طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی مجلسی و خوشمزه و پر طرفدار

09/01/2022
طرز تهیه دلمه برگ مو
در این مطلب قست داریم تا به شما طرز تهیه دلمه ترکیه ای به روش مجلسی و بسیار ساده را آموزش دهیم شما می توانید این دلمه را برای 4 الی 20 نفر آماده کرده و از خوردن این دلمه خوشمزه لذت ببرید .
مجله والی
مجله والی

طرز تهیه دلمه برگ مو با رب انار

دلمه برگ مو یکی از غذا های مجلسی و بسیار پر طرفدار ایرانی می باشد این غذا علاوه براین که در برخی مجالس آن را به عنوان یکی غذای کامل و اصلی سرو می شود و هم به عنوان پیش غذا بسیار سرو می شود .  دلمه در شهر های مختلف با روش ها متفاوتی تهیه و اماده می شود اما یکی از پر طرفدار ترین و متداول ترین نوع آن دلمه تبریزی می باشد که به سبک تبریزر و ترکی تهیه می شود اما در برخی از شهر ها یه غیر از مواد اصلی دلمه در آن مواد دگیری همچون زرشک، ماست، رب انار و... اضافه می نمایند . یه عنوان مثال به جای سرکه از رب انار استفاده می کنند. برای تهیه یک دلمه خوشمزه و مجلسی با بخش آشپزی مجله والی همرا باشید . 

طرز تهیه دلمه برگ مو ترکیه

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج ۲ لیوان
لپه ۱۰۰ گرم
سبزی دلمه ۲۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
شکر ۲ قاشق غذاخوری
سرکه نصف لیوان
برگ مو به تعداد کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه دلمه برگ مو 

طرز تهیه دلمه برگ مو برای 4 نفر

  • مرحله اول

برای تهیه یکی دلمه خوشمزه ابتدا لازم است تا لپه ها را به مدت 2 ساعت قبل از پختن، آن ار در یک کاسه ریخته و روی آن آب بریزریم تا جایی که تمام سطح لپه ها را بگیرید و اجازه دهیم به مدت دو ساعت در اب خیس بخورد این کار برای این انجام می شود تا نفخ لپه ها گرفته شود پس از گذشت 2 ساعت آن ها را  در صافی ریخته و آبکشی می کنیم و در قابلمه مورد نظر می ریزیم .

  • مرحله دوم

سپس 2 لیوان آب به آن ها اضافه نموده و زیر گاز را روشن می کنیم و اول حرارات را زیاد می کنیم تا اب به چوش بیاید و بعد از جوش آمدن آب زیر شهعله را کم می کنیم تا لپه ها کاملا پخته شوند. سپس از پخته شدن کامل لپه ها، آن را در صافی ریخته تا اب اضافی ان خارج شود. 

  • مرحله سوم

تا زمانی که لپه هایتان پخته شود شما می توانید در این زمان سبزی دله را آماده کنید . سبزی دلمه شامل پیازچه، شوید، نعنا، جعفری، ترخون، می باشد البته شما با توجه به ذائقه خود می تونید سایر شسبزیجات معطر نیر مانند مرزه یا شنبلیه و... را نیز به آن اضافه نمایید .شما می توانید در این زمام کافی سبزی های مورد نظر خود را پاک کرده و بشویید و آبکشی کنید تا آب اضافه آن خارج شود . 

  • مرحله چهارم

سپس شستن کامل سبزی ها یک پارچه پهن کرده و تمامی سبزی ها را روی آن پهن می کنیم تا کاملا خشک شده و هیچ آبی نداشته باشد . سپس این سبزی ها را در اندازه متوسط یعنی نه خلی درشت و نه خلی ریز خرد می کنیم . این کار باعث می شود تا عطر سبزی در دلمه بپیچد و باعث خوشمزه شدن دلمه شما می شود .

  • مرحله پنجم

سپس از خرد کردن سبزی ها نوبت به تهیه برنج و اماده کردن آن می رسد شما باید برنج را در کاسه ریخته و روی آن آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا کمی خیس بخورد پس از آن قابلمه مورد نظر خود را آماده کرده و تا نصفه در آن آب می ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم سپس روی شعله گذاشته و زیر آن را زیاد می کنیم تا هر چه سریع تر جوش بیاید . 

