همه چیز درباره گل اسپاتی فیلوم

24/01/2022
اصول پرورش و نگهداری از گل لی لی صلح
گل لی لی صلح (اسپاتی فیلوم) از گیاهان آپارتمانی با گل های سفید می باشد، که شرایط نگهداری بسیار ساده ای دارد، و بدون نور مستقیم خورشید دوام می آورد. گرچه گل لیلی کالا گیاهی می باشد، که در طبیعت رشد می کند، ولی اگر در داخل خانه به عنوان یک گیاه آپارتمانی نیز پرورش داده شود، به زیبایی رشد خواهد کرد.
مجله والی
مجله والی

گل اسپاتی فیلوم می تواند توجه بیشتر افراد که از گل های براق و درخشان را جلب می کند. برگ های این گل بزرگ می باشد، به همین خاطر به لی لی صبح نیز معروف می‌ باشند. این گیاهان برای نگهداری در منزل طرفداران زیادی دارند، و به همین خاطر از لحاظ اقتصادی برای فروشندگان گل و گیاه به صرفه هستند. اصالت این گیاه به اقیانوس آرام و مرکز آمریکا برمی گردد. ارتفاع این گیاه می تواند بین 20 تا 120 سانتی متر باشد. فصل شکوفه دادن این گل در فصل بهار و تابستان است، که برگ‌ های آن‌ها به بالاترین سایز خود می‌ رسند. برگ‌ های این گیاهان همیشه بلند، سبز و براق می‌ باشد، و جزو بهترین گزینه ها به عنوان گیاهان دکوری گزینه ی بسیار مناسبی می باشد.

اسپاتی فیلوم می‌ تواند به راحتی در یک اتاق با نور جانبی و معمولی دوام بیاورد. اگر چه که لی لی صلح عاشق نور می باشد، ولی نباید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. محل مناسب برای این گیاه یکی از مهم‌ ترین عواملی است، که باعث زیباتر شدن گل‌ های آن می‌ شود.

این گیاهان به خاطر گل‌ های بزرگ و سفیدشان معروف می‌ باشند، و افرادی که برای دفعه اول می باشد، از لی لی صلح استفاده می‌ کنند.

تکثیر گل لی لی صلح

نام های فارسی: برگ قاشقی، گل چمچه ای، لیلی صلح
خاستگاه: کلمبیا
نام لاتین: Spathiphyllum
نام علمی: ARACEAE – شیپوری
خانواده: Araceae
بومی منطقه ای: آمریکای مرکزی

نحوه مراقبت از گل لی لی صلح 

عکس گل لی لی

این گیاه مدرن احتیاج به مراقبت راحتی ندارند، و می‌ توان گل‌ های زیبا و برگ‌ های سبز خوش رنگی را از آن به دست آورد، و فقط کافی می باشد، که به نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، را رعایت کنید.

  • محل مناسب

گل لی لی صلح اصلاً از نور مستقیم آفتاب خوشش نمی آید، ولی زمانی که در معرض نور مستقیم قرار بگیرد، برگ‌ های آن سریعاً حالت افتاده و آویزان به خود می‌ گیرند. بهتر است، که آن را در مکانی قرار گیرد، که نور جانبی و معمولی دریافت کند.

  • خاک

خاک این گیاهان باید ارگانیک باشد، و باید قدرت تهویه نیز داشته باشد. خاک گلدان یا خاکی که خود شما ترکیب آن را درست کرده باشید، برای این گیاه مناسب می‌ باشد، و می‌ توانید یک سوم از خاک این گیاه را شن بریزید، تا بتوانید رشد بهتر این گیاه را ببینید.

هر ترکیبی را که به خاک اضافه می‌ کنید، به خوبی مخلوط کنید، و بهتر است که لایه سطحی خاک نیز از رس باشد. لایه سطحی خاک باید به صورتی باشد، که تضمین کند، آب به راحتی به ریشه‌ ها می‌ رسد، و ریشه‌ ها نیز می‌ توانند آن را به پایین انتقال دهند، و باعث گندیدگی نشود.

  • رطوبت

باید مقداری سنگلاخ را در گلدان لی لی صلح قرار بدهید، و کمی آب را درون آن بریزید، و زمان آب دادن باید مراقب باشید، که ریشه‌ ها به هیچ عنوان خیس نشوند، چون این گیاهان عاشق رطوبت و شرجی بودن هوا می‌ باشند. دمای مناسب برای نگهداری اسپاتی فیلوم نیز حداقل 5 درجه سانتی گراد می‌ باشد. بهتر است، این گل را در داخل گلدان بکارید.

