علائم و درمان تب و لرز بزرگسالان و کودکان در خانه

15/01/2022
درمان تب و لرز در خانه
تب و لرز یکی از مسائلی است که ممکن است برای کودکان بزرگسالان رخ بدهد و در این مقاله به علت و راه های درمان خانگی درمان تب و لرز پرداخته ایم، ادامه مطلب را از دست ندهید.
مجله والی
مجله والی

درمان لرز در خانه

اصطلاح "لرز" به احساس سردی بدون علت ظاهری اشاره دارد. زمانی که ماهیچه هایتان به طور مکرر منبسط و منقبض می شوند و رگ های پوست منقبض می شوند، این احساس را دارید. لرز می تواند همراه با تب رخ دهد و باعث لرز یا لرزش شود، اگر دمای بدن بالاتر از حد نرمال (37 درجه سانتی گراد) بود به معنای دچار شدن شما به تب می باشد ک البته لازم به ذکر است که تب های معمولی خطر جدی برای شما ایجاد نمی کنند اما اگر تب به مرور بالا رفت به خصوص برای کودکان نگران کننده می باشد و باید به فکر درمان تب باشید. تا به درمان تب و لرز درخانه در این مقاله پرداخته ایم، با مجله والی همراه باشید.

بیشتر بخوانید: درمان فوری دندان درد

درمان تب و لرز کرونا در خانه

لرز بدن شما می تواند ثابت باشد. هر قسمت می تواند تا یک ساعت طول بکشد. لرز شما همچنین می تواند به صورت دوره ای رخ دهد و چند دقیقه طول بکشد.

علت لرز چیست؟

برخی از لرز ها پس از قرار گرفتن در یک محیط سرد رخ می دهد. آنها همچنین می توانند به عنوان پاسخی به عفونت باکتریایی یا ویروسی که باعث تب می شود رخ دهند. لرز معمولاً با شرایط زیر همراه است:

  • گاستروانتریت باکتریایی یا ویروسی
  • آنفولانزا
  • مننژیت
  • سینوزیت
  • پنومونی
  • گلودرد استرپتوکوکی
  • عفونت های ادراری
  • مالاریا

درمان سرماخوردگی در خانه

درمان لرز در خانه

اگر شما یا فرزندتان تب همراه با لرز دارید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای راحتی و تسکین در خانه انجام دهید. به خواندن ادامه دهید تا بدانید چگونه تب و لرز درمان را کنید و چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید.

درمان تب و لرز در بزرگسالان

درمان تب و لرز معمولاً بر اساس این است که آیا لرز شما با تب همراه است یا خیر و شدت تب. اگر تب شما خفیف است و علائم جدی دیگری ندارید، لازم نیست به پزشک مراجعه کنید. استراحت کافی داشته باشید و مایعات فراوان بنوشید. تب خفیف 101.4 درجه فارنهایت (38.6 درجه سانتیگراد) یا کمتر است.

خود را با یک ملحفه سبک بپوشانید و از پوشیدن پتو یا لباس های سنگین که می تواند دمای بدن شما را بالا ببرد اجتناب کنید. اسفنج کردن بدن با آب ولرم یا دوش آب خنک ممکن است به کاهش تب کمک کند. با این حال، آب سرد ممکن است باعث یک دوره لرز شود.

داروی تب و لرز

  1. آسپرین (بایر)

  2. استامینوفن (تیلنول)

  3. ایبوپروفن (Advil)

مانند هر دارویی، دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید و طبق دستور مصرف کنید. آسپرین و ایبوپروفن باعث کاهش تب و کاهش التهاب می شود. استامینوفن تب را پایین می آورد، اما التهاب را کاهش نمی دهد. استامینوفن می تواند برای کبد شما سمی باشد اگر طبق دستور مصرف نشود و استفاده طولانی مدت از ایبوپروفن می تواند باعث آسیب کلیه و معده شود.

