معرفی راهکارهای مهم برای کاهش درد ارتودنسی

25/01/2022
تکنیک کاهش درد فک و دندان بعد ارتودنسی
ممکن است شما نیز علاوه بر تغییر چهره و تجربه‌ ی یک حس متفاوت در دندان‌ ها هنگام ارتودنسی از به وجود آمدن درد و فشار روی دندان‌ها و لثه هایتان احساس ناراحتی کنید.
مجله والی
مجله والی

بیشتر افراد به شایعات پیرامون درد ارتودنسی اهمیت می‌ دهند، زمانی که به دلیل متفاوت بودن آستانه‌ ی درد و همچنین مراجعه به یک متخصص با تجربه در این حوزه درد، فشار و مشکلات ناشی از ارتودنسی را برای شما را کم خواهد کرد. توجه داشته باشید، که درد ناشی از ارتودنسی و فشاری که بر روی دندان‌ های شما اعمال می‌ شود، پس از چند روز برای شما عادی خواهد شد. البته بهتر می باشد، راهکارهای ساده جهت از بین بردن درد و فشار ناشی از ارتودنسی را یاد بگیرید، تا بدون مراجعه به پزشک متخصص دردهای که ممکن می باشد، برای شما مشکل به وجود بیاید، را به راحتی برطرف کنید.

تحمل درد ارتودنسی

علل درد ارتودنسی دندان

به دلیل وجود دلایل مختلفی اعم از سن، میزان نیرویی که به دندان ها وارد می شود، میزان استرس، آستانه درد هر فرد و علت های دیگر می توانند بر روی درد ارتودنسی شما تأثیر گذار باشند. نیروی وارد شده به دندان ها، جریان خون را تغییر داده و به همین خاطر باعث ایجاد واکنشی التهابی در دهان می شوند. بررسی هایی که بین درک درد ارتودنسی و سلامت روانی بیمار انجام شده است، نشان می دهد، که اثرات روانی می تواند باعث افزایش شدت درد شوند. طبق مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد، که 95% بیماران ارتودنسی مجبور هستند، درد این درمان را تجربه کنند، که در عرض 4 ساعت این درد شروع و تا حدود 24 ساعت شدت پیدا می کند. مواردی که باعث درد ارتودنسی می شوند، عبارتند از:

  • عادت نداشتن به دستگاه ها

یکی از مهم دلایلی که باعث ایجاد درد در هنگام درمان ارتودنسی می شود، تازگی داشتن براکت ها و سیم در دهان می باشد، چون افراد قبلاً از چنین ابزارها و دستگاه هایی استفاده نکرده است. هنگامی که براکت ها بر روی دندان ها نصب می شوند، جهت تغییر موقعیت دندان ها به آن ها فشار و کشش وارد کرده، و اعصاب فک را تحریک می کند، به همین خاطر می باشد، که احساس درد ایجاد می شود. وجود درد در چند هفته ی اول درمان طبیعی می باشد، ولی اگر میزان زیادی زمان ببرد، باید به کلینیک ارتودنسی مراجعه شود، و با متخصص ارتودنسی خود در این باره مشورت کنید.

  • سخت بودن براکت ها برای بافت نرم دهان

یکی دیگر از مواردی که سبب درد در درمان ارتودنسی می شود، سخت بودن براکت ها برای بافت نرم دهان است که این براکت ها در اوایل درمان سبب ایجاد زخم و خراش در دهان می شوند. باید گفت در تمام ویزیت ها، ارتودنتیست به تنظیم براکت ها پرداخته و وجود این درد طبیعی خواهد بود.

  • تغییرات جریان خون

اعمال فشار براکت ها بر روی دندان ها باعث تغییرات جریان خون می شوند، که ممکن می باشد، به همین خاطر بر بروز درد ارتودنسی باشند. همچنین احتمال دخالت عوامل خارجی در این زمینه وجود دارد. عوامل خارجی، براکت ها و سیم قرار گرفته در دهان می باشند، که باعث بروز حساسیت برای بافت نرم دهان خواهند شد.

