بهترین موزه های تهران را بشناسید

20/02/2022
بهترین موزه های تهران
یکی از جذاب ترین دیدنی‌ های شهر تهران موزه‌ های آن می باشد، که توانسته ارزشمندترین گنجینه‌ های این خاک را در خود جا دهد. در ادامه با معروف ترین و دیدنی‌ ترین موزه‌ های تهران آشنا می شوید.
مجله والی
مجله والی

هر چند که شهر تهران را به عنوان یکی از شهرهای شلوغ و پر از ترافیک شناخته شده است، ولی مکان های دیدنی ای که در این شهر وجود دارد، که هم زیبا و جذاب هستند، و هم یادآور بعضی از خاطرات این شهر می باشد. از دیگر شهرهایی که نشان دهنده ی تاریخ باستان می باشند، می توان به شهرهای اصفهان، کاشان، شیراز و تبریز اشاره کرد. اگر قصد دارید، تا با یادگارهای دوره ی معاصر این شهر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

موزه هنرهای معاصر، شاهکارهای جهان در دل تهران

موزه هنرهای معاصر

موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان یک گنجینه تمام عیار از هنر نوگرا در دنیا و یکی از بهترین مکان های دیدنی تهران می باشد، که در دوران قبل از انقلاب به دستور فرح پهلوی در ضلع غربی پارک لاله امروزی بنا شده است. شما می توانید برای رفتن به این موزه می توانید با قدم زدن در پارک لاله به بازدید یکی از ارزشمندترین موزه‌ های ایران بروید. بنای موزه با به کارگیری از معماری بادگیرهای یزد و توسط کامران دیبا، پسر عموی فرح دیبا بنا شده است.

با توجه به این که فرح پهلوی به هنر علاقمند بود، و برای این که بتواند آثار معاصر در دنیا به مردم ایران معرفی کند، آثار ارزشمندی از نخبگان هنری خریداری کرد، و در این موزه به نمایش گذاشت. آثاری که در موزه هنرهای معاصر ایران می‌ بینید، شاهکار هنرمندانی چون جاکومتی، ولویت، اندی وارهول، پولاک، ارنست، پولاک، لویت و پیکاسو می باشد، ارزش بعضی از این تابلو تا 5 میلیارد دلار می باشد.

موزه های خیابان سی تیر

خیابان سی‌ تیر یکی از بهترین مکان ها برای گردش مخصوصاً در شب ها می باشد، چون همزمان با غروب کردن خورشید ساندویچ‌ فروشی‌ هایی تا صبح باز می باشند، و در آن جا زندگی شبانه در جریان می باشد. این خیابان یکی از خیابان های سنگ فرش در دل بافت قدیمی تهران می باشد، و میزبان موزه‌ های بسیار ی اعم از موزه ملی و موزه آبگینه و سفالینه است. پس اگر به دیدن این خیابان که در آن نمایشگاه دائمی غذا هم برپاست می‌ روید، هیچ یک از موزه های نام برده شده، را از دست ندهید.

موزه ملی، گواهی بر اصالت این سرزمین

موزه ملی

موزه ملی ایران دارای دو ساختمان جدا می باشد، که در دوره‌ های تاریخی مختلف بنا شده‌ اند. یکی موزه ایران باستان است، و دیگری موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی.

  • موزه ایران باستان

اولین خشت‌ های موزه ایران باستان در دوران رضا شاه گذاشته شده، و معماری آن الهام گرفته از طاق کسری می باشد، و توسط یک معمار فرانسوی آندره گدار ساخته شده است. اشیایی که در این ساختمان برای نمایش به مردم قرار گرفته شده است، یادگار ایران باستان می باشد. در هفت تالار این موزه سفال‌ ها و اشیای تزئینی به دست آمده از حفاری‌ ها، سرستون‌ های باشکوه تخت جمشید، مرد نمکی و صدها اثر تاریخی دیگر را خواهید دید.

