علت پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی

23/01/2022
علت پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی
با توجه به این که اکثر منازل مسکونی به صورت آپارتمانی و بدون حیاط می باشند، بیشتر مردم از گل و گیاهان آپارتمانی جهت بهبود فضای منزل و زیبایی استفاده می کنند. زمانی که به درستی از آن ها مراقبت نشود، ممکن گیاهان آپارتماتی شما پژمرده شود.
مجله والی
مجله والی

در بسیاری از موارد ممکن است، که گل و گیاه آپارتمانی منازل شما زرد یا پژمرده می شود، که دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. در این مطلب از مجله والی قصد داریم، به بررسی دلایل پژمرده شدن گل ها و راهکارهای آن را برای شما توضیح می دهیم، تا بدانید دلیل خشک شدن گل های آپارتمانی چیست.

چرا گل های آپارتمانی پژمرده می شوند؟

دلایل متنوعی جهت پژمردگی گل ها و گیاهان آپارتمانی وجود دارد، عبارتند از:

  • آبیاری بیش از حد گیاه
  • کمبود مواد معدنی و تغییرات دما
  • مکانی که گیاه در آن قرار می گیرد.
  • نور زیاد

از دیگر دلایل مهمی که باعث پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی می شود، در ادامه به آن اشاره می کنیم. 

از جمله موارد رایجی که در تمام گیاهان (گیاهان آپارتمانی، گیاهان فضای باز) ممکن است، به وجود بیایید، به صورت زیر می باشد. 

  • پژمردگی گیاهان آپارتمانی به خاطر کم آبی

از مهم ترین علل پژمردگی گیاهان آپارتمانی کم آبی می باشد، که به خاطر این که ریشه گیاه وقتی که خاک گلدان خشک باشد، فقیر شده، و در این صورت نمی توانند مواد مورد نیاز خود را تأمین کنند. روزنه های برگ به صورت روزانه واکنش تبخیر آب را انجام می دهند. زمانی که آبیاری این گیاهان به درستی انجام نشود، آبی جایگزین نمی شود، و آماس سلولی کاهش پیدا می کند، و گیاه پژمرده می شود.

جهت رفع این مشکل به صورت زیر عمل کنید.

بعضی از گیاهان وجود دارند، که قابلیت تحمل پژمردگی را تا حد زیادی دارند، ولی بعضی دیگر در برابر کم آبی بسیار حساس می باشند، و به صورت پژمرده می شوند. توجه داشته باشید، که بهترین زمان برای آب دادن به گیاهان زمانی می باشد، که خاک آن ها خشک می شود.

  • آبیاری فراوان 

ممکن است، شما فکر کنید، که تنها کم آبی باعث پژمردگی گیاه می شود، ولی بهتر است، بدانید که آبیاری بیش از حد گیاه نیز می تواند باعث پژمردگی گیاه شود. گیاه زمانی که به میزان زیادی آب دریافت می کند، واکنشی دفاعی انجام می دهد، که باعث زرد شدن برگ ها و تورم اندام می شود. خیس شدن و مرطوب بودن خاک و تهویه نامناسب، عدم عبور جریان اکسیژن از لایه های خاک از پیامدهای آبیاری زیاد گیاه می باشد. دقت داشته باشید، که اگر آبیاری زیاد ادامه پیدا کند، قارچ و باکتری مضر در ریشه زیاد می شوند، و باعث گندیدگی و پوسیده شدن گیاه می شود، و در آخر گیاه پژمرده می شود.

جهت رفع این مشکل به صورت زیر عمل کنید.

جهت جلوگیری از انجام شدن این کار اول باید شیوه ی آبدهی گیاه را اصلاح کنید، یعنی باید آبیاری را کاهش دهید، و خاک را زهکشی کنید.

  • پژمردگی گیاهان به خاطر شرایط دمایی نامناسب (دمای زیاد و کم)

زمانی که گیاهان آپارتمانی را در برابر دمایی که از حد تحمل آن ها بیشتر است، قرار دهید، گیاه پژمرده می شود. دمای مناسب گیاهان گرمسیری بین 15 تا 31 درجه ی سانتی گراد می باشد. زمانی که دما زیاد باشد، در این صورت آب بیشتری تبخیر می شود، به همین خاطر نیاز آبی گیاه بیشتر می شود، و ریشه نمی تواند آن را تأمین کند، و گیاه پژمرده می شود.

