6 علت کند شدن گوشی + راه حل افزایش سرعت گوشی در 5 دقیقه

13/03/2022
دلایل کند شدن گوشی
در این مقاله قصد داریم تا شما را با ترفند های مختلفی جهت افزایش سرعت گوشی موبایل ارائه دهیم و چند راه حل برای رفع کندی و کاهش سرعت گوشی شما ارائه دهیم .
مجله والی
مجله والی

چرا گوشی من کند است ؟ یکی از سوالاتی است ممکن است بار ها آن را به زبان آورده باشد و قطعا با این مشکل موجه شده اید اما چرا شرع گوشی پایین می آید و چگونه سرعت گوشی را می توان افزایش داد ؟ این سوالات ی ااست که معمولا کسانی به زبان می آورند که دارای گوشی های قدیمی هستند . این گوشی ها قطعا گوشی های هستند که به صورت ناگهانی سنگین شده و کند می شوند و اما این کند شدن گوشی انها دلیل واضحی ندارد اما میتوان به دلایل احتمالی زیادی برای پایین امدن سرعت گوشی اشاره نمود. در این پست فناوری به چند دلیل کند شدن گوشی و راحل های افزایش سرعت گوشی اشاره کرده ایم پی با ما در ادامه ی این مطلب در مجله والی همراه باشید. 

کند شدن گوشی با پر شدن و گسستگی حافظه 

روان شدن گوشی

سرعت انتقال فایل از حافظه NAND ارتباط مستقیمی دارد با کند شدن گوشی شما و پر شدن حافظهی شما . این انتقال باعث کاهش سرعت گوشی شما شده و این موضوع می تواند ناشی از نصب تعداد زیاد اپلیکشن ، ذخیره انبوهی عکس، ویدیو،موزیک و فایل های موقت مربوط به اپلیکشن ها های مختلف باشد . 

حال زمانی که فضای حافظه ی گوشی شما روبه اتمام باشد گوشی شما پیامی حاکی ار=ز است که فضای داخلی شما روبه اتمام است ارسال می نماید که بیشتر در گوشی های اندروید این قاتبلیت وجود دارد و به کابر توصیه می کند بخشی از فابل های خود را که بلا استفاده می باشد را پاک نماید البته توصیه میشود که که با پاک کردن فایل های خود کار را به این مرحله نکشانده زیرا اگر نوتیفیکیشن‌های مربوط به free up spaces دریافت نکرده‌اید. به دلیل بالا بودن سن حافظه گوشی و حجم بالایی از فایل های مربوط به اپلیکیشن های پاک شده می تواند سرعت گوشی شما را به طور قابل توجهی کاهش دهد که به این اتفاق «گسستگی» (fragmentation) گفته می شود و همچنین از کار افتادن بخشی از حافظه ی شما نیز می تواند به دلایل زیادی داشته باشد که باعث افزایش این گسستگی و کند شدن گوشی شما شود. 

البته که هارد مموری ها و حافظه ی  SSD مانند هادر های قدیمی بخش متحرکی ندارند و به همین دلیل این مشکل کسستگی کم تر اتفاق می افتد . اما وجود بخشی که ناشناخته نیز می باشد می تواند دستیابی  به اطلاعات را زمان بر نماید زیرا با افزایش گسستگی، گجت ها باید زمان بیشتری را برای دستیابی به اطلاعات صرف نمایند. که  همین موضوع ارتباط مستیقمی با کاهش سرعت گوشی شما داشته و سرعت گوشی شما را به شدت کاهش می دهد. 

اندروید و سایر کنترل درایو ها، در زمینه ی یکپارچه کردن حافظه، عملکرد نسبتا قابل قبولی دارند . اما با این حال با پر شدن حافظه ی گوشی به دلیل کبود فضا انتقال دادن فایل ها و همچنین نصب فایل های جدید بسیار دشوار خواهد بود . در نتیجه اگر حافظه ی گوشی شما پر شده است و حذف آن فایل ها دیگر تاثیری بر روی سرعت گوشی شما ندارد باید حافظهی گوشی خود را به طور کامل پاک نمایید . با این کار احتمالا می توانید این مشکل را بر طرف نمایید البته گاها حافظه مذکور انقدر قدیمی است که توان چندانی برای ادامه فعایت نداشته و در ضمن بهترین کار این است تمامی فایل های خود را مانند عکس هاف ویدیو ها و آهنگ های خود را از حافظه ی داخلی به در کارت MicroSD انتقال داده یا از همان اول در کارت SD ذخیره نمایی. زیرا این کارت حافظه جایگزینی بسیار مناسب بوده و در نهایت می توانید استفاده از سرویس های ذخیره سازی ابری را نیز به شما توصیه کنیم که کمک بزرگی به افزایش سرعت گوشی شما می کند. 

کند شدن گوشی وعمر باتری

کند شدن گوشی بعد از آپدیت

باتری گوشی زمانی که پا به سن می گذارند اصولا بعد از دو الی سه سال ظرفیتشان کاهش یافته و شاید دیگر حتی نتواند شارژ یک روزه گجت را تامین نماید . باتری گوشی هایی که قدمی شده اند معمولا بخش زیادی از شارژ دریافتی گوشی را هدر داد و به گرما تبدیل می کند این گرما نیز می تواند پردازنده را تحت تاثیر قرار دهد . به طور کلی گرم شدن پردازنده تاثیر مستقیمی با کند شدن گوشی داشته و در ضمن پردازنده ها و حافظه ها برای اینکه عملکردخوبی داشته باشند به طور قطع باید جریان برق بیشتری را برای شارژ کردن بری دریافت نماید و باتری های قدمی در این زمینه توانایی خود را از دست داده و همین موضوع باعث کند شدن گوشی شما می شود.

