علت داغ شدن بیش از حد گوشی و چگونگی خنک کردن آن

27/01/2022
دلایل داغ شدن زیاد گوشی
در مطلب قصد داریم تا راه کار هایی جهت حل مشکل داغ شدن گوشیتان با شما ارائه دهیم و همچنین علت های داغ شدن گوشی را بررسی می نماییم و روش هایی برای خنک کردن گوشی شما در اختیارتان قرار میدهیم .
مجله والی
مجله والی

علت داغ شدن بیش از حد گوشی و راه حل خنک کردن آن

در برخی مواقع در حالی که مشغول کار کردن با گوشی خود هستیم متوجه میشویم که دمای گوشیمان برطرز عجیبی افزایش یافته است . و این بالا رفتن دما می تواند برای گوشی ما بسیار خطر ساز باشد زیرا علاوه بر اینکه به باتر گوشی ما آسیب می زند باعث آسیب رساندن به قطعات داخلی گوشی ما نیز می شود . البته که داغ شدن گوشی یکی از مشکلات بسیار شایع برای کاربران گوشی های اندروید و آیفون می باشد اما علت این بالا رفتن دما چه می باشد ؟ 

این افزایش دما علت های مختلفی دارد از جمله عملکرد خود گوشی ، استفاده بیش از حد از گوشی ، کار کردن ببا گوشی در هنگام شارژکه یکی از اصلی ترین دلایل بالا رفتن دمای گوشی می باشد . در برخی گوشی ها زمانی که دمای گوشی از یک حد مجاز بالا تر برود گوشی به طور خودکار پیامی حاکی از داغ شدن بیشا زحد گوشی برای شما ارسال می کند و تا دما گوشی به حالته اولیه و نرمال خود بازنگردد این پیام همان گونه باقی می ماند. 

  • اما برای خنک کردن گوشی در این شرایط چه باید کرد ؟ 
  •  مشکل داغ شدن باتری گوشی را حل کنیم؟

در این مطلب می خواهیم در مورد دلایل داغ شدن گوشی و سپس راه حل هایی برای رفع این مشکل به شما ارائه دهیم در نتیجه با ما در ادامه مطلب فناوری در مجله والی همراه باشید . 

چرا گوشی داغ می‌شود؟

علت داغ شدن گوشی هواوی

این یکی از سوالات عمومی و اصلی ایت که جواب واحدی برای آن وجود ندارد و دارای دلایل مختلفی می باشد . اگر گوشی شما به صورت مدوام داغ می کند و در هنگام استفاده از اینترنت یا در هنگام اجرای برنامه های سنگین خیلی سریع دمای آن افزایش می یابد یعنی شما با مشکل داغ شدن گوشی مواجه هستید .

البته که گرم شدن گوشی یک امر بسیار طبیعی است و گاهی گوشی کمی داغ شده و لافاصله خنک می شود و شما احساس می کنید کمی گوشیتان گرم شده یعنی گوشی شما هنوز به آن مرحله بحرانی نرسیده و در حالت نرمال قرار دارد . گوشی یک دستگاه الکترونیکی می باشد و تمامی این دستگاه ها به دلیل وجود جریان برق دچار بالا رفتن دما می شوند.

زیرا این دستگا ها جریان الکتریسیته را به حرارات تبدیل میکنند و در نتیجه گوشی شما گرم می شود اما داغ شدن بیش از حد گوشی اصلا طبیعی نیست و باید به دنیال راه حلی برای مشکل پیدا کنید . 

علت داغ شدن گوشی اندروید

علت داغ شدن گوشی اندروید

در گوشی های اندوروید همانند سامسونک و هوادی و شائومی یکی از شایع ترین درلیل داغ کردن گوشی مشکل باتری آن می باشد اما دلایل دیگری نیز می توان برای داغ کردن گوشی وجود داشته باشد از جمله : 

  • نرم‌افزارهای پس‌زمینه بیش از حد CPU مصرف می‌کنند. مخصوصا برخی اپ‌های پیش‌زمینه شیائومی مانند ویجت‌های گیمینگ و …
  • روشنایی بیش از حد صفحه گوشی 
  • فعال بودن اینترنت و نرم‌افزارهایی که ما معمولا برای دسترسی به اینترنت آزاد نیاز داریم.
  • اینترنت 3G معمولا مصرف باتری زیادی دارد چون امواج آن انرژی بیشتری دارند و باعث داغ شدن گوشی می‌شود.
  • نصب بازی‌هایی که بیش از حد سنگین می باشند.
  • ویروسی شدن گوشی 
  • اسیب دیدن باتری گوشی
  • استتفاده از شارژر بی کیفیت
  • نوسانات برق که به صورت ناگهانی جریان برق زیادی را به گوشی وارد می‌کند.

