دلایل اصلی و علل مهم حساسیت پوست به لوازم آرایشی

20/01/2022
دلایل اصلی حساسیت پوست به لوازم آرایشی
داشتن حساسیت به لوازم آرایشی نوعی اختلال پوستی محسوب می شود، که با مصرف نوعی لوازم آرایشی و بهداشتی در پوست بروز می‌ کند. حساسیت به لوازم آرایشی انواع مختلفی دارد، که در ادامه به صورت جداگانه آن ها را بررسی می کنیم. 
مجله والی
مجله والی

انواع حساسیت به لوازم آرایشی و بهداشتی

داشتن حساسیت به لوازم آرایشی و بهداشتی به دو صورت می تواند ظاهر شود.

  • درماتیت تماسی تحریکی

این مورد زمانی اتفاق می افتد، که استفاده از محصول به خاطر تحریک زیاد به پوست شما آسیب بزند. زمانی که این شرایط به وجود می آید، علائمی مثل شاهد سوزش و خارش پوست مواجه می شویم. زمانی که این خارش ادامه پیدا کند، امکان تشکیل تاول نیز بیشتر خواهد بود.

  • درماتیت تماسی آلرژیک

این نوع حساسیت و واکنش هنگامی ایجاد می شود، که سیستم ایمنی درگیر شود، و با علائمی مانند قرمزی، تورم، خارش و کهیر همراه خواهد بود. احتمال بروز واکنش آلرژیک در هر قسمتی از بدن وجود دارد، ولی صورت، لب ها، چشم ها و گردن حساسیت بیشتری دارند.

بعضی اوقات تشخیص این نوع حساسیت ها از هم سخت می باشد، و ممکن است هر دو به صورت همزمان در فرد دیده شوند. صابون ها، مواد شوینده، مرطوب کننده ها، لوازم آرایش برای چشم ها، شامپو ها، رژ لب های بیست و چهار ساعته و جلا دهنده های ناخن که حاوی متاکریلات هستند، از جمله محصولاتی می باشند، که بیشترین میزان حساسیت را به همراه دارند.
رنگ مو نیز می تواند منجر به بروز حساسیت شوند، مخصوصاً آن هایی که حاوی آمونیاک می باشند، و جهت روشن کردن مو مورد استفاده قرار می گیرند.
محصولات آرایشی که حاوی آلفا هیدروکسی اسید می باشند، نیز می توانند مشکلاتی را برای بعضی افراد ایجاد کنند.
کرم های ضد پیری نیز می توانند در بعضی موارد با درماتیت تماسی تحریکی همراه باشند.
بعضی از افراد به کرم های ضد آفتاب حساسیت نشان می دهند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید، که به این محصولات حساسیت دارید، حتماً با پزشک درباره ی نحوه ی محافظت و مراقبت از پوست خود در برابر نور خورشید، مشورت کنید.

پیشگیری از حساسیت به لوازم آرایشی

برای این که بتوانیم این مشکل را حل کنیم، فقط یک راه برای جلوگیری از بروز حساسیت وجود دارد، و به عبارت دیگر شما باید سعی کنید، موادی که به آن آلرژی دارید، را شناسایی کنید، و از آن ها دوری کنید. در ادامه به چند روش پیشگیری از حساسیت به محصولات آرایشی و بهداشتی اشاره می کنیم.

  • به فرمولاسیون لوازم آرایشی توجه کنید.

برای این که بفهیمید، در محصولی که مد نظر شما می باشد، چه موادی به کار گرفته شده است، حتماً در هنگام خرید برچسب محصول را بررسی و ساختار آن را به خوبی چک کنید. از خرید محصولات آرایشی که در فرمولاسیون آن ها از عطرهای مصنوعی، مواد نگهدارنده، مواد بی کیفیت و… استفاده شده است، به شدت جلوگیری کنید.

  • از محصولات اورجینال استفاده کنید.

خرید محصولات اورجینال به معنای خرید برندهای فوق العاده گران و لوکس نمی باشد. هدف از خرید لوازم آرایش اصل این است، که محصول تحت یک شرایط استاندارد با فرمولاسیون مشخص و استاندارد تهیه شده است، و اطلاعات کاملی از ترکیبات آن بر روی جعبه محصول ذکر شده باشد.

  • محصول را تست کنید.

قبل از خرید محصول آرایشی مد نظر خود می‌ توانید مقداری از محصول را بر روی قسمتی از پوست دست خود امتحان کنید. اگر بدن شما پس از گذشت 24 تا 72 ساعت نسبت به محصول مورد نظر واکنش نشان نداد، می توان گفت نسبت به آن آلرژی ندارید.

  • از محصولات ضدحساسیت استفاده کنید.

