معرفی جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی قشم

06/02/2022
جاذبه های گردشگری قشم
جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران و یکی از بزرگترین جزیره های جهان به حساب می آید.. این منطقه دارای آب و هوای خشک و به شدت شرجی است.. این منطقه علاوه بر جاذبه های گردشگری طبیعی زیاد دارای اماکن تاریخی چندین هزار ساله است.برای آشنایی بیشتر با این منطقه با مجله والی همراه شوید.
مجله والی
مجله والی

قشم آیلند

خلیج همیشگی فارس در جنوب ایران همواره مورد توجه همگان قرار گرفته است. این پهنه آبی جزایر زیبایی را در خود جای داده است.  جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران و یکی از بزرگترین جزیره های جهان به حساب می آید. این جزیره دارای 1500 کیلومتر مربع و 40 هزار نفر جمعیت می باشد. این جزیره دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیار است همچنین این منطقه از شمال به بندرعباس و از بخش جنوبثی و شرقی خود به جزیره لارک و جزیره هنگام منتهی می شود. جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک نیز در غرب ذاین جزیره قرار دارند. این منطقه دارای آب و هوای خشک و به شدت شرجی است. بهترین زمان برای سفر به این منطقه آبان ماه تا اواخر فرودین ماه است. اما این نکته را مدنظر بگیرید که در فرودین ماه هزینه های سفر و اقامت شماچندین برابر می شود. این منطقه علاوه بر جاذبه های گردشگری طبیعی زیاد دارای اماکن تاریخی چندین هزار ساله است.از نیایشگاه زرتشتیان ناهید (واقع در جاده درگهان)، مدرسه تاریخی ۳۰۰ ساله کمالیه قشم (واقع در روستای بند حاج علی)، تپه تاریخی کولغان قشم (واقع در بخش مرکزی شهرستان قشم)، مقبره مقدس تم سنیتی (واقع در روستای تم سنیتی)، قلعه پرتغالی ها (واقع در ضلع شمالی جزیره قشم)، آب انبار بی بی (واقع در بخش شهاب)، قبرستان رمکان (واقع در روستای رمکان) تا گورستان لافت کهنه. جاذبه های طبیعی این منطقه نیز همیشه مورد توجه بوده است از سواحل درخشان و نقره ای تا دره ستارگان که جز زیبایی های بی نظیر این منطقه محسوب می شوند. برای سفر به قشم می توانید از طریق زمینی و هوایی به این منطقه سفر کنید. سفر هوایی یکی از راحت ترین راه ها برای سفر می باشد که با هزینه کمی می توانید به این منطقه سفر کنید. اگر می خواهید از طریق قطار به این منطقه  سفر کنید باید بلیط تهرات قشم( بندرعباس) را تهیه کنید و در بندر عباس از طریق قایق های شناور مسافربری به قشم برسید. اگر می خواهید با خودرو شخصی خود به این منطقه سفر کنید باید ابتدا به بندرعباس سفر کنید و وارد پل بندر شوید و سپس از  لندی کرافت (ناوچه حمل اتومبیل) مسیر بندرعباس-قشم را در مدت زمانی حدود ۲۰ دقیقه طی کنید تا به جزیره قشم برسید.

هزینه سفر به قشم

هزینه سفر به قشم با تور گردشگری

تور زمینی قشم

عزینه های سفر با تور گردشگرب شامل اقامتگاه و تفریحات می شود اما با توجه به اینکه نوسان ارزی در هر لحظه مشاهده می شود قیمت تور ها ثابت نیستندو اما بهترین راه برای سفر این است که خودتان به این جزیره سفر کنید تا هم تایم خود را تنظیم کنید و هم با ازدحام جمعیت تور روبرو نشوید. این شهر دارای  اماکن گردشگری و تاریخی بسیاری است . برای طی مسافت بین این اماکن باید ز وسایل حمل و نقل عمومی یا خودرو استفاده کنید. متاسفانه هنوز سیستم حمل و نقل پیشرفته ای نظیر بی.آر.تی و مترو در جزیره قشم وجود ندارد. اما شما می توانید با اجاره خودرو و یا ون و استفاده از تاکسی سرویس ها سفری راحت داشته باشید اما پیشنهاد ما پیدا کردن تور لیدر های محلی است.