  • مرحله ششم 

زمانی که آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کرد برنج ها را شسته و در قالبمه ی آب جوش می ریزیم و با قاشق یک بار آن را هم می زنیم تا دانه های برنج کاملا در آب داخل قالمه شناور شوند و به دیگر نچسبند سپس اجازه مدهیم تا به مدت 6 دقیقه در آب جوش بپزد تا کمی نرم شود . 

  • مرحله هفتم

سپس از شش دقیقه برای اطمینان حاصل کردن از این که براجمان آماده ابکشی است یا خیر لازم است تا برنج را لای دندان تست نماییم پس یک دامه برنج را برئاشته و تست می نماییم اگر اطراف آن کاملا نرم بود ولی مغز ان کمی سفت بود یعنی برنج شما نیمه زنده بوده و آماده برای آبکشی می باشد در نتیجه پس از ابکشی برنج آن را کنر گذاشته و مابقی مواد دلمه را آماده می نماییم .

  • مرحله هشتم

حال پیاز ها را پوست کنده و می شوییم و به صورت نگینی خرد می نماییم و سپس داخل تابه ریخته و با کمی روغن روی شعله ملایم آن را تفت می دهیم لازم به ذکر که توجه داشته باشید که تنهاباید پیاز های داخل تایه را تفت دهید نه سرخ کنید . این به معنا است که زمانی که پیاز های درون تابه سبک شدند کافی می باشد . 

  • مرحله نهم 

پس از تفت دادن پیاز ها مقداری زردچوبه به آن ها اضافه می نماییم و و تفت می دهیم حال گوشت های چرخ کرده را به این ترکیب اضافه می نماییم و همچنین کمی فلفل سیاه و نمک به آن اضافه میکنیم و مجددا آن را باهم مخلوط کردن و تفت می دهیم تا زمانی کع رنگ گوشت تغییر کند و کمی سرخ شود پس از سرخ شدن گوشت زیر تایه را خاموش کرده و از روی شعله برمی داریم . 

  • مرحله دهم

حال سبزی های خورد شده را به ترکیب گوشت چرخ کرده اماده شده اضافه می نماییم و پس از آن لپه و برنج را به نیز به آن اضافه می نماییم و باز هم کمی نمک و فلفل سیاه و به تمامی مواد دلمه اضافه می نماییم و سپس با قاشق و به آرامی مواد را زیر رو کرده و هم میزنیم تا کاملا با هم ترکیب شوند. 

  • مرحله یازدهم

حال که مواد داخل برگ بو را آماده کردیم نوبت به آماده کرد خود برگ های میباشد در نتیجه در یک قابلمه نسبتا برزگ به مقدار نصف قابلمه آب می ریزیم و آن را روی حرارات قرار می دهیم اندازه قابلمه باید به اندازه ای باشد که برگ های بو به راحتی در ان در حرکت باشند و جابه جا شوند. پس در درون قابلمه تا نصه آب ریخته و به ان مقدار کمی نمک اضافه می کنیم و زیر گاز را روشن کرده و روی عله زیاد قرار می دهیم تا  سریعا به جوش بیاید و سپس برگ م. را در داخل آب جوش ریخته و سپ از یک دقیقه آن را از اب خارج می کنیم و اب کشی می نماییم . 

  • مرحله دوازدهم

حال در ادامه کمی آب سرد را روی آن ریخته و سپس کمی صبر می کنیم تا آب اضافی آب به طور کامل خارج شود این کار باعث می شود تا برگ مو ها کمی نرم شوند سپس از انجام این کار ها برگ های شما آماده برای پیچیدن میباشند . برای پیچیدن برگ ها ابتدا باید یک قاشق از مواد را در وسط برگ بریزیم . 

  • مرحله سیزدهم

اگر برگ ها کوچک بودن شما می توانید دو عدد برگ مو را در کنار هم قرار دهید و داخل آن به مفدار یک قاشق مواد قرار دهید . سپس شبیه به یک مربع آن بپیچید و در قالبمه بزرگی که برای طبخ دلمه تدارک دیده اید قرار دهید قبل از قرار دادن دلمه در داخل قابلمه لازم است کف قابلمه را با مقداری روغن چرب نمایید . 