  • موزه دوران اسلامی

تمام آثاری باستانی که پس از دوره ی اسلامی کشف شده‌ اند، در موزه ی دوران اسلامی به نمایش گذاشته شده‌ اند، به هیمن خاطر شما می توانید سیر تغییر در آثار را با تاثیر هنر اسلامی در این موزه ببینید.

موزه آبگینه و سفالینه، روایتی رنگین از هنر ایرانی

موزه آبگینه و سفالینه

موزه آبگینه یکی دیگر موزه هایی می باشد، که در خیابان سی تیر قرار گرفته است، و به عنوان یکی از زیباترین موزه‌ های ایران می باشد. این ظرافت و زیبایی هم در بنا هم در ظرافت آثاری که به نمایش گذاشته شده، دیده می‌ شود. موزه شیشه و آبگینه در محل خانه هشت ضلعی قوام السلطنه برپا شده است. 

موزه جواهرات ملی، دیداری سراسر شگفتی

موزه جواهرات ملی

موزه جواهرات ملی از جاذبه های گردشگری تهران از نوع پرزرق و برق به شمار می رود. به احتمال زیاد از کتاب‌ های تاریخ دوران تحصیل خود اسم الماس‌ های کوه نور و دریای نور را به یاد دارید، موزه جواهرات ملی مکانی است، که این الماس‌ ها در آن جا نگهداری می‌ شوند، هر چند الماس کوه نور در حال حاضر روی تاج ملکه انگلیس است. اگر چه تمام پادشاهی‌ های ایرانی همیشه گنجینه پر و پیمانی از طلا و جواهرات داشتند، ولی تا پیش از صفوی‌ های این جواهرات یک جا جمع نشده بودند.

در موزه جواهرات ملی به غیر از جواهرات معروفی مثل الماس دریای نور، جقه نادری، تاج‌ فرح پهلوی، تاج کیانی، تخت طاووس و تخت نادری، سنگ‌ های قیمتی و مروارید های پیاده زیادی به نمایش گذاشته شده است.

موزه جواهرات ملی همه روزه برای بازدید باز نیست، و فقط روزهای شنبه تا سه شنبه ساعت 14 تا 16:30 فعال می باشد.

موزه فرش تهران، نمایشی تمام عیار از هنر دست ایرانی

موزه فرش تهران

این موزه هم مثل موزه هنرهای معاصر توسط فرح پهلوی و در پارک لاله تهران که قبل از انقلاب پارک فرح نام داشت، بنا شده است. در این موزه تمام تلاش خود را براین گذاشتند، که بتوانند تاریخچه‌ ای از صنعت فرش ایرانی و مرکزی برای پژوهش در این حوزه گردآوری کنند. این موزه درست یک سال پیش از انقلاب در تاریخ 22 بهمن سال 56 افتتاح شد، و هنوز هم به عنوان یکی از مکان های دیدنی تهران محسوب می‌ شود.

موزه زمان، پرسه در زمان‌ هایی که ایستاده‌ اند.

موزه زمان

موزه زمان (تماشاگه زمان) در یکی از خانه‌ های تاریخی تهران در محله زعفرانیه ساخته شده است. خود خانه هم با آن رنگ و نورها و گچ‌ بری‌ ها موزه‌ ای از هنر معماری ایرانی می باشد.

این موزه در خرداد 78 باز شده، و وارد لیست آثار ملی ایران هم شده است. همان طور که نامش هم می‌ گوید، هر آن چه در این موزه می‌ بینید، به زمان گره خورده است و انواع ساعت‌ ها و زمان‌سنج‌ ها حتی اهدایی‌ های هنرمندان ایرانی را هم می‌ توانید در این موزه زمان ببینید.

موزه سینما، گذری بر خاطرات آپارات و آپاراتچی‌ ها

موزه سینما

این موزه در باغ فرودس ساخته شده است. ساختمان این موزه به رنگ سفید رنگ با گچ‌ بری‌ های خیره کننده و جذاب می باشد. اسناد، تجهیزات قدیمی سینما مانند دوربین‌ های قدیمی و میز تدوین که بیشتر به فیلم‌ سازها و دوبلورهای معروف تعلق دارند، پوستر های فیلم‌ های معروف و وسایلی که برای فیلم‌ های معروف ساخته شده مثل کشتی فیلم رستاخیز از جمله آثاری می باشند، که در موزه سینما می‌ توانید آن ها را ببینید.

