ترمیم لکه وایتکس روی لباس به چه صورتی می باشد؟

09/01/2022
چگونه لکه وایتکس را از روی لباس پاک کنیم؟
بعضی وقت ها در اثر برخورد وایتکس با لباس رنگی مان باعث از بین رفتن رنگ آن ها می شود، ولی راهکارهای موثری وجود دارد، که می توانید با استفاده از آن ها این لکه ها را پاک کنیم.
مجله والی
مجله والی

وایتکس جزو آن دسته از ترکیبات شیمیایی می باشند، که در هر خانه ای بیشترین استفاده را دارند، و به عنوان یکی از مهم ترین وسایل جهت تمیز کردن لباس های سفید می باشد. زمانی که لباس رنگی شما به لکه وایتکس آلوده شود، و رنگ آن تغییر کند، چه باید کرد؟ ممکن است، برای شما این مشکل پیش آمده باشد، که لباسی که خیلی دوست داشتید، را به خاطر وایتکسی شدن از بین رفته باشد. در این صورت لکه ی وایتکس باقی خواهد ماند، و رنگ لباس را از بین می برد. ولی راهکارهایی برای این که بتوانید لکه ها را بپوشانید، وجود دارد.

روش های موثر برای رفع لکه وایتکس از روی لباس

  • پاک کردن لکه وایتکس روی لباس با الکل

مواد مورد نیاز 

  1. کمی الکل ایزوپروپیل

  2. یک یا دو توپ پنبه، یک یا دو پد جاذب

مراحلی که باید انجام دهید، به صورت زیر می باشد.

  • ابتدا پنبه یا پد جاذب به الکل آغشته کنید.

  • سپس پنبه یا پد را بر روی لباس آسیب دیده بکشید.

  • به پاک کردن لکه و ناحیه ی اطراف آن ادامه دهید، تا رنگ اصلی پیراهن برگردد.

با توجه به این که این راه حل بسیار ساده و راحت می باشد، ولی این روش بسته به اندازه لکه و رنگ پوشاک کار می کند. در واقع بر روی لکه های کوچک و لباس های رنگی تیره کار آمدتر خواهد بود، زیرا آن ها بیشتر رنگ را در مقایسه با لباس های رنگی روشن با لکه های بزرگ جذب می کنند. اگر این روش جواب نمی دهد، و یا برایتان دشوار می باشد، از روش های دیگر استفاده کنید.

  • وایتکس زدن کل لباس جهت رفع لکه وایتکس روی لباس 

روش دیگری که برای نگهداری لباس های مد نظر شما وایتکس زدن کل لباس می باشد. زمانی که این کار انجام دهید، رنگ لباس شما روشن تر خواهد شد. اگر قصد استفاده از این روش را دارید، دقت داشته باشید، که هیچ لباس دیگری را نشویید.

مواد مورد نیاز 

  1. سفید کننده کلرین

  2. پاک کننده قابل اعتماد و غیر مخرب مانند ضد کلر، و یا سدیم که به عنوان سفید کننده شناخته می شود، یا 3 ٪ هیدروژن پراکسید

  3. وان

مراحلی که باید انجام دهید، به صورت زیر می باشد.

  • ابتدا وان را پر از آب کنید.

  • سپس پیراهن خود را در وان خیس کنید.

  • سفید کننده کلر را در یک فنجان ریخته، و یک چهارم از آن را پر کنید.

  • حالا یک چهارم فنجان سفید کننده را به داخل وان اضافه کنید.

  • آن را بشویید، تا یک سایه روشن تر ایجاد شود.

با این وجود اگر از سفید کننده کلرین بدون خنثی کننده استفاده کنید، باعث می شود، تا سوراخ هایی به مرور زمان در لباس شما ایجاد کند. جهت جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل شما باید از هر سه ماده ی سفید کننده ای که در قسمت قبلی به آن اشاره کرده ایم، استفاده کنید.

مراحلی که باید پس از سفید کردن پیراهن خود انجام دهید.

1. در گام اول بعد از آن که پیراهن را با سفید کننده شستید، وان آب را خالی کنید.

2. آب تازه به وان اضافه کنید.

3. و به سرعت پیراهن را با آب بشویید.

4. مقدار سفید کننده خنثی ایی که باید اضافه کنید، به این بستگی دارد، که چه نوعی را استفاده می کنید. اگر از سفید کننده Bleach Stop استفاده کنید، یک اونس (30 گرم) در هر گالن آب گرم اضافه کنید. از سمت دیگر، اگر از سفید کننده بدون کلر - استفاده می کنید، کمی کم تر از نصف قاشق چای خوری به یک گالن آب و یا یک قاشق چای خوری به 2.5 گالن آب اضافه کنید. یک چهارم فنجان را با 3% هیدروژن پراکسید در هر گالن آب اضافه کنید.

5. توجه داشته باشید، که هرگز از هیچ نوع اسیدی مانند سرکه جهت خنثی کردن اثر سفید کنندگی استفاده نکنید. چون گاز اسیدی یا گاز کلر تولید خواهد کرد، که حتی برای لباس هم مرگ آور خواهد بود.

6. لباس را تقریباً نیم ساعت قبل از خشک کردن خیس کنید.

  • از بین بردن لکه وایتکس روی لباس با استفاده از رنگ بر روی لباس 

یکی از بهترین راهکارهایی که می توان برای رفع لکه های سفید کننده روی پیراهن رنگ کردن آن ها می باشد. در صورتی که خوش شانس باشید، می توانید همان رنگ پیراهن خود را پیدا کنید. با این حال اغلب نمی توانند رنگ دقیق را پیدا کنند. در این صورت می توانید از روش زیر استفاده کنید.

