گیاهانی که تو خونه خراب نمیشن

10/01/2022
گیاهان آپارتمانی
افرادی علاقه ی زیادی به گل و گیاه دارند، و طرفدار آن ها هستند، اعتقاد دارند، که داشتن گیاهان خانگی در رد و بدل شدن انرژی مثبت تأثیر بسیار زیادی دارند. این گیاهان قابلیت تمیز کردن هوای خانه را دارند، و هر اتاقی را خوشبو و شاداب نمایند.
مجله والی
مجله والی

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید، که مبتدی هستید، اصلاً جای نگرانی وجود ندارد، گل‌ های آپارتمانی زیادی وجود دارد، که نگهداری از آن ها آسان می باشد، و شما می توانید با خرید آن ها می‌ توانید کار خودتان را ساده‌ تر کنید. روش دیگر خرید گیاهان آپارتمانی مقاوم است، گیاهانی که به صورت طبیعی در شرایط سخت و نگهداری کم مقاوم هستند، و حتی احتمال آلوده شدن آن ها به آفات گیاهی نیز کمتر می باشد.

گیاهان آپارتمانی فقط برای زیبایی و تزیین خانه‌ ها مورد استفاده قرار می گیرند، بلکه به تمیز کردن محیط و هوای اطراف شما نیز کمک می‌ کنند. ولی اگر در نگهداری از گیاهان آپارتمانی مهارت زیادی ندارید، در این قسمت می‌ توانید با گیاهان آپارتمانی آشنا شوید، که هر کسی می‌ تواند آن ها را زنده و سرسبز در خانه‌ ی خود داشته باشد.

گیاهان آپارتمانی با نگهداری ساده و بهتر در منزل

زمانی که در خانه خود گیاه داشته باشید، قطعاً هم محیط خانه را زیباتر می کند، و هم هوای آن را تمیزتر می کند، ولی باید ببینید، چه گیاهانی می باشند، که بتوانید آن ها را در خانه نگه دارید، بدون این که خراب شوند، و آسیب ببینند. در این بخش از مجله والی می خواهیم گیاهانی را به شما معرفی می کنیم، که داخل محیط خانه خراب نمی شوند.

گیاهان آپارتمانی

  • زامیفولیا یا zz

زمانی که از این گیاه مراقبت نکنید، آسیب نمی بیند و می توانید آن را در معرض نور غیرمستقیم قرار دهید. معمولاً با انواع خاک ها سازگار می باشد، و در نتیجه در محیط خانه خیلی خوب دوام می آورد.

  • پول چینی

این گیاه نیاز به نور غیر مستقیم دارد. خاک گلدان با زهکشی مناسب برای آن کافی می باشد، و درجه قلیایی محیط باید بین 6 الی 7 باشد. در چنین شرایطی می‌ تواند خیلی خوب در محیط خانه رشد کند.

  • چتری

گیاه چتری باید تحت نور غیرمستقیم قرار بگیرند. ترکیب خاک آن باید با خزه همراه باشد. درجه قلیایی محیط برای آن باید بین 6 تا 6 و نیم باشد. برگ‌ های این گیاه تیره و بزرگ می باشد، که در محیط خانه بسیار عالی دوام می آورد.

  • گیاه هوا

گیاه هوا در معرض نور غیر مستقیم خوب دوام می آورد. سطح قلیایی آب و خاک برای آن باید بین 4 الی 8 باشد. احتیاج به مراقبت خیلی خاصی ندارد، و می توانید خیلی راحت از وجود آن در منزل لذت ببرید.

  • شامادورا

این گیاه باید در محیط روشن با نور غیرمستقیم باشد. خاک گلدان با زهکشی مناسب برای آن عالی می باشد. درجه قلیایی محیط برای این گیاه باید بین 5.1 تا 7 و نیم باشد. در چنین حالتی خیلی خوب در خانه دوام می آورد.

  • گیاه عنکبوت

گیاه عنکبوت باید نور غیر مستقیم دریافت کند. خاک گلدان آن باید دارای زهکشی مناسب باشند. درجه ی قلیایی خاک برای آن باید بین 6 تا 7.5 باشد. این گیاه می‌ تواند در محیط خانه شرایط بسیار عالی را دوام بیاورد.