برای مشکلات که ناشی از مسائل نرم افزاری می باشد راه حل هایی وجود دارد . اما اگر گوشی شما دارای مشکلات سخت افزاری مانند باتری و آسیب دیدن قطعات داخلی گوشی باشد نیازمند تعمیر و تعویض قطعه برای حل این مشکل می باشد . 

علت داغ شدن گوشی آیفون

علت داغ شدن بیش از حد گوشی و راه حل خنک کردن آن

گوشی های ایفون معمولا دچار مشکل ویروسی شدن نمی شوند زیرا اپل اجازه نمی دهد تا شما نرم افزار های غیر معتبر و تایید نشده روی گوشیتان نصب نمایید. با این حال احتمالا فکر می کنید گوشی های آیفون کتر داغ می کنند اما این گوشی های نیز مشکلات خاص خود را داشته و نمی توان با اطمینان گفت که داغ نمیکنند یا کمتر از سایر گوشی ها داغ می کنند . از احتمالاتی که می توان برای بالا رفتن دمای گوشی آیفون داد می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • آسیب دیدن باتری آیفون 
  • زیاد بودن حجم اپلیکیشن‌های باز روی گوشی 
  • بالا بودن حجم دانلود و آپلود روی اینترنت
  • بالا بودن روشنایی صفحه و فعال بودن همزمان امکانات گوشی مانند وای‌فای، بلوتوث، لوکیشن و …
  • استفده از شارژرهای غیراورجینال 

برای انکه بدانید دلیل داغ شدن گوشی خصوصا گوشی های اندروید و سامسونگ چیست باید به دنبال مرکز اصلی منبع حرارات بگردید. 

کدام گوشی ها بیشتر داغ می کنند ؟

کدام گوشی ها بیشتر داغ می کنند ؟

مراقب هاتون باشید به خصوص گوشی هایی که پایین رده بوده و یا در آن گیم دارید . بهرین توصیه که می توانیم برای ان داشته باشیم درست مراقب کردن از گوشی می باشد . 

  1. سامسونگ مدل Galaxy A51

  2. سامسونگ مدل Galaxy A50

  3. هوآوی مدل Ascend P6

  4. سامسونگ مدل Galaxy J5

  5. گوشی شیائومی مدل نوت 8 پرو

12 دلیل داغ شدن گوشی و راه جلوگیری از آن‌ها

علت داغ شدن اطراف دوربین گوشی

داغ شدن گوشی ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد که در این قسمت 12 مورد از اصلی ترین دلایل آن را بررسی میکنیم . 

  • استفاده ی طولانی مدت از گوشی

علت داغ شدن گوشی یا گرم شدن گوشی های موبایل چیست؟

زمانی که چندین ساعت پیاپی با گوشی خود کار می کنید یا غرق در بازی و گیم هستید متوجه می شوید که گوشی شما شروع به افزایش دما میکند زیرا در این زمان کارت گرافیک و سی پی یو گوشی به تابری گوشی شما فشار وارد کرده تا با قدرت بیشتری به دستورات پاسخ داده و این کار باعث میشود گوشی شما هر لحظه داغ تر شده و این موضوع منجر به ایجاد اثرات مخرب روی مادر برد و باتری گوشی شما میشود . و گاها این مشکلات جبرا ناپذیر می باشد .