بسیاری از شرکت های تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی محصولاتی را تولید کرده اند، که کمترین میزان حساسیت را ایجاد کند. در تولید این مواد از مواد معطر، رنگ، نگهدارنده و… در کمترین میزان ممکن استفاده شده، و برای افراد که آلرژی دارند، یا دارای پوست حساسی هستند، بسیار مناسب می باشد. 

ترکیبات حساسیت زای موجود در لوازم آرایشی

  • آمونیاک

آمونیاک معمولاً در رنگ مو یافت می شود. بهتر می باشد، از مصرف این محصول خودداری کنید، چون عاملی برای واکنش آلرژیک می باشد، که در برخی از مواقع حتماً باید به متخصص پوست مراجعه کرد. از طرفی ممکن است، این آلرژی با بیماری زمینه ای خود فرد همراه شود.

پس اگر زمانی احساس کردید، که وضعیت تشدید پیدا کرده، حتماً به متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است، که این آلرژی پس از مدتی از استفاده از لوازم آرایش به وجود بیاید. بنابراین بسیار مهم است، که علت مشکل را خودتان شناسایی کنید. مثلاً اگر مصرف محصول را کنار بگذارید، پس از مدت زمانی بهبودی حاصل می شود.

لوازم آرایش حتی اگر به درستی هم استفاده نشوند، می توانند عاملی برای حساسیت باشند. مثلاً زمانی که تاریخشان گذشته باشد، عوامل حساسیت زا در آن ها افزایش پیدا می کند، و می توانند عاملی برای عفونت هم باشند. بنابراین این محصولات را باید در هوای خشک و تازه نگه دارید، تا مواد تشکیل دهنده آن تغییر و تحول شیمیایی نداشته باشد.

نکته ی بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید، این است، که حتماً لوازم آرایش را تمیز کنید. باید براش ها، اسفنج ها و دیگر موارد که به این صورت با پوستتان برخورد دارند، را بشویید، و فقط خودتان از آن ها استفاده کنید، و به هیچ کس دیگری اجازه یاستفاده از آن را ندهید.

  • سولفات

سولفات هم در بسیاری از شامپو ها به شکل سدیم لوریل سولفات و لورت سدیم سولفات یافت می شود. بنابراین بسیار مهم است، که روی برچسب شامپو را حتماً بخوانید. اگر احساس کردید، که پس از استفاده از شامپو پوست سرتان خشک یا دچار حساسیت شده، حتماً آن را کنار بگذارید، که علت آن به خاطر وجود سولفات می باشد.

  • سایه چشم

اثرات اصلی که سایه ی چشم ممکن است، به وجود بیاد، شامل قرمزی و التهاب می باشد، و همچنین می تواند باعث آبریزش چشم شود. 

  • رتینول

رتینول معمولاً در کرم های ضد پیری یافت می شود، و در برخی از افراد  ممکن است، باعث ایجاد خشکی و حساسیت شود.

  • سادیک اسید

این ماده اساساً در کرم های ضد لک یافت می شود. در برخی از موارد ممکن است، تعداد لکه ها را افزایش دهد، و همچنین ممکن است، حساسیت اضافه را به وجود بیاورد.

  • گلیکولیک اسید

گلیکولیک اسید در بعضی از افراد ممکن است، باعث قرمزی، خشکی یا سوزش، مخصوصاً در محصولات لایه بردار می شود. در چنین مواردی بهتر است، که محصولات حاوی لاکتیک اسید را جایگزین آن ها کنید.

  • رایحه

متخصصان پوست معتقد هستند، که رایحه های موجود در لوازم آرایشی عاملی برای ایجاد حساسیت پوست می باشد.

  • آلومینیوم و تولن

دئودورانت ها حاوی آلومینیوم هستند، که می توانند عاملی برای حساسیت پوست باشند. همین مواد در لاک هم وجود دارد.

  • مواد دیگر

مواد دیگری هم وجود دارند، که می توانند عاملی برای آلرژی و حساسیت باشد. پس حتماً بعد از استفاده از هر محصول، حتماً وضعیت پوست خود را بررسی و اگر احساس کردید، که چشم ها، پوست، لب ها و هر بخش دیگری دچار حساسیت شده، دیگر از آن محصول استفاده نکنید.

راه حل حساسیت به لوازم آرایشی

حتماً می توانید پیش بینی کنید، که بهترین راهکار دوری از مصرف لوازم آرایشی حساسیت زا می باشد. اگر موردی را استفاده کرده اید، و پوست شما واکنش نشان داده است، پس قطعاً نسبت به ترکیبات آن ماده ی آرایشی بهداشتی حساسیت دارید، و نباید مصرف آن را تکرار کنید. ولی درباره ی لوازمی که هنوز تجربه ی استفاده از آن را ندارید، بهترین کار این است، که قبل از مصرف تست کردن آن می باشد.