  • پوتوس

گیاه پوتوس احتیاج به نور غیر مستقیم دارد. خاکی که برای آن استفاده می کنید، باید خاک گلدان و دارای زهکشی مناسب باشد. در چنین حالتی دیگر نباید نگران مشکلات این گیاه باشید، زیرا شرایط را به خوبی دوام می آورد.

  • لی لی صلح

گیاه لی لی صلح نیاز به نور غیر مستقیم دارند. باید خاک گلدان با زهکشی مناسب برای آن استفاده کنید. درجه قلیایی خاک باید بین 5 تا 6 باشد. در چنین حالتی اگر نور طبیعی هم دریافت کند، دوام خوبی خواهد داشت.

  • سانسوریا زیلانیکا

گیاه سانسوریا زیلانیکا نور کم را هم می تواند دوام بیاورد، اما بهترین حالت این است، که نور غیر مستقیم به آن برسانید. خاک کاکتوس با زهکشی مناسب و ترکیب خاک سوکولنت برای آن عالی است. درجه قلیایی خاک هم برای آن باید بین 4 و نیم تا 7 باشد.

  • فیلودندرون برگ قلبی

درجه قلیایی خاک برای فیلودندرون برگ قلبی باید بین 4 تا 7 باشد. این گیاه در نور غیر مستقیم دوام بسیار عالی دارد، و خیلی نیاز به مراقبت شدید و زیادی از آن نیست.

  • برگ انجیری

گیاه برگ انجیری هم جزو آن دسته از گیاهان بسیار زیبایی می باشد، که ترکیب خاک گلدان و زهکشی مناسب برای آن عالی است. نور غیر مستقیم برای این گیاه معجزه می کند، و شما می توانید در تمام قسمت های خانه از این گیاه استفاده کنید.

  • آلوئه ورا

آلوورا جزو آن دسته از گیاهانی می باشد، که کاربرد های زیادی دارد. پرورش آن هم اصلا سخت نیست. فقط باید نور غیرمستقیم بگیرد. ترکیب خاک آن نیز باید کاکتوس یا سوکولنت باشد.

  • پیچک انگلیسی

پیچک انگلیسی باید در معرض نور غیرمستقیم و جانبی قرار بگیرد. خاک معمولی گلدان برای آن مناسب است. درجه قلیایی خاک باید بین 5.5 تا 6.5 باشد.

  • مرغ بهشتی

مرغ بهشتی می تواند در معرض نور غیر مستقیم قرار بگیرد. خاک آن باید زهکشی مناسب داشته باشد. درجه قلیایی خاک آن باید بین 5 تا 7 و نیم باشد، تا بتواند دوام بیاورد. در چنین حالتی نیاز به رسیدگی خاص دیگری ندارد.

  • کاکتوس

گیاه کاکتوس باید در محیط روشن با نور غیر مستقیم باشد. البته در معرض نور کامل هم دوام می‌ آورد. خاک آن باید زهکشی بالا داشته باشد. ترکیب خاک سوکولنت برای آن مناسب است. درجه قلیایی خاک نیز باید 5 تا 6.5 باشد.

  • مار زنگی

این گیاه باید در ترکیب خاک گلدان با زهکشی مناسب قرار بگیرد. نور غیر مستقیم برای آن لازم است. درجه قلیایی خاک هم باید بین 5 و 6 باشد تا دوام بیاورد.

  • گیاه یشم

گیاه یشم جزء آن دسته از گیاهان معروفی است، که مقاومت بالایی دارد. ترکیب خاک سوکولنت یا کاکتوس برای آن مناسب است. نور غیرمستقیم می خواهد و درجه قلیایی خاک باید بین 6.1 تا 6.5 باشد.

  • گیاه برگ عبایی

این گیاه می‌ تواند با ترکیب خاک گلدان به خوبی دوام بیاورد، و نیاز به نور کامل دارد. درجه قلیایی خاک برای آن باید بین 5 و نیم تا 6 و نیم باشد. همچنین این گیاه در برابر تغییرات دما، حشرات و بیماری ها بسیار مقاوم می باشد.

