بررسی اهمیت نوشیدن آب هنگام ورزش و عوارض نخوردن آن

16/01/2022
عوارض ننوشیدن آب در هنگام ورزش
به عقیده برخی مربیان ورزشی نیازی به نوشیدن آن هنگام فعالیت های ورزشی نیست اما دانشمندان معتقند که باید حین تمرین آب نوشید و ننوشیدن آن می تواند اتفاقات جبران ناپذیری برای افراد به وجود آورد.
مجله والی
مجله والی

این که هنگام انجام تمرین های ورزشی و یا حتی قبل و بعد آن نباید آب نوشید یک باور اشتباه می باشد در صورتی که حین تمرین باید آب کافی به بدن برسد و اگر فردی در حین تمرین آب ننوشد ممکن است آسیب های جبران ناپذیر و خطرناکی برای او رخ دهند. در این مقاله از مجله والی به بررسی این اتفاقات می پردازیم و تاثیر آب در ورزش را بررسی می کنیم.با ما همراه باشید.

1-پیری پوست

تاثیر آب در ورزش

می دانیم که ورزش تا حد زیادی موجب جوان سازی و پاکسازی چین و چروک پوست می شود.از این رو اگر آب کافی در حین تمرین و ورزش به بدن نرسد به دلیل هجوم خون به سلول های پوستی، اکسیژنی که اشباع شده کلاژن تولید می کند و موجب پدیدار شدن  چین و چروک هایی روی پوست خواهد شد.به همین دلیل بدن برای بازگرداندن جریان خون به حالت عادی در تمام شرایط به میزان کافی آب نیاز دارد.

2-عدم کاهش چربی و از دست دادن آب زیاد

رفع تشنگی بعد از ورزش

گروهی از افراد بر این باورند که ننوشیدن آب هنگام ورزش موجب کاهش وزن خواهد شد در صورتی که این باور اشتباه بوده و شما نباید فکر کنید که با ننوشیدن آب تعریق بیشتر شده و چربی هایتان کاهش می یابد.شما باید بدانید که اگرآب کافی در هنگام فعالیت ورزشی ننوشید چربی هایتان ثابت مانده و فقط بدن آب از دست می دهد که باعث کاهش رطوبت می شود که اشتباه می باشد.

همانطور که می دنیم چربی ها فقط به دلیل گردش خون ناسب سوزانده می شوند و اگر آب کافی به بدن نرسد سلول های چربی به طور موثر سوزانده نمی شوند و در گردش خون اختلال ایجاد می شود.

3-عدم دفع سموم بدن

روش نوشیدن صحیح اب در ورزش

می دانیم که ورزش کردنموجب دفع سموم بدن به دلیل ورود خون به پوست و تعریق شدید خواهد شد.از این رو اگر آب کافی به بدن نرسد تعریق رخ نمی دهد و در نتیجه  سموم خطرناک بدن نیز دفع نخواهند شد.

4-کاهش اثرات تمرین

مصرف آب در هنگام فعالیت ورزشی

به عقیده برخی دانشمندان اثر بخشی تمرین نیز به علت کمبود آب به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار می گیرد.اگر به میزان 5% از مایعات بدن از دست برود به میزان  30% نیز  اثرات تمرین کاهش پیدا می کند که مقدار زیادی است.اگر تنها  2% از آب و مایعات بدن از دست برود دیگر بدن قادر به ساخت ماهیچه و عضله نمی باشد.

5-احساس درد در ماهیچه ها

هنگام ورزش چقدر آب بخوریم

در صورت ننوشیدن آب کافی ماهیچه ها نیز دچار مشکلاتی می شوند و به دلیل این مشکلات درد هایی به وجود می آیند که موجب آزار و اذیت شما شده و تحت تاثیر آن ها قرار می گیرید. در طول تمرین ماهیچه ها Microtrauma دریافت می کنند و جذب موثر این ماده بدون آب کافی در بدن غیر ممکن است.

6-ایجاد مسائل قلبی عروقی

آیا بعد از ورزش آب بخوریم؟

نرسیدن آب به اندازه کافی موجب متراکم شدن خون شده و قلب را دچار مشکلاتی می کند و عبور خون از عروق سخت شده و موجب آزار و اذیت می شود.حتی اگر بدن شما سالم و بدون مشکل باشد اما به دلیل وجود این مشکل بدن شما رنجیده خواهد شد.

7-ظاهر شدن سیاهی و ورم در اطراف چشم

سیاهی و ورم اطراف چشم در سدد ننوشیدن مایعات

علاوه بر موارد بالا عدم استفاده از مایعات کافی هنگام ورزش امکان دارد تورم و سیاهی نیز در اطراف چشم ایجاد شود که چندان خوشایند نیست.هنگامیکه بدن کم آب می شود از آب موجود در بدن استفاده می کند و در بدن نتایج ناخوشایندی به وجود می آید.

8-کاهش تمرکز، افزایش خستگی و کوفتگی

کاهش تمرکز و قابلیت یادگیری در سدد نوشیدن مایعات به کمترین میزان

میزان تمرکز بدن نیز با از دست رفتن مایعات بدن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و از طرف دیگر موجب افزایش خستگی و کوفتگی بدن خواهشد شد که منجر به خستگی مداوم و خلق وخوی بد می شود.

9-پر خوری

پرخوری بعد از تمرین

هنگامی که ما به کاهش وزن اقدام می کنیم از زیاد خوردن غذا دوری می کنیم و درصورتی که شروعبه تمرن کنیم و مابعات نیز مصرف نکنیم بعد از اتمام تمرین احساس گرسنگی شدید به سراغ ما می آید که به سرعت یک لیوان آب می نوشیم که این اشتباه است زیرا گرسنه تر خواهیم شد و به پر خوری شروع می کنیم که اشتباه رایجی است.

در مواقعی که ورزش می کنیم بهترین زمان برای مصرف آب چه زمانی است؟

آب و ورزش

با توجه به میزان تمرین های فیزیکی میزان استفاده و نوشیدن آب هر 15-20 دقیقه می باشد که باید مقدار  150-250 میلی لیتر در هنگام ورزش آب بنوشید.دانشمندان معتقند که نوشیدن آب کافی برای  حفظ حالت طبیعی بدن و تبادل حرارت دارای اهمیت زیادی می باشد.