سدر بدترین حالت نیز باتری روبه مرگ نیز می تواند باعث ریبت های پیاپی گوشی شده و تنها راه حل برای این مشکل ، جایگزین کردن و تبدیل باتری قدیمی به باتری جدید است . اما متاسفانه این بسیار هزینه بر میباشد زیرا به دلیل آنکه بسیاری از گوشی ها از باتری های غیر قابل تعویض بهر مند هستند باید برای آن هزینهی نسبتا زیادی را بپردازید . 

کند شدن گوشی به دلیل به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها و سیستم‌عامل

افزایش سرعت گوشی

یکی دیگر از دلایل کند شدن گوشی بروز رسانی اپلیکشن های و سیستم عامل گوشی میباشد که تاثیر بسزایی در افت و کاهش سرعت گوشی داشته. معمولا ورژن های جدید اپلیکشن ها از امکانات بیشتری برخوردار بوده و همین عامل باعث میشود تا فشار بیشتری را قطعات سخت افزاری قدیمی متحمل شوند. 

البته مه در این زمینه تردید هایی نیز وجوود دارد و اغلب خیلی کم پیش می آید که گوشی های اندروید دچار همچنین مشکلی شوند . بیشتر گوشی های اندروید حداقل تا دو سال بروزرسانی های سیستم عمال را دریافت نمیکنند و همچنین حداقل ویژگی های سخت افزاری را برای اجرای ورژن های مختلف اندورید، زیاد تغییر ندارد . 

کند شدن گوشی به دلیل فرسودگی حافظه‌ی داخلی

علت کند شدن گوشی شیائومی

فلش مموری ها و حافظه های RAM یکی از ثطعات سخت افزاری هستند که در صورت کهولت سن و استهلاک تاثیر بسزایی در سرعت گوشی شما دارند. حافظه های فلش به دلیل ساختار و فعالیت خاصشان با حداکثر چرخه های نوشتن درجه بندی می شوند . این حافظه ی برای ثبت و پاکسازی اطلاعات  درNAND واکنش های الکتروشیمیایی استفاده می کند و با خر بار فعالیت لایه ی اکسیدی را که مسئول به دام انداختن الکترون ها هستند را از بین می برد. با کاهش این لایه اکسیدی، حافظه فلش نیز همچون باتری دچار فرسودگی شده و هیچ ابزاری برای بازیابی آن وجود ندارد . این فرسودگی یکی از مهم ترین دلایل سخت افزاری برای افت سرعت گوشی موبایل می باشد وارتباط مستقیمی با میزان کار کشیدن از حافظه دارد این به این منظور است که یعنی هر چی اطلاعات بیشتری را در حافظه تان ذخیره کنید عمر حافظه تان شما را بدون در نظر گرفتن قدمت آن کاهش میدهد . اما به طور کلی حافظه ی گوشی ها به گونه ای طراحی شده است که می تواند تا سه سال  بدون دردسر از آنها استفاده کنید . در برخی از مدل های جدید این حافظه و تراشه های حافظه می تواند 5 ال 10 سال دوام بیاورند . 

کند شدن گوشی توسط اپلیکیشن‌های پس‌زمینه

دلایل کند شدن گوشی اندرویدی

احتمالا این را شنیده اید که می گویند تعداد زیادی از اپلیکیشن ها در محیط پس زمینه می تواند باعث کند شدن گوشی شود . طی مرور زمان ما اپلیکیشن های متعددی را در گوشی خود نصب می کنیم و در بیشتر موارد حذف کردن اپلیکیشن های بلا استفاده را فراموش می کنیم . بسیاری از این اپلیکیشن ها برای به روز کردن اطلاعات خود ، اتصالات به اینترینت یا نظارت بر دیگر بخش های سیستم، از منایع موجود در پس زمینه استفاده میکنند همین موضوع باعث می تواند باعث کم شدن سرعت گوشی شود. 

گوشی ها منابع محدودی دارند و این منابع باید به مواردی مربوط به پس زمینه تخصیص داده شود. با توجه به این موضوع، کاملا طبیعی است که اپلیکیشن های سنگین بیشتر منایع پس زینه را مصرف می کنند و این موضوع باعث کاهش سرعت گجت می شود.  خوشبختانه، اندروید P قادر است تا دسترسی اپلیکیشن‌های پس‌ زمینه را به منابع سیستم محدود نماید و تا زمان دستیابی به این نسخه از اندروید، می‌توانیم برای افزایش سرعت گوشی کارهایی را انجام دهید 

برای بررسی سرویس‌های فعال در سیستم گوشیتان، در بخش About phone  رفته و با 7بار ضربه زدن  بر روی گزینه‌ی build number می‌توانید Developer Options را فعال کرده وسپس وارد بخش  Developer Options شوید و سپس روی گزینه ی Running services ضربه بزنید. علاوه بر این، می توانید برای بررسی تأثیر این سرویس‌ها در سرعت گوشی یا عمر باتری، می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی همچون Greenify یا Servicely استفاده نمایید. 

افزایش سرعت گوشی با دانلود برنامه‌های افزایش سرعت

دلایل کند شدن گوشی سامسونگ

در این عصر دیجیتال برنامه هاییبوجود امده که به صورت خودکار می توانید تنها با یک کیلک سرعت گوشی خود را تا چند برابر افزایش دهید این برنامه ها تحت عناوین مختلفی می باشند که حجم زیادی از گوشی شما را نیز اشغال نمیکنند و در مواقع همچون چارو ظاهر شده و تمام گرد و غبار ها را که همان برنامه های بلا استفاده و اضافی را به طور کامل حذف می کند و حافظهی گوشی شما را تمیز می کند.