  • سرخس لانه پرنده

گیاه سرخس لانه پرنده به نور متوسط یا زیاد احتیاج دارد، ولی باید مراقب باشید، که نورش غیرمستقیم باشد. خاک گلدان با زهکشی مناسب را احتیاج دارد، و درجه قلیایی خاک برای آن باید بین 5 تا 5 و نیم باشد.

  • درخت پول

درخت پول هم نور غیرمستقیم می خواهد و در محیط های پرنور رشد و دوام بهتری دارد. خاک آن باید ترکیب شن و خزه داشته باشد. زهکشی مناسب را خواستار آن می باشد، و درجه قلیایی خاکش باید بین 6 تا 7 باشد، که در چنین حالتی کاملاً به خوبی دوام می آورد.

  • نیزه آفریقایی

گیاه نیزه آفریقایی همانند نیزه می باشد، و می تواند یک ترکیب جالب و منحصر به فردی را در دیزاین خانه شما ایجاد کند‌، که تنها باید نور غیر مستقیم داشته باشد. خاک آن باید حاوی خزه و شن باشد، و زهکشی آن مناسب باشد. درجه قلیایی خاک هم برای آن بین 4 و نیم تا 7 است.

  • گیاه برگ بیدی

گیاه برگ بیدی احتیاج به نور متوسط تا نور زیاد دارد. مهم ‌ترین نکته نور غیر مستقیم است، که می‌ تواند با همه نوع خاک گلدان دوام بیاورد. درجه قلیایی مناسبِ خاک هم برای آن بین 6.1 تا 7.8 است.

  • دراسنا لیزا

دراسنا لیزا دارای طراوت بسیار زیادی را به محیط خانه می دهند. نیاز به نور متوسط تا محیط روشن دارند، و نور غیر مستقیم می خواهند. خاکی که برای آن استفاده می کنید، باید زهکشی مناسب داشته باشد. درجه قلیایی آن باید بین 6 تا 6 و نیم باشد.

گیاهانی که به نور کم نیاز دارند. (مناسب برای آپارتمان)

  • دراسنا

دراسنا جزو آن دسته از گیاهان آپارتمانی می باشد، که سازگار با نور کم و با برگ های چرم مانند و بسیار زیبا می باشد. بیش از 50 نوع از انواع مختلف دراسنا وجود دارد، و همه ی آن ها نگهداری آسانی دارند. هرس کردن در زمان مناسب و آبیاری منظم برای سلامت این گیاه اهمیت زیادی دارد. دراسنا را از نور مستقیم دور نگه داشته، و از آبیاری بیش از حد خودداری کنید.

  • بروملیاد

بروملیاد جزو گل های آپارتمانی کم نور محسوب می‌ شود. این گل گزینه ی بسیار مناسبی برای نگهداری در داخل خانه می باشد. بیشتر انواع مختلف این گیاه به راحتی در داخل گلدان و در سایه رشد می‌ کنند. با این که این گیاه بومی مناطق استوایی است، ولی به راحتی در همه جا و در داخل منزل پرورش میابد.

  • گیاه سرخس پر سیاوشان

پر سیاوشان از دسته ی گیاهان سایه نشین و به عنوان یکی از انواع محبوب سرخس شناخته شده است. دم برگ های تیره و براق آن به موی انسان شباهت دارد، و بسیار زیباست. حتماً به صورت منظم به آن آب دهید، و از آبیاری بیش از حد خود داری کنید. این گیاه را در نور غیر مستقیم نگه دارید، و از قرار دادن آن در معرض تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید.

  • نخل شامادورا

نخل شامادورا جزو محبوب ترین نوع از نخل های آپارتمانی می باشد، و دارای سازگاری بالایی نسبت به شرایط مختلف برخوردار می باشد. شامادورا از گیاهان آپارتمانی سازگار با نور کم می باشد، و حتی در گوشه های بسیار کم نور نیز رشد می‌ کند. شامادورا فقط نیاز به مراقبت بسیار کمی دارند، و فقط زمانی که خاک خشک است، گیاه را آبیاری کنید، وگرنه آن را خواهید کشت.

