعاً با بعد از گذشت مدت زمانی کم عاشق آن خواهید شد. پس هر چقدر آن ها را نزدیک به هم بکارید، گل‌ های آن بلندتر خواهد شد. کل فصل تابستان و بهار را رشد می‌ کند، و باید هر روزانه به صورت منظم آب داده شوند.

گل شاه پسند (Verbena)

گل شاه پسند دارای رشد بسیار خوبی هستند، و ساقه ی آن‌ ها به خوبی رشد می‌ کند. می‌ توانید آن‌ ها را در گلدان‌ های آویز رشد داد، و دیوارهای شما بسیار زیبا و دیدنی می شوند. حتی می توانید آن ها را در گوشه ی تراس خود قرار دهید. این گل جزو آن دسته از گیاهان مقاومی می باشند، که در برابر نور شدید خورشید و کمبود آب نیز زنده می‌ مانند. سایز و رنگ گل‌ های آن بسیار متنوع می باشد.

  • گل‌ های داوودی (Chrysanthemum)

گل داوودی جزو گل‌ های بادوام و مقاوم در شرایط محیطی مختلف می باشد. کاشت این گل در گلدان یک راه بسیار مناسب جهت تنوع بخشیدن به فضای تراس خانه می باشد، چرا که رنگ های متنوع و زیبایی دارد. گل داوودی به عنوان یکی از گیاه های ملی کشور ژاپن شناخته می‌ شود، و بیشتر از 200 گونه شناخته شده دارد. 

  • میخک (Dianthus)

گل میخک

  • گل همیشه بهار (Marigolds)

این گل معمولاً در رنگ های زرد و نارنجی دیده می شود، فضای بالکن را به شدت زیبا و ایده آل می‌ کند، و مراقبت سختی هم ندارد. جهت رشد این گل ها باید در معرض نور کامل قرار بگیرد، و به صورت منظم آب بدهید، و از خاک غنی با زهکشی مناسب استفاده کنید.

  • بنفشه فرنگی یا بنفشه سه رنگ (Pansy) 

درختچه‌ ها و گل‌ های مخصوص تراس و بالکن

حتماً هنگام انتخاب گیاهان و گل‌ ها به این نکته توجه کنید، که تراس شما قابلیت تحمل چقدر وزن را دارند. به همین خاطر ممکن است، خرید گلدان‌ های سیمانی یا سفالی بزرگ مناسب نباشد. به خاطر وجود این مسئله از گلدان های پلاستیکی یا کاغذی استفاده کنید. حتماً باید میزان نور خورشید و رطوبت و دیگر عوامل را باید چک کنید.

  • گیاهان یکساله معطر و ادویه ای (Herbs)

گیاهان یکساله معطر و ادویه ای جزو گیاهان همیشه تازه و معطر می باشند، و تقریباً فضای نسبتاً کمی را اشغال می‌ کنند. برای بالکن‌ هایی که نور خورشید زیادی به خود می‌ گیرند، می‌ توانید گیاهانی مثل آویشن، مریم گلی، رزماری و پیاز کوهی را بخرید.، و آن دسته از بالکن هایی که نور کمی می گیرند، می‌ توانید نعناع، جعفری، ترشک، شوید و گشنیز را نیز بکارید.

  • کالادیوم یا قلب مسیح یا فیل گوش (Caladium)

گل کالادیوم جزو گل های مناسب برای تراس می باشند، که برگ های آن به صورت قلبی شکل و برگ‌ های آن بند دار آن که ترکیبی از رنگ سبز، صورتی و رگه‌ های قرمز است، تشکیل شده است، و حتماً باید با توجه به جنس آن خریداری کنید، چون ارتفاع رشد متفاوتی دارند.

