معرفی 20 مورد از جاهای دیدنی کاشان + آدرس و عکس

06/02/2022
جاذبه های گردشگری کاشان
کاشان یکی از شهر های با قدمت و اصیل ایرانی است که دارای مکان ها و بنا های تاریخی بسیاری بوده که قدمت آن ها بالای هزار سال است تمامی مکان های دیدنی این شهر به تاریخی و باستانی یا طبیعی می باشد .
مجله والی
مجله والی

کاشان یکی از با قدمت ترین شهر های ایران می باشد که قدمت 7/500 ساله داشته و تپه معروف سیلک یکی از شاهدین این ادعا می باشد . این شهر زیبا به دلیل داشتن قدمت بالا یکی از شهر های مشهور و معروف توریستی بوده و مقصد کردشگری ایران است . این شهر به توجه به شواهد تاریخی و باستان شناسی یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشر بوده و خوشبختانه تا به  امروز توانسته بافت تاریخی خود را حفظ نماید.  از این رو، این شهر دارای جاهای دیدنی بسیاری بوده و از جذابیت بالایی برخوردار است جاذبه های گردشگری کاشان به دو گروهی کلی تاریخی - باستانی و طبیعی و آیین های سنتی تقسیم می شود . 

جاذبه های باستانی و تاریخی این شهر شامل مکان هایی همچون خانه بروجردی، طباطبایی، عامری، بازار تاریخی، شهر زیر زمینی و... می باشد. از جمله جاذبه های طبیعی کاشان  نیز می توان به غار نیاسر اشاره نمود. همچنین مراسم گلاب گیری در اردیبهشت و مهر نیز پر بازید ترین جشنواره هایی است که در کاشان برگزار می شود . با ما در مجله والی همراه باشید. 

  • باغ فین کاشان 

باغ فین از جمله زیبا ترین جاهای دیدنی کاشان است که بسیار به فرهنگ و معماری ایران نزدیک بوده  و رهنمودی از فرهنگ و تمدن ایران است و از نظر یتارخی بسیار ارزشمند می باشد به گونه ای که تاریخ قم، از کهن ترین منابع تاریخی، در این باره چنین نوشته است که :

بناها و كاريزهای فين، به امر جمشيد احداث شده است.

بنابراین این بنا دارای قدمت زیادی بوده و بنا بر نوشته ها تاریخی، جمشید پادشاه ایرانی حکم ساخت آن را صادر نموده است. زیبایی این باغ بسیار مورد توجه شاهان آن دوره شو تا جایی که در زمان فرمانروایی ال بئیه و ایلخانی بر وسعت این باغ افزوده شد و در این بین پادشاهانی هم بودند که دست به مرمت کردن این بنای دینی زدند. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید باغ فین یکی از بزرگترین باغ هایی است که در یونسکو به ثبت رسیده است. این بنا یکی از نمونه های کامل از باغ ایرانی می باشد

  •  حمام فین

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کاشان که بسیار مورد توجه است حمام این شهر است . یکی از این حمام ها در جنوب باغ فین قرار داشته و بنابر تنوشته ها و شواهد تاریخی این حمام به دستور فتحعلی شاه ساخته شده است و تنها مخصوص اشراف زاده ها بوده است . در هزینه ساخت ای حمام هفت کاشی وجود دارد که به گفته مورخان عمر آن ها 500 ساله بوده است و جالب است بدانید که امیر کبیر یا همان قائم مقام فراهانی در این حمام تاریخی به قتل رسیده است و مرگ او بزرگترین حادثه ناگوار در تاریخ ایران است که در تاریخچه این بنا نیز ثبت شده است . این دو حمام مهم و تاریخی را با نام های دیگری نیز میشناسند به حمام جنوبی ، حمام بزرگ یا حمام سلطنتی نیز گفته میشود و به حمام خدمه، حمام کوچک نیز گفته می شود. 

  • حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد هم کی از شاهکارهای تاریخی و جاهای دیدنی کاشان می باشد که جذابیت آن کمتر از حمام فین نبوده و در بافت های تاریخی کاشان جایگاه ویژه ای دارد . بنابراین به راحتی پس از دیدن خانه بروجردی ها، خانه عباسیان و خانه طباطبایی ها می توانید به این حمام دیدنی نیز رفته و از دیدن آن لذت ببرید در جوار این حمام نیز امامزاده ای قرار دارد که نام زیبای خود را به این حام بخشیده است . این حمان به دلیل کاشی ها آبی و طلایی و گچ بری های بکار رفته در آن چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند . حال اگر به این ویژگی های گفته شده نقاشی و شیشه ها رنگی و سقف های طاقی نیز اضافه نمایید می بینید که چه محشری می شود . علاوه بر معماری و تزئینات داخلی این حمام، پشت بام آن هم دارای انواع طرح و رنگ می باشد. 

  • مسجد جامع کاشان

مسجد جامع کاشان

یکی از قدیمی ترین مناطق دیدنی کاشان، مسجد جامع این شهر می باشد که بر اساس نوسته و اسناد تاریخی به درخواست صفیه خاتون دختر مالک اشتر ساخته شده است که در زمان سلجوقیان زندگی میکردند و از ان جایی که این مسجد دارای قدمت بالایی می باشد توسط پاشاهان متعددی همچون شاه عبدالرزاق خان و کریم خان زند تعمیر و مرمت گشته است .از زیبایی این بنا تاریخی می توان به هنر خطاطی استادانی چون عبدالکریم و ابن محمد حسین محمد کاظم اصفهانی اشاره نمود که بردیورار های این بنا ترسیم شده اند. 

  • آتشکده نیاسر کاشان (معبد زرتشتیان)

آتشکده نیاسر محلی یکی از محل ها برای عبادت زرتشتیان بوده و که امروزه به یکی مکان گردشگری در کاشان تبدیل شده است و این عبادتگاه زیبا که در ارتفاعات نیاسر کاشان قرار گرفته است بر اساس نوشته مورخان در عهد ساسانیان ساخته شده است و این سازه را با نام های مختلف از جمله چهار قاپو یا چهار دروازه می شناسند و این آتشکده با وجود قدمت زیادی که دارد در میان آن همه آثار تاریخی نیاز به مرمت نداشته و ندارد و همچنان سرپا است . این آتشکده برای برگزاری آیین و رسوم خاص پیروان دین زرشت مورد استفاده قرار میگرفته است . 

  • تپه های سیلک کاشان (قبرستان عصر باستان) 

تپه های سیلک کاشان یکی از کهن ترین تمدن های تاریخ بشر می باشد و یکی از بناهایی است تمدن اولیه ایرانی ها را منعکس میکند . این تپه ها یکی از مکان های جذاب برای علاقه مندان به تاریخ و باستان شناسی استاین تپه محل دفن انسان‌های عصر باستان است. گورستان الف و ب به ترتیب هر کدام دارای قدمتی بیش از 3000 و3500 ساله پیش از میلاد هستند و در آن لایه های تمدنی متفاوت توسط باستان شناسان رقم خورده است ذ. این زیگورات از گل رس و سفال ساخته شده استذ مه تا مدت ها از وجود آنها اطلاعاتی وجود نداشت تا این که پس از جاری شدن سیل حدود 80 سال پیش، سر از خاک در آورده و به عنوان یکی از آثار تاریخی و ارزشمند می باشد که مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. 

  • آرامگاه شاعر معاصر سهراب سپهری

اگر علاقمند به ادبیات و هنر هستید می توانید به 42 کیلومتری شهر کاشان و به سمت مشهد اردهال رفته و از آرامگاه شاعر مشهور و نقاش ایرانی، سهراب سپهری بازدید نمایید. آرامگاه این شاعر بزرگ در صحن امام زاده سلطان علی ابن محمد باقر در روستا مشهر اردهال قرار دارد. پس اگر به ادبیات علاقه دارید از این آرامگاه بازدید کنید. 