  • سرخس

سرخس جزو یک گیاه آپارتمانی همیشه سبز می باشد، و مانند دیگر گیاهان آپارتمانی به نور مستقیم خورشید حساس می باشد. این گیاه به خوبی در خاک های اسیدی رشد می‌ کند، و برای تأمین رطوبت آن باید حاک را اندکی مرطوب نگه دارید. این گیاه شرایط مرطوب را بسیار دوست دارد، و استفاده از روش جزیره برای افزایش رطوبت مناسب می باشد.

از دیگر گیاهانی که به نور کم نیاز دارند، و برای آپارتمان ها مناسب می باشد، می توان به نخل مرداب، سانسوریا، انجیر چسب، برگ انجیری، گیاه کالاتیا، گیاه مارانتا لوکونورا، قاشقی، پتوس، گیاه گندمی (عنکبوتی)، اسپاتی فیلوم و... اشاره کرد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم

  • پتوس (Pothos)

پتوس با برگ‌ های سبز تیره که رنگ کرم، سفید و یا زرد بر روی آن پاشیده شده است، و جزو یکی از گیاهان محبوب در دنیا می باشد. سرعت رشد این گیاه در گلدان زیاد می باشد، و می‌ توان آن را به تنهایی یا همراه با گیاهان آپارتمانی دیگر کاشت. گیاه آپارتمانی پتوس یک گیاه تصفیه کننده‌ی هوا است، و می‌ تواند سموم موجود در خانه را جذب کند. پتوس را می‌ توانید در یک سبد آویز بکارید، این گیاه رونده می باشد، و از دیوار و یا هر چه چیزی که در نزدیکی آن است، می‌ تواند بالا رود.

پتوس نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می‌ دهد، ولی شرایط تاریکی را نیز تحمل خواهد کرد. اگر چه نور کم ممکن است، باعث شود، از تنوع برگ‌ های آن کم شود. این گیاه نیاز به آبیاری زیادی ندارد، و فقط زمانی که خاک آن خشک شد، می‌ توانید آن را آبیاری کنید. به علاوه پتوس در طیفی از دماهای معمولی برای یک اتاق عملکرد خوبی دارد.

  • گیاه گندمی (Spider Plant)

  • دیفن باخیا (Dieffenbachia)

گیاه زیبای دیفن باخیا جزو گیاهان آپارتمانی محبوب می باشد، که دارای برگ‌ های بزرگ و جذاب این گیاه قابلیت رشد تا 30 سانتی‌ متر رشد کند، و جلوه‌ ای گرمسیری به فضای خانه‌ ی شما بدهد. ارتفاع دیفن باخیا نیز می‌ تواند به اندازه‌ی 182 سانتی‌ متر برسد. نگهداری از دیفن باخیا نیز کار دشواری نیست. این گیاه در دمای اتاق به خوبی رشد می‌ کند. خاک آن باید به طور یکدست مرطوب نگه داشته شود، و برای بهترین نتیجه لازم است، نور متوسط یا کم برای آن فراهم شود.

  • سانسوریا (Sansevieria)

سانسوریا جزو سرسخت‌ ترین گیاهان آپارتمانی می باشد، که می‌ توانید داشته باشید. سانسوریا دارای برگ‌ های چرمی با نقش‌ های متنوع و زیبای کرم، زرد و سبز است. این گیاه به صورت قائم رشد می‌ کند، و ارتفاع آن می‌ تواند تا یک متر هم برسد. سانسوریا از آن دسته گیاهان آپارتمانی مقاوم می باشد، که یک نقطه‌ ی آفتابی را ترجیح می‌ دهد، ولی در هر سطح روشنایی رشد خواهد کرد. این گیاه را نباید بیش از حد آبیاری کنید، و البته آبیاری بیش از حد تنها را نابود کردن این گیاه زیبا است. آبیاری این گیاه را می‌ توانید هر ده روز یک بار انجام دهید، و در روزهای سرد زمستانی آبیاری می‌ تواند یک بار در ماه انجام شود.

از آن جایی که این گیاه برگ‌ های سخت و محکمی دارد، دچار آفت نمی‌ شود. سانسوریا را در یک گلدان بلند قرار دهید، و از آن به عنوان یک ویترین زیبا در آپارتمان خود لذت ببرید. البته مراقب کودکان و حیوانات خانگی باشید، که برگ‌ های این گیاه را نخورند، چرا که جویدن برگ‌ های این گیاه می‌ تواند باعث مسمومیت شود.