تاثیر تغذیه بر کاهش درد ارتودنسی دندان

نصب براکت ها بر روی دندان ها باعث ایجاد محدودیت هایی در هنگام غذا خوردن ایجاد می کند، و شما دیگر نخواهید، توانست مانند روزهای دیگر غذا بخورید.

هنگام درمان ارتودنسی باید از مصرف غذاهای سخت و چسبناک پرهیز کنید. ارتودنتیست توصیه های غذایی لازم را برای شما بیان می کند، و شما حتماً باید به آن ها توجه داشته باشید، و به آن عمل کنید. در صورتی که به توصیه های لازم عمل نکنید، ممکن است، آسیب به براکت های ارتودنسی وارد شود، هزینه و درد مجددی برای شما ایجاد خواهد شد.

تاثیر بهداشت دهان و دندان بر کاهش درد ارتودنسی

از زمانی که دندان های خود را ارتودنسی می کنید، رعایت بهداشت دهان و دندان در این دوران دارای اهمیت ویژه ای می باشد. با رعایت نکات بهداشتی می توانید از بیماری های لثه و پوسیدگی های دندانی خود جلوگیری کنید، و به کاهش درد ارتودنسی دندان خود کمک کنید. حتماً شما باید روزانه مسواک بزنید، و از نخ دندان و دهان شویه استفاده کنید. سعی کنید تا پس از وعده های غذایی مسواک بزنید، و یا حداقل دهان خود را با آب بشویید. در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان خود ممکن است، مشکلات زیادی برای شما ایجاد شود، و درد بیشتری را تحمل کنید.

درد هنگام ارتودنسی

ارتودنسی روشی درمانی می باشد، که شما در طول زمانی که انجام مراحل آن هستید، مثل دیگر کارهای دندانپزشکی ممکن است، شاهد درد و یا خون ریزی و چنین مواردی نخواهید بود، که پزشک متخصص بخواهد، از بی حسی و یا مواد این چنینی استفاده کند. ارتودنسی کاملاً بی خطر و در عین حال کم درد است با این حال مطمئناً به خاطر عدم تجربه و نداشتن اطلاعات کافی در این مورد، ممکن است، هنگام نصب بریس‌ های ارتودنسی کمی فشار و درد خفیف بر روی دندان‌ های خود احساس کنید. توجه داشته باشید، که فشار وارده بر دندان‌ ها مطمئناً بر حرکت آ‌ن‌ ها تأثیر مستقیم خواهد گذاشت، و باعث صاف شدن دندان‌ های شما خواهد شد، به همین خاطر بهتر می باشد، تا صبر و حوصله ی کافی را داشته باشید، تا بتوانید پس از گذشت مدت زمان مشخصی  به نتیجه ی مطلوب خود را برسید. 

درد بعد از ارتودنسی

بعد از انجام ارتودنسی ممکن است، شما تا 24 ساعت اول بعد از انجام ارتودنسی کمی درد و فشار ناشی از بریس‌ ها را بر روی دندان‌ های خود را حس کنید. در این مواقع بهترین گزینه این است، که از مسکن‌ ها و داروهای ضد التهاب لثه استفاده کنید، که معمولاً این داروها توسط متخصصان برای شما تجویز می‌ شوند. همچنین خوردن غذاهای نرم که نیاز کمتری به جویدن نیز دارند، می‌ تواند در کاهش التهابات دندان و لثه‌ ی شما در روزهای اول پس از ارتودنسی بسيار موثر و مفید واقع شوند.

هفته ‌ی اول ارتودنسی

در هفته ‌ی اول بعد از ارتودنسی شما ممکن است، با کاهش درد و فشار بر روی استخوان فک و دندان‌ های خود مواجه خواهید شد، و کم کم با گذشت زمان ممکن است، این درد برای شما عادی شود. در واقع درد ناشی از ارتودنسی به نحوی نیست، که شما را کلافه کند، و از زندگی و کار کردن باز دارد، بلکه احساس خفیف آن بعد از مدتی برای شما قابل تحمل خواهد شد. البته نگهداری‌ های شما و انجام کارهایی که متخصص ارتودنسی به شما توصیه می‌ کند، می‌ تواند در تسکین درد و فشار ناشی از آن بسیار کمک کننده باشد.