جهت رفع این مشکل به صورت زیر عمل کنید.

زمانی که هوا گرم می شود، در این صورت خاک گلدان سریع تر خشک می شود، و گیاه بیشتر نیاز به آب دارد. بهترین کار در این زمان این است، که گلدان را به محلی که هوای خنک تری دارد، منتقل کنید. نشانه هایی مانند سوختن نوک برگ ها، پیچ خوردگی، ریزش و قهوه ای یا زرد شدن لبه های برگ گویای دمای زیاد گیاه می باشند.

به هیچ عنوان دمای کم برای برگ، ساقه و ریشه اصلاً مناسب نمی باشد، و سرمای زیاد آب مورد نیاز را تأمین نمی کند، و گیاه خشک می شود. پس حتماً توجه داشته باشید، که گیاه در دمای مناسب نگهداری شود.

  • پژمردگی گیاه آپارتمانی به خاطر کوددهی نامناسب

زمانی که بیش از حد نیاز گیاه به کود داده شود، در این صورت گیاه پژمرده می شود. بعضی افراد به خاطر این که دوست دارند، گیاه زودتر رشد کند، بیش از حد به گیاه کود می دهند، در این صورت گیاه را مسموم می کنند، که باعث پژمردگی گیاه می شود.

استفاده بیش از اندازه کود باعث سمی شدن بعضی بافت های گیاه و آسیب های شیمیایی به ریشه ی آن می شود، که در نتیجه این عوامل مکانیسم های پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی آغاز می شود، چون آسیب دیدگی ریشه جذب آب و مواد غذایی را دچار مشکل می کند، و گیاه کارایی مناسب را نداشته، و پژمرده می شود.

زمانی که مطمئن شدید، که علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی شما استفاده بیش از اندازه کود شیمیایی می باشد، باید خاک را از گلدان خارج کنید، و توسط آب مناسب آن را شست و شو دهید، تا نمک های اضافی موجود در آن از بین برود.

کودهای شیمیایی فقط براساس دوز پیشنهادی تولید کننده برای تغذیه و یا کوددهی گیاهان آپارتمانی استفاده می شود، و یا حتی در بعضی از گیاهان نصف دوز پیشنهادی تولید کننده، چون همان طور که گفتیم، مصرف زیاد کود باعث پژمردگی و خسارت بسیار زیادی به گیاه خانگی شما خواهد شد.

  • پژمردگی گیاه آپارتمانی به خاطر آفات

در بعضی از مواقع ممکن است، که گیاهان آفت داشته باشند. در صورت وجود این مورد ممکن است، که ریشه آسیب ببیند، و جریان آب و مواد مغذی در گیاه کم شود.

جهت رفع این مشکل به صورت زیر عمل کنید.

زمانی که این اتفاق می افتد، حتماً برگ هایی که پژمرده شده است، را هرس کنید، و از قارچ کش برای گیاه استفاده کنید. حتماً بعد از انجام این مورد سعی کنید، که این گیاه را از گیاهان جدا کنید، تا دیگران نیز آفت نگیرند. در بعضی موارد با توجه به نوع آفت می توانید از محلول آب و صابون برای گیاه استفاده کنید.

  • پژمردگی گیاه آپارتمانی به خاطر رطوبت پایین

به خاطر این که اکثر گیاهان آپارتمانی نیاز به رطوبت زیادی دارند. زمانی که در محیط مناسب می باشند، ولی رطوبت کافی نداشته باشند، بمانند، پژمرده می شوند.

جهت رفع این مشکل به صورت زیر عمل کنید.

بهتر می باشد، که گیاهان آپارتمانی را در محیط های گرم، کنار شوفاژ و بخاری نگهداری نکنید، چون گرمای زیاد باعث کاهش رطوبت هوا و خشکی گیاه می شود. همچنین می توانید مقداری سنگ ریزه را داخل زیر گلدانی قرار دهید، تا رطوبت گیاه تأمین شود.