مواد مورد نیاز 

  • پاک کننده رنگ

  • رنگ دلخواه 

مراحلی که باید انجام دهید، به صورت زیر می باشد.

1. در مرحله ی اول ابتدا آب داغ را به وان اضافه کنید.

2. با توجه به این که چقدر لباس می شوید، مقدار مناسب پاک کننده رنگ به آن اضافه کنید. به طور معمول جهت پاک کردن رنگ از لباسی کوچک می تواند تا دو بسته پاک کننده رنگی استفاده شود.

3. لباس را ده تا سی دقیقه با توجه به رنگ اصلی پوشاک خیس نگه دارید.

4. هنگامی که رنگ از بین رفت، وان را دوباره با آب پر کنید، و رنگ انتخابی خود را به آن اضافه کنید. دستور العمل های ذکر شده در بسته رنگ را دنبال کنید.

چگونه لکه وایتکس را از روی لباس مشکی پاک کنیم؟

چگونه لکه وایتکس را از روی لباس مشکی پاک کنیم

قبل از انجام هر کاری برای پاک کردن لکه وایتکس از روی لباس بهتر است، بدانید که این لکه مانند لکه‌ های دیگر نمی باشد، و به جای آن که روی لباس قرار گیرد، کاملاً رنگ پارچه لباس را از بین می‌ برد. بنابراین انتظاری که از پاک کردن لکه غذا یا روغن و حتی لکه رنگ دارید، در پاک کردن لکه وایتکس از روی لباس مشکی نداشته باشید.

  • لکه وایتکس روی لباس مشکی را با الکل پاک کنید.

جهت پاک کردن لکه وایتکس از روی لباس مشکی شما به مقداری الکل صنعتی و پنبه احتیاج دارید. در واقع الکل لکه وایتکس را پاک نمی‌ کند، ولی باعث می‌ شود، که رنگ بخش‌ های دیگر لباس پخش شوند، و روی لکه وایتکس قرار گیرند، و لکه سفید یا صورتی را به رنگ پارچه تبدیل کند.

جهت پاک کردن لکه ی وایتکس روی لباس مقداری پنبه را به الکل آغشته و آن را به صورت ضربه‌ ای از اطراف رنگی لکه به داخل لکه وایتکس بزنید. این مرحله را چندین بار انجام دهید، تا رنگ لباس به قسمت رنگ رفته پخش شود، و لباس تا حدودی رنگی شود. در این صورت دیگر اثری از لکه سفید یا صورتی وایتکس روی بافت یا پارچه لباس مشکی باقی نخواهد ماند.

  • پاک کردن لکه وایتکس از روی لباس مشکی با کمک قهوه

ممکن است، استفاده از این روش عجیب باشد، ولی شما می‌ توانید با استفاده از قهوه لباس مشکی را رنگ کنید، و لکه وایتکس را کم‌ رنگ کنید. بنابراین این روش جهت پاک کردن لکه وایتکس لباس سفید یا رنگی به شما توصیه نمی‌ شود.

توجه داشته باشید، که برند یا نوع قهوه در رنگ کردن لباس مشکی یا قهوه‌ ای سوخته تأثیری نخواهد داشت. شما می‌ توانید یک یا دو فنجان قهوه غلیظ را با مقدار کمی آب جوش مخلوط کنید، و سپس روی لکه وایتکس لباس مشکی از 8 تا 10 ساعت قرار دهید. در واقع این روش به رنگ کردن لباس مشکی کمک موثری می‌ کند، و باعث می‌ شود، که اثری از لکه سفید یا صورتی وایتکس روی لباس مشکی نمایان نشود.

  • رنگ کردن لباس مشکی

اگر قصد دارید، که رنگ لباس مشکی‌ خود را احیا کنید، تا دیگر لکه ی وایتکس معلوم نباشد. ساده‌ ترین و بهترین روش رنگ کردن آن می باشد. در واقع رنگ کردن لباس مشکی راحت تر از رنگ کردن لباس رنگی می باشد، چون انتخاب رنگ و از بین بردن لکه وایتکس نیز راحت تر خواهد بود.

برای رنگ کردن لباس های مشکی دو روش وجود دارد. در روش اول باید یک پاک کننده رنگ تهیه کنید، و آن را داخل تشت آب داغ بریزید، و لباس را به مدت 30 دقیقه داخل آن قرار دهید، تا رنگ لباس کاملاً از بین برود. سپس دوباره تشت را پر از آب داغ کنید، و با استفاده از راهنمای رنگ لباس مشکی‌ خود را رنگ نمایید.

در روش دوم شما باید فقط همان قسمت لکه وایتکس را رنگ کنید، که معمولاً راهنمای رنگ کردن لباس روی بسته قرار دارد. در صورتی که روش صحیح رنگ کردن لباس را بیاموزید، رنگ لباس مشکی در اثر شست و شو از بین نمی‌ رود، و لباستان رنگ پس نخواهد داد. همچنین شما می‌ توانید از ماژیک مشکی جهت رنگ کردن بعضی از لباس‌ ها استفاده کنید، و لکه وایتکس را به صورت موقت بپوشانید.

لکه وایتکس روی شلوار لی

لکه وایتکس روی شلوار لی

جین‌ های تیره بیشتر رنگ زیادی بر روی خود دارند، که می‌ تواند باعث شود، شیوه الکل به خوبی کار کند. اما بازگرداندن رنگ جین‌ های روشن‌ تر سخت می باشد، پس در عوض می‌ توانید لکه را با یک تکه پارچه جین بپوشانید، یا آن را با یک سوراخ، شبیه جین‌ های از اول پاره کنید.