جاذبه های گردشگری بوشهر +مکان های تاریخی و تفریحی

06/02/2022
جاذبه های گردشگری بوشهر
جاذبه های گردشگری شهر بوشهر تمامی ندارد، یکی از استان های زیبای جنوب که دارای ذخایر ملی و بسیاری مکان های دیدنی و تاریخی می باشد، ادامه مطلب را از دست ندهید.
مجله والی
مجله والی

شهر بوشهر یکی از زیباترین شهر های جنوب ایران می باشد که از اهمیت بالایی برخور دار است زیرا دارای ذخایر نفت و همیطور گاز بوده و دارنده ی نیروگاه هسته ای می باشد، امروز در این مقاله مجله والی قصد داریم به جاذبه های تاریخی و دیدنی این شهر زیبا و جذاب بپردازیم، با ما همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری استان بوشهر بود آشنا شوید.

عکس های دیدنی از بوشهر

همچنان بخوانید: جاذبه های گردشگری کیش

بهترین ساحل بوشهر

بهترین ساحل بوشهر

موزه خانه رئیسعلی دلواری، میراث مجاهدی دلیر

از جاذبه های تاریخی فرهنگی استان بوشهر میتوان به موزه خانه رئیسعلی دلواری اشاره کرد و بنای موزه در 35 کیلومتری شهرستان بوشهر و در شهر شتگستان در حوالی بخش دلوار واقع شده است و درب آن از ساعت 8 صبح الی 6 عصر به روی گردشگران باز است. رئیسعلی دلواری یکی از رهبران و مبارزان با اشغالگران انگلیسی بود و در مدت 7 سال برای دفاع از شهر های بوشهر، تنگستان، دشتستان در مقابلا دشمنان جنگید و در همین راه شهید شد.

خانه رئیسعلی دلواری

قلعه نصوری سیراف

قلعه نصوری در ۲۵۰ کیلومتری شرق استان بوشهر واقع شده است. این قلعه با نام «قلعه شیخ» نیز معروف است و مربوط به اوایل دوران حکمت قاجار است. مصالح استفاده شده در این بنا،‌ سنگ های بزرگ و ملات آن گل و گچ است. درب چوبی بزرگی با گل میخ و کنده کاری وجود دارد که بسیار برجسته است و ساختمان قلعه روی تپه ای مسلط به دریا بنا شده یکی از جاذبه های گردشگری این استان به شمار می آید.

جاهای دیدنی بوشهر قلعه نصوری

آب انبار قوام آب انباری در کنار خلیج همیشه فارس

آدرس آب انبار قوام بوشهر

آب‌انبار قوام بیش از ۱۵۰ سال عمر دارد و قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. این بنای تاریخی با معماری شگفت‌انگیز از آثار تاریخی و جاهای دیدنی بوشهر می باشد. در گذشته آب شرب مردم بوشهر از این آب‌انبار تامین می‌شد و هم‌اکنون نیز به‌عنوان رستوران سنتی، پذیرای اهالی شهر و گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد.آب‌ انبار قوام در بوشهر، محوطه باری، در خیابان ساحلی قرار دارد و در جانب غربی شهر بوشهر، در کنار دریا می باشد.

مسجد جامع بردستان

مسجد جامع بردستان

مسجد جامع بردستان یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی استان بوشهر بوده که در شهر دیر و روستای بردستان قرار گرفته است. قدمت این مسجد تاریخی به دوران ساسانیان بر می گردد ودیگر جاذبه گردشگری که در کنار این مسجد قرار دارد، گورستان است که وجود گورستان قدیمی در کنار مسجد جامع بردستان سبب شده است که گردشگران بتوانند  همزمان از دو جاذبه زیبا دیدین نمایند. 

