روش های ساده و حرفه ای تشخیص طلای اصل از بدل

26/01/2022
تشخیص طلای اصل از بدل
گاهی اوقات ممکن است نسبت به اصل یا بدل بودن طلا دچار شک شوید و به دنبال روش های فوری و خانگی برای تشخیص آن باشید که در این مقاله قصد داریم برخی از این تکنیک های ساده و حرفه ای را برای شما بیان کنیم.
مجله والی
مجله والی

می دانیم که برخی از خانم ها علاقه زیادی به خرید طلا و جواهرات دارند پس برای این که فریب نخورند و طلای تقلبی نخرند باید اطلاعات لازم در مورد تشخیص طلا و جواهر از انواع بدلیجات داشته باشند.در این مقاله از مجله والی یک سری روش های خانگی و کاربردی برای شناسایی و تشخیص طلای اصل از تقلبی بیان کرده ایم.با ما همراه باشید.

راهکار های تشخیص طلای اصل از بدل

  • چک کردن اعداد حک شده روی طلا

طلای بدون شماره داریم؟

بارز ترین روش تخشخیص طلای اصل از بدل، کدهایی هستند که روی طلا و نقره حک شده اند.این کد ها به صورت عدد هستند که باید خوانا و واضح باشند زیرا نشان دهنده تمامی اطلاعات این فلزات گرانبها هستند.

اگر می خواهید از صحت کد حک شده روی طلا اطمینان پیدا کنید می توانید اطلاعات آن را در اینترنت جست و جو کنید.

اگر می خواهید از قیمت و ارزش طلا اطلاع پیدا کنید، بعد از عدد دوم حک شده روی طلا یک ویرگول بگذارید تا از درصد فلز به کار رفته در ان مطلع شوید.برای مثال اگر عدد 375 روی طلا حک شده است به این معنی است که 37,5 درصد از طلای خالص ساخته شده است.

کد مصنوعات طلا:375، 500، 583، 585، 750، 916، 958، 999

کد مصنوعات نقره:800، 830، 875، 925، 960، 999

کد مصنوعات پلاتین:850، 900، 950، 999

  • حروف حک شده در کنار اعداد

سه حرف T ,E ,M  روی طلا حک می شوند که حرف T نشان تهران، E نشان اصفهان و M نشان دهنده شهر مشهد است.همچنین اعداد دیگری که نشان دهنده شماره کارخانه ثبت شده در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری است در کنار این حروف درج می شوند.

  • تشخیص طلای اصل از طریق خاصیت آهن ربایی

تشخیص طلای اصل از بدل با خاصیت آهنربایی

برخی از فروشنده ها با کشیدن روکش طلا روی فلز های دیگر آن را به عنوان طلا و با قیمت پایین تر به فروش می رسانند.در این صورت هنگام خرید می توانید از خاصیت آهنربایی استفاه کنید زیرا آهنربا نمی توانند طلا را جذب کنند در صورتی که جواهراتی که خریداری کرده اید به طلا چسبیدند آن طلا اصل نیست.

  • آسیب دیدن

تشخیص طلای سفید از استیل

برخی از فروشنده ها به جای طلا سفید، به مشتریان نقره عرضه می کنند اما فلز نقره پس از گذشت مدت زمانی تیره شده و همچنین دارای انعطاف پذیری بیشتری می باشد در حال که این ویژگی ها شامل طلای سفید نمی شود.

رد نقره بر روی سرامیک طوسی رنگ یا سیاه خواهد بود در حالی که طلای خالص دارای رد طلایی روی سرامیک می باشد.

  • تشخیص طلا با سرکه

مقداری سرکه درون ظرفی ریخته و طلا را داخل آن قرار دهید به ان 5 دقیقهزمان دهیهد درصورتی که سرکه سیاه شد متاسفانه طلا قلابی است.

  • استفاده از ید برای تشخیص طلای اصل

به وسیله ید می توان اصل بودن طلا را بررسی کرد  به این صورت که کمی ید روی سطح طلا بکشید اگر ردی از آن باقی ماند طلا تقلبی است در غیر این صورت طلا اصل است.در مورد پلاتین نیز اگر مقداری ید روی طلا ریخته و رد تیره ای از آن باقی بماند به این معنی است که پلاتین خالص تر است.

  • پماد سولفوریک

مقداری از پماد را روی جواهرات نقره خود ریخته و در صورتی که از آن رد آبی به جا ماند به این معنی است که نقره اصل است.نگران لک آبی نباشید زیرا به راحتی قابل پاک شدن است.

  • آمونیاک

اگر میخواهید اصل بودن طلا را به وسیله آمونیاک بررسی کنید می توانید مقداری آمونیاک روی سطح آن قرار دهید می بیند که سطح طلا تیره می شود.

  • یخ

می دانیم که طلا و نقره نسبت به سایر فلزات دارای رسانش گرمایی قوی تری می باشند.هنگامی که طلا و نقره را روی یک تکه یخ قرار می دهید مشاهده می کنید که یخ به سرعت ذوب می شود مثل اینکه یک شی داغ روی یخ قرار داده شده است.

  • صدای شمش

برای این که شمش طلا را از تقلبی تشخیص دهید می توانید به وسیله یک فلز دیگر به ان ضربه ای وارد کنید در صورتی که صدای زنگ مانندی از آن خارج شد و یک تا دو ثانیه نیز طول کشید بدانید که این شمش تقلبی است.

  • اسید یا وایتکس

علاوه بر موارد بالا می توانید از مواد اسیدی یا وایتکس استفاده کنید به این صورت که مقداری اسید روی شمش بریزید اگر به قرمز، قهوه ای یا سبز تبدیل شود به این معنی است که شمش اصل است اما باید به این نکته نیز اشاره کنیم که این روش به زیورآلات شما ممکن است آسیب برساند پس بهتر ایت از این روش استفاده نکنید.

  • وزن

می توانید از روش وزن کردن طلا برای تشخیص عیار و نا خالصی آن استفاده کنید.در این روش ابتدا روی یک ترازوی دقیق شمش را وزن می کنند و سپس عدد آن را نیز یادداشت می کنند و در ادامه مقداری آب داخل ظرف بزرگی ریخته و روی ترازو قرار می دهند و ترازو را صفر می کنند.سپس به طور کامل شمش را در آب فرو می برند و عدد را یادداشت می کنند.عدد اول را بر عدد دوم تقسیم می کنند.رقم به دست آمده برای نقره خالص باید 10.49 و برای طلای خالص 19.32 باشد.

  • تشخیص طلای اصل با گاز زدن

تشخیص طلا از بدل

این روش بسیار قدیمی است.از آن جایی که فلز طلا بسیار نرم است هنگامی که به آرامی آن را گاز بگیرید جای دیندان های خود را مشاهده می کنید.البته هرچقدر عیار طلا بیشتر شود نرم تر خواهد بود و جای دندان شما بیشتر مشخص می شود.