طرز تهیه دونات خانگی بدون فر به ساده ترین روش و به صورت مرحله به مرحله

19/01/2022
طرز تهیه دونات
دونات از ترکیب آرد و شکر و خمیر مایه که در روغن سرخ شده است تهیه می شودو می توان از انواع دیگر نوع آرد نیز برای تهیه آن استفاده کرد. اگر شما هم می خواهید یک دونات خوشمزه خانگی تهیه کنید با مجله والی همراه باشید.
مجله والی
مجله والی

دونات خانگی

معمولا دونات ها مخلوطی از آرد گندم شکر، تخم مرغ و خمیر مایه است که در روغن فراوان سرخ می شود. شاید شما فکر کنید که تهیه دونات در خانه کاری سخت باشد. اما ما این اطمینان خاطر را به شما می دهیم که با کمی تلاش و پیروی از رسپی و اندازه ها یک دونات عالی و خوشمزه و ترد خواهید داشت. از دونات می توانید به عنوان میان وعده خوشمزه استفاده کنید. طرز تهیه های مختلفی برای تهیه دونات وجود دارد که این شیرینی را به یکی از محبوب ترین شیرینی ها در جهان تبدیل کرده است اما ما در این مقاله سعی داریم تا ساده ترین و بهترین روش برای تهیه دونات را با شما به اشتراک بگذاریم  اگر به این مطلب علاقه مندید در ادامه با مجله والی همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه دونات

طرز تهیه دونات خانگی

آرد سفید 500 گرم
شیر  250 میلی لیتر
نمک 1 قاشق چای خوری
شکر 

2 ق.غ

خمیر مایه  1 ق.غ
تخم مرغ

1 عدد

کره 50 گرم
شکلات تخته ای 200 گرم
بکینگ پودر  10 گرم
روغن مایع 2 ق.غ
وانیل 1/2 قاشق چای خوری

طرز  تهیه دونات

طرز تهیه دونات بدون فر

برای تهیه دونات ابتدا شیر ولرم را در لیوانی بریزید دقت کنید که شیر داغ یا سرد نباشد چون در این صورت خمیر مایع به عمل نمی آید. 1 قاشق غذ ا خوری شکر را به شیر اضافه کنید و مایع خمیر فوری را به شیر اضافه کنید. ده الی 15 دقیقه صبر کنید تا خمیر مایع به عمل بیاید. در یک ظرف گود تخم مرغ را بشکنید و با 1 قاشق شکر خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود سپس خمیر مایه را به این ترکیب اضافه کنید. آرام هم بزنید و کره را نیز که به دمای محیط رسیده را اضافه کنید. مواد خشک را بهم ترکیب کنید و سه مرتبه الک کنید تا خوب هوا دهی شود و آرد را به مواد اضافه کنید تا خمیر شود. خمیری که به دست می آید نباید خیلی شل و نه خشک باشد.

طرز تهیه دونات بدون خمیر مایه

خمیر را روی 20 دقیقه ورز دهید و در انتها آن را گرد کنید و داخل ظرفی گود بگذارید. روی خمیر را با سلفون کاملا بپوشانید در جای نسبتا گرم و تاریک قرار دهید ( داخل کابینت)  و یک ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود. بعد از اینکه خمیر استراحت کرد آن را روی سطح صافی بگذارید که از قبل آرد پاشی شده است.خمیر را با وردنه به قطر 1 سانتی متر باز کنید و به صورت حلقه ای قالب بزنید. بعد از قالب زدن دونات ها را روی کاغذ روغنی قرار دهید رویشان را بپوشانید و یک ساعت استراحت دهید. در تابه ای گود روغن بزارید و خوب روغن را داغ کنید و دونات ها را سرخ کنید تا طلایی رنگ شود. 

نکات طلایی تهیه دونات

طرز تهیه دونات روغنی

  • می توانید به جای استفاده از روغن زیاد از یک قابلمه کوچک با لبه های بلند استفاده کنید تا روغن کمتری مصرف شود.
  • اگر خمیر شما خیلی خشک شد می توانید با اضافه کردن کمی شیر این مشکل را بر طرف کنید.
  • بهتر است در زمان پخت هر از چندگاهی روی دونات ها روغن بریزید.
  • برای تزئین می توانید مقداری کره و شکلاتی تخته ای را روی حرارت غیر مستقیم آب کنید و دونات ها را شکلاتی کنید.
  • اگر از شکر برای روی دونات استفاده می کنید. بهتر است که شکر را پودر کنید و بلافاصله بعد از اینکه دونات را از روغن خارج کردید در پودر شکر آن را بغلطانید.