درمان سرفه : 14 روش خانگی مفید و تسریع برای درمان سرفه

26/01/2022
درمان سرفه
سرفه متداول یکی از آزار دهنده ترین بیماری های می باشد که با چند روش خانگی ساده می توان آن را به سادگی درمان نمود تنها باعت از دلیل سرفه خود اطلاع داشته و به کمک روش های خانگی و طب سنتی آن را درمان نمایید .
مجله والی
مجله والی

سرفه کردن یکی از اتفاقاتی است که نقش مهمی در پاکسازی بدن شما از عفونت و موارد متحرک می شود. اما :

  • تداوم سرفه نشانه چه می باشد؟
  • چگونه می توان با سرفه مقابله کرد؟ 

برای پیدا کردن بهترین روش درمان سرفه ابتدا باید علت اصلی یروز صرفه را بیابید که میتواند این براثر آلرژی، عفونت یا بازگشت اسید معده به مری یا رفلکس معده باشد . اگر به دنبال درمان طبیعی و استفاده از طب سنتی برای بهبود سرفه هستید باید درباره منابع و اسامی تجاری معتبر اطلاعات کافی داشته باشید همچنین لازم است تا آگاهی کافی در مورد برخی گیاهان دارویی و مکمل ها داشته باشید تا در صورت مصرف با دارو های و مکمل ها دچار تدواخل دارویی و عوارض جانبی نشوید. در صورتی کهسرفه های شما بسیار شدید بوده و بیش از چند هفته ادامه داشته باشد باید به پزشک مراجعه نمایید . خیلی از افراد برای درمان سرفه متداول از روش های درمانی طبیعی استفاده می کنند و دنیال درمان سرفه به روش خانگی هستند در این مطلب سلامت می خواهیم 14 روش مختلف برای درمان سرفه به شما ارائه دهیم پس با ما در مجله والی همراه باشید. 

بهترین داروی گیاهی برای درمان سرفه خشک

دارو های زیادی برای سرفه خشک وجود دارد اما لازم است تا قبل از مصرف متداول از هر کدام از روش های زیر ابتدا آزموش و خصا نمایید و سپس شروع به مصرف نمایید . 

  • قرقره آب نمک برای درمان سرفه 

نمک به عنوان یک ماده ضد التهاب از سالیان بسیار دور نیز مورد استفاده قرار میگرفت . برای درست کردن این محلول ضد عفونی کننده گلوی ملتهب و سکین دهنده سرفه، تنها کافی است تا یک قاشق چای خوری نمک را با یک فنجان آب ولرم حل نمایید و و آن را قرقره نمایید . اب نمک بالافاصله درد گلو را تسکین داده و اغلب چند ساعت طول میکشد تا تاثیر خود را بگذارد هر چه محلول را در تماس با بافت گلو داشته باشد تاثیر بیشتری داشته . بنابراین سرتان را عقب برده و به خوبی تکان دهید و این ذروند را چند بار در روز تکرار نمایید . 

  • تنفس در بخار درمان سرفه

تنفس بخار یکی از روش های ساده و عین حال موثر برای درمان سرفه خشک . سرفه مرطوب و آلرژیک می باشد همچنین برای درمان عفونت تنفسی و برونشیت بسیار مناسب است و تنفس هوا گرم باعث می وشد تا مجاری تنفسی شما منقبض شود و باعث تسکین التهاب شود. همچنین خلط انباشته شده در دستگاه تنفسی را سبک کرده و سرفه کردن را آسان تر میکند . بخار قبل از خواب ، گرفتگی بینی و سینه را تمیز نمایدو خواب خوبی را ایجاد نمایید. می توانید چند قطره از روغن خالص نعنا، اکالپیتوس و اسطخودوس را درب اب جوش ریخته و تاثیر آن را چند برابرنمایید . برای بخار گرفتن لازم است سر خود با حوله بپوشانئه و در فاصله ایمن بخار را تنفس نمایید . 

  •  چای عسل برای درمان سرفه 

عسل می تواند سرفه را تسکین دهد . اخیرا نیز یکی از منابه معتبر به مقایسه روند درمان سرفه خشک با عسل در کودکان و داروی ضد سرفه دکسترومتورفان پرداخته است اگرچه در این مقایسه عسل نسبت به دکسترومتورفان فوائد و تاثیر کمتری داشته اما والدین کودکان به دلیل اینکه عسل عوارضی برای کوک آن نداشته از این مواد طبیعی رضایت بیشتری داشتند . برای استفاده از عسل جهت در مان سرفه خشک لازم است تا دو قاشق چای خوی عسل را در یک لیوان آب ولرم همرا با لیمو ترش و یا چای گیاهی ترکیب کرده و این ترکیب را یک ال دو بار در روز مصرف نمایید . توصیه نی شود که به این ترکیب را به کودکان زیر یک سال ندهید زیرا ممکن است با خطر الرژی یا بوتولیسم همراه باشد . 