  • گیاه آگلونما (Aglaonema)

گیاه همیشه سبز چینی (آگلونما) بسیار در برابر بیماری‌ ها و آفات مقاوم می باشد. این گیاه دارای برگ‌ های به رنگ سبز تیره است، و گل‌ های سفیدی دارد، که در فصل تابستان پدیدار می‌ شود، و پس از ریختن گل‌ ها میوه‌ های آن در می‌ آید، که به رنگ قرمز یا نارنجی است. این گیاه تقریباً در هر شرایط نوری مقاوم می باشد. هرچه برگ‌ های آگلونما رنگ زرد یا نقره‌ ای بیشتری داشته باشد، به نور بیشتری احتیاج دارد. انواع آگلونما با برگ‌ های سبز تیره می‌ توانند در سایه نیز رشد کنند. اما این گیاه را هرگز نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. آگلومنا را زیر نورافکن سقفی قرار دهید، که حدود 6 تا 8 ساعت در روز روشن است، و گیاه شما به نور طبیعی زیادی نیاز ندارد.

آگلومنا یا گیاه همیشه سبز چینی برای حیوانات خانگی سمی است، بنابراین آن ها را در گلخانه و جایی دور از دسترس حیوانات قرار دهید.

  • گیاه برگ عبایی (Aspidistra Elatior)

برگ عبایی جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم جهت نگهداری در خانه یا محل کار می باشد. این گیاه تحت هر شرایطی رشد خواهد کرد. شرایطی مانند گرما، سرما، آبیاری بیش از اندازه، آبیاری کم، گرد و غبار یا نور کم می باشد. به علاوه گیاه برگ عبایی به آفات نیز مقاوم است. این گیاه آفتاب خنک فیلتر شده، را دوست دارد، و خاک آن باید به طور یکدست مرطوب نگه داشته شود. بیش از 93 گونه از این گیاه وجود دارد، که بیشتر آن ها دارای برگ‌ های تیره و براق هستند. تکثیر این گیاه از طریق قلمه نیز راحت می باشد. فقط کافی است، یک برگ را داخل خاک قرار دهید، تا ریشه بزند، سپس آن را به یک گلدان منتقل کنید، و گیاه برگ عبایی جدید خود را پرورش دهید.

  • دراسنا (Dracaena)

  • کراسولا (Crassula Arborescens)

کراسولا گیاهی می باشد، که در انواع و رنگ‌ های متفاوتی وجود دارد. این گیاه دارای برگ‌های گوشتی و نرم می باشد، و به خاطر طعم تند و زننده‌ ی شیره‌ ی آن آفات و حشرات به این گیاه علاقه ای ندارند. این گیاه رشد سریعی دارد، آن قدر سریع که گاهی در یک زمان کوتاه از گلدان بزرگ تر می‌ شود. نگهداری از این گیاه سخت نیست، و اگر چه نور خورشید را دوست دارد، اما در نور متوسط نیز رشد خواهد کرد، و به علاوه گیاه کراسولا تقریباً قادر به تحمل هر دمایی است. در نگهداری از این گونه‌ ی گیاهان آپارتمانی مقاوم باید بدانید، که تعویض مکرر گلدان این گیاه در سلامت و رشد آن تاثیر گذار می باشد.

  • لیندا (ponytail palm)

  • آلوئه ورا (Aloe Vera)

  • زامیفولیا (Zamioculcas zamiifolia)

زامیفولیا دارای برگ‌ های چرمی می باشند، و اغلب پلاستیکی به نظر می‌ رسند، چون بسیار سفت و براق هستند. زامیفولیا فقط کمی بیشتر از گیاهان مصنوعی نیاز به نگهداری دارد. این گیاه از مجموعه ی گیاهان آپارتمانی مقاوم به بی آبی در نور روشن شادتر می باشد، ولی نور کم را نیز تحمل می‌ کند. زامیفولیا رشد آهسته‌ ای دارد، ولی می‌ تواند به اندازه‌ ی یک متر عرض و طول نیز رشد کند.