مقداری از آن را بر روی پوست دست یا آرنج خود تست کرده، اگر بعد از مدتی صبر مشکلی به وجود نیاد، می توانید از محصولی که تست کرده اید، استفاده کنید.

راه درمان حساسیت به محصولات آرایشی

بهترین گزینه برای درمان حساسیت و آلرژی به انواع محصولات و یا لوازم آرایشی کنار گذاشتن محصول آرایشی می باشد، که نسبت به آن آلرژی دارید. از مصرف دوباره محصول آرایشی آلرژی زا به شدت جلوگیری کنید، و سپس جهت درمان آن اقدام کنید.

مواد حساسیت زای موجود در فرمولاسیون مواد آرایشی چیست؟

حتماً توجه کنید، دامنه ی لوازم آرایشی گسترده می باشد. بنابراین مجموعه مواد آلرژی زای استفاده شده در ساختار آن ها بسیار زیاد می باشد. بعضی از مواردی که می‌ توانند باعث بروز آلرژی در فرد مصرف کننده شوند، به صورت زیر می باشد.

  • عطرها

عطرهای مصنوعی مواد از بسیار تاثیر گذار در این نوع حساسیت‌ ها می باند. به صورت کلی بیش از 5000 نوع عطر در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. عطرهای مصنوعی در بیشتر محصولات بهداشتی از جمله شامپوها، نرم کننده ها، مرطوب کننده ها و محصولات آرایشی مثل کرم پودرها، رژ لب ها، ریمل ها و… و همچنین در دئودورانت ها وجود دارد. عطرهای مصنوعی شایع‌ ترین دلیل درماتیت تماسی ناشی از مواد آرایشی می باشند.

  • مواد نگهدارنده

مواد نگهدارنده به عنوان دومین دلایل شایع درماتیت آلرژیک تماسی به مواد آرایشی می باشد. محصولات آرایشی حاوی آب دارای ماده نگهدارنده ای جهت جلوگیری از رشد باکتری یا قارچ هستند. از مواد نگهدارنده استفاده در ساختار محصولات آرایشی می‌ توان به پارابن، فرمالدئید و… اشاره کرد. پارابن در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی پوست صورت استفاده می شود. همچنین فرمالدئید نیز به صورت عمده در شامپوها یافت می‌ شود.

  • پارافنیلن دی آمین

پارافنیلن دی آمین (PPD) به صورت گسترده ای در رنگ موهای دائمی استفاده می شود، چون نوعی رنگ طبیعی ایجاد می‌کند. واکنش به PPD ممکن است، خفیف باشد، و درماتیت پلک های فوقانی یا لبه گوش را درگیر کند، یا با تورم پوست سر، صورت و به صورت گسترده و شدید باشد.

چگونه می توان از واکنش های پوستی به محصولات زیبایی خودداری کنیم؟

  • سعی کنید، به دنبال محصولی باشید، که کمترین مواد اولیه را داشته باشد. با انجام این کار می توانید این احتمال حساسیت شما را کاهش می دهد.
  • حتماً قبل از استفاده از هر محصولی تست اولیه را انجام دهید. مقدار کمی را روی پوست خود بزنید، و 48 ساعت تا 72 ساعت صبر کنید. اگر قرمزی، تورم، خارش یا سوزش دارید، به هیچ عنوان از آن محصول استفاده نکنید.
  • همیشه عطر را بر روی لباس خود بمالید، نه بر روی پوست. این می تواند به کاهش خطر حساسیت پوستی کمک کند. همچنین می تواند خطر تعامل عطر با مواد موجود در محصولات دیگر و می توانید ایجاد واکنش پوستی را کاهش دهد.

علائم و نشانه های حساسیت به لوازم آرایشی

از علائم نشانه های حساسیت به محصولات آرایشی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • زمانی که پوست شما قرمز می شود، این نشانه ممکن است، پوست هر بخشی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد، ولی اغلب در صورت بروز می کند، و بخش از پوست که لوازم آرایشی با آن تماس داشته است، را دچار اختلال می کند.
  • خارش پوست. خارش پوست ممکن است، شدید و یا خفیف باشد. خارش خفیف را به راحتی می توان به پماد های تسکین دهنده و ضد التهاب ماند بتامتازون درمان کرد.
  • ورم کردن، سوزش و حتی تاول.

همان طور که می دانید آلرژی ممکن است، به خاطر مواد مختلف و به دلایل متفاوتی ایجاد شود. ولی چیزی که مهم است، توجه شما هنگام خرید لوازم آرایشی است. هر چقدر بیشتر هنگام خرید به ویژگی های پوستی خود و کیفیت محصول مورد نظر دقت کنید، به همان میزان سلامتی شما تضمین می‌ شود، و از حساسیت در امان می مانید.