سفید شدن زبان نشانه چیست؟ | راهکار هایی برای درمان آن

29/01/2022
علت سفیدی زبان
منظور از سفید شدن زبان همان پوشش سفید روی زبان است که هم ممکن است تمام زبان را در بر بگیرد و هم ممکن است به صورت لکه ها و تکه های سفید کوچکی روی زبان ظاهر شوند.
مجله والی
مجله والی

دلایل سفیدی زبان و راه های خلاص شدن از شر آن

سفید شدن زبان اصطلاحی است که برای توصیف هر ناحیه ای از زبان که پوششی به رنگ سفید متمایل به خاکستری روی آن دارد استفاده می شود. این پوشش ممکن است کل زبان را بپوشاند، یا ممکن است به صورت تکه‌ای ظاهر شود.

چند دلیل مختلف برای سفیدی زبان وجود دارد و هر کدام درمان خاصی دارند. زبان سفید معمولاً بی خطر است، اما در موارد نادر ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی همچون عفونت و سرطان باشد.

در این مقاله سلامت از مجله والی به بررسی علل رایج سفیدی زبان و درمان‌های پزشکی و خانگی و راه رهایی از آن خواهیم پرداخت.

دلایل سفید شدن زبان

شایع ترین علت سفیدی زبان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. برجستگی های کوچک روی زبان به نام پاپیلا می توانند در دهانی که به خوبی از آن مراقبت نمی شود و نکات بهداشتی نیز در آن رعایت نمیشود به وجود آیند.تعداد زیادی میکروب، زباله، ذرات غذا و سلول های مرده می توانند بین این پاپیلاها گیر کنند.

مسائل بهداشتی و دهانی که می تواند منجر به سفیدی زبان شود عبارتند از:

  • عدم استفاده از مسواک و نخ دندان
  • خشکی دهان
  • تنفس از طریق دهان
  • کم شدن آب بدن
  • خوردن مقدار زیادی غذاهای نرم
  • تحریک زبان به وسیله لبه‌های تیز دندان‌ها و یا ابزار دندانپزشکی
  • تب
  • سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
  • مصرف الکل

علت سفید شدن زبان در طب سنتی

  • لکوپلاکیا

​​​محرک هایی مانند تنباکو و الکل می توانند منجر به لکوپلاکیا شوند. همچنین ممکن است ناشی از شرایط التهابی و تحریک ناشی از دندان مصنوعی باشد. می تواند تمام نواحی دهان از جمله زبان، گونه ها و لثه ها را درگیر کند.

لکوپلاکیا ممکن است به صورت لکه های سفید و ضخیم ظاهر شود که نمی توان آنها را خراش داد. گاهی اوقات، لکه ها ممکن است قرمز و سفید به نظر برسند.

تکه هایی که لکوپلاکیا ایجاد می کنند به خودی خود بی خطر هستند. در موارد نادر، لکوپلاکیا می‌تواند به سرطان تبدیل شود، بنابراین بهتر است پزشک فوراً آن را تشخیص دهد.

درمان:

لکوپلاکیا باید توسط یک پزشک متخصص مراقبت های بهداشتی کنترل شود تا بدتر نشود.آنها ممکن است توصیه کنند مقدار الکلی را که فرد می نوشد کاهش دهد یا سیگار را ترک کند.در بعضی مواقع، پزشک نیاز به برداشتن لکه ها با جراحی دارد.

  • برفک دهان

برفک دهان یکی دیگر از بیماری هایی است که ممکن است باعث سفید شدن زبان شود. برفک دهان یک عفونت قارچی است که توسط مخمر کاندیدا ایجاد می شود.

علائم عبارتند از:

لکه های سفید یا مایل به سفید در دهان و روی زبان
طعم ناخوشایند یا از دست دادن چشایی
درد، به خصوص هنگام خوردن یا نوشیدن
قرمزی یا درد
افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به برفک دهان باشند. این شامل افرادی می شود که اخیرا آنتی بیوتیک مصرف کرده اند یا تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند. بهداشت نامناسب دهان یا استفاده از دندان مصنوعی نامناسب از دیگر عوامل خطر هستند.برخی شرایط، از جمله دیابت و HIV(ایدز)، ممکن است خطر عفونت را افزایش دهند.

درمان:
درمان برفک دهان معمولاً شامل داروهای ضد قارچی است. فرد این داروها را به مدت 1 تا 2 هفته در داخل دهان قرار می دهد تا زمانی که شرایط خود را طی کند. برای موارد شدید، باید با پزشک متخصص مشورت شود.