  •  زردچوبه درمان گیاهی سرفه خشک

زردچوبه دلیل اینکه حاوی کورکومین است دارای خاصیت ضد التهاب و ضد ویروسی و ضد باکتریایی می باشد این مواد برای چندین بیماری علل خصوص سرفه خشک بسیار عالی میباشد . حال اگر زردچوبه را فلفل سیاه مصرف نمایید کورکومین را بهتر جذب کرده و بسیار بیشتر اثر میگذارد . می توانید برای استفاده از این تریکب برای درمان سرفه های خود از یک قاسق چای خوری رزدچوبه استفداه نمایید و آن را با یک هشتم قاشق چای خوری فلفل سیاه ترکیب نمایید و آن را با یک نوشیدنی سرد مانند آب پرتقال اضافه نمایید .

  • زنجبیل درمان طب سنتی سرفه خشک

زنجبیل یکی از مواد مغذی است که سال هاست برای درمان حالت تهوع و ناراحتی معده بکار برده میشود این ماده قادر است که رفلکس سرفه را نیز با آرمش عضلات صاف مجاری تنفسی سرکوب کند این داروی گیاهی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی می باشد. همچنین تحقیات نشان داه است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین درد و ناراحتی می شود. برای تهیه چای زنجبیل می تواند 20 الی 40 عدد ریشه زنجبیل را پوست کنده و آن در آـب گرم خیس نمایید. می تونید به آن مقداری عسل و لیمو نیز اضافه نمایید . توصیه میشود از مصرف بیشا زا حد زنجبیل خود داری کنید زیرا مصرف بیشاز آن باعث ایجاد ناراحتی دمعده و سوزی سر دل و گاها اسهال می شود. 

  • ریشه گل ختمی درمان گیاهی سرفه

امروزه از ریشه گل ختمی شربت برای درمان سرفه تهبه می کنند ریشه گل ختمی دارای خاصیت ضد باکتریایی بوده و می تواند سوزش معده ناشی از سرفه را نیز کاهش دهد  این شربت سرفه گیاهی حاوی ریشه گل ختمی، آویشن و پیچک می باشد که کمک شایانی را درمان سرفه ناشی از سرما خوردکی و عفونت های دستگاه تنفسی میشود . این داروی گیاهی به صورت گیاه خشک شده یا چی کیسه ای نیز موجود می باشد برای مصرف آن ها کافی است هر کدام را در یک لیوان آب گرم ریخته . سپس بنوشید . 

  •  نعناع بیابانی درمان گیاهی سرفه خشک

نعناع به دلیل داشتن منتول کمک بسیاری به بی حس کردن عصب انتهایی گلو بر اثر سرفه تحریک شده است می کند. همچنین ممکن است درد های گلو را نیز تسکین داده و میل به سرفه را کاهش دهد . این مواد به کاهش احتقاق نیز بسیار کمک می کند همچنین تحقیقات نشان داده که این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی و صد ویروسی است . روش های مختلفی برای مصرف نعناع برای تسکین سرفه وجود دارد. مانند نوشیدن چای نعنا، یا مصرف قرص نعنا. اما بهترین روش که ما با شما توصیه میکنیم مصرف چای نعنا می باشد . این دمنوش را درست کرده و قبل از خواب بنوشید . 

  • چای ماسالا درمان طب سنتی سرفه 

چای ماسالا برای درمان بیماری های مانند گلو درد و سرفه های خشک مورد استفاده قرار میگیرد . چای ماسالا به دلیل داشتن چندین ماده آنتی اکسیدان از جمله میخک و هل بسیار در درمان سرفه مو ثر می باشد این چای یکی ار خلط آور های بسیار موثر بوده وو به دلیل داشتن دارچین یک ضد التهاب بسیار قوی می باشد. توصیه میشود از این چای برای درمان سرفه خشک کودکان استفاده نکنید زیرا ممکن است با خطر واکنش آلرژیک مواجه شوید . 