  • غار نیاسر(غار سوراخ رئیس)

یکی از مناطقی که در سفر به کاشان باید از آن دیدن فرمایید غار نیاسر است . این غار یکی اعجاب انگیز ترین مناقط دیدنی کاشان بوده که عمری 2000 ساله دارد وبر اساس اسناد تاریخی نقاشی های زیبایی که در این غار حکاکی شده است توسط انسان ها صورت گرفته است تا این محل یکی از محل هایی برای برگزاری مناسب ها و بجا آوردن آیین مذهبی باشد البته که این تنها یکی از فرضیاتی است که توسط مورخان مطرح شده است این غار را با نام دیگر نیز میشناسند از جمله غار سوراخ رئیس . در درون این غار راه های باریک و تودر تویی وجود دارد که همیشه باعث تعجب گردشگران می شود. 

  • بازار سنتی کاشان

یکی از جاهای دیدنی و مهم شهر کاشان بازار ستنی این شهر میباشد . این بازار در سال 1355 به ثبت رسده است وجزء آثار ملی ایران به حساب می آید مورخان میگویند که قدمت این بازار بزرگ و باشگوه به زمان صفویان بر میکردد و این بازار سنتی در نزدیکی شاهراه های تجاری قرار داشته و نشان میدهد که در عهد باستان رونق بسیار داشته است . همچنین این بازار یکی از بنا های کستره بوده که دارای بخش های زیادی می باشد از جمله مسجد میدان میر عماد، کاروانسرای میر پنج، زغالی‌ها، غفارپور، رباط، بروجردی‌ها، نراقی‌ها، تیمچه امین الدوله، در بازار میانچال، تیمچه بخشی، تیمچه سید آقا، تیمچه صباغ، آب انبار بالا بازار و در زنجیر، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد کفش دوزک‌ها، مسجد بالا بازار و مسجد طمقاچی‌ها می باشد. اکنون در درون این بازار نیز افراد زیادی مشغول به کار هستند به عنوان مثال ابتدای این بازر دیدنی در اختیار آهنگران و رنگرزی ها بوده و قسمت های دیگر آن در اختیار خیاطان، پارچه فروشی ها، کفش دوزی ها و... می باشد که با اشتیاق  مشغول فروختن اجناس خود هستند. 

  • قمصر کاشان 

حتما اسم قمصر کاشان را بسیار شنیده اید . قمصر جایی است که به خاطر گلاب و عط خوش گلاب زبانزد عام و خاص است این مکان دیدنی و چشم نواز در فصل بهار مملو از گل های محمدی بوده و در اواسط فصل بهار به بهشتی بی نظر تبدیل میشود. گل های محموی صورتی و یکدست که عطر خارق العاده ای داشته و فضای آرامش بخشی رات برای هر ببینده ای فراهم می کند این مکان میزبان گردشگران و توریست های بسیاری از سراسر جهان بوده و هست . مشاهده ی این چشم اندز بی نظیر و استشمام عطر مدهوش کننده ی آن ها در قمصر کاشان می تواند در زمره کار های دوست داشتنی و هیجان انگیز قرار بگیرد . 

  •  شهر زیرزمینی نوش آباد (مجموعه اویی)

در نزدکی شهرکاشان و در شهر نوش آباد، شهری زیر زمینی با عمق 18 متر زیر زمینی وجود دارد که تماما توسط بشر احداث شده است این شهر زیر زمینی در سه طبقه و ساخته شده و متشکل از فضا های مختلفی از جمله اتاق، کانال های متعدد، راهرو، چا ه ها و بخش های دیگری می باشد که هر کدام از این تشکیلات و طبقات توسط چاه های عمودی به یک دیگر متصل شده اند . شهر زیر زمینی اویی در دوران مختلف با کاربرد دفاعی و نظامی ساخته شده است. 