ملاقات‌ های بعد از ارتودنسی با پزشک

پزشک متخصص ماهانه و طبق نیازهای دندان های شما جلسات ملاقاتی را تعیین می‌ کند، تا درمان شما را تحت نظر خود قرار دهد. ممکن می باشد، در این ملاقات‌ ها، سیم‌ ها و بریس‌ ها را کمی محکم‌ تر کند، تا روند صاف شدن دندان‌ ها تکمیل شود. احتمال دارد، هر بار شما شاهد افزایش فشار بیشتر روی دندان‌ های خود باشید، که همانند روزهای اول ارتودنسی نخواهد بود، بلکه این درد و فشار بسیار خفیف‌ تر و عادی‌ تر می‌ باشد.

راهکارهای ساده برای تسکین درد ارتودنسی

ممکن می باشد، بعضی از افراد آستانه ی درد کمتری را داشته باشند، به همین خاطر ممکن است، که ناراحتی و فشار ناشی از ارتودنسی کمی غیر قابل تحمل شود، در این حالت بهتر می باشد، با روش‌ هایی که با استفاده از آن‌ ها می‌ توانید درد آن را تسکین دهید، آشنا شوید، و با رعایت بعضی نکات مهم از به وجود آمدن درد و فشار ناشی از ارتودنسی کم کنید. در ادامه قصد داریم، به بعضی از روش هایی که باعث کاهش درد ارتودنسی می شوند.

  • استفاده از مسکن‌ ها و یا بی حسی‌ های موضعی

زمانی که حس بدی در دندان‌ ها و لثه‌ های خود احساس کردید، می‌ توانید با توجه به تجویزی که پزشک متخصص شما می دهد، و تحت نظر او از مسکن‌ ها و داروهای موضعی که می‌ تواند باعث کاهش درد شما شود، استفاده کنید. برای استفاده از بعضی مواد بی حسی نیز می‌ تواند بسیار کمک کننده باشد، که حتماً باید پزشک متخصص شما آن را برای شما تجویز کند. تمام روش های گفته شده در این بخش می تواند باعث کاهش درد شما در روزهای اول شود.

  • استفاده از کمپرس یخ

در بعضی موارد ممکن است، پزشک متخصص شما در همان لحظات اولیه‌ ی ارتودنسی برای شما استفاده از کمپرس یخ را توصیه کند. شما با انجام این کار می توانید با استفاده از این کمپرس می‌ توانید درد و فشار ناشی از ارتودنسی را از بین ببرید. به این صورت که می‌ توانید آن را روی لثه‌ های خود گذاشته، و چند دقیقه ای مکث کنید، تا درد آن برطرف شود.

  • استفاده از موم‌ ها و وکس‌ های ارتودنسی

یکی از مشکلاتی که ممکن است، که معمولاً در بین افرادی که ارتودنسی می کنند، شایع می باشد، و ممکن است، شما با آن ممکن است، رو به رو شوید، ایجاد زخم داخل دهان و لثه‌ ها می‌ باشد، که ممکن است، به خاطر ارتودنسی رخ می‌ دهد. در این حالت بهتر می باشد، آن را با پزشک متخصص خود در میان گذاشته، تا از موم‌ ها و وکس‌ های ارتودنسی جهت حل این مشکل استفاده کند. موم ها و وکس‌ های ارتودنسی می‌ توانند بخش های تیز و لبه دار بریس‌ ها و براکت‌ ها را بپوشاند، و از زخم شدن دهان شما جلوگیری کند. زخم شدن دهان می‌ تواند به غیر ایجاد مشکل در غذا خوردن با ایجاد درد ثانویه شما را کلافه کند.