هتل ها و اماکن اقامتی قشم

تور گردشگری قشم

 از آنجایی که قشم جز جزیره های گردشگری و پرطرفدار محسوب می شود دارای محل های اقاتی های بسیاری است که شما می توانید با توجه به بودجه خود هتل و اقامتگاه ها را انتخاب کنید. از اقامتگاههای بومگردی تا هتل های 5 ستاره . از اقامتگاه های این منطقه میتوان به اقامتگاه بومگردی بادگیران سهیلی قشم، اقامتگاه بومگردی فردیس قشم، اقامتگاه بومگردی دهلیز قشم، اقامتگاه بومگردی ناخدا امینی قشم و اقامتگاه بومگردی ستاره قشم اشاره کرد.

مراکز خرید و بازار های قشم

 بازار قدیم قشم

بازار قدیمی قشم

این بازار در سال 1290 کار خود را آغاز کرد. اجناس فروشی در این بازار شامل لباس‌های محلی، پارچه، وسایل خیاطی، فرش، طلا، صندل‌های جنوبی، لوازم خانگی، بلورجات، پوشاک، ملحفه و پتو، زیورآلات دریایی، محصولات سنتی، کیف و کفش و اقلام خوراکی است.آدرس بازار قدیم قشم: میدان امام خمینی، خیابان شهید منتظری، جنب بانک کشاورزی

بازار ستاره

این بازار و مرکز تفریحی یمی از بزرگترین بازار های قشم محسوب می شود.مساحت بازار ستاره در حدود ۳۰۰۰ متر مربع است که از ۳ طبقه تشکیل شده و دارای ۶۴۱ واحد تجاری است. این بازار بورس ا عطر، ادکلن و لوازم خانگی و برقی است.آدرس بازار ستاره: بلوار ولیعصر، بالاتر از میدان گل‌ها

مجتمع تجاری سیتی سنتر

این مجموعه یکی از مدرن ترین و لوکس ترین مراکز خرید قشم است. این مجتمع تجاری تفریحی این مجتمع در حقیقت از دو مرکز خرید به نام‌های سیتی سنتر ۱ و سیتی سنتر ۲ تشکیل شده که کاملا روبروی هم قرار گرفته و توسط یک پل هوایی در دو طرف خیابان به هم متصل می‌شوند.آدرس مرکز خرید سیتی سنتر: خیابان ولیعصر، نبش خیابان دریا

بازار نخل

بازار نخل  

این بازار در سال 1392 شروع به کار کرد و مساخت آن بالغ بر حسب  ۹۲۰۰ متر مربع بوده که جمعا ۲۲۴ غرفه را شامل می‌شود. بازار نخل به سبک معماری جزیره قشم ساخته شده و حالت سنتی و نوستالژیک خود را کاملا حفظ کرده است. طراحی فضاهای این مرکز خرید بسیار شگفت‌انگیز بوده و علاوه بر بازار یکی از جاهای دیدنی قشم هم به حساب می‌آید. مرکز خرید نخل به طور خاص بر روی فروش عمده پوشاک تمرکز دارد، اما برخی از غرفه‌ها فروش تک هم انجام می‌دهند، بنابراین اگر مغازه‌دار هستید و می‌خواهید به صورت عمده خرید کنید، بازار نخل بهترین انتخاب برای شماست، البته مسافران و گردشگران هم می‌توانند از غرفه‌های تک فروشی این بازار، پوشاک مورد نظر خود را تهیه کنند.آدرس مرکز خرید نخل: درگهان، جنب پاساژ اطلس  

غذاهایی که در قشم باید امتحان کنید

از جذاب ترین تجربه سفر خوردن غذا های محلی است. شما می توانید غذاهای سنتی و محلی قشم را با هر نوع سلیقه ای در رستوران های این جزیره نوش جان کنید همواره پیشنهاد ما به شما رفتن به اقامتگاه های بومگردی است چون در این تجربه شما هم با فرهنگ مردم آشنا می شوید و هم غذاهای محلی را امتحان می کنید همچنین به اقتصاد مردم آن منطقه  نیز کمک می کنید.

