عوارض خرج از کشور چیست؟ + نحوه ی پرداخت آن

31/01/2022
عوارض خروج از کشور
هر فردی که قص خارج شدن از از مرز های هوایی و زمینی کشور را دارد باید نسبت به پرداخت عوارض خروج از کشور اقدام کند که شامل قوانین و تبصره می باشد. برای اطلاع از این قوانین با ما همراه باشید.
مجله والی
مجله والی

عوارض خروج از کشور بسته به نوع مسافرت هر شخص و اینکه زیارتی است یا سیاحتی متفاوت است . و تنها به سفر های هوایی تعلق نمیگیرد بلکه سفر های زمینی و دریایی نیز شامل این قانون هستند. این نکته قابل ذکر است که تمامی افراد از کودک یه روزه تا پیرمرد و پیرزن 100 ساله موظف به پرداخت آن است.
به دنبال افزایش نرخ ارز در کشور عوارض خروج از کشور  نیز با افزایش چشمگیری همراه بوده اما چند قانون پرداختی عوارض نیز تغییر کرده است. برای اطلاع از  قوانین عوارض خروج از کشور برای انواع سفر، برای ورزشکاران، مرزنشینان و نحوه پرداخت آن با مجله والی همراه باشید.

عوارض خروج از کشور در سال 1400 

سازمان امور مالیاتی کشور در سال 1400 نرخ عوارض خروج از کشور را افزایش داد. مبلغ عوارض خروج از کشور مانند سال پیش برای مسافرین سفرهای تفریحی و مسافرین زیارتی متفاوت است. مبالع آنها علاوه بر تفاوتی که ا هم دارد هر بار که تکرار می شود نیز تغییر می کند. به گونه ای که  بار دوم، نسبت به بار اول 50% افزایش دارد و بار سوم و بعد از آن، نسبت به بار دوم 100% افزایش دارد. 

مسافران حج تمتع و عمره مسافران عادی مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 1400
200 هزار تومان  400 هزار تومان مرتبه اول
300 هزار تومان  600هزار تومان مرتبه دوم
400 هزار تومان   800 هزار تومان   مرتبه سوم به بعد

 چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معافند؟

  1. دارندگان پاسپورت سیاسی یا خدمت: افرادی که پاسپورت سیاسی دارند یا از طرف ایران برای خدمت در کشورهای دیگر استخدام شده و سفر میکنند نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند.
  2. افراد مقیم کشورهای خارجی با اخذ ویزا از وزارت کار ایران: در صورت داشتن ویزای کار از وزارت کار و امور اجتماعی دیگر نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور نیست.
  3. دانشجویان: دانشجویانی که در کشورهای خارجی به تحصیل اشتغال دارند. با ارئه مدارک لازم به اداره گذرنامه از پرداخت عوارض معاف هستند ولی بین رفت‌وآمدهای آن‌ها باید بیشتر از 3 ماه فاصله باشد.
  4. بیماران و همراه بیمار: بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی برای درمان به خارج از کشورمی روند هم از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند. افردای که به عنوان همراه بیمار هستند می توانند. 40 تا 60 درصد در این عوارض تخفیف بگیرند.
  5. خدمه سفر از پرداخت عوارض خروج از کشور: افرادی که به واسطه ماموریت شغلی مجبورند از کشور خارج شوند. برای مثال خدمه پرواز (مهمانداران، خلبان و پزشک پرواز) و خدمه کشتی‌های تجاری و مسافربری لازم نیست این عوارض را پرداخت کنند.
  6. مرزنشینان و تخفیف عوارض خروج از کشور  یک بار در سال: مرزنشینان (خروج از مرز هوایی): مرتبه اول ۷۵ هزار تومان، مرتبه دوم ۶۰۰ هزار تومان و مرتبه سوم و بالاتر ۸۰۰ هزار تومان مرزنشینان (مرز زمینی و دریایی): مرتبه اول ۲۵ هزار تومان، مرتبه دوم ۶۰۰ هزار تومان و مرتبه سوم و بالاتر ۸۰۰ هزار تومان  مرزنشینان کشور به کسانی اطلاق می‌شود که شماره شناسنامه و کدپستی آنها در سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور ثبت شده‌است.
  7. اعضای تیم‌های ملی ورزشی: اعضای تیم ورزشی که برای شرکت در مسابقات از کشور خارج می‌شوند هر چند بار که سفر کنند فقط 264 هزار تومان پرداخت می‌کنند
  8. سفر به عراق در محرم و صفر : یکی دیگر از مصوبات مجلس این است که کسانی که از 4 شهریور 1400 تا 2 مهر 1400 از طریق زمینی از مرز ایران و عراق از کشور خارج می‌شوند هم از پرداخت عوارض معاف هستند.

چگونگی و نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از ایران را از راه‌های مختلفی می‌توان پرداخت کرد که در ادامه به بررسی و آموزش هر کدام خواهیم پرداخت.

روش اول و آسان پرداخت عوارض خروج از کشور: 

  1. پرداخت در فرودگاه با عابر بانک: یکی ار این روش هاست. برای این کا رباید پاسپورت خود را در فرودگاه اسکن کرده و با عابر کارت خود مبلغ عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید. این دستگاه های ATM  در فرودگاه های سرتاسر کشور نصب شده است.
  2.  سامانه سداد: یکی دیگر از روش های پرداخت این از سامانه سداد است. این سامانه با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و بانک ملی ایران طراحی شده و از طریق آن به راحتی می‌توانید مبلغ عوارض را پرداخت کنید.سایت پرداخت عوارض خروج از کشورپرداخت عوارض خروج از کشور به صورت اینترنتی
  3. اپلیکیشن ایوا: این اپلیکیشن که توسط بانک ملی ارائه شده و برای آیفون و گوشی‌های اندرویدی قابل دانلود است هم این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  4.   پیام‌رسان بله: که وابسته با بانک ملی است، یکی دیگر از برنامه ها برای پرداخت عوارض خروج از کشور می باشد. این پیام‌رسان به شما امکان ارسال انواع پیغام صوتی و تصویری و فایل را به شما می‌دهد. 

استرداد عوارض خروج از کشور 

با اعلام سازمان امور مالیاتی کشور نحوه استرداد عوارض خروج از کشور  با مراجعه به وب سایت evat.ir امکان پذیر است. بنابراین افرادی که مالیات سفر را پرداخت کردند اما قصد استفاده از آن را در زمان باقی مانده از سال را ندارند می توانند نسب به استرداد  عوارض خروج از کشور افدام کنند.

قانون عوارض خروجی از کشور در کشورهای دیگر

قوانین عوارض خروج از کشور در کشور ها متفاوت است. برای مثال کشور چین تنها متلعلق به سفر های هوایی است. این قانون در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد، اما در برخی کشورها همچون استرلیا، اتریش و کامبوج این مبلغ به قیمت بلیط افزوده شده است.

نرخ عوارض خروج در سال 1401

هر سال سه سال یه بار این نرخ تغیر پیدا میکند و  با اعلام بودجه دولت و بخش بندی آنها تکلیف عوارض خروج نیز مشخص می شود ، امسال در سال 1400 دولت در بودجه کمی با مبهم قرار دادن نرخ عوارض شوک بسیار بزرگی به فعالین گردشگری داد آن هم با حساب و کتاب سرانگشتی هر نفر میبایست نزدیک 5 میلیون تومان عوارض پرداخت میکرد ولی بعد از چند ساعت مسئولین مربوطه اعلام کردند امسال عوارض خروج از کشور در سال 1401 همان 400 هزار تومان باقی بماند یا به مبلغ 520 هزار تومان برسد.