  • مرزنجوش درمان سرفه

مرزنجوش یک نوع پونه کوهی می باشد که مدت هاست در طب سنتی برای درمان بیماری ای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد . این گیاه حاوی ترکیبات گیاهی ضد التهابی می باشد و نه تنها برای درمان و کاهش سرفه متداول شده بلکه برای درمان سرفه های مرتبط با آسم، برونشیت، سیاه سرفه و سرماخوردگی بسیار کمک کننده است. برای مصرف این گیاه دارویی لازم است تا 3 الی 4  قاشق چای خوری مرزنجوش را در یک لیوان آب گرم ریخته و روزانه دو الی سه بار آن را بنوشید . این گیاه اصولا بدون عوارض بوده اما ممکن است باعث شود تا در افرادی دچار بیماری انعقاد خون هستند خطر کمبود و خون ریزی بینی را افزایش دهد. 

  • ریشه شیرین بیان درمان سرفه 

چای شیرین بین به دلیل داشتن خاص آرام بخش برای گلو بسیار مورد توجه برای درمان سرفه نیز میباشد این گیاه علاوه براینکه باعث تسکین درد، خلط را بین برده و سرفه را تسکین میدهد برای تهیه این چای لازم است تا دو قاسق غذا خوری ریشه شیرین بیان را در یک لیوان آب جوش تریکب کرده و اجازه دهید 5 الی 10 دقیقه باقی بماند تا دم بکشد . این گیاه نیز بی خطر تلقی شده اما استفاده بیشاز حد و طولانی ندت ان ممکن است باعث افزایش فشار خون و همچنین در خانم های بی نظمی در قاعدگی را به همراه دشته باشد همچنین می توان گفت خستگی، سر درد ، احتباس و احتباس نعوظ نیز از عوارض مصرف و بیش از حد این گیاه می باشد . 

  • آویشن دارو گیاهی درمان کننده طب سنتی

آویشن یکی از دارو های رایج برای درمان سرفه، گلو درد، برونشیت و مشکلات گوارشی می باشد امروزه شربت های بسیار از آویشن تولید شده برای درمان سرفه و گلو درد که بسیار موثر و سریع نیز واقع شده است این ماده به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بسیار قوی داروی بسیار موثری برای درمان انواع بیماری های مانن سرماخوردگی و برونشیت می باشد. اما برای تهیه این گیاه و مصرف به روش خانگی لازم ایت روزانه دو قاشق چاب خوری آویشن را در یک فنجان آب داغ ریخته و یع از ده دقیقه د دم کشیدن آن می تواند را مصرف کنید .

  • بروملین درمان کننده سرفه 

بروملئین از اناناس بدست می آید . این ماده دارای خواص ضد التهابی و خلط آور می باشد که می تواند مخاط را از بین برده و باعث خارج شدن از بدن شود. برخی از افراد برای کاهش خلط گلو و مقابله با سرفه روزانه آب آناناس مصرف می کنند هرچند که در آب آناناس بروملین به اندزه کافی برای درمان و تسکین سرفه وجود نداشته اما شما می توانید برای تسکین و درمان سرفه از مکمل های بروملین استفاده نمایید. البته توصیه اکید میشود قبل از مصرف با دکتر خود در این زمینه مشورت نمایید . 

  • نارون قرمز یا لغزنده (SLIPPERY ELM)

پوست درخت نارون یکی از تسکین دهنده های سرفه بوده که بومیان آمیرکا برای درمان سرفه و مشکلات گوارشی از ان استفاده می کنند. نارون قرمز همانند ریشه گل ختمی حاوی مقدار زیادی موسیلاژ بوده که برای تسکیل گلو درد و سفه بسیار موثر می باشد . 

  • درمان کردن سرفه با سیر خام

یکی از را های ساده برای خلاصی از سرفه سیر می باشد این ماده مغذی به دلیل داشتن مواد شیمیایی ز مواد شیمیایی زیست فعال فعالیت ضدباکتریایی وسیعی در برابر باکتری های بیماری زا و  ترکیبات گوگرد مانند الایسین و آلین و مشتقات آن بسیار تاثیر گذار در درمان سرفه می باشد. نگه داشتن سیر در دهان و خرد کردن آن می تواند درگیری های سرفه را کنترل و کاهش دهد همچنین اضافه کردن سیر له شده در غذا ممکن است باعث جلوگیری از عفونت های ثانویه شود. 

چه زمانی به پزشک یا متخصص طب سنتی مراجعه کنیم؟

سرفه های خشک ممکن است مدت ها طول بکشد و در نتیجه این سرفه متداول باعث خستگی روحی و جسمی شما شود اگر در هنگام سرف دچار این علائم هستید باید حتما به پزشک مراجعه نمایید: 

  1. تنگی نفس
  2. خس خس کردن
  3. درد قفسه سینه
  4. احساس درد در ناحیه پشت و کمر
  5. تب و لرز

همچنین اگر سرفه های خشک شما در عرض یم هفته بدتر شد باز هم توصیه دمیشود به پزشک مراجعه نمایید .