10 روش از بین بردن بوی بد ماهی از ظروف

17/01/2022
رفع بوی بد ماهی از ظروف
ممکن است شما نیز در هنگام پخت ماهی با این مشکل بوی بد ماهی در خانه و ظروف مواجه شوید برای رفع این مشکل راهکار های بسیاری برای شما ارائه داده ایم که به کمک ان های می توانید از شر بوی بد ماهی روی ظروف خود خلاص شوید .
مجله والی
مجله والی

ممکن است با این مشکل روبه رو شده باشید که پس از پختن ماهی یا استفاده مدام از یک قمقمه یا پس از پس از پختن نیمرو ظروف شما بوی بد به خود بگیرد و حتی بعد از شستن نیز این بوی بد رفع نشود در این مطلب خانه داری می خواهیم با روش های بسیار ساده راه های از بین بردن این بوی بد را به شما ارائه دهیم تا ظرف شما پس از پختن ماهی هیچ بویی نگیرد و یا با این مشکل روبه رو شده اید پس با مجله والی همراه باشید . 

علت بوی بد ماهی چیست؟

علت بو بد ماهی به این دلیل است که ماهی پس از مرگ ساکن بوده و بی حرکت می باشد در نتیجه یون های سلول های بدنش را شروع به تغییر می کند و در اثر این فرآیند ایجاد شده اکسید تری متیل آمین تبدیل به تری متیل آمین می‌شود و این تغییر باعث ایجاد بوی بد در ماهی می شود . همچنین علاوه بر این تغییر باکتری های روی پوست ماهی ، دستگاه گوارش، آب شش،  پس از مرک ماهی فعالیت خود را شروع کرده و باعث بیشتر شدن این بوی نامطبوعی میشوند. 

رفع بوی بد ماهی در خانه 

برای از بین بردن بوی بد ماهی در خانه و رفع بوی آن از روی ظروف و جلوگیری از انتشار بوی آن در خانه در هنگام طبخ ابتدا باید به به کامل و بیار تمیز آن را بشویید و سپس در صورت بو گرفتن ظروف و فضای خانه از راه کار های کاربردی زیرا استفاده نمایید . 

  • رفع بوی بذ ماهی با استفاده از لیمو و سایر مرکبات

چند عدد لیمو یا مرکباتی چون پرتقال و... را برش زده و یک قابلمه را پر از آب کرده و روی حرارت قرار میدهیم و روی حرارات ملایم اجاق گاز قرار میدهیم تا به ارامی بجوشد . 

در صورت استفاده از لیمو در دستور پخت ماهی می توانید از آب لیمو استفاده نمایید و از پوست آن برای از بین بردن بوی بد ظرف مورد نظرتان استفاده نمایید . و همچنین می توانید همان طور که دربالا نیز گفته شد از سایر مرکبات نیز استفاده کنید ،می توانید از پوست گریفورت یا پرتقال استفاده کرده ،به صورتی که آنها را نیز مانند روش گفته شده پوست گرفته در قابلمه حاوی آب جوش بیاندازید تا بوی بد را به طور کامل از بین ببرد. 

  • رفع بوی ماهی با ترکیب جوش شیرین

برای رفع بوی بد ماهی از ظروف می توانید از یک روش ساده دیگر نیز استفاده نمایید که یکی از بهترین روش های از بین بردن بوی بد می باشد، ترکیب جوش شیرین و سرکه و آب جوش یکی از ترفند های بسیار کاربردی و محبوب میباشدو که با کمک ان می توانید بعه سادگی از شر بوی نامطبوع ظروف و سینک ظرفشویی تان خلاص شوید. 

برای استفاده از این روش ابتدا باید یک فنجان جوش شیرین را به دو فنجان سرکه اضافه نمایید با ترکیب این دو مواد حباب هایی در محلولتان تشکیل می شود برای از بین رفتن این حباب ها باید پس از ترکیب این دو مواد به آن به مدت 15 دقیقه زمان دهید زمانی که این حباب ها ازبین رفتن به آن آب داغ اضافه می کنیم. با این روش احتمال از بین رفتن بوی بد ماهی بسیار بالا بوده و باز گشتن این بوی بد نیز بسیار کمتر می باشد . 

  • از بین بردن بوی بد ماهی با ترکیب جوش شیرین، نمک، سرکه 

این ترفند نیزهمچون ترفند قبلی بسیار کاربردی می باشد که باید در این روش نیز همان محلول را آماده کرده و به آن مقداری نمک دانه درشت نیز اضافه نمایید  این روش کاملا نتیجه بخش می باشد 

برای این ترفند نیاز است تا نصف فنجان نمک را و جو ش شیرین را به یک فنجان سرکه اضافه نمایید و این ترکیب را در درون سینک بریزید و اجازه دهید تا حباب های آن به اتمام برسد و از بین برود پس یک کتری آب جوش را درسینک بریزید تا به کمک آن تمامی این مواد از راه آب عبور مرده و نمک های آن به خوبی حل شود . نمک موجود در این ترکیب باعث می شود تا بقای ماهی را از بین برده و در واقع نقش آن در این ترکیب همچون اسکراپ و ماده ساینده می باشد . 