  • درختچه آندرومدا (Andromeda)

درختچه آندرومدا مختص مناطق نیمه گرمسیری تا معتدل می باشد، و برای رشد خود به خاک اسیدی نیاز دارند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید، که رسیدگی به گیاهان را فراموش می کنید، این درختچه گزینه ی بسیار مناسبی می باشد. این گیاه پوشش گیاهی بسیار خوبی ایجاد می کند، و شکوفه‌ های آن صورتی رنگ می باشد، که در اواخر زمستان و اوایل بهار شروع می‌ شود.

  • درختچه آزالیا (Azalea)

درختچه آزالیا در مناطقی که بارندگی سالانه خوبی دارند، و تابستان‌ های مرطوب مناسب می باشد. از درختچه‌ هایی است، که گل‌‌ های زیادی می‌ دهد، و برای رشد نیاز به خاک مرطوب، نور نسبتاً کم خورشید و خاک اسیدی دارد.

  • درختچه گلدار بروگمانسیا یا سُرناگل (Brugmansia)

درختچه گلدار بروگمانسیا جزو درختچه‌ های همیشه سبز می باشد، که حتی در نواحی سرد نیز رشد آن بسیار راحت است. این درختچه دارای گل‌ هایی می باشند، که در شب بوی خوبی از خود متصاعد می‌ کنند. حتی می‌ توان در گلدان نیز رشد داد، و به آن ترومپت فرشته هم می‌ گویند.

  • درختچه بودلیا یا دم موشی یا بوته پروانه یا یاس بنفش تابستان (Buddleia)

درختچه بودلیا جزو درختچه بسیار زیبا می باشد، که می‌توان آن را در مناطق معتدل و گرمسیری پرورش داد، که بوته‌ های پروانه‌ ای پشمی دارد. خوشه‌ های افشان آن پر از گل می باشد، که تنوع رنگ بسیار زیادی دارد، از سفید تا قرمز و صورتی تا ارغوانی یا آبی که می‌ توان گونه‌ های قد کوتاه تا قد بلند آن را خریداری کرد. این درختچه‌ ها با گل‌ های مناسب تراس خود رشد بسیار سریعی دارد. به خاطر همین همیشه باید به کوددهی و هرس آن دقت کنید.

گل فضای بیرون

  • آجوگا (Ajuga)

آجوگا در محیط سایه نیز به خوبی رشد می‌ کنند، و نگران نباشید، که نور کافی به گیاهان شما نرسد. به این گیاه لبدیسی رونده یا خزنده نیز گفته می‌ شود، که با رنگ بسیار زیبای خود که نیاز به مراقبت کمی هم دارد، و جزو بهترین گزینه ها برای فضای بیرون می باشد. گل‌ های این گل در بهار به رنگ آبی، صورتی در است، و پوشش گیاهی بسیار خوبی دارد. بعضی گونه‌ ها هم گل‌ های ترکیبی به رنگ صورتی و نقره‌ ای دارند. ضمناً این گل‌ها یک ساله هستند.

  • گل سپر فارسی (Persian Shield)

گل سپر فارسی جزو آن دسته از گیاهانی هستند، که در هر شرایطی رشد می کنند. مثل نور زیاد یا کم خورشید، سرما و گرما، در باغچه یا به عنوان گل‌های مناسب تراس و یا به عبارتی گیاه نامیرا می‌ خواهید، این گیاه گزینه ی بسیار مناسبی می باشد.

گیاهی با گل‌ های بسیار زیبا و پر شاخ و برگ که بسیار مقاوم می باشد، و شاید زیباترین گلی می باشد، که تا به حال دیده‌ اید.

  • رز صحرایی یا بیابانی یا آدنوم (Desert Rose)

رز صحرایی جزو آن دسته از گل های بسیار زیبایی می باشند، که به شدت نسبت به خشکی و کمبود آب مقاوم می باشند. ظاهر این گیاه شبیه به یک بونسای با ساقه عمود و ضخیم همراه با شکوفه‌‌ های شعله گونه می باشد، که ساقه ی ضخیم آن به این خاطر می باشد، که مخزن نگهداری آب می باشد، و به همین دلیل هم مقاومت بالایی به خشکی دارد، و هم لازم نیست دائما به آن آب بدهید. ترکیب رز بیابانی با کاکتوس‌ها یا ساکولنت‌های نوک تیز بهترین گزینه به عنوان گل‌ های مناسب تراس نیز هستند.