چه عواملی باعث پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی می شود؟

گیاهان آپارتمانی از فشار آب درون برگ و ساقه جهت حفظ ساختار و مقاومت بیشتر خود استفاده می کنند. جریان آب آبیاری گیاهان آپارتمانی با ریشه ها شروع می شود، و توسط آوندها در گیاه جریان داشته باشد، که در نهایت این جریان تا انتهای بافت رویشی گیاه (نوک برگ ها) ادامه دارد.

پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی به خاطر از دست دادن فشار آب در بخش های غیر چوبی ساقه است.

آبیاری کم و پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی

در قسمت های قبلی به شایع ترین دلایل پژمردگی برگ گیاهان آپارتمانی کوچک و گیاهان آپارتمانی بزرگ می پردازیم. کم آبی باعث خشکی خاک می شود، و باعث می شود، که آب کافی برای جذب برای ریشه ها وجود نداشته باشد، و از سمت دیگر رطوبتی که در بافت های گیاه وجود دارد، به وسیله ی تعرق گیاه از بین می رود.

در آخر فشار تا جایی کم می شود، که گیاه خانگی شما دچار پژمردگی می شود، و در مقابل چشمان شما سلامتی خود را از دست می دهد. نقطه ی شروع پژمردگی در گیاهان آپارتمانی می تواند کاملاً متفاوت باشد، به صورتی که بعضی از گیاهان در عرض چند دقیقه و بعضی دیگر در عرض چند ساعت پژمرده خواهند شد.

در نتیجه اگر مدت زمان طولانی ای می باشد، که گیاهان آپارتمانی خود را آبیاری کرده اید، همین موضوع دلیل بسیار مهم پژمردگی گیاه خانگی شما می باشد، و در این حالت ممکن است، سوای پژمردگی گیاه لبه های ترد و شکننده و همچنین قهوه ای شدن نوک برگ ها را نیز در گیاه خود مشاهده نمایید.

در این علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی فقط کافیست، سریعاً گیاه خود را آبیاری کنید، و منتظر بمانید، تا گیاه به شرایط قبلی خود قبل از تنش باز گردد. در بعضی از گیاهان آپارتمانی مثل اسپاتی فیلوم، بلافاصله بعد از آبیاری سریع گیاه بهبود می یابد، و بعضی دیگر از گیاهان و انواع گل آپارتمانی حساس تر می باشد، و هر چقدر که زمان می گذرد، می توانند شرایط خود را بهبود می دهند. 

از سمت دیگر بعضی دیگر از گیاهان خانگی وجود دارند، که نسبت به پژمردگی حساسیت بسیار زیادی داشته، و حتی بعد از آبیاری سریع نیز شرایط خود را بهبود نداده، و از بین می روند، در نتیجه باعث می شود، سعی کنیم، تا هیچ وقت گیاه آپارتمانی مان دچار تنش کم آبی نشود، چون همان طور که اشاره شد، بعضی از گیاهان آپارتمانی مقاوم و بعضی دیگر بسیار حساس هستند.

هجوم بیماری ها چگونه سبب شل شدن برگ گیاهان می شود؟

بیماری گیاهان آپارتمانی از طریق دو روش زیر می توانند باعث شل شدن برگ گیاهان شوند.

  • روش اول: به خطر انداختن سلامت ریشه ها و ضعیف کردن عمکلرد آن ها
  • روش اول: با کاهش عمکلرد ریشه ها، جذب آب و مواد غذایی کاهش پیدا کرده، و مقاومت گیاه در بخش بافت رویشی (برگ ها) نسبت به هجوم بیماری ها کم می شود.

در نتیجه پیشنهاد می شود، که همواره بافت رویشی گیاه و ریشه های آن بررسی شده، تا گیاه از خطرات هجوم بیماری ها در امان باشد. زمانی که گیاه خانگی شما از هجوم بیماری ها (قارچ ها و باکتری ها) رنج می برد، به شما توصیه می کنیم، اگر از چندین گیاه آپارتمانی در داخل خانه ی خود مراقبت می کنید، گیاه آلوده را قرنطینه کنید، تا عوامل بیماری زا به دیگر گیاهان داخل خانه ی شما سرایت نکند.

