گیاهان آپارتمانی آرامبخش و کاهش دهنده استرس

11/01/2022
گیاهان آپارتمانی مناسب کاهش استرس
امروزه با توجه به وجود مشکلات فراوانی که به خاطر استرس و اضطراب در زندگی افراد وجود دارد، و با توجه به این که در حال حرکت به سمت مدرن‌ سازی هستیم، استانداردهای بهتری را به ارمغان می‌ آوریم، ولی در مراقبت از بدن ذهن و در نهایت سلامت خود ناتوانیم و مشکلات روان بیش از حد رایج می باشد.
مجله والی
مجله والی

افراد مختلف برای این که بتوانند استرس و آرامش روحی و جسمی خود را کم کنند، کارهای زیادی انجام می دهند. زمانی که خانه ی خود را با گل های آپارتمانی و گیاهان سبز پر کنید، تا با انجام این کار بتوانید از میزان استرس خود کم کنید، و ارامش بیشتری را داشته باشید. گیاهانی که در این قسمت از مجله والی به شما معرفی خواهیم کرد، از نظر علمی بررسی شده و ثابت شده اند، که برای درمان استرس مفید می باشند.

گیاهان آپارتمانی مفید برای کاهش استرس

  • نخل اریکا

گیاهان آپارتمانی شادی آور

نخل اریکا یکی از گیاهان خانواده ی اریکاسه و بومی ماداگاسکار می باشد. این گیاه سازگاری زیادی با محیط بیرون یا داخل خانه می باشد. بدون شک جزو بهترین گیاهان برای تزیین خانه می باشد. با وجود این نخل در منازل خود دیگر احتیاجی نیست، چیزی به سبزی آن اضافه کنید. این گیاه احتیاج به نور متوسط دارد، اما در برابر نور زیاد غیر‌مستقیم بهترین شرایط را برای رشد دارد. خرید نخل اریکا می تواند سم های خطرناکی مانند فرمالدهید، تریکلوراتیلن و بنزن موجود در فضا را از بین ببرد. در نتیجه ی تنفس هوای سالم سطح فشار خون پایین می آید.

  • گیاه آپارتمانی آلوئه ورا

گل برای آرامش اعصاب

معمولاً افراد مختلف به دلیل خاصیت آبرسانی و درمانی آلوئه ورا اقدام به خرید آلوئه ورا می کنند. ولی آیا این نکته را می دانید که این گیاه آپارتمانی می تواند هوا را از مواد سرطان زا تصفیه کند، و شب ها از خود اکسیژن منتشر می کند؟
گیاه آلوئه ورا نیز طی آزمایشی که انجام شد، استرس را در موش ها کاهش داد. استفاده از آن به عنوان یک گیاه طبی سابقه طولانی مدت دارد، و قدمت استفاده از آن به سال 1750 پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

  • اسطوخودوس

گل آرامش دهنده

مدت هاست، که از گیاه دارویی اسطوخودوس در مصارف درمانی مانند افسردگی و آرامش اعصاب استفاده می شود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید، که از سردردهای میگرنی رنج می‌ برید، می‌ توانید از دمنوش گیاه پر خاصیت اسطوخودوس استفاده کنید. نوشیدن چای این گیاه خواب‌ آور است. افرادی که خواب آرامی ندارند، با نوشیدن چای این گیاه خواب آرامی را به دست می‌ آورند.

  • گیاه ماری یا سانسوریا

گل انرژی دهنده

گیاه سانسوریا شمشیری جزو گیاهان بسیار محبوب می باشد. مقاومت بی‌ نظیر این گیاه را به عنوان یک انتخاب عالی برای آپارتمان نشینان تبدیل شده است. به طور تقریبی تمام افراد با خواص فوق العاده سانسوریا آشنایی داریم. این گیاه می تواند هوای اطراف خود را از 107 سم مختلف را پاکسازی می کند، و شب ها از خود اکسیژن زیادی خارج می کند. هم چنین می تواند سطح انرژی را افزایش دهد، و سردرد را کاهش می دهد، و تنفس را راحت تر می کند.
می توانید با یک انتخاب هوشمندانه مثلاً خرید سانسوریا شمشیری ابلق هم از زیبایی این گیاه و هم خواص سرشار آن بهره مند شوید.

  • ریحان

گیاه آرامش

گیاه ریحان جزو یکی از رایج ترین گیاهانی می باشد، که می توانید در خانه ها پیدا کنید، چون این گیاه دارای خاصیت ضد استرس می باشد، که به تسکین استرس و اضطراب کمک می کند. از برگ های این گیاه می توانید برای مصارف زیاد مثل سس سالاد، درمان گلود درد، زخم معده، نیش حشرات استفاده می شود. این گیاه به عنوان یک آداپتوژن عمل می کند، که داشتن آن در خانه یا محل کار می تواند وضوح ذهنی را بهبود بخشد.