  • استفاده از آب نمک

استفاده از آب نمک در روزهای اولیه‌ ی ارتودنسی می‌ تواند به بهتر شدن زخم‌ ها و التهاب لثه‌ ها کمک کند، و همچنین عفونت‌ های داخل دهان را نیز کم کند. این ماده فقط در روزهای اول مورد استفاده قرار نمی‌ گیرد، بلکه هر زمان که احساس درد و ناراحتی در لثه‌ های خود داشتید، می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

  • استفاده از مواد غذایی نرم در طول ارتودنسی

بعضی از افراد ممکن می باشد، که درد زیادی هنگام ارتودنسی نداشته باشید، و یا پس از آن نیز هیچ دردی را احساس نکنید، ولی زمان هایی که در حال غذا خوردن هستید، این درد به سراغ شما بیاید. زمانی که شما غذاهای سفت و یا چسبنده بخورید، می‌ تواند به غیر از این که درد دندان‌ های شما را بیشتر کند، باعث آسیب رساندن به بریس‌ ها و براکت‌ ها شده، و بعضی اوقات باعث شکسته شدن آن‌ ها شود.

در همه ی روش‌ های ارتودنسی شما احتیاج دارید، تا از یک رژیم غذایی مقوی با بافت نرم استفاده کنید، و هنگام مصرف غذا نیز دقت داشته باشید، تا دندان‌ های شما تحت فشار بیشتری قرار نگیرند. علاوه بر این پزشکان توصیه می‌ کنند، از غذاهای سرد و خنک استفاده کنید، تا التهابات لثه‌ ی شما کمتر شود. غذاها و نوشیدنی‌ های سرد موجب کم شدن فشار بر روی دندان‌ ها و تسکین موقت درد آن‌ ها خواهد شد.

  • رعايت بهداشت دهان و دندان

مهم‌ ترین اولویت شما برای این که بتوانید ارتودنسی موفق داشته باشید، رعایت کردن بهداشت دهان و دندان می باشد. شما حتماً باید بتوانید بعد از غذا خوردن و یا در صورت لزوم از مسواک نرم، نخ دندان‌ های مخصوص ارتودنسی و دهان شویه حاوی فلوراید استفاده کنید، چون که با وجود سیم‌ ها و ابزارهای ارتودنسی در دهان شما بیشتر از قبل مواد غذایی ما بین دندان‌ ها و این ابزارها گیر خواهند کرد، و باعث بروز عفونت و درد در دندان‌ های شما خواهد شد. بهتر است رعایت بهداشت دهان را در اولویت خود قرار بدید، و آن را رعایت کنید، تا درد ارتودنسی شما بسیار کم شود، و بتوانید از زرد شدن دندان‌ های خود جلوگیری کنید.

  • گارد (محافظ دندان)

در بعضی موارد ممکن است، که پزشک شما برای کم کردن درد دندان های شما از گارد دهانی استفاده کنید. این محافظ‌ ها ‌با قرار گرفتن روی براکت‌ ها هنگام انجام فعالیت‌ های سنگین مانند ورزش از ایجاد درد روی گونه‌ ها و فک‌ های شما را کاهش دهد.

  • روی حفظ و ارتقای بهداشت دهان و دندان تمرکز کنید.

این که شما تا چه حدی پایبند بهداشت دهان و دندان و مراقبت از بریس ارتودنسی خود می باشید، می تواند فرق زیادی در میزان درد و ناراحتی ایجاد کند.

پس رعایت موارد زیر بسیار مهم می باشد.

  1. دوبار در روز مسواک بزنید
  2. هر بار نخ دندان بکشید
  3. نخ دندان مخصوص دندان های ارتودنسی شده خریداری کنید
  4. دهانشویه حاوی فلوراید تهیه کنید
  5. و...
  • کمی صبور باشید

با توجه به این که درد ارتودنسی موقتی می باشد، و خیلی طول نخواهد کشید، ولی ممکن است، که تجربه ی درد در داخل دهان حتی برای 1 ساعت می تواند آزار دهنده باشد. ولی به هر حال به جز اقدامات بالا لازم می باشد، که صبر پیشه کنید، تا میزان درد شما کاهش پیدا کند. این درد جزئی می باشد، و قرار نیست که شما را کلافه کند، و اغلب افراد بعد از چند روز به خوبی درد را پشت سر گذاشته، و به شرایط کاملا عادت می کنند.

