هر آنچه که باید درمورد فواید و تاثیرات گیاهان خانگی در سلامتی انسان ها بدانید.

23/01/2022
فواید گیاهان آپارتمانی در سلامتی
نگهداری گیاهان خانگی یا آپارتمانی تاثیرات و فواید زیادی برای سلامتی انسان ها دارد از جمله اینکه بسیار از بیماری ها را دور می کند و همچنین موجب افزایش رطوبت خانه ها می شود.
مجله والی
مجله والی

استفاده و نگهداری از گیاهان طبیعی در محل زندگی علاوه بر نقش تزئینی که دارند و جلوه زیبایی به آن می دهند دارای فواید بسیاری در سلامت جسم و روح انسان ها دارند که در این مقاله سلامت از مجله والی به بررسی این فواید می پردازیم.با ما همراه باشید.

فواید فوق العاده گیاهان خانگی

  • تصفیه هوا

یکی از فواید بی نظیر گیاهان خانگی، تصفیه هوا بوده که هم در محل زندگی و هم در بیرون بسیار کابردی است.به عقیده کارشناسان زمانی که شاخص آلودگی هوا بالاست هوای داخل خانه می تواند از هوای بیرون بسیار آلوده تر باشد از این رو نگهداری گیاهان طبیعی در منزل از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا می توانند دی اکسید کربن را به اکسیژن تازه تبدیل کرده و از این رو به تصفیه هوا کمک کنند.

به جهت کنترل کیفیت هوا سازمان فضایی ناسا در ایستگاه فضایی بین المللی، گیاهانی را اضافه کرده است زیرا وجود این گیاهان در خنثی کردن  مواد مضر موجود در هوای خانه مانند بنزن (موجود در لاک، جلا دهنده، مواد پاک کننده، مایع صابون، پاک کن و دود سیگار ) و فرمالدئید (موجود در وسایل چوبی، مبلمان ها، فرش، دود سیگار، رومیزی های پلاستیکی و گازهای طبیعی) بسیار موثر است.

فواید گیاهان خانگی در سلامتی

  • کمک به ایمنی بدن

یکی دیگر از فواید گیاهان محافظت انسان ها در مقابل برخی بیماری های خاص است.زیرا گیاهان با افزایش رطوبت هوای خانه در طی روند ترادمش (transpiration) به خصوص در ماه های خشک سال می توانند تا حد زیادی از مبتلا شدن به گلو درد، سرماخوردگی، سرفه های خشک و ... جلوگیری کنند.همانطور که میدانیم در صورت افزایش رطوبت خانه از گسترش ویروس آنفلوآنزا جلوگیری می شود.

  • کمک به روحیه بهتر

به عقیده روانشناسان زیست محیطی نگهداری از گیاهان طبیعی در خانه یا محل کار هم در بهبود کار افراد تاثیر دارد هم موجب شادتر شدن و بهتر شدن روحیه آن ها خواهد شد.از دیگر مزایای وجود گیاهان سبز در محیط کار عبارتند از بهبود حالت روحی، کاهش روحیات منفی، کاهش حواس پرتی، افزایش خلاقیت و افزایش بازده فعالیت و ...

تاثیر گیاهان آپارتمانی روی جسم و روح انسان

  • تقویت ضریب هوشی

وجود گیاهان خانگی در ضریب هوشی افراد نیز تاثیر گذار است و به باهوش تر کردن آن ها کمک می کند.گیاهان طبیعی در تقویت ظرفیت انسان ها برای توجه جهت دار یا به عبارت دیگر متمرکز شدن بر روی یک کار بسیار تاثیر گذارند.برخی مطالعات نشان داده در اتاق هایی که گیاهان خانگی و طبیعی نگهداری می شد افراد دارای عملکرد ادراکی بهتری بودند.

فواید گیاهان آپارتمانی در سلامت جسم و روح

  • کمک به بهبود بیماری

اکثر افراد فکر می کنند بردن گل برای بیماران فقط به دلیل زیباتر کردن اتاق آن هاست در حاله که اینگونه نیست و وجود این گیاهان یک روش طبی  مکمل غیر تهاجمی، ارزان و موثری برای درمان و سلامت بیمارانی که تحت جراحی قرار گرفته اند می باشد.از این رو وجود گیاهان طبیعی در اتاق بیماران به کاهش فشار خون بعد از عمل، کاهش درد و کاهش اضطراب کمک می کند.