  • آب دادن

هنگام آب دادن به این گل حتماً دقت کنید، که پایه ی خاک را مرطوب نگه دارید. به این معنی که هرگاه دیدید، که سطح رویی خاک خشک است، به آن آب بدهید. معمولاً در محیط‌ های گرم‌ تر و با نور بیشتر نیاز بیشتری برای آب دادن به گیاه وجود دارد. پس برای این که بتوانید فضای خانه را به گونه ای بسازید، که رطوبت محیط در آن افزایش پیدا کند، می‌ توانید یک کاسه آب با سنگ ریزه را در کنار گلدان قرار دهید، تا رطوبت محیط بالا برود.

فقط دقت کای را داشته باشید، که ریشه‌ ها بیش از حد پر آب نشوند. زمانی که دیدید نوک برگ‌ های لی لی صلح قهوه‌ ای شده است، یعنی اینکه رطوبت داخل خانه بیش از حد کم است. در این مواقع می‌ توانید از بطری اسپری استفاده کنید، و برگ‌ ها را کم کم مرطوب کنید.

  • کود گیاهی

فصل رشد این گل بهار می باشد، که بهترین زمان برای دادن مواد مغذی نیز در این فصل است. می‌ توانید هر 14 روز یک بار از کود مایع برای این گیاه استفاده کنید، و همزمان به لی لی صلح آب هم بدهید، و حتماً به غلظت کود گیاهی نیز توجه داشته باشید. این گیاه به شدت به نمک حساس می باشد.
همزمان با کود شیمیایی به این گیاه آب و رطوبت برسانید، چون کود به سرعت جذب می‌ شود، و باعث می‌ شود، که پشه‌ ها آن را بهتر جذب کنند. اگر لی لی صلح را در فصل زمستان در محیط بسیار گرم نگه دارید، بهتر است، که ماهی یک بار به آن کود بدهید.

نقاط قهوه‌ ای کوچک که بر روی برگ‌ های اسپاتی فیلوم وجود دارد، نشان دهنده ی این موضوع می باشد، که این گیاه بیش از اندازه آب خورده اند. به همین خاطر برای دفعه بعدی باید غلظت کود را کاهش دهید، یا بهتر می باشد، که گلدان گیاه را به سریعاً عوض کنید، تا زودتر بازیابی شود.

  • قلمه زدن با دانه

قلمه ی جدید گیاه را باید با دانه انجام دهید. باید گیاه قلمه زده شده، را در دمای 25 درجه سانتی گراد یا بالاتر و رطوبت بالا نگهداری کنید. پس از جوانه زدن بهتر می باشد، که آن را به گلدانی انتقال منتقل کنید، به خصوص گیاه در حالت گل دهی باشد. مراقبت از جوانه گیاه لی لی صلح کمی کار دشواری می باشد. 

  • عوض کردن گلدان

رشد و پرورش گیاه لی لی صلح بستگی به این دارد، که در کدام مکان قرار گرفته شده است. زمانی که این گل در محیط روشن قرار بگیرد.

اگر این گیاه را در محیط روشن قرار دهید، بهتر از مکان‌ هایی رشد می‌ کند، که دارای نور جانبی هستند. سایز مناسبی که این گلدان این گل باید داشته باشید، 20 سانتی متر باشد. حتماً دقت کنید، که تعویض گلدان های این گل را در فصل بهار انجام شود. هنگامی که ریشه‌ ها از گلدان بیرون می‌ زنند، زمان مناسبی برای تعویض گلدان می باشد.

حتماً توجه کنید، که گلدان جدیدی که انتخاب کرده اید، باید به اندازه ی دو بند انگشت پهن‌ تر از گلدان قبلی باشد، و همچنین باید در آن خاک تازه بریزید، و بعد گیاه را منتقل کرده، و به آن آب دهید. 

  • نگهداری در فصل زمستان

در فصل زمستان حتماً باید به صورت صحیح از این گیاه مراقبت کنید، چون حساسیت لی لی صلح به سرما بالا می باشد. اسپاتی فیلوم را نباید در دمای کمتر از 15 درجه سانتی گراد نگه داری کنید، و حتماً اتاق را گرم کنید، و به صورت منظم به گیاه آب بدید، و از کود دادن به گلدان در هوای سرد اجتناب کنید. زمانی که برگ‌ های این گیاه آویزان می شود، نشان دهنده ی این است، که سردشان شده است.

  • برش دادن

این گیاه را فقط باید در بخش های خشک و شکسته شده، را با قیچی ببرید. با گذشت مدت زمان یک و یا دو سال زمانی که این گیاه به ارتفاع بلندی رسید، می‌ توانید آن را در دو گلدان تقسیم کنید.