موزه موسیقی، گوش‌ نوازترین نقطه دیدنی تهران

موزه موسیقی

موزه موسیقی یکی از بهترین جاهای دیدنی تهران برای آن دسته از افرادی که می باشد، که علاقه ی زیادی به موسیقی دارند. این موزه در یکی از خانه‌ های قدیمی باصفای تهران در تجریش ساخته شده است، و 240 ساز در سالن‌ های مختلف به نمایش گذاشته است. سازها در سالن‌ های مختلفی مانند سالن سازهای کوبه‌ ای، بادی، سنتی و زهی نواحی به نمایش درآمده اند.

در موزه موسیقی به غیر از انواع سازها می توانید از  کتابخانه تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساختن سازها، آرشیو صوتی و تصویری، انبار ویژه نگهداری سازها، مخزن محصولات مکتوب دیدن کنید. این موزه کافی‌ شاپ هم دارد، شما می توانید بعد از بازدید از موزه نوشیدنی های مورد علاقه خود را کافی شاپ سفارش داده، و لذت ببرید.

موزه عبرت، تلخ ولی واقعی از آن چه گذشت.

موزه عبرت

موزه عبرت امروزی به عنوان یکی از شکنجه‌ گاه های دوره پهلوی می باشد، که ساواک در آن جا خراب کارها و افرادی که با رژیم مخالفت می کردند، را در این بخش شکنجه می کردند. 

موزه عبرت یازده قسمت مختلف دارد، که شامل اتاق افسر نگهبان، محل نگهداری البسه زندانیان، عکاس خانه، سلول‌ های عمومی و انفرادی، اتاق پانسمان، شکنجه‌گاه‌ ها، محل ملاقات زندانیان، اتاق معرفی پهلوی‌ ها و اسلحه‌ ها، یادبود و یادگاری‌ های زندانیان، اتاق رئیس زندان و دیگر دیدنی‌ ها مثل محوطه شکنجه‌ گاه است.

موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی

رضا عباسی یکی از بزرگ‌ ترین هنرمندان دوران صفری می باشد، که به واسطه ی خطاطی‌ ها و آثار مینیاتورش شناخته شده است. البته موزه رضا عباسی یکی از مکان های دیدنی تهران می باشد، که فقط به نمایش آثار این هنرمند بزرگ محدود نشده است. موزه رضا عباسی در چهار طبقه ساخته شده است، و می توانید به اندازه ی یک ترم تحصیلات دانشگاهی شما در مورد تاریخ هنر به شما اطلاعات دهد.

آثار هنری موجود در این موزه به ترتیب دوران تاریخی از پایین به بالا به نمایش گذاشته شده‌ اند. موزه رضا عباسی سه تالار به نام های تالار پیش از اسلام، تالار اسلامی ‍۱، تالار نگارگری و خوش‌ نویسی. 

موزه پول ایران

ساختمان موزه پول ایران که به عنوان ساختمان دفینه مشهور شده بود، و الان شما می توانید نام سردار آسمانی بر سردر آن ببینید. ساختمان دفینه را پیش از انقلاب یک مالک خصوصی سفارش داده بود، که تبدیل به سوپرمارکت شود. پس از انقلاب این ساختمان به مالکیت بنیاد مستضعفان در آمد، و بالاخره پس از سال‌ ها بازسازی و مرمت و تغییرات در اسفند ماه 1399، ساختمان دوباره بازگشایی شد. ساختمان سردار آسمانی (دفینه سابق) سه قسمت دارد. قسمت اول موزه که پول و سکه است که حدود 1200 قطعه سکه را در معرض نمایش همگان قرار داده است. موزه گوهر و آرایه‌ های تاریخی که نمایشگر 900 شی ارزشمند می باشد، در طبقه دوم موزه قرار گرفته است. و در آخر موزه هنرهای اسلامی و جهانی که شامل گنجینه بنیاد مستضعفان می‌ شود. این گنجینه برای اولین بار در این موزه در معرض نمایش قرار گرفته است.