درمان تب و لرز در بزرگسالان

درمان تب و لرز کودکان در منزل

درمان یک کودک مبتلا به لرز و تب به سن، درجه حرارت و علائم همراه کودک بستگی دارد. به طور کلی، اگر تب کودک شما بین 100 درجه فارنهایت (37.8 درجه سانتیگراد) و 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) است و ناراحت کننده است، می توانید استامینوفن را به شکل قرص یا مایع به او بدهید. پیروی از دستورالعمل های دوز روی بسته بندی بسیار مهم است.

هرگز کودکان تب دار را در پتوهای سنگین یا چند لایه لباس نبندید. آنها را لباس سبک بپوشید و به آنها آب یا مایعات دیگر بدهید تا هیدراته شوند.

به دلیل خطر ابتلا به سندرم ری هرگز به کودکان زیر 18 سال آسپرین ندهید. سندرم ری یک اختلال نادر اما جدی است که می تواند در کودکانی که در هنگام مبارزه با عفونت ویروسی آسپرین مصرف می کنند ایجاد شود.
اگر تب و لرز شما پس از 48 ساعت مراقبت در منزل بهبود نیافت یا اگر هر یک از علائم زیر را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • گرفتگی گردن
  • خس خس سینه
  • سرفه های شدید
  • تنگی نفس
  • گیجی
  • سستی
  • تحریک پذیری
  • درد شکم
  • ادرار دردناک
  • تکرر ادرار یا عدم دفع ادرار
  • استفراغ شدید
  • حساسیت غیر معمول به نور روشن

درمان خانگی تب و لرز در بزرگسالان و کودکان

درمان تب و لرز کودکان در خانه

می توانید از انواع دمنوش های گیاهی برای بهتر شدن ودرمان تب انجام بدهید که به شرح ذیل می باشد:

تغییر رژیم غذایی: در هنگلم داشتن تب می تواید از بستنی یخی و ماست استفاده کنید و تا حد ممکن از غذاهای که سنگین هستند بپرهیزید و سعی تا پایان این بیماری از خوراکی های هله هوله استفاده نکنید

چای ریحان:با استفاده از یک قاشق فلفل و یک قاشق برگ ریحان تازه به همراه یک فنجان آب، آن را جوشانده و بعد از پنج دقیقه از دمنوش برای پایین آوردن تب استفاده کنید.

چای پونه: یکی از دمنوش های پایین آورنده ی تب چای پونه کوهی می باشد که با ترکیب کردن یک قاشق مرزنگوش و یک قاشق پونه بدست می آید ابتدا باید به مدت 5 دقیقه دم بکشد و سپس نوش جان کنید.

آب سیب:با جوشاندن یک عدد سیب در یک لیوان آب به طوری که کاملا له شود و سپس کمی عسل به آن بی افزاید و بعد از کمی جوشاندن مجدد میل کنید.

چای دارچین و زنجبیل: با ترکیب کردن مقداری دارچین، دو قاشق پودر زنجبیل و دو عدد هل می توانید یکی دیگر از دمنوش های مفید رای پایین آرودن تب را تست کنید البته بگذارید 5 دقیقه بجوشد و دم بکشد.

بیشتر بخوانید: خواص زنجبیل

سیر: برای درمان ردن علائم تب می توانید یک حبه سیر را له کرده و سپس در یک طرف آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید بعد از رسیدن به دمای اتاق وصاف کردن آن می توانید میل کنید.

سرکه: برای پایین آرودن تب می توانید یک و نیم فنجان سرکه را در وان حمام ریخته و به مدت 15 دقیقه داخل آن بنشینید.

بیشتر مطالعه کنید: فواید و مضرات سرکه سیب

پیشگیری از تب و لرز

  1. استحمام به صورت روزانه
  2. دوری کردن از اثرات منفی آب و هوایی
  3. سعی کنید همیشه از مواد غذایی تازه استفاده کنید
  4. رعایت کردن نکات ایمنی و بهداشتی را جدی بگیرید
  5. به طور مدام دست هایتان را بشویید تا از وارد شدن باکتری ها به بدنتان جلوگیری کنید