  • آفات

مقدار آسیبی که آفت ها به گل لی لی صلح می زند، بستگی به میزان رطوبت دارد. معمولاً زمانی که در معرض عنکبوت‌ های قرمز قرار می‌ گیرند، و میزان رطوبت هوا بیش از حد کم می شود، در چنین زمان هایی می‌ توان از یک بطری اسپری آب برای این گیاه استفاده کرد. حتماً باید زیر برگ‌ ها را برای گزند عنکبوت‌ ها بررسی کنید.

بیماری‌ ها و مشکلات

زمانی که نوک برگ های این گل قهوه ای می شود، نشان دهنده ی مشکلی می باشد. یکی از این مشکلات می تواند نشان دهنده ی رطوبت ناکافی هوا باشد، و اگر قصد ندارید، رطوبت داخل خانه را افزایش دهید، بهتر می باشد، که از روش اسپری استفاده کنید. نقاط قهوه‌ ای رنگ نیز نشان دهنده ی کود اضافی در این گیاه می باشد، که احتمالاً واکنش این گیاه به خاطر نمک موجود در کود بوده است.
همچنین باید توجه کنید، که کود گیاهی حتماً باید پس از آب دادن به گیاه داده شود. زمانی که این کار را انجام ندهید، ریشه‌ ها همه ی کود را با غلظت بالا به خود جذب می‌ کنند، و همین موضوع باعث می شود، در نتیجه نقاط تیره بر روی سطح برگ‌ ها ظاهر شود. رطوبت بیش از حد بالای هوا نیز می‌ تواند عاملی برای به وجود آمدن بیماری‌ های قارچی می باشد.
جهت پیشگیری از این اتفاق باید از خاک با قدرت تهویه و زهکشی بالا استفاده کنید، و همچنین وجود سنگلاخ شن و رس را در خاک فراموش نکنید.

عملکرد گل لی لی صلح

عملکرد گل لی لی صلح

این گیاه می تواند باعث از بین رفتن آلاینده ی بنزن شود. این آلاینده سرطان زا با وجود این گیاه در خانه از بین می رود. علاوه بر این که این آلاینده معمولاً در رنگ واکس مبل و پارکت نیز وجود دارد، با نزدیک شدن به نوروز نیز استفاده از رنگ و واکس افزایش پیدا می کند. از سوی دیگر این گیاه از بین برنده استون می باشد. این ماده نیز در برخی از پاک کننده ها، چسب و پاک کننده لاک ناخن وجود دارد.

مشکلات گلدهی گل لی لی صلح

مشکلات گلدهی گل لی لی صلح

اگر گیاه لیلی کالا یک فصل کامل از گلدهی امتناع کند، احتمالاً خاک آن مشکل دارد. میزان PH خاک را آزمایش کنید. PH مناسب برای این گیاه در بازه 6.5-6 قرار دارد. اگر PH در این محدوده باشد، پس میزان آبیاری زیاد بوده است. میزان رطوبت خاک را بسنجید. خاک باید مرطوب باشد، ولی به هیچ عنوان نباید خیس شود. اگر PH خاک و میزان رطوبت مناسب باشد، پس احتمالاً مشکل در کمبود نور خورشید است. نور آن را افزایش دهید، ولی دما را زیاد نکنید. هر گونه تغییری حداقل به چهار هفته زمان احتیاج دارد، تا بتواند بر روی گلدهی تأثیر بگذارد.

