نگهداری گل ارکیده در گلدان و طرز تکثیر گل ارکیده +نگهداری ارکیده بعد از ریختن گل

11/01/2022
نگهداری از گل ارکیده
اگر شما هم در نگهداری گل ارکیده تازه کار هستید می توانید با کمی وقت گذاشتن به راحتی این گل را در خانه نگهداری کنید. سوال اغلب مردم این است که چگونه از گل های ارکیده نگهداری کنیم؟حقیقت این است که مراقبت از ارکیده دشوار نیست. فقط با نگهداری دیگر گیاهان متفاوت است.
مجله والی
مجله والی

شرایط نگهداری ارکیده

ارکیده ها گیاهان آپارتمانی محبوبی هستند.خانواده ارکیده دارای بیش از 880 نوع مختلف و بیش از 22000 گونه است. ارکیده ها متنوع ترین خانواده گیاهان گلدار هستند و شب پره (Phalaenopsis) رایج ترین نوع ارکیده است.معمولا ارکیده ها گیاهان گرمسیری هستند که به صورت اپی فیت یا "گیاهان هوا" زندگی می کنند که برای حمایت به درختان آویزان می شوند. برخی از ارکیده ها لیتوفیت یا "گیاهان سنگی" هستند که روی سنگ ها یا در میان آنها رشد می کنند.

شرایط نگهداری گل ارکیده

نور مناسب گل ارکیده

نور مناسب برای گل ارکیده :

برای نگهداریهر گیاه و گلی  یکی از مهم ترین نیاز ها نوز است. گل ارکیده نیاز به نور زیاد و متسقیم ندارد و حتی در سایه رشد بهتری خواهد داست. بهتر است این گل در معرض نور غیر مستقیم باشد و دمای  مناسب برای نگهداری این گل 12 تا 18 درجه سانتیگراد است. دمای بالاتر باعث کند شدن رشد گیاه می شود.

خاک مناسب برای گل ارکیده: 

قیمت گل ارکیده

زهکشی مناسب می تواند نقش بسازیی در نگهداری گیاه و رشد خوب آن داشته باشد.خاک ارکیده پوسته درخت (چیپس) و خزه درشت (ماس) است و نیاز به تعویض سالانه دارد. اما بهترین خاک برای ارکیده پوسته درخت یا همان چیپس است.

آبیاری گل ارکیده

تعویض گل ارکیده

 این گیاه را باید به صورت عمیق و هر چند وقت یک بار آبیاری کنید. هر هفته گل خود را به نسبت خوبی آبیاری کنید تا کاملا آب به تمامی سطح خاک برسد اما آبیاری را هر10 تا 12 روز انجام دهید. در فصل زمستان اما دفعات آبیاری را به یک بار در ماه هم می توانید کاهش دهید. اگر زیاد به ارکیده آب بدهید رشه اش می پوسد.

رطوبت هوا

این گیاه در بهار و تابستان نیاز به غبار پاشی  دارد. برای غبار پاشی باید از آبجوشیده سرد شده استفاده کنید و همچنین سعی کنید از یا پوکه‌های معدنی درشت استفاده کنید تا ریشه گیاه با چسبیدن به این مواد معدنی رطوبت مورد نیاز خود را تامین کند.

تعویض گلدان ارکیده

رطوبت برای گل ارکیده

برای تعویض گلدان ارکیده گیاه را به آرامی ازگلدان خارج کنید و خزه و چیپس را جدا کنید. ریشه ها را بررسی کنید و ریشه های چروک و پلاسیده و سیاره با تیغ تیز استریل برش دهید. گیاه را در گلدان جدید قرار دهید و با خاک مخصوص پر کنید.

تکثیر گل ارکیده

این گل معمولا از روش کاشت بذر ویا تقسیم ریشه کاشت می شود.  اما باید توسط یک متخصص انجام شود و معمول نمی توان در خانه این عمل را انجام داد. چه گونه گل ارکیده را بهتر نگهداری کنیم؟ گل ارکیده  می توانند در فضای کم نور زنده بمانند. با این حال، هر چه نور روشن و غیرمستقیم بیشتری دریافت کند، شکوفه‌ها طولانی‌تر باقی می‌مانند و احتمال شکوفه‌دهی مجدد بیشتر می‌شود.