معرفی جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعت گردی تبریز + معرفی رستورانها و مراکز تفریحی

06/02/2022
بهترین جاذبه های گردشگری تبریز
تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر مرکز استان و یکی از قطب اقتصادیو بازرگانی و سیاسی ایران است. زبان مردم این شهر آذری است و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنندو دارای جاذبه های گردشگری و طبیعی بسیاری است. با مجله والی همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری این استان آشنا شوید.
مجله والی
مجله والی

تبریز شهری در شمال غربی کشور و مرکز استان آذربایجانی شرقی است. این شهر از سمت جنوب به رشته کوه منفرد سهند و از شمال به کوه عينالي و از قسمت شمالی و شمال غرب به تلخه رود منتهی می شود. بسیاری از مسافران ترجیح میدهند تا در روز های گرم سال به تبریز سفر کنند اما  شهر تبریز در هر فصل جذابیت های خاص خود را دارد. شهر تبریز دارای جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری است. برای سفر به این شهر می توانید به صورت هوایی و یا زمینی اقدام کنید. این شهر دارای بزرگراه های مناسبی برای سفر نیز هست. با مجله والی همراه شوید تا شما را با جاذبه های گردشگری این شهر زیبا آشنا شوید این شهر دارای مکان های تاریخی بسیاری است که پیشنهاد می کنیم هنگام سفر به تبریز دیدن این مکان ها را در لیست خود بگنجانید.

جاذبه های تاریخی شهر تبریز

ارگ علیشاه ( ارگ تبریز)

ارک علیشاه تبریز

ارگ علیشاه یکی از جاذبههای تاریخی شهر تبریز است که دارای بلند ترین و قدیمی ترین دیوار های تاریخی است. این بنای تاریخی به700 سال قبل و به قرن 8 باز می گردد. ارگ علیشاه یکی از شاهکار های معماری ایران محسوب می شود و به عنوان نمونه ای از هنر اسلامی دارای سبک بی نظیری است . بخش بزرگی از این بنا در زلزله تبریز در قرن دهم فرو ریخته و شکسته های بزرگی در بدنه ارگ پدیدار شده است. این ارگ در زمان تاج الدین علیشاه مسجد جامع شهر محسوب می شود و دارای کاشی و ستون های مرمری و گچبری های زیادی است. در کنار این ارگ هتل های زیبایی وجود دارد و همچنین رستوران های زیبایی مثل نیز هست.

آدرس: تبریز، ضلع جنوبی تقاطع امام خمینی و خیابان فردوسی، نزدیکی محدوده میدان ساعت و ساعت بازدید این مکان تاریخی 8 صبح تا 17 است.

بازار تبریز

بازار بزرگ تبریز

بازار تبریز یکی از جاذبه های دیدنی شهر تبریز محسوب می شود و عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان را به خود اختصاص داده است این مکان تاریخی در سال 1389 به ثبت جهانی رسید اما در مورد تاریخ ساخت بازار  اطلاعاات دقیقی در دسترس نیست. چون که شهر تبریز در مسیر جاده ابریشم قرار داشته دارای رونق فراوان بوده است. این بازار دارای 5500 هجره و مغازه  ۲۰ راسته، ۲۵ تیمچه و ۳۵ سرا است همچنین در این بازار کاروانسرا تاریخی و مدرسه و مساجد نیز وجود دارد. این بازار در سال 1193 از بر اثر زلزله  از بین رفت اما توسط حاکم وقت تبریز  خان دنبلی دوباره ساخته و بازسازی شد. تیمچه مظفریه از معروف‌ترین تیمچه‌های تاریخی بازار تبریز است که قدمت آن به سال ۱۳۰۵ هجری قمری در زمان ولیعهدی مظفرالدین شاه قاجار می‌رسد. این تیمچه از مهم‌ترین مراکز فروش فرش و قالی دستبافت در تبریز و استان آذربایجان شرقی است.

ائل گلی(شاه گلی)

ائل گلی تبریز

ائل گلی نام باغی در شهر تبریز است که به دلیل قدمت و زیبایی این بنا معروف  شده است. این باغ در 7 کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته است و نزدیک به مقبره الشعرا و بازار قدیمی قرار گرفته است. دسترسی به این مکان تاریخی بسیاز راحت است. این مکان دارای ایستگاه مترو در قسمت جنوبی ائل گلی و خط اتوبوس و تاکسی است. همچنین از مسیر: اتوبان باکری، خیابان گلستان و میدان فردوسی می توانید به این پارک تفریحی بروید. استخر بزرگ این باغ منبع آب برای آبیاری  باغ‌های شرق تبریز بود. صفویان نخاله، شن و ماسه‌های این استخر را خالی کردند و دور آن دیوار کشیدند. استخر مذکور در آن زمان ۱۲ متر عمق داشت. در دوران قاجار نیز مسیر‌هایی در اطراف این استخر ایجاد شد و درختان تبریزی و بید مجنون در اطراف این مکان برای تزئین و تبدیل آن به گردشگاه کاشتند. از امکانات این مکان می توان به قایق‌سواری، مینی‌گلف، مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری، فضای مخصوص کمپ، غرفه‌های فروش خوراکی و درشکه سواری اشاره کرد. فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این مکان است و این پارک به صورت 24 ساعته باز است.

