16 میوه عالی برای کمک به خون سازی و رفع کم خونی

24/01/2022
میوه های خون ساز
یکی از شایع ترین اختلالات خونی، کم خونی می باشد که به این معنی است تعداد گلبول های قرمز در خون کاهش یافته است و شما می توانید از طریق خوردن برخی از میوه ها این کم خونی را جبران کنید در ادامه به معرفی این میوه ها می پردازیم.
مجله والی
مجله والی

زمانی که فردی دچار کم خونی می شود میزان اکسیژن خون او کاهش یافته و در عملکرد اندام های بدنش اختلال ایجاد می شود.کم خونی به دلیل عوامل مختلفی از جمله کمبود آهن، کمبود اسید فولیک، کاهش شدید خون،  کمبود ویتامین C و B12، بعضی از بیماری‌ها مثل ایدز، ورم مفاصل و ... به وجود می آید.برخی از میوه ها و همچنین مرکبات نقش زیادی در جبران کم خونی دارند و می توانند آهن مورد نیاز بدن را تامین کنند.

از این رو اگر چهره ای رنگ پریده و زرد دارید ممکن به کم خونی مبتلا شده باشید اما نگران نباشید زیرا با تشخیص زود هنگام و رعایت رژیم غذایی مناسب می توانید آن را درمان کنید.در این مقاله سلامت از مجله والی به معرفی بهترین میوه های خون ساز که در بهبود کم خونی موثرند می پردازیم.پس با ما همراه باشید.

بهترین میوه ها برای کم خونی (میوه های خون ساز را بشناسید)

  • انار

یکی از بهترین میوه های خون ساز انار می باشد که سرشار از  اسید آسکوربیک، آهن،  ویتامین آ، ث و ایی بوده و در افزایش آهن موجود در بدن موثر بوده  و از این رو به تنظیم پلاکت های بدن کمک می کند.اگر به طور منظم انار بخورید هموگلوبین خون شما افزایش می یابد.بهتر است روزانه یک لیوان آب انار مصرف کنید.

آب میوه های خون ساز

  • موز

موز نیز یک منبع عالی از آهن و اسید فولیک بوده و به تولید هموگلوبین خون کمک می کند.موز همچنین نقش یک ویتامین ب کمپلکس بوده و می تواند سلول های قرمز خون را تامین کند.

میوه های خون ساز برای کم خونی

  • سیب

سیب سرشار از آهن با ترکیبات مختلف برای سلامتی است که در نتیجه در تولید هموگلوبین خون نقش زیادی دارد از این رو پیشنهاد می کنیم هر روز یک سیب با پوست بخورید تا از بسیاری از بیماری ها در امان باشید.

میوه های خون ساز برای بدن

  • آلو

آلو خشک نیز یک منبع عالی از ویتامین ث و آهن و منیزیم محسوب می شود و همچنین می تواند هموگلوبین خون را افزایش دهد.در نتیجه گلبوا های قرمز تحریک شده و این موجب می شود اکسیژن بهتر انتقال پیدا کند.

میوه های خونساز در پریودی

  • پرتقال

پرتال سرشار از ویتامین ث بوده و آهن پرتقال  نمی تواند کاملا توسط بدن بدون کمک ویتامین ث جذب شود.برای گرفتن نتیجه بهتر توصیه می کنیم روزانه حداقل یک پرتقال میل کنید.

چه میوه هایی خون ساز است

  • هلو

هلو سرشار از آهن و ویتامین ث بوده وعلاوه بر جذب آهن، به کاهش وزن، بهبود چشم و پوست نیز کمک می کند.

میوه های خون ساز تابستان

  • کیوی

کیوی نیز سرشار از ویتامین ث می باشد و اگر به کم خونی دچار هستید و قرص آهن مصرف می کنید پیشنهاد می کنیم روزانه کیوی مصرف کنید تا آهن بهتر جذب شود.

میوه های خون سا پاییز

  • گریپ فروت

میوه گریپ فروت و آب آن سرشار از ویتامین ث است که در جذب آهن نقش زیادی دارند.

میوه های خون ساز کم خونی

  • انبه

انبه سرشار از مواد مغذی ، آهن و و یتامین ث می باشد و به خون سازی کمک می کند از این رو توصیه می شود خانم ها در دوران عادت ماهیانه و بارداری این میوه پر خاصیت را مصرف کنند علاوه بر این سیست ایمنی بدن را تقویت کرده و از بیماری وبا ، سل و دیسانتری جلوگیری می کند.

میوه و خوراکی های خون ساز

  • گیلاس

گیلاس نیز یکی از بهترین و پرخاصیت تین میوه های فصل تابستان می باشد که سرشار از ویتامین ث و آهن بوده و برای افراد مبتلا به کم خونی توصیه می شود.

تاثیر گیلاس در درمان کم خونی

  • توت فرنگی

توت فرنگی نیز سرشار از مواد مغذی و آهن بوده و به خون سازی کمک می کند و اگر ارگانیک باشد و به طور منظم مصرف شود در بهبود کم خونی موثر است.

تاثیر توت فرنگی در کم خونی

  • زردآلو

زردآلو را می توانید به عنوان میان عده مصرف کنید زیرا در بهبود کم خونی بسیار موثر است.

زردآلو برای کم خونی

  • خرمالو

خرمالو سرشار از مس است در نتیجه با جذب آهن موجب می شود گلبول های قرمز تولید شوند و همین امر به درمان کم خونی کمک می کند.

خرمالو برای درمان کم خونی

  • انجیر

انجیر نیز نیز یک منبع عالی از آهن و ویتامین ث می باشد در نتیجه برای فقز آهن موثر است.

انجیر برای درمان کم خونی

  • طالبی

طالبی نیز سرشار از مواد مغذی ،کلسیم ،آهن ،مس ،منگنز ، فسفر است ه کمبود آهن را بهبود می بخشد و اکسیژن را بهتر انتقال می دهد.

طالبی برای درمان کم خونی

  • نارگیل

نارگیل سرشار از  پتاسیم، فیبر، ویتامین ب می باشد و در تولید گلبول های قرمز نقش مهمی دارد پس اگر مزه و طعم آن را دوس دارید از خوردن ان غافل نشوید.

نارگیل برای درمان کم خونی