گل‌ های پاییزی بالکن

گل‌ های مناسب تراس و بالکن که مناسب فصل پاییز باشند، عموماً گیاهان گلداری می باشند، که در فصل پاییز شکوفه می‌ کنند، تا دوره گلدهی آن تا فصل پاییز نیز می رسد. ضمناً این گیاهان باید بتوانند سرمای زمستان یا درجه حرارت پایین را تحمل کنند، و نیاز به نور زیاد و مستقیم خورشید نداشته‌ باشند.

بر این اساس گل‌ های مناسب تراس و بالکن در این بخش برای فصل پاییز عالی می باشند.

  • زنگ‌ های مرجانی یا Coral Bells

زنگ‌ های مرجانی جزو گل های بسیار مناسب باغچه و تراس می باشند. رنگ گل‌ ها و برگ‌ های آن بسیار متنوع و تقریباً نامیرا می باشند. ترکیب این دسته از گل‌ ها با گیاهانی مثل کدو و علف‌ های تزئینی بسیار عالی است. به طوری که می توانید تزئینات دیواری با تم پاییز نیز ترکیب کنید. این گل ها به رنگ های سفید، ارغوانی، قرمز، آبی و صورتی یافت می‌ شوند، و نیاز به نور زیاد خورشید و خاک اسیدی دارند.

  • اُگزالیس یا شبدر ایرلندی (Oxalis یا Shamrock)

اُگزالیس جزو گیاه های بسیار زیبا و چشم نواز می باشند. رشد این گیاه بسیار راحتی و در نور کم یا سایه کامل نیز رشد می‌ کنند. رنگ آن از ارغوانی، بنفش کم رنگ، گلبهی و سفید مایل به صورتی متغیر است. این گیاه نیاز به خاکی دارد، که زهکشی خوبی روی آن انجام شود.

  • سوسن چشم سیاه (Black-Eyed Susan)

سوسن چشم سیاه جزو گل های مناسب فصل پاییز می باشد، که نوعی گل آفتاب گردان 2 ساله می باشد. گلدهی آن از اواسط تابستان شروع شده، و تا اواخر پاییز ادامه پیدا می کند. به راحتی می‌ توان با کاشت دانه آن را پرورش داد. این گیاه نیاز به خاکی دارد، که زهکشی خوبی روی آن انجام شود. رنگ این گل زرد طلایی و باید خاک آن مرطوب باشد، و به نور مستقیم خورشید احتیاج دارند.

گلخانه در تراس منزل

با توجه به گل‌ ها و درختچه‌ های بسیار زیبا و خاصی که در این قسمت به شما معرفی کردیم می‌ توانید به راحتی در تراس منزل خود گلخانه داشته‌ باشید، و مهم نیست، که چقدر فضای کمی در اختیار دارید، یا چقدر با اصول و تکنیک‌ های باغبانی آشنایی دارید، و یا چقدر شرایط محیطی سخت و نامناسبی برای رشد گیاهان و گل‌ ها در اختیار دارید. تهیه ی این گیاهان از گل فروشی‌ ها راحت و قیمت مناسبی هم دارند.

کاشت سبزیجات خانگی

یکی دیگر از گیاهان و گل های مخصوص تراس که می تواند ضمن افزایش سرسبزی و طراوت محیط خانه، تولید محصولی سالم را به همراه داشته باشد، کاشت انواع سبزی و صیفی در تراس خانه است. کاشت خانگی این سبزیجات راحت می باشد، و به امکانات و تجهیزات خاصی نیاز ندارد.