پودینی کوسه

پودینی کوسه

این پودینی  یکی از غذا های منحصر به فرد جزیره قشم  است که که ابتدا گوشت کوسه را در آب نمک می جوشانند تا پوست آن جدا شود و سپس آن را له می کنند و با لیمو امانی، سبزیجات معطر، گوجه فرنگی، ادویه و پیاز تفت می دهند و سرو می کنند.

هواری

هواری ماهی

این غذای جنوبی پر طرفدار از ماهی هور و برنج تشکیل شده است.برای تهیه این غذا ماهی را با سبزیجات معطر و محلی و همین طور پیاز و ادویه تفت می دهد و در نهایت لابه لای برنج می ریزند.

مهیاوه

نان مهیاوه

این در واقع نوعی سس ماهیاست که به همراه نان سرو می شود. این غذا را با استفاده از ماهی ساردین خشک شده و شنیز، رازیانه و ادویه های مخصوص تهیه می شود و ا در کنار غذاهای جنوبی سرو می کنند.

 جاذبه های طبیعی گردشگری قشم

تنگه چاهکوه

تنگه چاه کوه

یکی از جاذبه های گردشگری قشم محسوب می شود. این تنگه در 70 کیلومتری قشم قرار گرفته است. تنگه چاهکوه با عنوان دره مقدس چاهکوه مشهور است در ورودی تنگه چاهکوه تندیسی طبیعی وجود دارد که به «سه سر نگهبان» شهرت یافته است. بعد از تندیس چهار چاه وجود دارد که محلی برای ذخیره آب شیرین ساکنان اطراف تنگه است. تنگه چاهکوه، از صدها سال پیش به‌عنوان مهم‌ترین منبع تامین آب شیرین برای جزیره و ساکنان اطراف خود بوده است. این منطقه از نظر بومیان منطقه مقدس است و به‌عنوان دره مقدس شناخته می‌شود.زیبایی تنگه چاهکوه به دلیل دیواره هاى عمودى مرتفع همراه با خطوط فرسایش و حفره هاى کروى و بیضوى است. این مکان که تا به امروز کمتر معرفی شده است. این مکان از ساعت  ۸ صبح تا ۵ عصر به روی عموم باز است. بعد از رفتن به این مکان شما می توانید از جنگل حرا،دره ستارگان قشم،  غار نمکدان، جزایر ناز نیز دیدن کنید.

دره ستارگان

دره ستارگان

دره ستارگان یکی از جاذبه های  طبیعی گردشگری قشم محسوب می شود.دره ستاره ها در واقع یک ناحیه فرسایش یافته از سوى آب هاى سطحى، رگبارهاى فصلى و تندبادها است. فلات اولیه که هنوز در بخش شمالى به صورت کم و بیش دست نخورده باقى مانده اند. بهترین زمان برای رفتن به این دره زمان هایی که ماه در آسمان نیست می تواند شبی هاطره انگیز را برای شما در دره ستارگان با تماشای کهکشان راه شیری و آسمان شب رقم بزند. ویژگی های منحصر به فرد قشم باعث شده که این جاذبه گردشگری جز  ژئوپارک قشم به حساب بیاید و  در لیست میراث یونسکو ثبت شود. جالب است بدانید که ژئوپارک قشم تنها ژئو پارک خاورمیانه است.

جزیره هرمز

کوه های رنگین کمانی

جزیره هرمز در نزدیکی جزیره قشم قرار دارد این جزیره زیبا نیم ساعت با جزیره قشم از اسکاه شهید ذاکری فاصله داردو از جاذبه های گردشگری این جزیره می توان به دره رنگین کمان که یکی از جذابیت های طبیعی این جزیره است دیدن فرمایید.

دره مجسمه در هرمز

دره مجسمه در جزیره هرمز یکی از جذابیت های این منطقه به شمار می رود .