مقبره الشعرا

مقبره الشعرا تبریز

مقبره الشعرا و یا حظیره‌الشعرا و قبرستان سرخاب به دلیل بیش از ۴۰۰ پیکر شاعر، عارف و مردان سرشناس داخلی و خارجی است که در آن دفن شده‌اند و باعث اهمیت یافتن این مکان شده است. اکنون این محل یکی از مکان‌های گردشگری تبریز است که میزبان مسافران داخلی و توریست‌های بسیاری است.ت. شاعرانی چون اسدی طوسی، خاقانی شروانی و شهریار از جمله افراد مدفون در مقبره الشعرا هستند.آدرس مقبره الشعرا تبریز: محله ششگلان، خیابان ثقه الاسلام، تقاطع عارف، تکیه حیدر، در کنار بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی اسن و از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۸  شما می توانید از این مکان تاریخی دیدن نمایید.

 مسجد کبود (مسجد جهانشاه)

مسجد کبود تبریز

 مسجد کبود (مسجد جهانشاه) یکی از برجسته ترین نمونه های معماری اسلامی است که مورد علاقه و توجه بسیاری از هنرمندان و معماران است. این مسحد زیبا تعلق به قرن نهم هجری قمری و باقی مانده از دوران پادشاهی قراقویونلوها است و در یکی از کهن‌ترین و تاریخی‌ترین محله‌های شهر تبریز قرار دارد. کاشی های معرق فیروزه‌ای و لاجوردی، نقش و نگارهای اسلیمی و طراحی نوین هندسی، از خصوصیات برجسته در معماری مسجد کبود است. آدرس این مسجد:تبریز، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت، جنب پارک خاقانی است و ساعت بازدید از این مسجد همه روزه از ساعت  ۸ صبح تا ۱۷:۳۰ است. بعد از بازدید از این مسجد می توانید از خیابان امام خمینی به میدان ساعت تبریز و  میدان شهرداری دسترسی دارد.موزه آذربایجان از دیگر جاذبه‌های تاریخی در خیابان امام خمینی تبریز است که در جوار مسجد کبود قرار دارد. این موزه را به‌دلیل آثار برجسته تاریخی و هنری متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی، پس از موزه ملی ایران، بزرگ‌ترین موزه باستان شناسی در ایران می‌دانند. موزه آذربایجان فاصله کمی تا مسجد کبود دارد و در ضلع غربی این مسجد، نرسیده به میدان ساعت قرار گرفته است. بازار کبود نیز در ضلع شرقی این مسجد قرار گرفته است که دارای رستوران و غذا خوری نیز هست.

خانه امیر نظام گروسی  (موزه قاجار) 

خانه نظام ( موزه قاجار)

این خانه در محله ششگان قرار دارد.این خانه به دست یکی از مهمترین مردان حکومت در زمان ناصرالدین شاه به نام امیر نظام گروسی بنا شد و پس از فوت او نیز والیان آذربایجان در این خانه سکونت داشتند. آدرس این موزه قاجار درمحله ششگلان، جنب بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار قرار دارد. این عمارتن دارای دو بخش اندرونی و بیرونی است که  حوض‌ها و باغچه‌هایی که دور آن را فرا گرفته‌اند. بعد از دیدن این مکان تاریخی میتوانید به مقبره‌الشعرا، خانه پروین اعتصامی،موزه موسیقی،خانه بهنام گنجه ای تبریز دیدن کنید.

کلیسای استفانوس مقدس 

کلیسا استقانوس مقدس

این کلیسا یکی از مهم ترین کلیسا های ایران محسوب می شود . این کلیسا دومین کلیسا مهم ارمنیان است. این کلیسا در شهرستان جلفا در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و در کنار رودخانه ارس دامنه بلندی‌هایی به نام ماغارد بنا شده است. آدرس این کلیسا در استان آذربایجان شرقی، ۱۷ کیلومتری غرب شهر مرزی جلفا  قرار گرفته است و بازدید  از این کلیسا همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ امکان‌پذیر است. برای رسیدن به این کلیسا باید از مسیر کوتاهی پیاده عبور کنید. این کلیسا در در میان حصاری سنگی و درون قلعه‌ای دژ مانند قرار گرفته که در زبان ارمنی به آن وانگ می‌گویند و دارای بارو، هفت برج نگهبانی و پنج پشت استوانه‌ای و سنگی است.اجاق دانیال بخشی از فضای داخلی کلیسا است. این اجاق، تالاری متصل به دیوار شمالی کلیسا با ۶ متر عرض و نزدیک به ۲۰ متر طول است.اجاق دانیال از تالار اجتماعات و محل غسل تعمید در انتهای شرقی تالار با سکوهایی بلند و میز سنگی غسل تعمید یا سنگ آب تشکیل شده است.