  • اجرای بازی و برنامه های سنگین

دلیل داغ شدن گوشی موبایل چیست؟

یکی از علت های داغ شدن گوشی شما می تواند برنامه های نصب شده روی گوشیتان می باشد . خیلی از نسخه های اولیه ای که از طرف کمنپانی های سازنده آن برنامه و آپ معرفی میشوند دارای یک سری مشکلات فنی هسنتد که برای اجرا اون برنامه گوشی شما به قدرت بالایی نیاز دارد اگر تازگی ها دچار مشکل داغ شدن گوشی می شوید باید به یک سری به آپ های تازگی نصب کردید بزنید. و اگر احتیه ج به بروزرسانی داشتن این کا را حتما انجام دهید . و اگر هم اپدیت و اصلاحیه نداشت تا زامنی که نسخه بهتری از آن یافت نکردید از آن برنامه استفاده نکنید . 

  • روشنایی صفحه نمایش خود را تنظیم کنید

چرا گوشی داغ میکند؟

گاهی مواقع روشنایی صفحه نمایشگر می تواند علت داغ شدن گوشی باشد یه نمایشگر 6 اینچی با رزولوسن بالا برای چند ساعت کار کردن انرژی زیادی را لازم داشته حال این انرژی که باتری از باتری گرفته میشود رفته رفته با روشن ماندن طولانی صفحه نمایش گر م تر و گرمتر می شود در نتیجه اگر قصد دارید برای چند ساعت نمایشگر گوشیتان را روشن نگه دارید لازم است تا هر چند دقیقه یک بار به آن استراحت دهید همچنین میزان روشنایی آن را نیز تنظیم نمایید. درجه متوسط روشنایی می تواند تا حد زیادی مصرف انرژی باتری را کاهش دهد و از داغ شدن تلفن همراه شما جلوگیری کند . 

  • در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گرفتن

دلایل داغ شدن گوشی سونی و هواوی

به هیچ عنوان گوشیتان را در معرض نور خورشید قرار ندهید در نتیجه اگر در فضا ی باز هستید و م خوهید با گوشیتان نیز کار نمایید به جایی بروید که سایه باشد و سپس با گوشیتان کار نمایید همچنین سعی کنید گوشیتان را داخل کیفیتان قرار دهید . زیرا گرما ی خورشید روی عملکرد باتری و صفحه تاچ و نمایشگر گوشی بسیار تاثیر مخربی گذاشته و حتی قادر است سرعت پردازش گوشی را کاهش دهد البنه که این عمل را هر منبع گرمایی دیگری نیز می توند انجام دهد در نتیجه مراقب باشید که گوشی خود را در مجاورت بخاری یا هیتر و داشبورد خودرو و... قرار ندهید .

  • داغ شدن گوشی در حین شارژ شدن

علت داغ شدن شارژر گوشی

گرم شدن گوشی زمانی که به کابل شارژر متصل است امر طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد اما داغ شدن گوشی پس از اتصال به شارژر بسیار نگران کننده است و نیاز به رسیدگی دارد . گوشی هایی که در هنگام شارژ داغ میشوند در بیشتر مواقع دارای باتری های خراب می بشند البته موارد دیگری نیزمی توان در این امر دخیل باشد مانند کابل شارژی بی کیفیت برای همین توصیه میشود که در هنگام شارژ کردن گوشیتان از کابل و شارژ اروجینال و با کیفت استفاده نمایید زیرا باتری گوشی یکی از با ارزش ترین قطعات گوشی می باشد که در صورت خراب شدن آن کل گوشی دچار مشکل میشود . همچنین هیچ گاه در هنگام خواب شبانه گوشی تان را به شارژ نزنید . 

  • استفاده ی طولانی از دوربین گوشی عاملی برای داغ شدن

زمانی که شما شروع به فیلم برداری می کنید گوشی شما از تمام ظرفیت خودش استفاده می کند و به اجزای گوشی  شما فشار زیادی وارد میشه که در نتیجه باعث داغ شدن گوشیتان میشود. بنابراین پس از فیلم برداری لازم استا تا چند دقیقه به گوشی خود استراحت دهید تا به صورت طبیعی خودش خنک شود همچنین لازم است تا در هنگام فیلم برداری نور صفحه را کم کنید تا گوشیتان فشار زیادی را متحمل نشود. حال اگر پس از فیلم برداری هم چنان گوشی شما داغ بود بایدد سریعا به خدمات پس از فروش آن تماس بگیرید .