آفات و بیماری

  • شته و کنه تار عنکبوتی آفت اسپاتی فیلوم می باشد، حشرات سپر دار نیز در بعضی از مواقع مشکلاتی را ایجاد می‌ کنند. این حشرات بر روی برگ دمبرگ و یا ساقه تجمع می‌ کنند، و از شیره گیاهی تغذیه می کنند، و موجب زردی برگ ها و ضعیف شدن گیاهان می‌ شوند.
  • تریپس نیز از دیگر آفات می باشد، که می‌ تواند از شیره گیاه تغذیه کند، در نتیجه فعالیت آنان برگ ها در هم پیچیده و بدشکل می‌ شوند، و باعث به وجود آمدن لکه های نقره ای و خاکستری بر روی برگ ها می‌ شود. بلایت فیتوفترا یکی از بیماری های قارچی می باشد، که لکه های مرده سیاه یا قهوه ای رنگ در حاشیه یا مرکز پهنه برگ ایجاد می‌ کند.
  • پوسیدگی ریشه قارچی که با دو قارچ Pythium و Cylindrocladium شکل می‌ گیرد، بیماری وجود دارد، که باعث زرد شدن برگ ها به خصوص برگ های پایین گیاه نزدیک به ریشه می‌ شود، و در بعضی از مواقع پژمردگی گیاه نیز همراه می باشد.
  • در بعضی از مواقع ممکن است، که لکه های بیضی شکل قهوه ای تیره بر روی پهنه و دمبرگ شکل گیرد. به خصوص در نواحی نزدیک سطح خاک بوجود آید، که در این مرحله نشانه دهنده ی از بین رفتن اکثر ریشه های گیاه و مرگ حتمی گیاه می باشد. لکه برگی به عنوان یکی از بیماری هایی می باشد، که به خاطر آن لکه هایی حلقوی به رنگ سیاه تا قهوه ای بر روی حاشیه و پهنه برگ مشاهده می‌ شود.
  • در لکه ها ممکن می باشد، حلقه های متحد المرکز وجود داشته باشد. عدم آبیاری بیش از حد، تهویه مناسب هوای محل نگهداری گیاه، استفاده از بسترهای کاشت ضدعفونی شده از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع بیماری های قارچی می باشد، ولی اگر بیماری شروع شود، و پیشرفت داشت، باید از سموم مناسب قارچ کش استفاده کرد.
  • بیماری های ویروسی موزاییک باعث به وجود آمدن لکه های زرد رنگ بر روی پهنه برگ، بد شکلی برگ ها و کوچک ماندن قامت گیاه می‌ شود. بیماری ویروسی راه حل ندارد، و فقط باید گیاه آلوده را از بین برد.
  • پس از خشک شدن گل ها می‌ توان ساقه ی آنان را از نزدیکی سطح خاک قطع کرد، همچنین برگ های خشکیده و ضعیف را نیز بهتر است، که از نزدیکی سطح خاک قطع کنیم.
  • این گیاه برای انسان، گربه و سگ ها سمی می باشد، چون اکثر بافت های این گیاه اُگزالات (اُکسالات) کلسیم دارند، و شیره ی بعضی از واریته هایش سوزاننده ی پوست می باشد. آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید، و دست ها را بعد از تماس با این گیاه شست و شو دهید.

تکثیر گل لی لی صلح

با توجه به این که همه ی گیاهان برای این که بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند، احتیاج به شرایطی دارند، که باید شما آن را فراهم کنید. در ادامه به توضیح شرایط و اصول لازم جهت تکثیر گل لی لی صلح پرداخته ایم، تا از آن استفاده کنید.

  • نور

به صورت کلی این گیاه جزو آن دسته از گیاهانی هستند، که فقط سایه را دوست دارند، و برای رشد احتیاجی به نوری متوسط و غیر مستقیم دارد. اگر محیط رویش گیاه کم نور باشد، به تدریج شاهد رنگ پریدگی و کاهش گلدهی گیاه خود خواهید شد. توجه داشته باشید، که در واقع پنجره هایی که رو به شمال هستند، بهترین مکان برای قرار دادن گلدان حاوی گیاه اسپاتی فیلوم می باشند.

  • آبیاری

توجه کنید، که خاک بستر این گل حتماً مرطوب باشد، و گیاه شما در طول فصل تابستان به صورت منظم آبیاری و هفته ای دو مرتبه آبیاری و در طول فصل زمستان به هفته ای یک مرتبه آبیاری احتیاج دارد. توصیه می شود، که در فاصله دو آبیاری حتماً سطح بستر خشک باشد، و بعد اقدام به آبیاری کنید، تا با پوسیدگی ریشه های گیاه مواجه نشوید.

  • دما

بهترین دما جهت تکثیر این گیاه زیبا بازه ی دمایی 18 الی 24 درجه سانتی گراد می باشد، که باید تامین کنید. همچنین دقت داشته باشید، که قرار گرفتن گیاه در دمای پایین 12 درجه سانتی گراد در فصل زمستان برای گیاه ضرر خواهد داشت.

  • خاک

به صورت کلی جهت تکثیر گل لی لی صلح شما احتیاج به خاکی حاصل خیز با زهکشی سبک و ترکیبی از پیت ماس، خاک برگ و پرلیت دارید، تا گیاه بتواند روند رویش خود را به خوبی طی کند.

  • کوددهی

به صورت کلی گیاه اسپاتی فیلوم برای این که بتواند رشد کند، احتیاج به آهن و منیزیم دارد، و بهتر می باشد، در فصل بهار و تابستان هر دو ماه یک مرتبه گیاه خود را با کودهای کامل که حاوی منیزیم و آهن می باشند، تغذیه نمایید.