جنگل حرا قشم

جنگل حرا در اطراف جزیره هرمز قرار گرفته است. جنگل حرا قشم با وسعتی معادل ۸۲,۳۶۰ هکتار در سال ۱۳۵۱ به‌عنوان «منطقه حفاظت شده حرا» معرفی شد؛ سپس در سال ۱۳۵۴ با افزایش وسعت به ۸۵,۶۸۶ هکتار، عنوان پارک ملی را از آن خود کرد. تا اینکه این جنگل دیدنی قشم در سال ۱۳۵۶ به شبکه جهانی انسان و زیست‌کره یونسکو ملحق شد.برای تماشای جنگل حرا باید به اسکله روستای طبل، بندر لافت یا اسکله سهیلی بروید و از آنجا سوار قایق شوید و به دل جنگل بزنید.

ساحل سرخ

ساحل سرخ قشم

 ساحل سرخ هرمز یکی از جذابیت های گردشگری محبوب کشور است.ساحل سرخ از نظر رنگ شبیه مریخ است. اگرچه رنگ سرخ در همه قسمت‌های جزیره هرمز به چشم می‌خورد و به نمادی از جزیره هرمز تبدیل شده است؛ اما در ساحل سرخ و معدن خاک سرخ بسیار ملموس‌تر و پررنگ‌تر است.دلیل اصلی رنگ قرمز خاک ساحل سرخ، وجود اکسید آهن فراوان در این خاک است. بومیان جزیره هرمز از خاک سرخ رنگ این جزیره با نام «گلک» یاد می‌کنند. از خاک سرخ هرمز برای طبخ انواع ماهی، مربا، نان محلی و تهیه انواع ترشی استفاده می‌شود.

تفریحاتی که در قشم می توانید انجام دهید.

غواصی در قشم

غواصی در قشم

ورزش فلای بورد و معلق‌شدن در هوا

فلای برد در قشم

پیست سافاری قشم

پیست سافاری 

پرواز با پاراگلایدر 

پارگلایدر در قشم

    جاذبه های تاریخی قشم 

قبرستان رمکان

قبرستان رمکان

در این قبرستان قدیمی در کنار حوزه علمیه صالحیه قرار دارد.  نوع نوشته های سنگ نوشته های این قبرستان یز شبیه سنگ‌های قبرهای تاریخی روستای کوشه و مناطق اطراف است. از جمله قبرهایی که نوشته‌ها و تاریخ آن مشخص است و به عربی نوشته شده است.آدرس :ایران، هرمزگان، قشم، روستای رمکان

 مدرسه علمیه کمالیه قشم

این مدرسه در جزیره قشم یکی از قدیمی ترین مدارس علوم دینی است. این مدرسه که به اختصار مدرسه کمالی نامیده می شود. دارای محوطهزرگ و محصور در نخل هاى کهن بنا شده و نمونه اى زيبا از معمارى اسلامى است. کتابخانه و مدرسه کماليه به عنوان يکى از جاذبه هاى فرهنگى مذهبى جزيره شهرت دارد و محل بازديد و مراجعه پژوهشگران، شخصيت هاى فرهنگى، علماى دينى و مقامات کشورى است. از علمای و مدرسین به نام این مدرسه می توان به  شيخ يحيى پسر شيخ محمد کمال، شيخ زکريا پسر شيخ يحيى و شيخ محمد شيخ زکريا اشاره کرد.

مقبره مقدس تم سنیتی

مقبره مقدس تم سنیتی

مقبره بی بی مریم با تم سنیتی در جزیره قشم واقع شده است.این مقبره در جوار نطقه توریان، بقعه پیر واقع شده که بنای موجود نیمه مخروبه آن در همین حالت هم بسیار زیبا و چشم‌نواز است. بنای مقبره دارای پلانی چهار ضلعی است که از خارج به هشت ضلعی تبدیل و به گنبد ختم می‌شود.

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی هایکی از جاهای دیدینی قشکم محسوب می شود که یادگار و به جامانده از دوره استعمار است. این قلعه توسط آلفونسو آلبرکرک که دریانوردی مشهور و پرتغالی بود ساخته شد که وجود همین قلعه سبب تسلط پرتغالی‌ها به مدت ۱۱۰ سال بر روی دهانه خلیج فارس شد.آدرس قلعه پرتغالی‌ها: در شمالی‌ترین ناحیه‌ی قشم می‌توانید قلعه پرتغالی‌ها را در ساحل این جزیره  است.