  • کاکتوس لیتوپس (Lithops spp)

کاکتوس لیتوپس نه تنها نسبت به خشکی مقاوم است، بلکه جزو منحصر به فردترین ساکولنت‌ هایی می باشد، که می‌ توانید در خانه از آن نگهداری کنید. این گیاه تقریباً مثل سنگریزه به نظر می‌ رسد، و فقط به اندازه‌ ی سنگریزه‌ های واقعی نیاز به توجه دارد.

در فصل‌ های بهار و تابستان هر چند هفته یک بار به آن ها آب بدهید، و در طول زمستان نیز کاملاً آبیاری به این گیاه را متوقف کنید. لیتوپس بیشتر از 4 یا 5 سانتی‌ متر رشد نمی‌ کند، ولی از آن جایی که این گیاه ریشه‌ های بزرگی دارد، بهتر می باشد، آن ها را در گلدانی بکارید، که فضای کافی داشته باشد.

گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما

  • کروتون

گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما

گیاه کروتون بومی مناطق گرمسیری در جنوب شرق آسیا می باشد. این گیاه به خاطر داشتن شاخه و برگ های چند رنگ دارای محبوبیت زیادی در بین افرادی که عاشق گل و گیاه هستند، می باشد. شاخ و برگ های گیاه آپارتمانی کروتون به حالت صاف، چرمی و براق می باشد، که برگ های آن دارای حالت های مختلفی از جمله بلند و باریک و... می باشد، و رنگ برگ ها در اغلب واریته های آن، ترکیبی از رنگ های قرمز، زرد، صورتی، سبز و نارنجی می باشد.

با مراقبت درست و صحیح از گیاه کروتون تا زمان بلوغ باعث می شود، تا این گیاه دارای ارتفاع بسیار زیادی باشد. جهت رشد بهتر برگ های گیاه باید گلدان در نقطه ای کاملاً آفتاب دار در خانه نگه داری شود، و دمای محل نگه داری گیاه در حدود 30 درجه ی سانتی گراد باشد.

  • گیاه آپارتمانی میر لمون

اگر شما هم از آن دسته از افرادی می باشید، که عاشق لیموترش هستید، و دوست دارید، یک نهال کوچک لیموترش را در داخل خانه ی خود پرورش دهید، گیاه آپارتمانی میر لمون انتخاب مناسبی می باشد. میوه ی حاصل از نهال میر لمون کمی شیرین تر، آبدارتر از لیموترش های دیگر می باشد، و اندازه ی میوه ی آن حدوداً برابر با یک توپ بیس بال می باشد.

میر لمون در دمای 30 درجه ی سانتی گراد بهترین عملکرد خود را داشته، و برای عملکرد بهتر فتوسنتز در برگ های نهال مذکور بهتر می باشد، گیاه در نقطه ای که 8 الی 10 ساعت نور کامل دارد نگه داری شود.

  • گیاه آپارتمانی نخل کاریوتا

گیاه آپارتمانی نخل کاریوتا

گیاه آپارتمانی نخل کاریوتا دارای برگ هایی می باشد، که شباهت بسیار زیادی به دم ماهی دارد. نخل کاریوتا از گیاهان آپارتمانی بزرگ به لحاظ رشد طولی و همچنین عرضی بافت رویشی دارای رشد مناسبی می باشد، و برای نگهداری هر چه بهتر گیاه باید از این گیاه در نقاطی از خانه که آفتاب کامل دارد، و درجه حرارت در آنجا حدوداً 30 الی 33 درجه سانتی گراد می باشد، نگهداری شود.

نخل کاریوتا بومی محیط های جنگلی گرم و مرطوب جنوب شرقی آسیا می باشد، و حتماً در صورت نگهداری آن در خانه نیاز هست، که رطوبت محیطی گیاه بالا باشد، پس باید یک روز در میان گیاه را از آب آبیاری غبار پاشی نمایید.

  • گیاه آپارتمانی شفلرا

گیاه آپاتمانی شفلرا جزو گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی بومی مناطق جنگلی، بارانی و استوایی می باشد، و محل نگهداری آن در خانه ها مکان هایی می باشد، که گرم و آفتابی باشد. این گیاه دارای برگ های سبز براق می باشد، که در طول دوران رشد با توجه به حالت رویش برگ ها ظاهر گیاه مثل چتر می شود.

