طرز تهیه شیر برنج به صورت مرحله به مرحله و ساده

20/01/2022
طرز تهیه شیر برنج
شیر برنج غذایی است که با شیر و برنج پخته می شود و بیشتر با شکر سرو می شود. شیر برنج یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین غذاهای ایرانی است که تهیه آن بسیار آسان است.شیر منبع خوبی از پروتئین، یک ماده مغذی کلیدی برای سلامت استخوان و رشد نوزادان و کودکان است.
مجله والی
مجله والی

طرز تهیه شیر برنج

پودینگ برنج تقریباً در تمام نقاط جهان شناخته شده است، اما دستور العمل ها در کشورهای مختلف متفاوت است. در ایران به آن شیر برنج می گویند و به عنوان دسر سرو می کنند، اما ممکن است برخی به عنوان یک شام سبک نیز  آن را تهیه کنند. در اینجا دستور پخت پودینگ برنجی که در ایران، تاجیکستان و افغانستان رایج است، آورده شده است.شیر برنج با شیر، آب، برنج و هل و شکر تهیه می شود. و بسته به منطقه آن ، مواد تشکیل دهنده آن ممکن است شامل: شکر، گلاب، خامه و یا سر شیر باشد.شیر برنج یک دسر ایرانی است اما برای صبحانه نیز مورد استفاده قرار می گیرد و به طور سنتی سرد سرو می شود.

مواد لازم برای شیر برنج

مواد لازم برای تهیه شیر برنج

برنج ۲ لیوان
شیر ۸ لیوان
شکر ۱ لیوان
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
پودر هل ۱ قاشق غذاخوری
خامه نصف لیوان
دارچین  1قاشق غذا خوری
پسته یا بادام  برای تزئین

  طرز تهیه شیر برنج 

طرز تهیه دسر شیر برنج

 برای تهیه این دسر ایتدا برنج را از شب قبل خیس کنید و خوب بشویید. برنج را به همراه آب و مقدار کمی نمک روی حرارت بگذارید و خوب برنج را بپزید. بعد ازینکه برنج کاملا پخت و آب برنج کشیده شد شیر را به برنج اضافه کنید. برای طبخ شیر برنج باید دانه های برنج خوب از هم باز شوند و با شیر و زمان کافی پخته شوند. و سپس شکر را ضافه کنید. وقتی به غلظت دلخواه رسید گلاب و دارچین را اضافه کنید و برای تزئین می توانید از خلال پسته و یا بادام استفاده کنید.

نکاتی برای تهیه شیر برنج

شیر برنج زعفرانی

  • می توانید این دسر را با مربای گل محمدی درست کنید.
  • شیر را با حرارت متوسط بپزید تا سر نرود.
  • اضافه کردن گلاب و هل سلیقه و ذائقه شما دارد.
  • برای اینکه شیر برنج بوی خوبی داشته باشد در هنگام جوشیدن شیر به آن یکی دو عدد چوب دارچین اضافه کنید. و در آخر آن را خارج کنید.
  • برای تهیه شیر برنج زعفرانی می توانید  همراه گلاب و شکر مقداری دم کرده زعفران هم اضافه کنید.
  • شیر برنج را می توانید در وعده صبحانه، میان وعده، دسر سرو کنید .