موزه تاریخ یا تماشاگه تاریخ

موزه تاریخ که تحت عنوان دیگری به نام تماشاگه تاریخ شناخته شدهاست، فقط مختص اشیای باستانی و مربوط به هزاران سال پیش نمی باشد، ولی در این موزه اقلامی را می توانید ببینید، که بیشتر مربوط به تاریخ معاصر ایران و جهان می باشد. یکی از ویژگی های مثبت این موزه وجود چای‌ خانه و سفره‌ خانه در محوطه این خانه قدیمی می باشد. این یعنی بعد از این که از سه طبقه اشیای جالب و دیدنی از 200 سال گذشته ایران بازدید کردید، می‌ توانید به سفره خانه موزه تاریخ تهران بروید، و غذایی بخورید، یا چایی بنوشید. جهت بازدید از تماشاگه تاریخ تهران فقط کافیست همه روزه بین ساعات 9.30 صبح و 9.30 شب خود را به خیابان ولیعصر برسانید.

خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم

محمد تقی خان احتساب الملک در دوران قاجار در ساختمان این موزه زندگی می‌ کرد. پس از آن پسر ایشان دکتر محسن مقدم به همراه همسر خود در این خانه زیبا ساکن شد. دکتر مقدم به جز نام یک موزه، به یک دلیل دیگر هم شناخته شده، و قابل احترام است. 

دکوراسیون داخلی موزه تقریباً به همان صورتی که دکتر مقدم و همسر ایشان چیده بودند، باقی مانده است. تمام نقاط این موزه نشان دهنده ی یکی از جنبه های تاریخ و هنر ایرانی می باشد، ولی با علاوه بر کلکسیون شخصی دکتر مقدم، دیدنی‌ های دیگری هم در این موزه وجود دارد، که بهتر است، از آن‌ ها بازدید کنید. از دیدنی های دیگر این موزه می توان به اتاق صدف، ایوان قجری، باغ ژاپنی و حیاط اندرونی اشاره کرد. اگر قصد دارید، که چند ساعتی به دور از استرس و شلوغی باشید، پیشنهاد ما به شما این موزه می باشد.

موزه ارتباطات

موزه ارتباطات

موزه ارتباطات یکی از مکان های دیدنی تهران می باشد، و شما می توانید در این موزه با تاریخچه ی پست و تلفن، چاپارهای باستانی آشنا می شوید، و حتی می توانید دستگاه تلگراف را از نزدیک بینید. به غیر از کلکسیون تمبرهای این موزه هم دنیایی رنگارنگ و دیدنی برای شما به وجود آورده، که دیدن آن خالی از لطف نیست. این موزه را می‌ توانید در سردر باغ ملی ایران در خیابان امام خمینی پیدا کنید، و همه روزه از 8 صبح تا 2 بعد ازظهر به بازدید از آن بپردازید.

موزه بانک ملی

موزه بانک ملی

با توجه به این که بانک ملی ایران در سال 1307 با سرمایه اولیه 2 میلیون تومان افتتاح شد. این بانک تاریخچه جالب و پرفزار و نشیبی داشته، به همین خاطر شما می توانید در این موزه به صورت کامل با آن آشنا شوید. اولین اسکناس‌ هایی که در ایران چاپ شدند را می‌ توانید در این موزه ببینید. اما این همه ی ماجرا نمی باشد.

تابلو های نقاشی نفیس، خطاطی، فرش و انواع دیگر آثار هنری می باشد، که در این موزه نگهداری می‌ شوند. از دیگر اشیایا که در این موزه می توانید ببینید هدیه‌ هایی می باشد، که دولت‌ های آلمان، فرانسه و سایر کشورهایی در آن زمان به دولت ایران و بانک ملی تقدیم داشتند.