گیاه شفلرا احتیاج به نور کامل خورشید دارد، و در درجه حرارت های 26 الی 32 درجه ی سانتی گراد، دارای بهترین عملکرد می باشند. زمانی که در معرض نور کافی قرار نگیرند، و دمای خانه مناسب نباشد، باعث ریزش برگ های این گیاه می شود.

گیاه شفلرا نیاز به خاک غنی با قدرت زهکشی بالا و همچنین گلدان مناسب به لحاظ اندازه و سوراخ های زهکشی دارد.

  • گل ختمی چینی

گل ختمی چینی

گل ختمی چینی در طول مدت زمان گلدهی خود غنچه های بزرگی دارد، که با توجه به واریته های مختلف آن طیف رنگی زیادی از قبیل رنگ های صورتی، بنفش، قرمز، نارنجی و زرد در آن مشاهده می شود. غنچه های این گیاه یک یا دو تایی می باشد، و در برابر شاخ و برگ های سبز تیره ی گیاه این غنچه ها کاملاً نمایان می باشند، و همین موضوع باعث می شود، تا توجه هر کسی به زیبایی گل ختمی چینی جذب شود.

گیاه مذکور در فصل های بهار و تابستان احتیاج به کوددهی کامل دارد، که این روند در فصل پاییز و زمستان جهت حفظ سلامتی هر چه بهتر گیاه نباید تداوم داشته باشد.

  • گیاه آپارتمانی کالانکوئه

گیاه آپارتمانی کالانکوئه

گیاه آپارتمانی کالانکوئه بومی مناطق گرمسیری و ماداگاسکار می باشد. این گیاه باید در مکان های سرپوشیده ی آفتاب دار و گرم به خوبی وفق پیدا می کند.

در دوران گلدهی گیاه مذکور دارای غنچه های کوچک و پرپشتی می باشد، که طیف تنوع رنگی در آن ها با توجه به نوع واریته ی گیاه می تواند از صورتی، بنفش، سفید، قرمز، نارنجی و یا زرد، متفاوت باشد. در طول فصل بهار و تابستان گیاه را توسط کود های مایع کامل خانگی تغذیه نمایید، و در طول پاییز و زمستان کوددهی گیاه را متوقف نمایید. گیاه آپارتمانی کالانکوئه توسط برگ های گوشتی خود به آسانی قابل تکثیر می باشند.

  • فرفیون زینتی (گل مرجان مینیاتوری)

فرفیون زینتی (گل مرجان مینیاتوری)

فرفیون زینتی جزو گل های خانگی بومی ماداگاسکار می باشد، که ساخه های آن به صورت خاردار می باشد، که باعث می شود، گیاه ظاهری مانند کاکتوس ها داشته باشد، با این حال تاج خارها آبکی بوده، و گیاه در یک مکان خشک، آفتابی و گرم در داخل خانه، قابلیت پرورش و نگهداری را دارد.

برگ های گیاه گوشتی می باشد، که در هنگام برش دادن آن ها شیره ای سمی از آن خارج می شود، در نتیجه بهتر می باشد، در هنگام هرس گیاه از دستکش و لوارزم باغبانی استفاده کنید. گل مرجان مینیاتوری در حداکثر دوران رشد خود دارای ارتفاع به نسبت بلندی می باشد، و اغلب در همه ی طول سال گلدهی دارد.

  • گیاه آپارتمانی گندمی

گیاه آپارتمانی گندمی

گیاه آپارتمانی گندمی جزو گیاهان خانگی می باشد، که احتیاجی چندانی به مراقبت ندارد، و در صورتی که تمایل داشته باشید، از سبدهای آویز برای پرورش گیاهان آپارتمانی استفاده نمایید، گیاه گندمی بهترین انتخاب شما جهت زیبا سازی فضای داخل خانه خواهد بود.

شاخ و برگ های گیاه گندمی از گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا به رنگ سبز روشن می باشد، که بر روی آن ها، نوارهای سفید رنگی وجود دارد. نور مناسب برای گیاه نور غیر مستقیم خورشید و دمای محیطی ایده آل برای آن 28 الی 32 درجه ی سانتی گراد می باشد.