  • به هنگام خرید قاب گوشی دقت کنید

همان طور که تا الان به شما توضیح دادیم گرم شدن گوشی غیر عادی نبوده و بسیار طبیعی بوده و پس از چن دقیقه به حالت نرمال برگسته و گوشی خنک می شود. اکثر گوشی های هوشمند خصوصا گوشی های شیائومی که گرما رو از قسمت پشت دستگاه خارج میکند یکی از راه خوب برای جل.گیری از گرم شدن بیش از حد گوشی است حال اگر بخواهیم که یک قاب ضخیم برای محافظت از این دستگاه استفاده نماییم باعث می شویم تا از خروج گرما جلوگیری کنیم بنابراین برای محافظت از گوشی خود از قاب های نازک همانند قاب های سیلیکونی استفاده کنید . 

  • اپ های موجود در گوشی خود را دائما آپدیت کنید

برنامه ها و سیستم عمل نقش بسیار مهم در داغ شدن گوشی شما دارند به خصو برنامه هایی که برای اولین بار برای دانلود در اختیار کاربران قرار میگیرند زیرا این برنامه ها دارای یه سری مشکلات فنی بوده که باعث بالا رفتن عملکرد گوشی و داغ شدن باتری شما می شود . بنابراین سعی نمایید نوتیفیکیشن بروزرسانی برنامه ها را همیشه روشن نگهداشته تا در صورت آمدن نسخه جدید آن ها به سرعت برناه مورد نظر را آپدیت نمایید . آپدیت و بروزرسانی نسخه اولیه برنامه ها می تواند به سرعت گوشی بسیار کمک نماید . همچنین فراموش نکنید تنها به سایت های معتبر برای خرید  و دانلود اپ ها اعتماد کنید . 

  • آنتی ویروس نصب کنید

فرقی نمیکن گوشی شما اندروید باشد یا آیفون زیرا ویروس از هر راهی می تواند وارد گوشی شما شود و عملکرد گوشی را بال برده و باعث داغ شدن گوشیتان شود . از این رو نصب آنتی ویروس یکی از راه حل های بسیار کاربردی برای حل این مشکل می باشد . بنابراین برای نصب آنتی ویروس و حفظ اطلاعات شخصی و سلامت باتری حتما آنتی ویروس را از وب سایت های معتبر و معروف دانلود نمایید . 

  • برای مدت طولانی از بلوتوث استفاده نکنید

سعی کنید به صورت طولانی مدت از بلوتوث استفاده نکنید و همچنین پس از استفاده از آن تنظیمات مربوط به آن را غیر فعال نمایید اگر گوشی شما به صرت خودکار به بلوتوث اتومبیل تان وصل می شود بهتر است تا آن را از اتصال خودکار خارج کنید . 

  • از حالت هواپیما بهره بگیرید

علت داغ شدن بیش از حد گوشی چیست ؟

در مواقعی که به هر دلیلی قصد استفاده از گجت های خود را ندارید می توانید برای خنک شدن گوشیتان آن ار خاموش کرده و یا روی حالت هواپیما قرار دهید با این کار شارژ کمتری مصرف کرده و در عین حال گرمای کمتری تولید کرده و خاموشی شما دیگر داغ نمی شود.  

چگونه گوشی که داغ شده را خنک کنیم

علت داغ شدن گوشی a11هنگام شارژ

اگر حس کردید که گوشیتان در هنگام استفاده داغ شده است برای خنک شدن آن این راه کار ها را می توانید بکار بگیرید . 

  1. قاب محافظ گوشیتان را از گوشی جدا نمایید . 
  2. حالت هواپیما را روشن نمایید . 
  3. اگر در حال دانلود یا آپلود محتوا هستید آن را متوقف نمایید. 
  4. گوشی رو هیچ وقت داخل یخچال فریز نذارید !
  5. وقتی گیم بازی می کنید هم به گوشی هم به چشم هاتون استراحت بدید.
  6. وقتی گوشی رو به شارژ میزنید برنامه سنگین روش اجرا نکنید.
  7. همیشه از کابل شارژر اصل گوشی برای شارژ کردن گوشیتان استفاده کنید.
  8. برنامه ها و گیم های مورد نیازتان رو از وب سایت های معتبر و معروف دانلود کنید.