  • از بین بردن بوی ماهی از ظروف با استفاده از پودر خردل

شما می توانید تمام وسایل مورد استفاده قرار گرفته خود را که بر اثر پاک کردن بوی ماهی بو نامطبوع گرفته است از جمله چاقو، تخته و ظروف آشپزخانه را با استفاده از آب سرد و پودر خردل زرد بشویید . این کار کمک بسیاری برای از بین رفتن بوی نامطبوع ظروف ایفا می کند . 

  • از بین بردن بوی بد ماهی از ظروف با استفاده از ذغال

ذغال به علت داشتن قدرت جذب کنندگی بالا لازم نیست به مواد دیگری ترکیب شود تا کافی است ذغال را در درون ضرف مورد نظر قرار داده و درب آن را ببندید و اجازه دهید تا یک الی دو روز در ظرف باقی بماند تا به خوبی بوی بد را جذب کرده و سپس ظرف را آبکشی نمایید این کار یکی از تفند های عالی برای از بین بردن بوی بد ماهی می باشد زیرا کربن موجود در ذغال می تواند بوی بد را به خود جذب کند همچنین می توانید از روزنامه هایی که در چاپ آن ها از کربن استفاده شده نیز استفاده نمایید به این صورت که ابتدا ظرف را کاملا تمیز شسته و کاملا آن را خشک نمایید و سپس از چند روز روزنامه را خورد کرده و در داخل ظرف بریزید سپس درب ظرف را بسته و اجزه دهید کربن موجد در روزنانه بوی بد را کاملا جذب کند . 

  • از بین بردن بوی بد با استفاده از قهوه و چای کیسه‌ای

یکی از قوی ترین از بین برندگان بوی بد مواد غذایی از روی ظروف ریختن پور قهوه در داخل ظرف مورد نظر است برای انجان این ترفند لازم است تا پدر قهوه را در ظرف ریخته و اجازه دهید تا نهایت یک الی دو روز بماند می توانید این روش را با استفاده از چای کیسه ای نیز انجام دهید 

  • از بین بردن بوی ماهی با سیب

می توانید در هنگام طبخ ماهی به ان یک تکه سیب اضافه نمایید مثلا در تابه یا در روغنی که برای سرخ کردن ماهی استفاده میکنید بیندازید این کار باعث می شود تا نه تنها محیط خانه بوی ماهی نپیچد بلکه باعث می شود ظرف مورد استفاده شما بوی ماهی نگیرد . 

  • از بین بردن بوی بد ماهی با استفاده از حوله مرطوب

یکی از ترفند هایی که شاید به نظر شما عجیب باشد استفاده از حوله مرطوب می باشد این ترفند با این که بسیار عجیب است اما بسیار کاربردی میباشد برای انجام این روش باید در حین طبخ ماهی در نزدیکی اجاق گاز یا فر خود یک حوله مرطوب آویزان نمایید این کار باعث می شود تا  بوی ماهی توسط حوله جذب شده و در فضای خانه بوی نامطبوع منتشر نشود . 

  • از بین بردن بوی ماهی با روش طبخ مناسب

یکی راه های بسیار مناسب برای بو نگرفتن ظروف شما روش طبح درست ماهی است شما می توانید ماهی را به مدت 30 دقیقه درون شیر قرار داده و سپس ان را طبخ نمایید این کار باعث میشود تا بوی نامطبوع ماهی از بین برود بدون آن که کوچکترین تغییری در طعم ان ایجاد شود همچنین قرار دادن ماهی در درون سرکه یا آبلیمو قبل از پختن ماهی نیز یکی از موثر ترین روش ها برای از بین بردن بوی زهم ماهی میباشد که علاوه بر کاهش بوی نامطبوع ماهی مانع از انتشار بوی بد ماهی در فضای خانه میشود و همچنین مانع از بو گرفتن تابع و ظروف مورد استفاده شما می شود. 

برای رفع بوی ماهی ظرف‌هایتان را رو هم تلنبار نکنید!

شست و شو ی دیگر هنگام ظروف باعث کپک زدن آنها شده و دردسر شما چند برابر خواهد کرد در نتیجه هیچ گاه اجازه ندهید ظروف منزلتان به در مدت زیادی کثیف بماند زیرا این اتفاق باعث می شود که به راحتی شسته و تمیز نشود و هم بوی بد ان ها مدت زمان بیشتری روی ظروف باقی بماند. همچنین ظروف خود را در محیط مرطوب و تاریک، کثیف، آلوده قرار ندهید . همچنین از ظروف با کیفیت استفاده کنید خصوصا توجه نمایید که ظروف شیشه ای و پلاستیکه که استفاده میکنید دارای کیفیت مناسب بوده و با برترین متریال های تولید تهیه شده باشد.