  • گیاه یاسمن

گیاه یاسمن شاداب نه تنها دارای گل های زیبا و چشم نوازی است، بلکه یک راه طبیعی جهت کاهش استرس و اضطراب در محل کار و خانه می باشد. گیاه یاسمن به کاهش سطح اضطراب و استرس کمک می کند. همچنین با افزایش بهره وری و ایجاد یک محیط تازه و بوی خوب به داشتن احساس بهتر کمک می کند. این گیاه زیبا نه تنها دکور اتاق را روشن می سازد، بلکه با عطر و اکسیژن تازه خود به شاداب نگه داشتن محیط نیز کمک می کند.

  • گیاه بابونه

گیاه بابونه جزو یکی از بهترین گیاهان تنش زا جهت نگهداری در خانه و محل کار می باشد. این گیاه علاوه بر زیبایی ظاهری فواید زیادی برای سلامتی دارد. چای بابونه یکی از طعم‌ های معروف چای می باشد، که توسط مردم کشورهای خارجی مصرف می‌ شود، و به کاهش ناراحتی معده کمک می‌ کند. همچنین با افزایش متابولیسم و بهبود سیستم گوارش بدن را پاک می سازد.

  • نخل پروانه

نخل پروانه جزو یکی از تصفیه کننده های بسیار محبوب برای کاهش استرس می باشد، که می توان آن را در منازل و هم در ادارات نگهداری کرد. این گیاه به کاهش سطح اضطراب و فشار خون و به نوبه خود بهبود وضعیت روحی و جسمی کمک می کند، و سموم مضر هوا را که بر سلامت افراد تأثیر می گذارد، از بین می برد. مراقبت از این گیاه راحت می باشد، پس حتماً یک گیاه نخل پروانه برای خانه و محل کار خود تهیه کنید. 

  • گیاه پیچک

گیاه پیچک یک گیاه خانگی مفید برای تسکین استرس و اضطراب می باشد، چون می تواند میزان سردرد کاهش دهد، و باعث خواب راحت می شود. این گیاه آویزان برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی مفید می باشد، و باعث تسکین علائم آلرژی خواهد شد. این گیاه بهترین گیاه برای شرایط نامطلوب هوا می باشد، و به دور نگه داشتن بیماری های منتقله از هوا کمک می کند. به دلیل کمیاب بودن آن ممکن است، نتوانید این گیاه را به راحتی در بازار پیدا کنید.

  • گل داودی

گل های داوودی می توانند به کم شدن علائم نگرانی و استرس کمک کنند. این گل ها در واقع گیاهان تسکین دهنده استرس هستند، که باید در خانه و محل کار نگهداری شوند. گل داودی فعالیت ژن‌های خاصی را که در موقعیت‌ های استرس‌ زا بیش از حد تحریک می‌ شوند، کاهش می‌ دهد. این گیاه به چای طعم عالی می بخشد، و مصرف چای آن به کاهش استرس و افزایش متابولیسم کمک می کند.

  • رزماری

اگر فقط از گیاه رزماری به عنوان یک گیاه طعم دهنده به غذا می دانید، در اشتباه هستید، چون نگهداری رزماری در خانه به کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول در خون کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد، عطر رزماری می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد، و به کاهش علائم اضطراب کمک کند.

  • ارکیده

گیاه ارکیده به عنوان یکی از گیاهان لوکس که در دسترس وجود دارد، شناخته می شود. این گیاه در طول سال گل می دهد، و و به خاطر زیبایی و رنگ فوق العاده ای که دارد، احساس شادابی و خوشی را برای شما به ارمغان می آورد. مخصوصاً در روزهای سرد و بدون برگ و سبزینگی سال گل ارکیده تاثیر خوبی بر حس و حال شما می گذارد. متخصصین فنگ شویی به دلیل اینکه گیاه ارکیده انرژی مثبت را افزایش می دهد، علاقه زیادی به استفاده از آن در دکوراسیون داخلی دارند.

گل های آپارتمانی شادی آور

  • گل پتوس 

اگر تجربه بیشتری در نگهداری از گل ‌ها و هیچ اطلاعاتی در مورد نگهداری و مراقبت از گیاهان ندارید، بهتر می باشد، از گل ‌هایی آغاز کنید، که نیازی به مواظبت ویژه ای ندارند، و در هر وضعیتی مقاومت دارند. گل پتوس جزو یکی از گل‌ های مقاوم می باشد، و مناسب ترین مورد برای تازه کاران می باشد.