کاری کنید، که تا چند روز پس از اتصال بریس به دندان ها به شما خوش بگذرد، و می توانید کارهای زیر را انجام دهید.

  • ورزش کنید
  • بازی های رایانه ای را امتحان کنید.
  • با دوستان خود قرار ملاقات بگذارید.
  • خوراکی های نرم اما مورد علاقه خود را بخورید.
  • و…

سوالات متداول  

  • آیا درد ارتودنسی یک نشانه بد در روند درمان محسوب می شود؟

    به صورت کلی تنظیم براکت ها تا حدی ممکن است، با درد و ناراحتی به همراه باشد. ولی با این وجود ممکن است، بعضی از افراد این دردها را احساس نکند، و بعضی دیگر ممکن است، این درد را تحمل کنند. 
  • آیا درد ارتودنسی دندان می تواند در زندگی روزمره تاثیرگذار باشد؟

    درد ارتودنسی می تواند دارای تأثیرات مستقیمی بر روی زندگی روزانه ی شما داشته باشد. به صورت معمول ممکن است، که بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند، دیگر نمی توانید همانند روزهای معمولی خود غذا بخورید، ولی زمانی که ارتودنسی انجام می دهید، هنگام غذا خوردن دچار محدودیت هایی می شوید. این افراد تا حدودی تغییراتی را در رژیم غذایی خود ایجاد می کند، و تا مدتی از مصرف مواد غذایی سفت پرهیز می کنند. در واقع احساس درد بسیار طبیعی می باشد، و همه ی افرادی که قصد انجام درمان را دارند، باید آن را تحمل کنید، و بپذیرند. می توان گفت بعضی از افراد احساس درد نکرده، و بعضی دیگر از افراد آن را تجربه می کنند. احساس درد در درمان ارتودنسی به معنای حرکت دندان ها به سمت موقعیت برنامه ریزی شده، و تعیین شده توسط ارتودنتیست می باشد.
  • آیا می توان به خاطر درد ارتودنسی دندان از مسواک زدن صرف نظر کرد؟

    به صورت کلی به هیچ عنوان نباید، رعایت بهداشت دهان و دندان خود سهل انگاری کنید. درست است، که در روز های اولی نصب براکت ها، نمی توانید به راحتی مسواک بزنید، ولی عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند آسیب های بیشتری را برای شما به همراه بیاورد، و عفونت لثه و دیگر بیماری های دهان و دندان را برای شما ایجاد نماید.
  • آیا میزان درد ارتودنسی دندان در تمام بیماران به یک اندازه می باشد؟

    خیر، نمی توان گفت که به صورت قطعی درد ارتودنسی در تمام بیماران به یک اندازه می باشد. هر فرد آستانه تحمل درد متفاوتی با بیمار دیگر دارد، ولی به صورت کلی می توان گفت که مواردی مانند سن، میزان فشار اعمال شده بر روی دندان ها، آستانه تحمل درد برای هر فرد و... بستگی دارد.
  • اگر درد دندان کودکم بیش از چند روز طول کشید، چه اقدامی را باید انجام دهم؟

    زمانی که نگران درد بیش از حد کودک خود پس از ارتودنسی می باشید، بهتر است، تا به کلینیک ارتودنسی مراجعه نمایید. در این شرایط ارتودنتیست جهت رفع نگرانی شما بررسی های لازم را انجام داده، و اگر لازم باشد، این بررسی را به کمک تصویر برداری اشعه ایکس انجام می دهد. معمولاً او در روزهای ابتدایی داروهای مسکن را برای کاهش درد تجویز می کند. همچنین اگر براکت ها باعث زخم در بافت دهان کودک شما شد، می توانید موم ارتودنسی را روی براکت ها قرار دهید.