  • سیفلیس

سیفلیس یک عفونت مقاربتی یا به عبارت دیگر عفونت منتقله از راه جنسی است که باعث به وجود آمدن زخم هایی در دهان و همچنین به وجود آمدن لکه های سفید بر روی زبان می شود.

علائم عبارتند از:

لکه های سفید روی زبان
زخم های قرمز و سفید روی زبان یا لب ها
ضایعات محکم و برجسته در دهان
این علائم معمولاً 10 تا 90 روز پس از تماس فرد با باکتری ایجاد می شوند.زخم های قرمز و سفید ممکن است با گذشت زمان خود به خود برطرف شوند، اما بیماری می تواند در بدن باقی بماند و بدون درمان پیشرفت کند.

درمان:

سیفلیس نیاز به درمان پزشکی با آنتی بیوتیک پنی سیلین دارد. این آنتی بیوتیک باکتری های عامل بیماری را از بین می برد. افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند ممکن است نوع متفاوتی از آنتی بیوتیک مصرف کنند.کاهش مواد محرک در دهان، مانند الکل و تنباکو، ممکن است به پاک کردن لکه های سفید کمک کند.

  • پلاک دهانی

اگر سیستم ایمنی فردی ضعیف باشد ممکن است در دهان یا روی زبان او لکه های سفیدی به وجد آید. همراه با سفیدی زبان، لثه‌ها ممکن است دردناک باشند، همچنین ممکن است زخمی در پوشش داخلی دهان خود داشته باشید.

درمان:

اگر پلاک دهانی شدید باشد باید توسط پزشک معاینه شده و مکن است برای این عارضه، اسپری استروئیدی یا شوینده‌های دهانی که از حل کردن قرص‌های استروئیدی در آب ساخته می‌شوند، تجویز شود.

درمان قارچ زبان

روش های جلوگیری از سفیدی زبان

با اینکه همیشه پیشگیری از سفیدی زبان امکان پذیر نیست اما روش هایی وجود دارد که با انجام دادن آن ها می توانید تا حدی از سفید شدن زبان جلوگیری کنید.

  • مراجعه به دندانپزشک هر شش ماه برای معاینات دهانی.
  • اجتناب از محصولات تنباکو و کاهش مصرف الکل.
  • داشتن رژیم غذایی متنوع که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه است.

رعایت سطح بهداشت دهان و دندان با انجام موارد زیر:

  • استفاده از مسواک نرم
  • استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید
  • مسواک زدن دندان‌ها دو بار در روز
  • استفاده روزانه از دهانشویه حاوی فلوراید
  • استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بیشتر مواقع سفیدی زبان به راحتی پاک می شود اما همیشه اینگونه نیست.اگر موارد اولیه را انجام دادید و نتیجه نداد و همچنین  در کنار علائم دیگر از جمله احساس دردناک بودن زبان یا احساس سوزش زبان، زخم های باز در دهان، مشکل در جویدن، بلعیدن یا صحبت کردن، تب، کاهش وزن یا بثورات پوستی، رخ داد، فرد باید با پزشک صحبت کند.

درملن خانگی سفید شدن زبان

درمان خانگی سفیدی زبان

-اسکراب جوش شیرین

افزودن جوش شیرین به مسواک و شستن زبان، دندان ها و لثه ها با آن ممکن است به کاهش باکتری هایی که باعث سفیدی زبان می شوند کمک کند.

تحقیقات نشان داده که شستشوی دهان با جوش شیرین می تواند باکتری های مضری مانند استرپتوکوک را که معمولاً باعث عفونت در دهان می شوند، کاهش دهد.

-سیر خام

خوردن سیر ممکن است به بدن در مبارزه با عفونت های ناشی از باکتری ها و قارچ ها کمک کند. منبع معتبر تحقیقاتی اشاره کرد که سیر دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی از جمله توانایی مبارزه با مخمر کاندیدا است.بهتر است افراد هر روز یک حبه سیر خام را کامل بخورند یا آن را خرد کرده و با کمی روغن زیتون میل کنند.

-تراشیدن زبان

خراش دادن آرام زبان از پشت به جلو نیز ممکن است به کاهش و حذف باکتری ها و باقی مانده های موجود در دهان کمک کند.

 ابزارهای خاصی برای تراشیدن زبان در بازار موجد است که افراد می توانند تهیه کنند با این حال، یک فرد می تواند به راحتی از لبه قاشق استفاده کند.