  • ساکولنت جهت جلوگیری با اضطراب 

ساکولنت یکی از گل های آپارتمانی شاداب کننده می باشد، و طبق تحقیقات شده، نشان می دهد، ساکولنت ‌ها اثر زیادی در برابر با مریضی های روحی دارند. نگهداری از این گل در منزل باعث زیاد شدن تمرکز و کارایی احساسات بهتر شدن و کم کردن نگرانی و اضطراب می‌ شود.

این گیاه همانند گل پوتوس مقاوم می باشد، و هر فردی از  آن می تواند نگهداری کند. فقط کافی است، هفته‌ ای یک دفعه به آن آب بدهید، و نور کافی بگیرد.

  • گل قاشقی (گلی دارویی)

گل قاشقی (پپرومیا) به عنوان یکی از مناسب ترین گل های آپارتمانی شاداب کننده می باشد، که برای تصفیه هوا و دارا بودن محیطی سالم در منزل می باشد.

  • گل ‌های هوازی (مقاوم در برابر اضطراب)

گل ‌های هوازی علاوه بر داشتن ظاهر زیبا، خاصیت درمانی شگفت انگیزی هم دارند، و نقش مهمی در برابر با استرس دارند. این گل‌ ها کربن دی‌ اکسید و مواد شیمیایی موجود در هوا را کم کرده، و در عوض اکسیژن تولید می‌ کنند. 

این خوب است، که نگهداری از این گل ‌ها هم خیلی راحت می باشد. فقط لازم است، هفته ‌ای یک دفعه آن ‌ها را آبیاری کنید، و از خاصیت زیادی که دارند، لذت ببرید. 

  • سرخس لانه پرنده

سرخس لانه پرنده یکی از مناسب ترین گیاهان جهت جلوگیری با استرس می باشد. این گل مانند فیلتر هوا عمل کرده، و مواد شیمیایی مثل فرمالدئید، زیلین و تولوئن را جذب خود می‌ کند. با دارا بودن این گل هوای خانه شما همواره تازه و پاک خواهد بود، و از شما در برابر آلودگی ‌های موجود در هوا مراقبت خواهد کرد.

  • گل فیلودندرون (کم کردن آلودگی) 

گل فیلودندرون یکی دیگر از گل ‌های ضد استرسی می باشد، که می ‌توانید در خانه ی خود داشته باشید، و قدرت شگفت انگیزی در پاک‌ سازی هوا دارد. این گل مانند جارو برقی انجام می دهد، و همه آلودگی ‌ها و ماده سمی وجود داشته، در هوا را جذب می‌ کند. برای نهایت به کار بردن از مزایای این گل، در هر گوشه منزل یکی دو تا رشد دهید، هر چه بیشتر بهتر می باشد.

  • گل عشق 

گل عشق دارای خاصیت شاداب کننده شگفت انگیزی قشنگی دارد، و از آن دسته گل ‌هایی می باشد، که قطعاً باید در هر منزلی باشد. به غیر قشنگی دارای خاصیت های درمانی می باشد، و بیش از هر گل دیگری برای سلامتی پر فایده می باشد. از خواص این گل می ‌توان به ضد التهاب، مدر، قابض، اشتها آور، مسکن، بند آورنده خون و کم کردن استرس اشاره کرد.

این گل برخلاف دیگر گل‌ های این فهرست قابل خوردن می باشد، می ‌توانید آن را به صورت دم کرده، یا هر آن چه که علاقه دارید، مصرف کنید، و از خاصیت های دارویی آن استفاده کنید.

  • گل زامیفولیا (آلودگی هوا را نابود می کند)

گل زامیفولیا دارای میزان قابل توجهی ماده شیمیایی وجود داشته، در هوا مانند زیلین، تولون، بنزن و اتیل بنزن را از بین می ‌برد، و بنابراین یک داروی ضد استرس خیلی قوی به شمار می رود. این گل هم از جزو گل‌ های خانگی مقاوم می باشد، و برای اشخاص تازه کار خوب می باشد.

گل برای آرامش اعصاب

  • گل شمعدانی

گل شمعدانی از طریق دو روش باعث ایجاد آرامش و کاهش استرس می‌ شود. رایحه ی ملایم گل و دمنوش برگ آن.
دم‌ کرده برگ‌ های این گل خاصیت تسکین‌ دهندگی دارد، که به همین خاطر تأثیر آن بر متعادل ساختن هورمون‌ های عامل ایجاد استرس و اضطراب می باشد. توجه داشته باشید، که فقط گونه ی شمعدانی عطری مصرف خوراکی دارد.

  • اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم به خاطر داشتن زیبایی فوق العاده برای دکوراسیون منازل بسیار کاربرید می باشد. تأثیر این گل بر کاهش اضطراب از طریق تمیز کنندگی هوا می باشد، زیرا آلوده‌ کننده‌ های مضر هوا را فیلتر می‌ کند، رطوبت محیط را افزایش می‌ دهد، و در نتیجه خشکی بینی و گلو را در طول شب از بین می‌ برد.

