5ورزش برای تقویت چشم و پیر چشمی

18/01/2022
ورزش برای پیرچشمی و تقویت چشم
در این مقاله به تعریف پیر چشمی و ورزش های مناسب برای بهبود خستگی و تقویت چشم ها پرداخته ایم، افرادی که با کامیپوتر یا گوشی موبایل کار میکنند حتما به آن نیاز دارند، برای اطلاعت بیشتر ادامه محتوا را از دست ندهید.
مجله والی
مجله والی

پیرچشمی یک بیماری چشمی است که دیدن از نزدیک را دشوار می سازد. با افزایش سن، عدسی چشم سفت‌تر می‌شود بنابراین تمرکز روی چیزها را از نزدیک مانند چاپ روی صفحه یا کتاب، سخت می شود در حالی که هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از شروع پیرچشمی انجام دهید، کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا چشمان خود را سالم نگه دارید و بینایی خود را روشن نگه دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه درمان پیرچشمی و اینکه چگونه ورزش چشم برای دوربینی مفید است، می توانند به شما کمک کنند، بامجله والی همراه باشید.

ورزش چشم برای تقویت بینایی

علائم پیرچشمی چیست؟

  • تاری دید هنگام نگاه کردن به اشیا از نزدیک
  • سردرد
  • خستگی چشم
  • مشکل در خواندن چاپ ریز در کتاب ها

اغلب افراد برای به وضوح خواندن نوشته ها، وسایل را دورتر نگه می دارند یا اینکه چراغ های بیشتری را روشن می کنند یا روشنایی صفحه را افزایش می دهند تا بهتر ببینند.

ورزش چشم برای تقویت بینایی

ورزش‌های چشمی نمی‌توانند پیرچشمی را متوقف یا معکوس کنند، اما می‌توانند به خستگی چشم کمک کنند و گاهی اوقات ادراک بینایی را بهبود ببخشند.

ورزش برای خستگی چشم

بسیاری از افراد مبتلا به پیرچشمی دچار خستگی چشم می شوند و ورزش های چشمی می توانند به تسکین این علائم کمک کنند. خستگی چشم یدارای علادم زیر است و می تواند باعث شود:

  1. درد اطراف چشم
  2. سردرد
  3. سرگیجه
  4. حالت تهوع
  5. خارش چشم

تمرکز بر روی اجسام دور یک تمرین چشمی ساده است که به کاهش فشار چشم کمک می کند. هنگام انجام یک فعالیت دید نزدیک، مانند مطالعه یا کار با رایانه، هر 20 دقیقه یک بار استراحت کنید و حداقل به مدت 20 ثانیه به چیزی در فاصله 1متری نگاه کنید.

از چه زمانی باید تمرینات چشمی را برای بینایی خود شروع کنید؟

هرکسی که زیاد مطالعه یا کار کامپیوتری انجام می دهد، مهم نیست چند سال دارد، باید استراحت های مکرر داشته باشد و تمرین ذکر شده را امتحان کند. با شروع از 40 سالگی، به حداقل رساندن فشار و خستگی چشم اهمیت بیشتری پیدا می کند. اگر قبلاً این کار را نکرده اید، حتما استراحت چشم را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

تقویت چشم ضعیف

1. پلک زدن

پلک زدن یک عملکرد انعکاسی است، و حتی اگر چنین ادعا می شود، هیچ مدرک قطعی وجود ندارد که به بهبود بینایی شما کمک کند. با این حال، در روش‌های ارگونومیک فعلی، پلک زدن آگاهانه ایده خوبی است، زیرا هنگام نشستن در مقابل رایانه، تلویزیون یا تلفن‌های هوشمند، سرعت پلک زدن ما به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. پلک زدن لایه اشک را دوباره توزیع می کند و چشم ها را روان می کند، همچنین استراحت مورد نیاز چشم را فراهم می کند، بنابراین می گفت خستگی و فشار را کاهش می دهد.

این کار برای کاربران کامپیوتر به خصوص در بیماران مبتلا به سندرم بینایی کامپیوتر و خشکی چشم است.و این تمرین را چندین بار در طول روز تکرار کنید.

درمان پیر چشمی

پلک زدن آهسته:  به مدت 2 دقیقه، باید هر 30 ثانیه یکبار پلک بزنید و به طور قطع آنها را ببندید.
پلک زدن سریع: برای 2 دقیقه، باید هر 4 ثانیه یکبار، سریع پلک بزنید تا از مزایای مطلوب بهره مند شوید.
برای رسیدن به بهترین نتیجه باید چندین بار در طول روز انجام شود.

2. کف دست زدن

هر دو چشم به آرامی با کف دست بپوشانید و به آرام شدن چشم ها، توزیع مجدد اشک و روان شدن سطح چشم کمک می کند. کارشناسان توصیه می کنند که باید نفس عمیق بکشید و عضلات گردن خود را شل کنید و چشمان خود را ببندید. اطمینان حاصل کنید که ساعد و آرنج شما به خوبی حمایت می شود و سپس چشمان خود را ببندید. به آرامی چشمان خود را برای حدود یک دقیقه در گودی کف دست خود قرار دهید و به طور عادی نفس بکشید. کارشناسان توصیه می کنند برای نتیجه مطلوب، چندین ست از این تمرین را چند بار در روز تکرار کنید.

ورزش چشم برای دوربینی

3. شکل 8 یا حرکات دایره ای چشم

ابتدا یک شکل بزرگ "8" را در مقابل خود تصور کنید، در حدود 2 متر فاصله، و باید چشمان خود را بچرخانید تا شکل آن را به آرامی در جهت عقربه های ساعت دنبال کنید. این عمل باید سه تا پنج دقیقه تکرار شود. پس از این، شما باید شکل "8" را در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت برای مدت مشابه دنبال کنید.

این کار باید در چند ست، چندین بار در طول روز برای بهترین نتیجه انجام شود.

4. همگرایی و بزرگنمایی

روی چیزی که از شما دور است، تمرکز کنید تا چشمانتان آرام شود. این چرخه را به مدت دو دقیقه تکرار کنید.

تقویت عضلات چشم

5. حرکت پهلو به پهلو

حرکت دادن چشم ها به صورت مزدوج، از پهلو به پهلو نیز باعث آرامش چشم و بهبود بینایی می شود. برای این کار، پس از نشستن در یک وضعیت آرام، باید چشمان خود را به سمت راست ببرید و به چیزی حداقل دو تا سه متر دورتر نگاه کنید. قبل از اینکه چشمان خود را در همان فاصله به سمت انتهای دیگر حرکت دهید، باید چند ثانیه نگاه خود را در آن جهت نگه دارید.باید این کار را به مدت سه تا پنج دقیقه انجام دهید، و ترتیب معکوس نگاه خود را، ابتدا از یک نگاه افراطی چپ شروع کنید و به سمت راست حرکت کنید، برای سه تا پنج دقیقه دیگر. این نیز باید در ست های متعدد انجام شود و در طول روز برای بهترین نتیجه تکرار شود.

تمرینات چشم

سخن پایانی:

در متن بالا تمرینات چشم را به شما برای بهبود خستگی چشم آموزش دادیم. در نظر داشته باشید هیچ ورزشی درمان قطعی پیر چشمی و بینایی نیست.