مکان های دیدنی و جاذبه های تاریخی قلعه رودخان فومن + تصاویر

06/02/2022
جاذبه های قلعه رودخان فومن
یکی از جاذبه های گردشگری و از جمله مکان های دیدنی و تاریخی معروف در استان گیلان، قلعه رودخان می باشد که در فومن واقع شده است و قدمت آن به دوره ساسانیان بر می گردد.
مجله والی
مجله والی

آشنایی با قلعه رودخان شهر فومن

قلعه رودخانه که به آن قلعه حسامی نیز می گویند یک قلعه تاریخی می باشد که در استان گیلان و در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن واقع شده است.این دژ در دوزه ساسانیان ساخته شده و قدمت زیادی دارد.اما در اصل متعلق به دوره سلجوقیان است و بر فراز ارتفاعات جنگی در روستای رودخان بنا شده است که دارای مساحتی به اندازه 2.6 هکتار، تعداد 65 برج و بارو، دیواری به طول 1500 متر می باشد.

اگر بخواهیم موقعیت و فاصله قلعه رودخان را بسنجیم میبینیم که فاصله آن از ماکلوان 25 کیلومتر، از شفت 20 کیلومتر و از ماسوله 45 کیلومتر می باشد.در صورتی که بخواهیم از مسیر اصلی و آسفالته این مسافت را محاسبه کنیم مشاهده می کنیم که فاصله آن تا فومن 25 کیلومتر، تا ماکلوان حدود 35 کیلومتر و تا ماسوله چند کیلومتری فاصله دارد.

در کنار این قلعه رودخانه ای جاری شده است و از سطح دریا حدود 665 تا 715 متر ارتفاع دارد و به این دلیل این نام را به خود اختصاص داده است.

این قلعه در تاریخ 30 مرداد 1354 خورشیدی ، با شماره ثبت 1549/ 3 در فهرست آثار ملی و تاریخی دیرین ایران به دلیل معماری و ویژگی های استراتژیکی و ساختار و رزمی که دارد ماندگار شد.

عکس داخل قلعه رودخان

تاریخچه قلعه رودخان

در بالا نیز گفتیم قدمت این قلعه به دوران ساسانیان و همچنین مقارن با حمله عرب ها به ایران بر می گردد.از طرف دیگر این قلعه مجددا در دوره سلجوقیان بنا شد و به یکی از پایگاه های مبارزاتی اسماعیلیان تبدیل شد.

اگر از این قلعه بازدید کنید، میبینید که یک کتیبه روی سردر ورودی قلعه درج شده و روی آن متنی نوشته شده است که به این معنی است این قلعه برای سلطان حسام الدین در سال 918 تا 921 بنا شد که هم اکنون در موزه گنجینه رشت محافظت می شود.

جاهای دیدنی قلعه روخان

موقعیت جغرافیایی قلعه رودخان فومن

این قلعه در فاصله 20 کیلومتری شهر فومن در استان گیلان واقع شده است.در بالای روستای رودخان این قلعه واقع شده است و برای رسیدن به آن باید از روستاهای کردمحله، گشت، سیاهکل، سعیدآباد، گورا پست، گشت رودخان و ملسکام بگذرید.هنگامی که رسیدید یک مکان بی نظیر برای استراحت خواهید یافت که با وجود درختان لذت شما دو برابر می شود سپس باید از  حیدر آلات عبور کرده و طی کردن مسافت 3 کیلومتری جاده خاکی به قلعه رودخان برسید.