عمارت کلاه فرنگی و موزه دریانوردی

سفر به بوشهر

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس، در عمارت کلاه فرنگی بوشهر در سال ۱۳۸۷ تاسیس شده است. در محوطه بیرونی عمارت کلاه فرنگی نیز انواع قایق‌های جنگی و نظامی، زیردریایی‌ها، شناو‌های مجهز به تجهیزات نظامی که در دوران دفاع مقدس به دست مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده است قابل مشاهده می باشد و کشتی پرآوازه پرسپولیس به نمایش مردم گذاشته شده است

مدرسه سعادت

مدرسه قدیمی و معروف سعادت به یک مرکز فرهنگی و تاریخی چشمگیر و فعال تبدیل شده و یکی از قدیمی ترین مدارس تاریخی کشور است.از نظر تاریخی مادر مدارس جنوب ایران است. این مدرسه پنجمین مدرسه بوده و هنوز هم در بوشهر قرار دارد و به دلیل اهمیت و ارزش بنا و نقشی که در شناساندن مردم جنوب ایران به جنبه‌های فرهنگ و آموزش جدید دارد، جایگاه ویژه‌ای در میان دیگر مدارس دارد. بناهای بافت قدیمی شهر از نظر گردشگری یکی از مهم ترین نقاط مهم استان بوشهر محسوب می شود.

بوم گردی بوشهر

عمارت و باغ گلشن

عمارت گلشن از برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بوشهر به حساب می‌آید که متعلق به دوره‌ی قاجار می‌باشد.واقع شدن عمارت گلشن در کنار ساحل باعث وزیدن نسیم دریا و باد شمال به داخل اتاق‌ها می‌شود.ساختمان از سه طبقه تشکیل شده‌است. طبقه اول شامل آب انبار (برکه)، حمام، دست شویی، آشپزخانه و جای نگه داری خدمه و طبقات دوم و سوم جهت سکونت و پذیرایی و امور تجاری بوده‌است. عمارت گلشن از چهارطرف با پلکان حلزونی به پشت بام راه دارد.از نام ها دیگر این مکان می شود به موزه سنگ بوشهر، خانه مطبوعات بوشهر اشاره کرد.

عمارت گلشن در بوشهر، عمارت گلشن بوشهر، موزه سنگ بوشهر، خانه مطبوعات بوشهر

کاخ‌ های سه‌ گانه هخامنشی

کاخ‌ های هخامنشی برازجان یا کاخ های سه گانه در استان بوشهر و شهرستان دشتستان قرار دارد، کاخ هخامنشی سنگ سیاه به عنوان یکی از کاخ‌ های هخامنشی برازجان شناخته می‌شود. این کاخ، بنایی فاخر و متعلق به دور‌ه‌ی هخامنشی (۵۵۰ تا ۳۳۰ ق. م.) است. کاخ سنگ سیاه نخستین بار در سال ۱۳۵۰ توسط هیات کاوش کاخ هخامنشی چرخاب، به سرپرستی علی‌اکبر سرفراز شناسایی شد. سپس در سال ۵۷-۱۳۵۶ توسط احسان (اسماعیل) یغمایی مورد کاوش قرار گرفت.

کاخ‌ های سه‌ گانه هخامنشی بوشهر

بازار قدیمی بوشهر

بازار قدیم بوشهر همان‌طور که از نامش پیداست، یک مکان کامل و جامع برای خرید مردم است. پس هر خریدی داشتید به بازار قدیم بوشهر مراجعه کنید. در این مکان بازارچه‌های کوچکتری هم به چشم می‌خورد که هرکدام سرپرست اختصاصی خود را دارند و در آنها، اجناس مختلفی به فروش می‌رسد. قنادی‌، مسگری، خرازی، مغازه‌های لوازم خانگی، پارچه‌فروشی، عطاری، آهنگری، قهوه‌خانه‌، ماهی‌فروشی، میوه‌فروشی، لبنیاتی و ... از مغازه‌هایی هستند که امروزه در بازار قدیم بوشهر به چشم می‌خورند و هرکدام رنگ و بویی متفاوت به این مکان بخشیده‌اند.

بازار قدیمی بوشهر