  • مرحله چهاردهم

پس از چزب کردن کف قابلمه در کف قابلمه برگ مو می چنیم و کاملا کف قابلمه را با برگ می می پوشانیم و سپس برگ مو های پیچیده شده را روی آن ها قرار می دهیمو پس از پیچیدن تمامی برگ ها و چیدن آن ها در قابلمه دوباره روس آن ها را با برگ مو می پوشانیم و یک بشقاب یا پیش دستی روی برگ ها قرار می دهیم و دو لیوان آب به اضافه ی نصف لیوان روغن به آن اضافه می کنیم . 

  • مرحله پانزدهم

بعد از انجام این کار ها حال باید قابلمه را روس شعله گذاشته و به مدت 1ساعت و نیم به ان زمان بدیم تا کاملا بپزد . سپس از گذشت این زمان لازم است تا شما به اندازه نصف لیوان سرکه و شکر را در یک شر جوش یا یک قابلمه کوچک بریزید و روی شعله قرار دهید و آن را به آرامی هم بزنید تا تا سرکه و شکر کاملا با هم مخلوط شوند و در نهایت شکر در سرکه حل شود پس از این که شکر در سرکه حل شد آن را از روی شعله برمیداریم . 

  • مرحله شانزدهم

حال برگ مو ها را کمی تست می کنیم تا کاملا پخته شده باشد و سپس مخلوط سرکه و شکر را به آن اضافه می نماییم و اجازه می دهیم تا به مدت 30 دقیقه دیگر بجوشد و مزه دار شود و در نهایت بعد از گذشت 30 دقیقه دلمه شما آماده شده و و شما می توانید آن را سرو نمایید . 

نکات مهم در طرز تهیه دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه ساده خانگی

  1. این غذای محبوب را اکثرا با گوشت چرخ کرده تهیه می کنند ولی اگر به هر دلیلی نمی توانید از گوشت استفاده نمایید می توانید از سویا در تهیه آم استفاده کنید . یا می توانید از ترکیب س.یا و گوشت چرخ کرده استفاده کنید یعنی نصف سویا و نصف گوشت چرخ کرده اضافه کنید . 
  2. می توانید به عنوان چاشنی در دلمه خود رب انار، ابلیمو، ابغوره و... استفاده نمایید و سرکه را از دستور حذف کنید . 
  3. برای پخت آخر دلمه شما باید شعله را در حرارت ملایم قرار دهید زیرا حرارت بالا باتعث می شود تا آب غذا شما به سرعت بخار شود و دلمه شما ته گرفته و در نهایت بسوزد . 
  4. شما با توجه به به سایز قابلمه خود و مقدار دلمه ها امکان دارد که نیاز باشد تا مقدار آب و زمان بیشتری را برای پختن دلمه نیاز داشته باشید . 
  5. حتما آب غذای خود را چک کنید زیرا در صورتی که دلمه ها هیچ تغییری نکرده باشند لازم است تا به آن کم کم آب اضافه نمایید . 
  6.  بهترین برک برای تهیه دلمه برگی است که به اندازه کف دست شما باشد و بهترین نوع آن برگ های جوان می باشند که باعث خوشمزه شدن دلمه ی شما می شود . 
  7. مقدار ترشی دلمه بستگی به ذائقه ی شما دارد . اما به طور کلی برای ترش شدن دلمه خود می توانی مقدار سرکه ی بیشتری را با آه اضافه نمایید و در صورت شیرین تر شدن می توانید شکر ان را افزایش دهید .
  8. برگ ها نباید بزرگ باشد زیثرا برگ های بزرگ آن لطافت و تازگی برگ های جوان را ندارد و برگ های کوچک نیز برای دلمه مناسب نبوده زیرا اصلا قابل پیچیدن نمی باشند . 
  9. لازم است بدانید که اگر برگ شما کوچک باشد یا حتی سایز ان نرمال باشد ممکن است دارای پرگی هایی باشد در این صورت شما باسد دو عدد برگ را روی هم قرار داده و دلمه را بپیچید . 
  10. لازم است تا قابله را روی شعله کم قرار دهید و یک بشقاب نسنبا سنگین روی دلمه ها قرار دهید و به اندازه یک سوم قابلمه آب جوش به آن اضافه نمایید و درب قابلمه را قار دهید و منتظر شوید تا رنگ برگ ها تغییر کندذ و حالت نیمه پخته به خود بگیرد .