این مجموعه تاریخی که به آن اویی نیز گفته میشود دارای وسعتی چندین هزار متری میباشد و با توجه به کاوش های باستان شناسان دارای قدمتی بسیار بالا بوده و قدمت آن به پیش از اسلام برمیگردد . معمارانو باستان شناسان معتقد هستند که اویی، اویی تنها تونلی است که بشر آن را ساخته برای ادوارمختلف تاریخی، دفاعی و کاربرد نظامی 

اویی بزرگ ترین شهر زیر زمینی جهان است که در زیر بافت شهر قرار ااشته و سطح کسرده ای دارد . عمق شهر اویی بین 66 تا 18 متر تخمین زده شده است و وسعت آن نیز به قوال اهالی این منطقه تا بیرون از حصار تاریخی شهر می باشد و یعنی حدود چهار کیلو متر براورد شده است . همچنین بر دیواره‌های آن آثار برخورد لبه شیء تیز دیده می شود که با توجه به ‌سختی جنس زمین این منطقه، باستان‌شناسان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که وسایل مورداستفاده برای حفاری باید از جنسی شبیه الماس بوده است. 

  •  روستای ابیانه

 روستای ابیانه

قطعا اسم روستای ابیانه به گوشتان خورده است . روستای ابیانه کاشان یکی از زیبا ترین روستا های تاریخی ایران است که محبوبیت بسیاری در بین گردشگکران و توریست ها دارد این روستای زیبا که می توان آن را یکی از مناطق مسکونی مرتفع در کشور معرفی کرد . با برخورداری از آب و هوای متعدل و معماری زیبا یکی از پر بازدید ترین نواحی کشور تبدیل شده است . منازل این روستا روی دامنه پر شیب شمال رودخانه احداث شده اند و دارای پنجره هایی از جنس چوب ارسی و نمای خارجی آن پوشیده شده است با خاک سرخ رنگ .

  • خانه طباطبایی ها

یکی از شاهکارهای معماری ایران را می توانید در خانه طبا طبایی های ببینید . این عمارت فوق العاده زیبا نزدیک به 200 سال قدمت داشته و به طور کلی شامل سه بخش می باشد از جمله اندورنی، بیرونی و مخصوص خدمه می باشد که هر کدامشان دارای تزئینات مجلل می باشد. جلوه شاهکاری به خود بخشیده است و هر گردشگری را مجذوب خود می کند 

  • خانه بروجردی ها 

یکی از بنا های جذاب و ساختمان ها تاریخی ایران خانه بروجردی هاست که شباهب بسیار زیادب یه خانه طبا زبایی ها دارد . البته که دارای یک داستان بسیار جالبی می باشد . داستان زیبای پشت این شباهت این است که پسر آقای بروجردی عاشق و دلبخته دختر طباطبایی ها شده و به خواستگاری های وی میرود . اما آقای طباطبایی شرط میگذارد که اگر دختر او را می خواهد باید یک عمارت زیبا مثل خانه خودش برای دختر دلبندش بسازد . این بنا های باشکوه همواره محلی برای جذب گردشگران ایرانی و خاجی می باشد همچنین قدمت این عمارت به دوران قاجار برمی گردد شاید جالب باشد که بدانید در این خانه ها بادگیر هایی گنبدی شکل وجود دارد که در زمان قدیم آن رابا نام کلاه فرنگی میشناختند . 

  • خانه عباسیان

خانه عباسیان دارای معماری بسیار اصیل و فوق العاده هنر مندانه ایرانی می باشد که همیشه میزبان گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری بوده است . زیبایی این بنا به حدی است که توانسته جایزه ی زیبا ترین بنای ایرانی - اسلامی را بدست آورد . همچنین دارای رستورانی بوده که می توانید پس از بازید این خانه به رستوران رفته و نه تنها از غذا مورد علاقتان لذت ببرید بلکهد اثار هنر ی فاخر را نیز مشاهده نمایید. 