موزه قرآن کریم 

موزه قرآن کریم

اگر علاقمند به این هستید، که با تاریخ قرآن کریم و انواع نسخ نفیس این کتاب مقدس مسلمانان آشنا شوید، موزه ی قرآن کریم را به شما پیشنهاد می کنیم. این موزه در سه طبقه ساخته شده، و حدود 650 قرآن خطی در آن نگهداری می‌ شود. به غیر از قرآن‌ های خطی اسناد تاریخی دیگری را هم می‌توانید در این موزه ببینید. از جمله این اسناد می‌ توانیم به انواع سند ازدواج قدیمی، سند زمین، تابلو قرآنی، و کتب اسلامی قدیمی اشاره کرد.

از دیگر قسمت های این موزه که واقعاً ارزش بازدید دارد، گالری استاد امیرخانی می باشد. این استاد به عنوان یکی از اساتید برجسته خوش‌ نویسی و نستعلیق‌ نویسی کشورمان می باشد. کتب قرآن، حافظ، سعدی، و دیگر کتب شعر این استاد برجسته که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌ اند، یکی از زیباترین موارد خوش‌ نویسی در کشور به شمار می رود.

موزه علوم و فناوری ایران

موزه علوم و فناوری ایران

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید، که علاقه زیادی به علم و فناوری دارید، موزه علوم و فناوری ایران مقصد شما برای آشنایی می باشد. در این موزه شما می توانید با تاریخ علم قبل و بعد از اسلام آشنا شوید. البته همان طور که می‌ دانید علم شاخه‌ های متفاوتی دارد، که هر کدام‌ از آن‌ ها می‌ توانند وسعتی به پهنای اقیانوس داشته باشند.

گالری‌ های نور، هسته‌ ای و تلفن هم از جمله بخش‌ هایی می باشند، که شما را با جنبه‌ های مختلف علم آشنا می‌ کنند. بعد از آن می‌ توانید به گالری ابزارهای جراحی قدیمی بروید، و ببینید علوم پزشکی از آن زمان چه راه طولانی را آمده‌ اند. گالری ابزارهای نجومی هم در این موزه شما را با انواع تلسکوپ‌ های قدیمی و جدید آشنا می‌ کند.

موزه علوم زمین

موزه علوم زمین

موزه علوم زمین یکی از مکان های دیدنی تهران می باشد، و افرادی که علاقه ی زیادی به زمین‌ شناسی دارند، و جزو دانشجویان این رشته می باشند، حتماً باید از این موزه دیدن کنند. در این موزه می توانید با انواع کانی‌ ها و سنگ‌ های مختلف آشناشوید. از دیگر اشیایی که می‌ توانید در این موزه ببینید، فسیل انواع جانوران باستانی می باشد، که از جای‌ جای کشورمان پیدا شده‌ اند.

از دیگر بخش های جالب موزه علوم زمین ابزارهای معدن کاری آن می باشد، که از سال‌ های پیش باقی مانده اند. موزه علوم زمین همچنین کارگا‌ه‌ هایی را برای دانشجویان و دانش‌ آموزان برگزار می‌ کند، و در زمینه‌ های زمین شناسی و علوم مرتبط به افراد مختلف مشاوره می‌ دهد. 

موزه عروسک‌ های ملل

موزه عروسک‌ های ملل

موزه عروسک‌ های ملل خانه 1500 عروسک مختلف از جای‌ جای جهان است. این موزه یکی از مکان های دیدنی تهران می باشد، که شما می توانید به همراه کودکان خود از آن بازدید کنید. عروسک‌ های این مجموعه داستان فرهنگ‌ های مختلف دنیا را برای شما بازگو می‌ کنند. موزه عروسک‌ های ملل از سه قسمت اصلی تشکیل شده، که عبارتند از:

  • بخش عروسک‌ های ملل

  • بخش عروسک‌ های ایرانی

  • بخش اسباب‌ بازی‌ های ملل

البته موزه عروسک‌ های ملل یک فروشگاه هم دارد، که در آن می‌ توانید انواع عروسک‌ ها، اسباب‌بازی‌ ها، و یادگاری‌ ها را برای خود و کودکان خود تهیه کنید.