طرز تهیه آش دوغ اردبیل به ساده ترین روش و مرحله به مرحله

17/01/2022
طرز تهیه آش دوغ
در این مطلب قصد داریم تا طرز تهیه آش دوغ را به شما آموزش دهیم.در مناطق مختلف، ممکن است تفاوت های کوچک اما قابل توجهی در مواد تشکیل دهنده آش دوغ وجود داشته باشد. مثلا در مناطقی از ماست به جای دوغ استفاده می کنند. در این مقاله سعی داریم تا بهترین و ساده ترین روش برای تهیه آش دوغ را به شما آموزش دهیم
مجله والی
مجله والی

طرز تهیه آش دوغ سرعین

آش دوغ یکی از غذاهای سنتی استان اردبیل و منطقه آذربایجان است.آش دوغ  باماست و یا دوغ  درست می شود.این آش معروف ترین آش در اردبیل است. مواد اصلی آن نخود، برنج، دوغ و یا   ماست، سبزیجاتی از جمله پیازچه، گشنیز و برگ سیر تازه و ... است در برخی مناطق گوشت قلقلی هم به آش دوغ اضافه می شود. این غذای سنتی بیشتر  به صورت عصرانه تهیه و سرو می شود. این آَ با اینکه دارای مواد و طرز تهیه بسیار ساده است اما جز پر طرفدار ترین آش های ایرانی محسوب می شود. برای مشاهده طرز تهیه این آش با مجله والی همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش دوغ

مواد لازم برای آَش دوغ

دوغ 2 لیتر
نخود 1 لیوان
سبزی آش + برگ سیر 750 گرم
برنج نیم دانه  1 پیمانه
تخم مرغ  1 عدد
سیر 5 عدد
نعناع  برای تزئین
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

     طرز تهیه آش دوغ 

آش دوغ اردبیل

ابتدا از شب قبل یک لیوان نخود را در آب خیس کنید و بگذارید 24 ساعت در آب بماند و آب آن را چندین مرتبه عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. بهتر است برنج را هم دو سه ساعت قبل از پخت خیس کنید تا در زمان پخت نرم تر شود.بعد از 24  نخود را بشورید و نخود را بپزید.بعد از اینکه کاملا پخت زیر قابلمه را خاموش کنید. دوغ را داخل یک قابلمه بریزید و یک تخم مرغ  داخل ظرفی بشکنید و خوب هم بزنید سپس تخم مرغ را به دوغ اضافه کنید و هم بزنید. گاز را روشن کنید و روی کمترین حرارت قرار دهید. در این مرحله باید مرتب دوغ را هم بزنید تا به جوش بیاید اگر در این مرحله خوب هم نزنید تخم مرغ در دوغ می برد. وقتی دوغ به جوش آمد زیر حرارت را زیاد کنید و برنج را که از قبل در آب خیسانده ایم را به قابلمه اضافه می کنیم. بعد از اینکه برنج کاملا پخت نخود را به غذا اضافه می کنیم و کمی نمک به غذا اضافه می کنیم. و سپس سبزی آشی که از قبل آماده کرده ایم(شامل تره،گشنیز،جعفری و برگ سیر را  که به طور یکسان در آش استفاده می شود) را به آش می افزاییم و مواد را مخلوط می کنیم. بعد از اینکه سبزی  آش پخت سیر را با چاقو ساتوری می کنیم و به آش اضافه می کنیم و حرارت را خاموش می کنیم. در تمامی مدت پخت حرارت را روی کم تنظیم می کنیم تا دوغ نبرد.

نکات کلیدی در تهیه آش دوغ

طرز تهیه آش دوغ محلی

  • آش دوغ به نسبت دیگر آش ها بسیار رقیق تر است.
  • آش دوغ را می توانید با نعناع داغ و پیاز داغ و سیر داغ میتوانید تزیین کنید.
  • بهتر است برای تهیه آش دوغ از دوغ محلی استفاده کنید. اگر دوغ شما ترش بود می توانید با اضافه کردن دوغ شیرین مزه آن را متعادل کنید.
  • در صورت تمایل می توانید از گوشت قلقلی هم برای تزئین روی آش استفاده کنید.