تله کابین کوه عون ابن علی

تله کابین

تله کابین کوه عون ابن علی دارای طولانی ترین مسیر تله کابینی کشور است که بر فراز کوه عینالی می گذرد . از طبعیت کوهستانی این شهر می گذرد.

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران

ارسباران یکی از مناطق وسیع کوهستانی و جنگلی شمال آذربایجان شرقی است. 

جنگل های ارسباران از نظر اقلیمی بسیار شبیه منطقه قفقاز است و البته تنها مرز آن با کوهستان قفقاز رود ارس است.«ارسباران»، «قره داغ»، «آرازبار» و «قراچه داغ»، نام‌های منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی در بخش شمالی استان آذربایجان شرقی است که می‌توان آن را در گروه برترین مقاصد گردشگری طبیعی در کشور قرار داد. این سرزمین بسیار زیبا، بهره‌مند از چشم‌اندازهایی خارق‌العاده، طبیعتی بکر و دست‌نخورده و دیدنی‌هایی مجذوب‌کننده است که مسافران و گردشگران را هنگام حضور در این منطقه با حیرت و شگفتی روبه‌رو می‌سازد. برای رفتن به این منطقه زیبا می توانید از تبریز به سمت کلیبر بروید.آثار تاریخی زیادی نیز در این محل وجود دارند که به‌ قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیح شهاب‌الدین اهری،‌ قصر آیینه لو از این جمله هستند. کلیساهای این منطقه نیز اغلب قدمتی در حدود ۱۰۰ سال دارند و اثری تاریخی به‌حساب می‌آیند که معروف‌ترین آن‌ها کلیسای آینالو، کلیسای وینق و کلیسای ناپشته هستند. بعد از رفتن به این منطقه نمی توانید از آثار دیدنی زیر نیز دیدنی کنید

  • قلعه بابک

قلعه بابک

قلعه بابک در شهرستان کلیبر، استان آذربایجان شرقی و در محدوده سبز جنگل ارسباران واقع شده است. 

  • منطقه حفاظت شده آینالو

منطقه حفاظت شده اینانلو

این منطقه در بکرترین نقطه ارسباران قرار گرفته این  و دارای بخش محافظت شده به طول ۸۰ هزار هکتار و  اقلیمی معتدل و کوهستانی است. این منطقه دارای محل کمپی است.

  • کلیسای آینالو

کلیسا اینانلو

در حدود یک کیلومتری جنوب شرقی اینانلو قرار گرفته ابن و دارای ابعاد و قدمت زیادی است.

کویر قوم تپه تبریز

کویر قوم تپه در تبریز

یکی از جاذبه های تبریز داشتن کویر است. این  کویر تنها کویر آذربایجان است که در شبستر قرار گرفته است و از مسیر تبریز به صوفیان میگذرد.برای رفتن به قوم تپه باید مسیر تبریز به شبستر را در پیش بگیرید و به سمت روستای قوم تپه راه بیافتید.

پارک ملی کنتال

پارک ملی کنتال


پارک ملی دارای وسعت  ۷ هزار هکتار است که در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته و مرز مشترک با کشور ارمنستان دارد.برای دسترسی به پارک ملی کنتال باید وارد مسیر جلفا به خدافرین شوید سپس شهر سیه رود را پشت سر بگذارید در آخر می‌توانید کنار روستای میجمیر، پاسگاه نگهبانی پارک ملی کنتال را مشاهده کنید.بعد از رفتن به تور تبریز و رسیدن به شهر تا پارک ملی کنتال ۱۵۳ کیلومتر راه دارید.

آبشار آسیاب خرابه تبریز

آبشار آسیاب خرابه تبریز

این آبشار یکی از جاذبه های گردشگری استان آذربایجانی شرقی است.دلیل هم‌جواری با آسیاب‌های آبی و قدیمی، به این نام شناخته می‌شود. این آبشار در روستای منجن آباد از توابع جلفا پنج کیلومتر فاصله دارد. از سایر دیدنی های این منطقه می توان به ، کلیسای سنت استپانوس، رودخانه ارس و سواحل زیبای اشاره کرد.

غذا های تبریزی

آش ماست تبریز

غذا های تبریز  یکی از غذاهای  خوشمزه ایران است که هر کسی را به هوس می اندارد. از معروف ترین غذا های تبریز می توان به کوفته تبریزی،دلمه برگه مو، خورشت هویج، آش ماست،دویماج،قارنی یاریخ اشاره کرد.

دویماج صبحانه تبریزی

سوغات شهر تبریز

شهر تبریز شهر هنر و فرهنگ است. دارای سوغات های و صنایع دستی متفائت و زیبایی است.

گلیم تبریز

گلیم تبریز

چرم تبریز

خرید کفش چرم تبریز

قلم زنی

قلم زنی روی نقره

پنیر تبریزی