  • فیلودندرون (برگ انجیری)

گیاه آپارتمانی فیلودندرون جزو گیاهان آپارتمانی ای می باشند، که احتیاج به نور کم دارند. برگ های این گیاه به صورت سبز براق می باشد، که برگ های مذکور دارای طولی حدوداً 30 الی 40 سانتی متر می باشد، و عرض به نسبت بزرگی دارند. هر چقدر گلدان گیاه بزرگتر باشد، رشد گیاه نیز بیشتر می شود، بنابراین با نگهداری گیاه مذکور در هر کجای خانه به شما جذابیت های یک محیط گرمسیری و جنگلی انعکاس پیدا خواهد کرد.

دمای مناسب جهت گیاه آپارتمانی برگ انجیری حدود 28 الی 30 درجه ی سانتی گراد می باشد، و گیاه به لحاظ شرایط نوری تمایل بیشتری به نور غیر مستقیم خورشید دارد، تا از زردی برگ انجیری جلوگیری شود.

  • گیاه نخل مسافر

گیاه آپارتمانی نخل مسافر بومی ماداگاسکار می باشد، و جهت رشد خود احتیاج به محیطی آفتابی و گرم دارد. این گیاه برای رشد خود به فضای نسبتاً زیادی برای رشد خود احتیاج دارد، و با به بلوغ رسیدن گیاه و همچنین بیشتر شدن ارتفاع گیاه شاهد خواهیم بود، که برگ های پایینی و قدیمی تر گیاه از بین خواهند رفت.

خانه هایی که دارای پنجره های جنوبی هستند، بهترین محل نگهداری نخل مسافر هستند، و همچنین محل نگهداری گیاه می بایست، دارای درجه حرارت محیطی حدوداً 26 الی 30 درجه ی سانتی گراد باشد. 

گیاهان آپارتمانی سریع الرشد

گیاهان آپارتمانی سریع الرشد

  • گیاه گندمی یا گیاه عنکبوتی (Spider Plant)

  • گیاه پوتوس (Pothos)

  • گیاه آلوئه ورا (Aloe Vera)

  • ساکولنت گیاه یشم (Jade Plant)

  • گیاه دیفن باخیا (Dieffenbachia)

  • گیاه گینورا (Velvet Plant)

  • گیاه سانسوریا (Snake Plant)

  • گیاه فیکوس (Ficus)

  • گیاه بامبو (Bamboo)

  • سرخس پرسیاوشان (Maidenhair)

  • گیاه فیلودندرون برگ انجیری (Philodendron)

  • گیاه شمعدانی (Geraniums)

  • گیاه سینگونیوم پودوفیلوم (Arrowhead Vine)

  • پیچک انگلیسی (English Ivy)

  • هویا (Hoya)

  • شاه بلوط گویان (Guiana Chestnut)

  • هیبیسکوس (Hibiscus)

زیباترین گیاهان آپارتمانی

زیباترین گیاهان آپارتمانی

اگر تمایل دارید، که خانه‌ ی خود را با زیبایی خیره‌ کننده و رنگارنگ گل‌ های آپارتمانی تزیین کنید، در ادامه ی به معرفی این گیاهان می پردازیم. البته که همه ی گل های آپارتمانی زیبایی خاص خود را دارند، اما برخی از آن‌ ها دارای ظاهر یا رنگ متفاوتی می باشند، و همین موضوع باعث می شود، رنگ‌ های جدید و خاص به دکوراسیون خانه‌ ی شما اضافه شود. 

  • فیکوس لیراتا (انجیر ربابی)

  • همیشه‌ سبز چینی (آگلونمای قرمز)

  • گیاه آلومینیومی (پیله‌آی کادییِری)

  • کالاتیا ماکویانا (کالاتیای مدالیون)

  • کاکتوس مدادی (گیاه بیدار)

  • کَرچَک هندی (کروتون پترا)

  • فیتونیا

  • مارانتا لوکونورا

  • سرخس آشیانه

  • رز صحرایی

  • نخل خوشبختی

  • اگزالیس

  • لیندا

  • شفلرا (درخت چتری)

  • بنفشه‌ی آفریقایی

  • گیاه غوره‌ ای