  • پاپیتال (عشقه)

پاپیتال جزو آن دسته از گیاهانی می باشد، که رتبه بالایی در تمیز کنندگی هوا دارد. محققان بر این عقیده می باشد، که پاپیتال مثل یک درمان طبیعی برای جذب قارچ‌ های خانگی معلق در هوا عمل می‌ کند. برگ‌ های آن از این طریق می‌ تواند علائم آلرژی یا آسم را بهبود بخشد.

در نتیجه با اثر بخشی بر تنفس راحت، کیفیت خواب را افزایش داده، و به صورت غیر مستقیم بر آرامش انسان تاثیر گذار است. نگهداری این گیاه به صورت آویزی یا رونده بسیار راحت است، ولی مراقب باشید، در دسترس کودکان نوپا قرار نگیرد.

  • سرخس

سرخس همانند عشقه می تواند هوا را فیلتر کند، و تعداد بسیار زیادی از مواد شیمیایی آلوده‌ کننده معلق در فضای خانه را از بین می‌ برد. میزان این مواد تا «1863 ماده آلوده‌ کننده در ساعت» تخمین زده شده است.

  • گندمی (سجافی)

گندمی یکی دیگر از پاکیزه‌ کننده‌ های هوا محسوب می شود. کارکرد پاک‌کنندگی آن به دو صورت زیر می باشد.

  • تصفیه آلوده‌ کننده‌ های خطرناکی مانند فرمالدئید که تحقیقات نشان داده، این گیاه حدود 90% آن‌ ها را از بین می‌ برد.
  • جذب ذرات معلق در هوا (بخارت و بوها) و تثبیت مقدار اکسیژن.

نتیجه این دو عمل باعث داشتن خواب راحت برای تمام افراد خانه و در نتیجه آرامش آوری می باشد.

  • پوتوس

پوتوس گیاه دارای برگ هایی همانند قلبی می باشد، که نگهداری از آن بسیار راحت می باشد. آن راحت است. این گیاه هم از خوبان تصفیه‌ کننده ی هوای خانه است.

  • گل ساعتی

گل ساعتی هم یک گیاه زینتی و تزئینی محسوب می شود، که هم خاصیت دارویی دارد، و عم از قدیم به عنوان آرامش‌ بخش و خواب‌ آور معروف می باشد. می‌ توان گل‌ های آن را خشک، و دم و به عنوان آرام بخش استفاده کرد.

  • گل برف

گل برف قابلیت تحریک کردن احساسات مثبت را دارد. گل‌ های سفید و زنگوله‌ ای آن با عطر خوبشان حس شادی را ایجاد می‌ کنند. از این گل می‌ توان به عنوان گل شاخه بریده هم استفاده کرد.

  • گل نخود، لاتیروس یا نخود شیرین

گل نخود از خانواده باقلا و نخود و میوه‌ اش مانند نخود فرنگی می باشد، که به خاطر گل‌ های بسیار زیبا، معطر و خوش‌ رنگ بنفش و صورتی‌ اش معروف می باشد. این گیاه هم مثل گل برف به عنوان آرام‌ بخش شناخته می‌ شود.

تحقیقات نشان داده است، که تماشای گل نخود باعث یادآوری خاطرات خوش کودکی می‌ شود. مناسب برای گل شاخه بریده، کاشت در باغچه‌ها، گلدان‌های آویز یا کاشت در مجاورت پنجره‌ ها یا دیوار‌ ها و نرده‌ ها به صورت رونده است.

  • گاردنیا

گاردنیا دارای برگ‌ های براق، همیشه سبز و گل‌ های سفید بسیار زیبا با عطر فوق‌ العاده‌ای می باشد. به خاطر همین شاخص هاست، که با وجود نگهداری سخت، راهش را به درون خانه‌ ها باز کرده، و به یک گل محبوب تبدیل شده است. استفاده از آن در اتاق خواب معمول است. می‌ گویند تأثیر آن با قرص والیوم در کاهش استرس و خواب‌ آوری برابری می‌ کند.

  • یاس سفید

بوی دل‌ انگیز این گل و تاثیر آن بر جسم و روح آدم بر کسی پوشیده نیست، و باعث کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب کمک می کند، و همین موضوع باعث می شود، هوشیاری و بهره‌ وری در طول روز افزایش یابد.

  • ژربرا

این گل با تنوع رنگی بسیار بالا در دکوراسیون خانه عنصر مطلوبی است، و شما را شاداب می‌ کند. همچنین شب‌ ها با آزاد سازی اکسیژن به تنفس راحت شما کمک می‌ کند، به‌ خصوص اگر دارای مشکلات تنفسی یا آلرژی در زمان خواب هستید.

لینک های مرتبط