جالب است بدانید که فیلم برداری از برخی از فیلم ها و سریال های ماندگار مانند مسافر ری، ملاصدرا، خانه‌ای در تاریکی و جابربن حیان در خانه عباسیان انجام شده است . خانه عباسیان در سال 1377 مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته و از آن سال  نیز در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. 

  • خانه عامری ها 

خانه عامری ها 

این خانه یکی نوع استراحت گاه در زمان زندیه بوده که در آن زمان نیز ساخته شده است درون این استراحت گاه چندین خانه وجود دارد که از طریق را ه های ارتباطی به هم دیگر متصل می شوند و این مکان وسیع دارای بادگیر های بالند بوده که در مقایسه با سایر بادگیر های کاشان بسیار بلند تر می باشد این استراحتگاه در سال 1393 به عنوان یک مهمان سرای 5 ستاره در اختیار مسافران قرار گرفته است همچنین این خانه مجهز بوده و شا حمام، بانک، رستوران، دکه فروش صنایع دستی و بسیاری دیگر از امکانات رفاهی می باشد .

  • خانه مرشدی

این خانه زیبا دارای عمری 250 ساله دارد و در سال 1394 نیز به طور کامل مرمت شده است از روی لوانزم تزئینی و گران قیما اتاق های می توان متوجه شداین خانه مخصوص افراد  که ثروتمند بوده . این خانه دارای موقیت بسیار خوبی بوده و دارای یک حوض 150 متری میباشد که می توان علاوه براستراخت در این مکان، از زیبایی و خنکای آن نیز در فصل گرم تابستان بهرمند شد. در قسمت چایخانه این خانه می تونید انواع شربت، دمنوش های شنتی در اختیار شما قرار می گیرد که نوشیدن آن ها به انسان جان تازه می دهد . 

  • کویر ابوزید آباد

اگر به بیابان و کویر گردی علاقه دارید می توانید در سفر به کاشان به کویر ابوزیر آباد بروید . این منطقه از نظ جغرافیایی در بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ در شمال ابوزیر و شمال شرقی کگاشان قرار دارد . در این کویر دیدنی نیز چندین آثار باستانی وجود دارد که در زیر زمین بوده و دیدن آن ها خالی از لطف نبوده . شما در این کویر گردی می توانید به کاروانسرای صفوی  در زیر زمین نوشآّاد بروید همچنی می توانید به روستای ابینه بروید یه سری به قلعه کرشاهی و کوه یخاب بروید . بهترین فصل این سفر زمستان و پاییز می باشد. 

  • روستای ون

ون یکی از روستا های سر سبز می باشد که دارای منظره ای بسیار بکر میباشد اسن این روستا نام خودر از درخت ون گرفته است و بر اساس اظهارت مردم محلی در کذشته از این درخت در روستا بسیار دیده میشده که تعدادی از آن هنوز پابرجاست . در.ن روستای ون بنا های تاریخی بسیاری وجو دارد که نه تنها دیدن آن لذت بخش است بلکه شنیدن داستان آن ها بسیار جذاب است قدمت این روستا بالغ بر 1000 سال می باشد . 

  • قلعه جلالی

در داخل شهر کاشان بقایی از حصار دوران سلوجقیان وجود دارد که بسیار  مشهور می باشد و بسیار مستحکم و نفوذناپذیر می باشد البته که تنها دو دیوار آن باقی مانده است و جنس آن از کاه گل است قدمت این دژ به قرن پنجم هجری قمری برمیگردد . فرامان ساخت این این حصار تاریخی را خواجه مجد الدین ابوالقاسم کاشانی که فردی قدرتمند در دولت سلجوقیان بوده است که در کتب تاریخی این دژ بار ها مردم کاشان را از حمله دشمنان و غارتگران در امان نگاه داشته است .