در بسیاری از مواقع به خاطر وجود نداشتن تهویه مناسب در اطراف گیاه و قدرت کم زهشکی خاک، باعث هجوم بیماری ها به گیاهان آپارتمانی و در نتیجه شل شدن برگ گیاهان می شوند، در نتیجه پیشنهاد می شود، جهت درامان ماندن گیاه از بیماری ها، از خاک و گلدان مناسب، و همچنین با تهویه مناسب از گیاه خود مراقبت کنید.

پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی و رطوبت کم

بسیاری از گیاهان آپارتمانی به سطح رطوبتی کمی بالاتر از حد معمول در خانه های ما احتیاج دارند. بعضی از گیاهان آپارتمانی  می توانند رطوبت کم را تحمل و بعضی دیگر قادر به تحمل آن نمی باشند. مثلاً می توان گفت گیاهانی مانند کاتلیا، گل ارکیده و گل آنتوریوم سطح رطوبتی بالا را ترجیح می دهند، و هنگامی که رطوبت خانه برای آن ها مناسب نباشد، به نحوی نارضایتی خود را به ما نشان می دهند.

رطوبت کم در آب و هوای خشک محل زندگی، نقاطی که سیستم های گرمایشی وجود دارند، و محل هایی که در معرض تابش نور مستقیم خورشید می باشد، وجود دارد، که باعث پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی شما می شود. زمانی که گیاه آپارتمانی شما به کمبود رطوبت محیطی حساس می باشد، باید گام هایی برداشته شود، که اطمینان حاصل نمایید. رطوبت حداقلی یعنی 40 درصدی برای آن ها فراهم است.

جهت جلوگیری از علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی توسط رطوبت می بایست، از سینی های زیر گلدانی و یا دستگاه های رطوبت ساز خانگی برای تامین رطوبت مناسب برای گیاهان آپارتمانی خود استفاده نمایید.

نکات طلایی و بسیار مهم 

توجه داشته باشید، که گیاهان خود را شب هنگام و یا صبح زود آبیاری کنید، و یا به آن کود بدهید. زمانی که گیاه را هنگامی که نور آفتاب به آن می تابد، آبیاری کنید،گیاه شما سوخته و به مرور زمان از بین می رود.

اگر قادر نیستید، برای مدت زمان یک هفته و یا بیشتر به گیاهان خود آب دهید، و از آن مراقبت کنید، در این صورت می توانید یک ظرف عمیق را در زیر هر کدام از گلدان های خود قرار دهید، و آن ها را پر از آب کنید، و آن ها را در داخل قرار دهید، و آب بریزید، در این صورت گیاهان آب مورد نیاز آن ها را تأمین کنید.

زمانی که احساس کردید، گیاه شما با کم آبی رو به رو شده است، در آبیاری کردن آن را به هیچ وجه زیادوری نکنید، چون اگر ریشه های گیاه به خاطر شدت آبیاری شود، خیلی سخت ترمیم می شوند. کود دادن به گیاه خود را به هیچ عنوان فراموش کنید، و حتماً باید خاک گلدان نرم باشد.

زمانی که مطمئن شدید، که خاک سخت شده است، حتماً یا آن را عوض کنید، و یا با استفاده از یک چنگال خاک خود را خرش بدید، و کم کم به لایه های زیرین برسید، و بدون آسیب زدن به ریشه و به آهستگی سختی خاک خود را به طرف کنید. میزان دریافت نور خورشید باید برای هر گیاه را تنظیم کنید، مهم نیست، مستقیم باشد، و یا غیر مستقیم باید فراهم شود. حتماً حواستان به حشره ها، کرم ها و... که بر روی برگ ها و یا ساقه ها وجود دارد، و یا اطراف آن ها پرواز می کند. دلیل بسیاری از پژمردگی های گیاهان آفات می باشد. اگر از وجود چنین مواردی به وجود آمد، با استفاده از سموم مناسب آن ها را از گیاه دور کنید.